God kväll!

Nu är klockan 17:00 här i Sydney och jag sitter mest och slöar i soffan. I dag har vädret inte varit så bra utan regnat för det mesta, så vi har varit och shoppat lite på Werrengah Mall som ligger i Manly. Jätte mysigt shoppingcenter med otroligt mycket butiker, vi åt även lunch där vilket blev sushi. Den var otroligt god som vi köpte ifrån Sushibar, så tips för er som är i Manly eller ska dit!

Sedan tog vi oss en sväng in till Manly Wharf och kollade lite, vi kolade bland annat upp vart vi ska göra yoga och pilates näste vecka. Jätte excited för det, första gången jag gör pilates så ska bli kul!!

Eftersom det var så dåligt väder så blev det inget strandhäng utan vi var mest runt och kikade. Vi kom hem för ungefär en timme sedan och då blev det lite frukt och te till mellis och ikväll blir BBQ.

/ E

Hej igen!

Nu är jag tillbaka på denna bloggen igen för att skriva om min tid i Australien. Förhoppningsvis blir jag bättre på att uppdatera bloggen nu när jag är här andra gången, haha!

Denna gången är jag nu här på ett Working and Holiday visa med min kusin, då tanken är att vi ska bo och jobba här ett tag. Vi kom i förrigår och är nu redan påväg ut för att fixa oss ett jobb. Nu på morgonen har vi suttit och slipat på våra CV:n så vi kan fixa oss ett jobb här. Dagens planer är inte många utan egentligen mest att gå runt och söka jobb.

Igår var vi och fixa med allt "pappersarbete" som medcare kort, busskort, nytt simkort till mobilen osv.

Heej!

Nu har vi varit i Sälen i snart två dagar. Vi kom igår och stannar tills på fredag, då jag ska jobba helgen. Är här med familjen men ikväll blir vi fler för då kommer liten del av släkten och stannar här med oss under veckan, såå mysigt.

Idag var jag julia och pappa ute och körde milen på morgonen i längdspåren. Så nu blir det att äta lite lunch för att sedan ta sig ut igen.

Kramis!

Foton från: Pinterest/ Google/

Ååååå det blev verkligen inte som jag hade tänkt med bloggen under min Australien resa. Tanken var att hela tiden försöka uppdatera här, men så blev det inte. Vi hade hela hela tiden fullt upp och internet var inte en självklarhet på alla hostel. Så nu i efterhand kommer det komma upp lite bilder från resan.

För övrig var det den bästa resan jag gjort helt klart! Så om ni funderar på att dra till Australien.. GÖR DET! Ni kommer inte ångra er det är ett fantastisk land att resa runt i och jag har redan planer på att åka tillbaka efter sommaren!

Redan dag 3 på vår resa. Igår kväll blev det en spontan utgång. Vi hade egentligen tänkt att gå och lägga oss tidigt men så blev det inte. Vi blev bjudna på gratis inträde på en nattklubb och vi fick åka partybuss med hög musik och diskokulor dit vilket vi inte kunde tacka nej till. Dessutom skulle de flesta från vårt hostel med så vi såg en chans att lära känna dom lite bättre.
Nog om det! När vi prata med Katia igår rekommenderade hon att vi skulle ta färgan över till Manly så det gjorde vi. Men först tog vi ett snabbt stop vid Viktoria building och shoppade lite. Det fans bland annat billigt smink som vi alla drog nytta av.
Färgan till Manly tog ca 25min och man fick se operahuset från vattnet. Jättefin färgtur med andra ord.

Väl framme på Manly var vi hungriga och bestämde oss för att äta på Hugo som jag fått rekommenderat av en kompis. Jättefin utsikt från restaurangen som låg precis vid vattnet och pizzorna som vi åt var supergoda! Så rekommenderar verkligen vidare det stället om man är i Manly.
När vi var mätta och glada gick vi och la oss på stranden och badade. Stranden var fin, inte alls lika mycket folk som på bondie beach.
Liselott och Lisa hade också kommit till Sydney så dom kom och hälsade på oss på Manly en stund.
Dagen slutade med att vi tog färgan tillbaka, bokade klart våran resan med Greyhounds, åt lite nudlar och somnade.

Idag började vi morgonen med lite frukost på hostel takvåning där vi satt i solen och åt. Där blev de även planering för dagen vilket ledde till att vi besluta oss för att ta bussen till Bondi beach. Det har varit fantastiskt väder idag så det passade perfekt med en dag vid stranden. Bondi var som väntat magiskt fint! Sedan åt vi en god sallad på ett café som låg precis vid stranden väldigt mysigt och gott. Efter det hade vi bestämt träff men en bekant till våra kusiner som bor i Sydney som heter katia. Hon följde med oss till Harbour bridge (fantastisk utsikt därifrån) och även Operahuset. Egentligen skulle vi få klättra över bron men tyvärr så stängde de precis innan så vi får se om vi hinner med det i morgon. Är egentligen höjdrädd men det hade varit såå kul att göra det endå. Sedan gick vi på lite små gator och bara hade skönt i solen.

Nu har vi precis kommit hem till hostelet och är helt slut i våra bena efter att ha gått så mycket. Är väldigt långa avstånd till saker och ting här så man får gå mycket!!

Nu blir de att handla och sedan gå upp och fixa lite mat som vi tänkte tillaga sen får vi se vad det blir ikväll.

Idag kom vi fram till Sydney 06:15 på morgonen. Direkt när vi kom fram gick vi och mötte upp Annie som kom dagen innan oss. Vi kollade runt mycket och tog oss till vårt hostel där vi kommer att bo i 3 dagar. Bounch Sydney heter det och känns super bra ligger precis vid Centralstationen så nära till de mesta. Dock fick vi inte checka in förrän vid 14 så vi fick lämna av vårt bagage och sedan gick vi för att se lite mer av Sydney. Vi började med Gud park vilket är en stor park där det var väldigt mycket folk som hängde och trevlig miljö. Därefter blev det den botaniska trädgården där vi såg bananträd, limeträd och mängder med fina blommor och växter. Det fanns även små lusthus och caféer där vi tog små korta pauser för att orka med i värmen.

Sedan fortsatte vi gå till det berömda operahuset som var otroligt stort och mäktigt. Verkligen kul att ha sett. Dock blir det nog en liten sväng dit imorgon igen då vi inte riktigt sett "allt" då vi bara promenerade förbi det.

Lunch idag blev en fräsch sallad dock var Annie och julia lite besvikna att det inte var så mycket i den som det hade önskat. Men den va jätte god och de va skönt att slippa flygmaten som bestod av mycket vitt bröd och pasta/kyckling.

Vi tog även en liten powernap efter maten på hostelet då vi var helt slut efter att ha flugit i 24h. (Jag sov 1 timme av de 24 medan julia sov 7..) vi somna och vakna 4 timmar senare haha det blev lite längre än vi hade planerat men det var behövligt. Middagen fick bli tacos och sen lite häng på hostelet terass med en väldigt bra utsikt över stan.

Oj va långt detta inlägget blev.. haha det var inte riktigt meningen. Men nu ska vi strax lägga oss då vi är otroligt tröttna efter en lång dag. Imorgon blir det en hel del annat vi ska hinna med!!

Kram kram

Tiden bara rusar iväg, nu är det redan fredag den 20:de vilket innebär att jag åker om fem dagar!!!!! Men det är mycket som behövs göras innan, har inte börjat packa och har heller inte handlat klart allt som ska inhandlas innan avresa. Så har lite att pyssla med det kommande dagarna. Plus att jag åker till Köpenhamn imorgon med Samsöe Samsöe på deras Julfest som hålls där. Ska bli otroligt spännande att får vara med om det och träffa alla Samsöe people.

MEN NU.. Så måste jag börja skriva ut lite flygbiljetter och fixa lite med allt sånt. Ska även bli bättre på att uppdatera bloggen då detta kommer vara som en dagbok under resans gång. Kul att ha och ha möjlighet att se tillbaka på resan.

KRAM Elin

Äntligen är surf camp bokat! Idag morse tog vi tag i detta och bokade surf camp. Vi bokade tre dagar och då ingår i princip allt. Det går även bra att förlänga ifall man vill när man väl är där vilket är bra. Planen är att vi ska bo i Sydney tre dagar därefter blir vi upphämtade av de som jobbar på surf campet. Där vi ska surfa är 7 Miles beach och ligger två timmar utanför Sydney.

So excited bara 19 dagar kvar till avfärd!

Ett litet klipp från surf campet.. som jag hitta på deras hemsida.