Canon eos 1100D + EF-S 18-55 DC

​Hej på er! Idag var det min första dag i skolan efter sommarlovet. Jag har börjat tvåan på gymnasiet, samhälle - media. Först hade vi lite information med vår klass. Vi fick lite papper samt att vi fick se vårt schema. Ett helt okej schema tycker jag ändå. Har sovmorgon två dagar och slutar inte allt för sent, förutom på torsdagar och på fredag för då slutar vi 15.50. Segt men sista timmen på fredagar har vi media och den är över två timmar lång. Men det ska bli kul att börja med media, är verkligen taggad! Att hålla på med något som man verkligen tycker om är roligt och speciellt när man får nya kunskaper om ämnet och det sker på skoltid, alltså hur roligt kan det inte vara?  Men dagen idag har varit bra, trodde faktiskt att den skulle vara mycket värre men det var en rolig dag.

Imorgon börjar jag 11.15, så det blir en sovmorgon. Har bara tre lektioner imorgon så det är skönt.

Canon eos 70d + EF-S 18-55 DC

Idag bestod min frukost av jordgubbsfil och en blandning av chiafrön, havreringar samt frysta blåbär. Till det tog jag även ett glas med mjölk. Dagen som jag har framför mig idag ska jag först åka till gymmet, städa bla mitt rum och fixa lite inför skolan som drar igång på tisdag.

Igår var jag med några kompisar på stan, vi gick runt lite. Kollade i affärer samt gick bara och pratade. Det var en härlig dag som behövdes nu innan allt drar igång igen. När jag kom hem så satte jag mig i soffan och tittade på filmen Titanic. Jag hade aldrig sett den filmen innan men jag visste ju redan vad den handlade om. Tyckte faktiskt den var bra och mot slutet av filmen kom även tårarna. En mycket fin och sevärd film!!

Canon eos 70d + Tamron 28-75mm

Insåg just att speglen inte är så fräsch... något som jag borde ta tagi i nu...hehe

Både idag och igår har det regnat och det har varit allmänt tråkigt. Jag vill ju ha sol och värme nu innan skolan drar igång, men nejdå så blir det inte. Fast det har inte varit så tråkigt eftersom jag har lekt med min nya kamera och den gör mig inte besviken. Jag kan redan nu säga att jag älskar den. Den har så många funktioner som min förr inte hade + att den har en vridvinkelbar skärm.... rena drömmen!!

I helgen händer det inte så mycket. Ska träffa några kompisar imorgon men annars blir det en lugn helg innan skolan, som börjar på tisdag. Vet inte riktigt vad jag ska säga om att skolan börjar. Jag kan inte bara fatta att jag ska börja tvåan på gymnasiet. Hallå vart försvann ettan?? Men något som jag tycker ska bli extra roligt är att jag kommer att börja läsa inriktningen media, som jag har längtat. Fast något jag inte ser fram emot är all plugg som kommer att komma. Så det kommer faktiskt att bli roligt att börja skolan men samtidigt jobbigt.

Canon EOS 1100D + EF-S 18-55 DC

En sak som jag märkte när vi var i Kroatien, Dubrovnik, var att det fanns extremt många katter. Det var inte direkt en eller två utan vi räknade dem en dag och de var upp mot 16-17 katter bara vid vårt hotellområde. På ett sätt tycker jag det är mysigt med så många katter men när de är magra då tycker jag bara synd om dem. Vi har rest till Grekland många gånger och där finns det en del katter men jag tror ärligt att Dubrovnik slår Grekland i vem som har flest katter....haha. De var trevliga och ställde gärna upp på att bli fotograferade, något som jag tycker är bra.

Vi hade tur med vädret under hela vår resa förutom att en förmiddag var det mulet. Men under den förmiddagen gick vi en runda på ca 5km där. I början var det lagom temperatur men mot slutet av rundan så sken solen upp och då blev det plötsligt jättevarmt så svetten började rinna. Det var lite jobbigt men annars var det skönt att få komma upp ur solstolen och röra på sig. Dock så gick vi direkt till polen när vi kom tillbaka till hotellet och badade eftersom vi var så svettiga. Den kvällen spenderade vi nere i gamla stan och åt på en "finare" restaurang. Mycket trevligt!

Gjorde mig till lite, på den högra bilden, när jag bad mamma att fota mig. Haha var nog ganska trött där.

Canon EOS 1100D + EF-S 18-55 DC

Utsikten innan vi åkte upp med linbanan. Dock var det vääldigt många trappor att gå upp för innan vi kom fram till linbanan.

Och här var vi uppe....Det var verkligen en vacker utsikt samt miljön där uppe var helt magisk. Dock var det lite läskigt att titta ner eftersom jag var rädd att jag skulle tappa min kamera. Ett ord om denna plats: wow!

Det var extremt fint väder, inte så mycket moln på himlen samt att det var vindstilla. Dock var det väldigt varmt, svetten ran ner men då passade vi på att ta en dricka där uppe i deras restaurang. Det var läskande i värmen. Samtidigt som vi drack tittade vi ut på den fina utsikten innan vi tog linbanan ner igen.

Canon EOS 1100D + EF-S 18-55 DC

Just nu skulle jag kunna skrika av glädje. Varför? Jo, för jag har fått hem min nya kamera! Som jag har längtat efter och nu, just nu är den min. Kan inte tro det men för varje gång jag tittar på den så blir jag glad.

För er som undrar så har jag beställt en Canon Eos 70D, som jag nu äger. Jag beställde den på https://www.cyberphoto.se/ . Den sidan är bra eftersom man får bra produkter till ett rimligt pris samtidigt som det är av kvalité. Jag beställde den i torsdags och hämtade ut den idag. Den kostade 8990kr. Några kronor fattigare på kontot men vad gör det när jag är hur glad som helst. Kan redan nu säga att det är den BÄSTA kameran jag har ägt.

Iphone 6

Andra dagen i Dubrovnik spenderades först på stranden "Copacabana". En liten mysig strand som bara bestod av sten, ingen direkt sand strand. Men det var inte så farligt eftersom vi köpte badskor så då gjorde det inte lika ont att gå ner och bada. Vattnet var helt magisk blott, som det brukar vara utomlands så det gjorde mig inte besviken. När vi kände oss klara vid stranden gick vi upp till polen och låg där till sen eftermiddagen. Något som jag lade märket till i Kroatien är att det är väldigt bergigt, kuperat, så när vi skulle gå ner till stranden var det nerförsbacke men när vi skulle gå tillbaka var det uppförsbacke. Motion fick vi.

Framåt fem halv sex tog vi bussen ner till gamla staden i Dubrovnik, som var omringad av en ringmur. Där spenderade vi kvällen. Vi gick runt och kollade i olika affärer, åt mat och gick runt allt för att kolla vad som fanns. Det var fint där inne och speciellt när det börjar bli mörkt och restauranger tänder lampor och staden lyser upp i mörkret. Vackert!

Min outfit för kvällen

Canon EOS 1100D + EF-S 18-55 DC

Hej! Nu tänkte att ni skulle vi ta del av min resa till Kroatien. Jag hade tänkt att dela upp det i olika delar eftersom jag har väääldigt många bilder. Och visa alla i ett inlägg, då blir det extremt långt och risken finns att ingen kommer att läsa det. Vet inte i nuläget hur många delar det blir men det lär vi märka. Men nu ska jag sluta att babbla och berätta och visa er bilderna från Kroatien.

Vi flög från Stockholm Arlanda onsdagen den 3 augusti klockan 06.00 och var framme i Kroatien vid halv nio. Så det tog bara 2 timmar och 30minuter. När vi hade fått våra väskor, det tog faktiskt inte så lång tid att få väskorna, åkte vi till vårat hotell. Vi bodde på ett hotel som heter "Hotell Tirena" som ligger i Dubrovnik.

Hotellrummet och utsikten från våran balkong. Det var kanske inte den bästa utsikten men hotellrummet var fint och vi tillbringade ju inte så mycket på våran balkong direkt eftersom vi var ute mer.

Mellan hotellrummet och receptionen var det olika korridorer med glasfönster. Det var lite mysigt.

Så när vi hade fått våra rum gick vi ner direkt till polen och låg där och solade samt badade. Vädret bjöd på fint väder med sol och värme under hela första dagen.

När kvällen började närma sig gick vi upp till våra rum och gjorde iordning oss och gick ut och kollade runt Hotellet innan vi gick ner till restaurangen och åt mat.

Det var buffé och maten var jättegod och det fanns hur många efterrätter som helst så jag hade svårt att välja...haha

Efter maten gick vi ner till stranden för att kolla på solnedgången. Den var lika fin som hemma i Sverige men kanske något finare pga bergen.

Canon EOS 1100D + EF-S 18-55 DC

Hejsan! Nu var det ett tag sedan jag bloggade men det har berott på att jag tog delvis en liten paus innan jag åkte till Kroatien. Jag kände att jag behövde det. Men nu är jag tillbaka igen och även hemma från Kroatien. Jag var där med min familj i en vecka och det var så underbart där. Helgen innan jag åkte till Kroatien var jag med några kompisar och det var en mycket rolig helg.

Har förresten beställt min kamera så jag kommer att få den inom kort. Åh vad jag längtar! Då kommer jag knappt släppa ögonen från den. Fast jag har inte bara beställt en kamera utan lite annat smått och gott som jag kommer att använda mig mycket utav i höst, hoppas jag i alla fall.

Juste, kommer visa bilderna och berätta lite mer om resan i andra inlägg. De kommer ut inom kort.