Header
Köttsliga lustar, Grönt och skönt

Min senaste upptäckt bland tillbehör till kött är grillad sallad.
Dela ett salladshuvud på längden. Ta med fördel romansallad eller cosmopolitan. Grilla på stark värme i grillpannan eller på grillen. Den är klar när den börjar bli svårt i kanterna och mjuknat och fått fin yta.
Blanda smör med riven parmesan och ev svartpeppar och ha till salladen och köttet. Det är även mycket gott att toppa salladen med lite getost som får smälta. Supergott till kött och ett gott glas rödvin.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Lillasyster kom på middag och jag bjöd på rostad rotsellerisoppa enligt recept från SVTs gokväll. Den gjorde succé! Rostningen av rotsellerin och vitlöken gav en nötig och fyllig härlig smak, perfekt ihop med lite vitt vin som syra.
Till efterrätt blev det chokladfondant i mugg utan mjölkprodukter eller extra socker. Fondanten toppades med ananas, hallon och grädde.

Likes

Comments

Köttsliga lustar

Sen middag för en heltidsarbetande småbarnsmamma som envisas med att laga från grunden. Men det lönade sig, det här var riktigt gott!

Fylld aubergine med köttfärssås gratinerad med fetaost:
Sätt ugnen på 225 grader. Dela auberginen på längden och pensla lite olja ovanpå. Sätt in den i mitten av ugnen tills den mjuknat så pass att du kan gröpa ur den i mitten för att lägga i köttfärssåsen. Hacka det urgröpta och blanda med köttfärssåsen och lägg tillbaka i den urgröpta auberginen. Det är även mkt gott med en linssås i, om man vill ha den helt vegetarisk.
Ställ in i ugnen igen och sänk temperaturen till 200 grader. Gratinera tills auberginen är helt mjuk och fetaosten smält. Smaklig spis!

Likes

Comments

Grönt och skönt, Fina fiskar

Sötpotatisvåfflor med recept hämtat från SVTs gokväll. Veckans godaste middag: bra avslutning på veckan. De gjorde till och med succé hos sonen!

Recept sötpotatisvåfflor:
1 sötpotatis, riven.
1 dl kikärtsmjöl( i sonens hade jag rismjöl istället, för säkerhets skull....)
3 ägg
salt
Detta blandas och läggs i våffeljärnet; voilà: en nyttig och supergod matvåffla att toppa med vad du gillar bäst. Räkor, lax, löjrom. Jag åt rökt lax, lök och fin eko créme fraiche från Järna mejerier till. Sonen fick bacon till sina. Funkar även bra till frukost om man är hungrig.

Likes

Comments

Grönt och skönt

Linssoppa inspirerad av food pharmacy till lunch.

Recept linssoppa:
Skölj 2 dl röda linser.
Hacka vitlök och rödlök i önskad mängd till ca 2 portioner soppa.
Fräs detta i kokosolja.
Häll på 7 dl-1 liter vatten beroende på hur lös soppa du vill ha och om du vill mixa den eller inte. Det behövs mer vatten om du mixar den. Lägg till buljong eller salt.
Lägg i sötpotatis och morötter samt ev andra grönsaker efter 5 minuter, eller vänta längre om du vill ha grönsakerna krispigare. Sötpotatis kan man tom koka med från början då den gör sig bäst ganska mjuk. Lägg i färsk riven ingefära.
När linserna blivit mosiga och du är nöjd med konsistensen på grönsakerna är soppan klar. Mixa om du vill. Jag mixade delvis och hade förutom sötpotatis och morötter även broccoli och blomkål i. Smaka av med citronsaft och toppa med persilja.

Likes

Comments

Fina fiskar

Fisksoppa a la bouillabaisse med hemmagjord räkbuljong, saffran och musslor. Detta var en stor succé. Till och med sonen 4 år, som vanligtvis är ganska negativ till både fisk och soppa, tyckte om räkbuljongen. Denna gjordes på räkskal som frästes i olja med vitlök och lök, vitt vin hälldes över, tomatpure och vatten, salt och peppar tillsattes och sedan fick det koka 15-20 minuter. Har tyvärr inte exakta proportioner men det blev mkt gott, särskilt ihop med saffran som jag lade i när buljongen var klar.

Likes

Comments

Lövbiff med Chimichurri, rostade rotsaker och vitkålssallad.

Chimichurri är det senaste tillbehöret till kött som jag upptäckt och jag måste säga att jag många gånger tycker att det är godare än det klassiska tillbehöret bearnaisesås, även om en riktigt god hemmagjord bea med mycket färsk dragon i inte är helt fel det heller. Men chimichurri ger en fräschare känsla. Det är ju också så att citron och c-vitamin överlag hjälper oss att ta upp järnet i köttet, vilket ju är en stark fördel det också, bortsett från att det är gott. Jag har provat att göra chimichurri på många olika sätt, med både persilja och ruccola som basingrendiens, med och utan vitlök och charlottenlök. Det jag har kommit fram till att jag tycker är godast och lagom starkt är en bas på persilja och koriander, olivolja, vitvinsvinäger, salt, peppar och möjligtvis lite chili. Koriander är dock ett måste i en god Chimichurri anser jag, älskar den fantastiska örten, är nästintill besatt av den..

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Den här bloggen handlar om sådant som får oss att må bra i livet. Fokus kommer ligga på mat som lagats från grunden, här kan du hitta goda recept och få inspiration till mat som jag anser gynnar en välmående kropp och själ. Även inspiration gällande sådant som gör livet lite skönare, som inredning, vacker natur och blommor, kan komma upp i flödet. Bloggen kan också komma att ta upp ämnen som berör personlig utveckling och fysiskt och mentalt välmående och vad man på egen hand och med naturliga medel kan göra för att bidra till detta. Här kan även komma att förekomma tips på naturliga alternativ till fabrikstillverkare produkter för personlig hygien (t.ex. schampo, tandkräm och deodorant) och rengöring i hemmet som inte påfrestar vare sig miljön eller våra kroppar på ett negativt sätt.

Likes

Comments

En av de godaste frukostarna på länge: chiapudding på kokosmjölk med bär och lite lime. Tycker att limen ger det lite youghurt karaktär.

Recept:

  • Kokosmjölk, jag använde extra creamy coconut cream från Santa Maria.

  • Blandade bär

  • Chiafrön, som rörs ner. Rör om lite då och medan de sväller annars blir det bara en stor klump.

  • Lite limejuice.


Detta kan med fördel avnjutas med lite nötter och frön på toppen eller någon musli om man vill. Chiafrön har fibrer som kan få magen att jobba på bättre, vilket kan vara bra att känna till om man har ett intresse för detta ;).

Likes

Comments

Jag tog en halv påse med grönkål. Den typen med stjälkar, tycker den är godast. Skölj och repa bladen av stjälkarna, fräs i smör tillsammans med lite hackad vitlök. Salta och peppra. Tillsätt vatten och kokosmjölk eller kokosgrädde, låt koka upp. Balansera smaken med citronsaft om du vill. Klart! Ingredienser:

1/2 förpackning grönkål

vitlök, hackad

smör att steka i

1-1/2 burk kokosmjölk/kokosgrädde

vatten

salt och peppar

citronsaft

[caption id="attachment_30" align="alignnone" width="2448"]IMG_2057 Grönkålssoppa[/caption]

Likes

Comments

[gallery ids="30,29" type="square" columns="2"]

Mina frukostar sedan jag började gå till en näringsterapeut liknar oftare brunch än frukost med undantaget att de sällan innehåller kött. Den senaste veckan har frukosten bestått av spenatomelett med sallad och rostade solrosfrön, grönkålssoppa och kokt ägg, teffgröt med nötter, frön bär och banan samt hampfrömjölk med nöt och frömusli samt bär. Så kan det gå när man blir rådd att undvika både gluten, snabba kolhydrater, bovete, havregryn och mjölkprodukter. Det känns bra, då jag redan innan kände att jag inte mådde bra av flera av dessa produkter. Men det blir ofta en byggjobbarlunch vid 10.30 ;)

Recept på grönkålssoppan finns under kategorin frukost och grönt och omeletten ligger under frukost.

Likes

Comments

Testar ett första inlägg nu. Idag åt jag råraka med rökt lax och pepparrotssmetana till middag. Gillar kombinationen av frasig råraka, lax och pepparrot. Ett tips är att krama ur vätskan ur potatisen innan man steker och hålla en relativt hög värma för att få den rätta frasigheten. Om detta ser taffligt ut beror det på att detta är min första blogg någonsin, men förbättringar utlovas :)

Likes

Comments

På denna sida kommer du kunna hitta information om hur olika sorters mat påverkar kroppen.

 

Likes

Comments