​Jag har alltid älskat att skriva & har bloggat i många många år. Syftet med att blogga har aldrig varit att bli känd eller få många besökare, utan har enbart handlat om intresset att uttrycka sig. Jag är bättre på att uttrycka mig i skrift än i tal, anser jag själv, vilket gör att jag alltid har skrivit mycket dagbok osv också. För att kunna gå tillbaka och läsa om mina tankar & känslor, men sen har det varit roligt att dela med mig & inspirera också. 

Däremot har livet tagit en vändning senare och jag känner inte att jag längre själv får ut någonting av att skriva på bloggen, jag får helt enkelt inte ut det jag behöver. Jag känner att det finns helt andra saker i mitt liv jag hellre vill prioritera för tillfället, mig själv & annat omkring mig. Jag vill helt enkelt lägga all min energi och fokus på dem sakerna som får mig att må bra & prioritera detta. Ibland behöver man se saker & ting ur ett annat perspektiv för att inse vad som är viktigt.

Det är möjligt att jag hittar tillbaka till bloggen någon gång, men för tillfället kommer jag att lämna den. 

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

När det kommer till nyårslöften är det lätt att känna sig som en repig gammal skiva som år efter år upprepar samma sak: ”Det här är året då jag kommer att hålla ALLT jag har lovat!”. Jag tror det är många som känner igen sig, man är motiverad & taggad på att dra igång I det nya året men sen blir det tredje veckan i januari och de där planerna börjar redan kännas extremt svåruppnåeliga. Men i stället för att svettas över att du måste leva på en strikt diet eller praktiskt taget flytta in på gymmet för att nå dina mål, gör en hållbar och inspirerande plan för det kommande året – som funkar för dig. Det viktigaste av allt är att du sätter upp mål som är rimliga för DIG.

Tips för att skapa hållbara löften:

1. Grunden för ditt liv 2.0

Fundera över hur du allra helst vill att din vardag ska se ut och vad som får dig att må bra. Om du känner att något inte fungerar i ditt liv i dag, identifiera i vilket område (familj, fritid, vänner) du behöver göra en förändring. Sen kan du börja att jobba mot målet. Det är här det börjar, att identifera problem I din egen vardag för att kunna forma mål utifrån dig själv.

2. Året som gått

För att inte enbart fokusera på dem negative bitarna under året som gått, kan det vara nyttigt att ta med sig vad som varit positivt under året också. Köp eller plocka fram en fin anteckningsbok & använd de första sidorna till att tacka 2016 för allt som har hänt och saker du har upplevt. Formulera några meningar vardera om om vad som har varit bra, vilka personer du är glad över att du har i ditt liv och lägg även till var det finns utvecklingsmöjligheter inför 2017. På så sätt har ni även identifierat vad som får er att må bra och vad ni bör behålla det kommande året.

3. Mål och syfte

Formulera och skriv ner dina långsiktiga mål och delmål inom olika kategorier, till exempel:

  • Träning
  • Mat
  • Familj och vänner
  • Jobbet
  • Fritid
  • Personlig utveckling

Fundera också över varför du vill nå dem, målets syfte är viktigare än målet i sig. För att ett mål ska vara motiverande för DIG är det också viktigt att du vill uppnå det för din egen skull. Har du därmed ett syfte med ditt mål är det lättare att motivera sig själv dem dagarna det känns extra tufft. Därför är det också vitkigt att inte anmäla sig till någonting för att man hört det ska vara bra, utan istället välja någonting som passar en själv & som man blir stimulerad av. Det är oftast då man har möjlighet att hålla sig till planen.

4. Uppföljning & utvärdering

För att inte tappa motivationen eller glömma bort dem mål man satt upp kan det vara nyttigt att anteckna sina framsteg för att kunna gå tillbaka och se hur långt man kommit. Vi är många som behöver se resultat för att tycka det är värt att kämpa, men manga gånger kan vi bli blinda & inte se vad vi åstadkommit. Då är det bra att ha tagit bilder, skrivit ner sina framgångar osv för att faktiskt svart på vitt kunna följa sin resa. Gör en utvärdering efter tre månader för att se om du behöver justera något i dina mål och delmål innan du går vidare in i ett nytt kvartal.

Du kan ex anteckna:

1. Framgångsfaktorerna som gjorde att du nådde ett visst mål, och vad som var jobbigt på vägen dit.
2. Inspirerande bilder från tidningar, pinterest etc.
3. Peppande citat.
4. Nya mål som du formulerar på vägen.
5. Några rader om inspirerande personer du möter, böcker du läst eller dokumentärer du sett. Vad var det som fångade dig?
6. Årssummeringen, där du blickar tillbaka på året som gått. Hur blev ditt 2016 – och vad tar du med dig till nästa år?

AVSLUTNINGSVIS

Det har sagts förut, men det behöver upprepas igen. Gör inte alla förändringar direkt utan introducera dem gradvis. Om ditt mål är att träna tre gånger i veckan, börja med ett pass första veckan och lägg till nästa när du har hittat in i rutinen. De första tre månaderna kan du se som en inkörningsport, perioden då du testar nya vanor för att se vad och hur de passar i ditt liv.

Vill du äta bättre mat kan du ex börja med att göra din frukost lite nyttigare, för att lite längre fram lägga till en rejäl sallad till lunch och middag. Eller kan du ex börja byta ut vissa råvaror mot bättre alternativ, för att sen ändra om skafferiet helt. Då hinner du vänja dig vid förändringarna, så att du kan hålla de nya vanorna länge. Tänk långsiktighet – och ha ett grymt härligt 2017!

Likes

Comments

Idag var jag på min lillasysters dansuppvisning och hon var så duktig! Det är så himla roligt att se vad hon haft för sig hela hösten & hon går lite i sin storasysters fotspår, jag har ju nämligen också dansat hur mycket som helst. Jag var tvungen att filma henne också!

Efter uppvisningen följde hon med mig hem eftersom vi hade planerat att ha massa julbak & pyssel idag. Alex skulle egentligen också vara med men han var tvungen att följa med sin nya chef och kolla på ett jobb & det tog tyvärr lite längre tid än väntat, men jag & filippa hade riktigt mysigt. Vi satte igång julmusik och började baka massor. Vi har gjort både lussekatter, pepparkakor och ett pepparkakshus. Pepparkakshuset var totalt sönder när vi öppnade det så jag var inte alls säker på att vi skulle kunna få ihop det över huvudtaget, men efter mycket om och men löste vi det & efter att ha dekorerat det så är det nog ingen som ser att det var trasigt från början.

Har även hunnit julpynta lite här hemma och nu doftar det även nybakat vilket gör att julkänslan börjar infinna sig lite. Verkligen en perfekt andras advent måste jag säga. Hoppas ni också haft en fin andra advent!

Likes

Comments

1. Pepparkakor eller lussebullar? Pepparkakor tror jag, men så himla svårt för jag älskar saffran och har det i allt

2. Skumtomtar eller knäck? Knäck

3. Ischoklad eller marsipan? Ischoklad

4. Köttbullar eller prinskorvar? Avskyr korv så köttbullar

5. Julkorv eller julskinka? Julskinka

6. Lax eller sill? Lax

7. Revbensspjäll eller Janssons Frestelse? Inte så glad för något av det, men måste jag välja så revbensspjäll

8. Paradis eller Alladin? Vet inte..

9. Sylta eller pastej? Pastej

10. Glögg eller julmust? Fick glögg när jag var liten för att lindra min hemska astma, så sen dess har jag inte kunnat dricka glögg så måste säga julmust

11: Rödbetssallad eller dopp i grytan? Rödbetssallad

12. Ris a la malta eller risgrynsgröt? Mormors risgrynsgröt

13. Äpplemos eller senap? Väldigt olika saker, men senap

14. Hemma eller borta? Där min familj är <3

15. Utomlands eller Sverige? På julafton vill jag bara i Sverige

16. Ge eller få? Båda

17. Mysteriet på Greveholm eller dieselråttor och sjömansmöss? Mysteriet på Greveholm

18. Chokladkalender eller paketkalender? Paketkalender

19. Plastgran eller äkta? Äkta!!!! Finns inget värre än plast.

20. Arne Waise eller Ernst? Ernst

21. När vill du att första snön ska falla? Ganska nära inpå julafton & att den sen stannar kvar då också!!

22. Har du någonsin haft en grön gräsmatta på julen? Ganska många år?

23. När tycker du att det är dags att pynta? Från och med första advent

24. Finns det något du vill göra mindre av denna julen? Inte mindre av, men ännu mer kärlek och glädje

25. Vilket färgtema tycker du passar bäst på julen? Röd, silver och glitter

26. Kan du komma på något negativt med julen? Att alla inte har möjligheten att fira jul

27. Blir du oftast mättad när julen är slut eller vill du ha mer jul? Jag är oftast rätt nöjd efter julen, den pågår så länge så man hinner verkligen få känsla för det. Men jag hade inte blivit ledsen om den var längre. Däremot tröttnar jag snabbt på julmaten

28. Vad brukar framkalla mest stämning på julen/december? Belysningen, julbaket, musiken

29. Leker du i snön, åker pulka eller bygger snögubbar? Ibland med lillasyster

30. Vilken är din favorit julfilm? Tomten är far till alla barnen

31. Klär du dig fint på julen? Älskar att klä upp mig på julafton så absolut

32. När öppnar du dina julklappar? Efter tomten har varit här, precis innan kvällsmaten

33. Julönskningar? Att julafton blir en mysig tid tillsammans med nära och kära & sprider mycket skratt

34. Vilken är din favoritjullukt? Pepparkakor & lussekatter

35. Vad heter din/dina favoritjullåtar? Oj svårt... Tänd ett ljus tror jag

36. Gör du snögubbar? Om vi har krämsnö så det går

37. Favoritjulkalender? Mysteriet på greveholm

38. Konstigaste julklappen? Har nog aldrig fått någonting konstigt, men än under julklappsspelet

39. Vad är viktigast på julen? Att ta tillvara på stunden tillsammans, njuta av varandras sällskap & sprida kärlek

40. Hur är din jul? Jag ser den som kärleksfull & glädjande

Likes

Comments

Då var det redan lördagkväll, tycker dagarna går alldeles för fort.. Vaknade i alla fall i morse och såg julkalendern i sängen tillsammans med alex. Så mysig start att bara njuta en extra stund innan man går upp & även få lite julkänsla med julkalendern också. Jag älskar julen och har alltid älskat att kolla på julkalendern med, har det varit en dålig julkalender har jag faktiskt kollat på en gammal istället bara för att fortfarande ha någonting att se varje dag.

Efter detta åkte jag och handlade så vi har en full kyl & frys, samt allting vi behöver till morgondagens bakstuga. Jag och alex hade sen planerat att vi skulle göra någonting mysigt ihop eftersom han jobbat många helger och jag haft annat för mig också & ikväll ska han ut och äta med sina gamla kollegor eftersom han slutade på sitt jobb igår. Så vi åkte ut och kollade lite julklappar på väla samt strosade en sväng och kollade saker till oss själva, sen satte vi oss ner i lugn och ro och lunchade tillsammans, så himla gott.

Resten av kvällen tänkte jag verkligen bara krypa upp i soffan men god mat och snacks & se någon bra film eller serier. Hade behövt gå igenom min garderob som är total KAOS, men jag får se om jag orkar det idag..

Hoppas ni får en fin lördagkväll!


Likes

Comments

Igår var jag på Yoga med Alexandra. Körde dit direkt efter jobb & hade haft en väldigt intensiv dag så det var otroligt skönt att komma ner lite i varv måste jag säga. Vi träffades lite tidigare så vi hann prata lite också, sen gick vi in i 40 graders värme. Kände mig väldigt lugnt efteråt och jag måste säga att jag kom till ro väldigt bra på kvällen, somnade relativt snabbt.

Idag är det äntligen fredag, ska bli så himla skönt med helg. Det har varit en fullspäckad vecka, med resor & möten osv så jag känner mig faktiskt ganska trött efter denna vecka. Planen var att åka till Ullared med mamma imorgon men hon har haft en tuff vecka hon med så det blir ingenting med det. Men det känns ok, tror faktiskt att det kan vara ganska nyttigt att bara ha en relativt lugn lördag & istället kommer nog jag och alex att hitta på någonting trevligt på dagen.

På söndag ska jag kola på min lillasysters dansuppvisning och sen ska vi ha julbak & pyssel, ska bli SÅ mysigt!!

Vad har ni för planer denna helg?


Likes

Comments

Någonting som är så himla lätt men ändå så otroligt jäkla gott - ris, nötfärs & grönsaker.

Jag älskar det klibbiga jasminriset, så jag brukar använda mig av det tillsammans med nötfärs som är stekt och kryddat med fajitakrydda. Sen kokar jag grönsakerna som också kan varierar i oändlighet. Antingen blir det broccoli, haricovert, paprika osv, eller ibland färska grönsaker som spenat, tomat och gurka. Snabbt, smidigt & går att variera!

Likes

Comments

Då vi håller julen I år vill jag göra någon riktigt fin dukning av bordet, tycker det är jättefint att hitta ett tema och verkligen lägga ner tid på att duka och pynta. Så jag letar inspiration & tänkte dela med mig lite till er, ni kanske också är sugna på någon snygg dukning!


Likes

Comments

Efter ett par träningsfria dagar kände jag verkligen för att bege mig till gymmet denna onsdag för att få röra lite på mig. Så med massor av mat i magen (som jag hunnit fylla på med under dagen) begav jag mig till gymmet efter jobbet. Kände mig otroligt pigg trots att det varit två tuffa dagar på resande fot, till och med uppvärmningen kändes riktigt lätt.

Bestämde mig för att köra lite övergripande ben & tog övningarna lite efter hur det kändes bara. Valde också att köra färre övningar och fler set vilket var väldigt skönt, la därmed extra tid på dem övningarna istället och är riktigt nöjd. Hade otroligt mycket energi idag och benen var möra när jag gick därifrån. Idag körde jag:

Benspark med dropset x6

Hacksquat SS raka mark med viktplatta x5

Legpress i smith, ett ben SS båda benen x5

Abductor x3

Vadpress (200 repetitioner så snabbt jag kan)


Trött & galet hungrig åkte jag hemåt och åt en god middag tillsammans med Alex. Tände ljus och åt i köket vilket är väldigt ovanligt för att vara oss. Men jag kände att jag ville göra det lite mer mysigt ikväll eftersom jag var en väldigt tråkig flickvän igår när jag kom hem, var så sjukt trött då ;-)


Likes

Comments

Jag har väldigt länge sovit otroligt dåligt. Jag vaknar ständigt och måsteg gå på toa eller drömmer jag mardrömmar eller också bara vaknar jag till eftersom jag sover väldigt oroligt. Har haft problem med min hals (troligtvis körtlarna) i ungefär 4-5 månader nu, mer om det i ett annatg inlägg. Men på grund av att halsen strular så blir det svårt att andas och jag tror även det påverkar min sömn negativt.
Tränar man mycket är sömnen otroligt viktig för kroppen. Sömen är kroppens sätt att återhämta sig och under din djupsömn så reparerar och bygger kroppen upp muskelmassa. Förutom att sömnen påverkar och stimulerar musklernas tillväxt så är det också viktigt för det psykiska välmåendet. Med tillräcklig sömn orkar hjärnan också att arbeta och fujngera som den ska - vilket gör det lättare att finna och behålla motivationen till träningen.
Många människor som sover för lite och är trötta under dagen, faller lättare för onyttigheter som godis och kakor. Snabba kolhydrater för att minska sin trötthet. Men det blir ju en ond cirkel eftersom du enbart känner av denna effekt under en liten stund och sedan faller tillbaka till din trötthet. Därmed kan dålig sömn också påverka kosten som i sin tur även den påverkar resultaten av din träning.

Så vad är då rekommendationerna? Det är ju väldigt individuellt hur mycket sömn varje person behöver men det finns riktlinjer som säger att det är nödvändigt att få 7 timmars sömn per natt. Sen klarar vissa sig på 6 timmar medan andra kan behöva 8, men det är runt det antalet timmar man ska försöka sikta på att få sova.
Vad kan man göra?

- Gå & lägg dig i tid, även om du inte är supertrött så är det bättre du försöker lägga dig och komma ner i varv än att sitta uppe framför tvn osv (det gör inte dig tröttare)
- Förösk lära känna din kropp och hur många timmar den behöver. När känner du dig utvilad?
- Försök ha en regelbundenhet, ex lägg dig vid ungefär samma tidpunkter och lika så gå upp ungefär samma tid varje dag (åtminstone så gott det går). Detta för att vänja kroppen
- Lägg ifrån dig mobilen. Man blir lätt påverkad av när det vibrerar osv på nätterna vilket stör sömnen
- Ha luftat sovrummet så det är svalt och skönt
- Gå upp direkt när klockan ringer - många snoozar otroligt länge vilket bara drar ut processen och gör en ännu tröttare när du väl kommer ur sängen

Likes

Comments