Hej på er!

Idag har jag och Alex sålt grejer på loppis här i Helsingborg. Vi brukar inte göra sånt så vi visste inte riktigt vad vi kunde vänta oss. Vi hade en del vi hade tänkt slänga men blev rekommenderade att åka ner och försöka sälja det på loppisen. Det krävs att man säljer ganska billigt men samtidigt kan man lika gärna sälja sina saker för en billig peng än att åka och slänga det på soptippen. Vissa saker som är av högre värde sparar vi och säljer senare, så det är främst saker man kan tänka sig sälja väldigt billigt som är lämpligt på denna loppis.

Så utan att veta vad vi gav oss in på åkte vi ner redan klockan 9 i morse för att ta oss in, loppisen skulle starta vid 11 men det var bra att komma tidigare för att få sin plats och packa upp. Men jag kan säga jag är glad vi kom när vi gjorde, det var helt sjukt lång kö redan då. Och det var folk inne på loppisen som började dra i ens saker redan innan man hunnit packa upp det. Vi hade nog ungefär 5 fulla flyttlådor med grejer med oss och när vi åkte hem hade vi inte mycket mer än 1 halvfull flyttlåda kvar. Så det var ganska roligt att få sälja grejer man ändå bara tänkt göra sig av med, kan någon annan nyttja dem istället!

Däremot har vi inte varit så duktiga på att äta idag, blev en tidig frukost och sen bara slänga i sig något väldigt snabbt på eftermiddagen nu när loppisen var över. Så ikväll blir det en ordentlig middag & sen myskväll delox. Jag är riktigt trött och frusen nu så det känns väldigt välbehövligt att bara vara hemma och mysa resten av kvällen, vila upp sig lite inför en ny arbetsvecka!

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments


Är du som mig? Slänger livsmedel I kylen för att det ska "hålla" längre men också för att det är så otroligt mycket godare med en kall och god banan? Det finns ju dock vissa saker man inte ska ha I kylen.

  1. Bananer ska aldrig förvaras i kylskåp, fruktköttet förblir hårt och skalet missfärgat. Bananer mognar snabbt tillsammans med andra mogna bananer eller med tomater och avocado.
  2. Gurkan är känslig för både höga och låga temperaturer. Den kan lätt få köldskador, bli vattnig och mjuk i kylskåpet men den ska heller inte förvaras i varmare temperatur än 10 plusgrader. Ska du ha den i kylskåpet ha den då i en plastpåse. Gurkan är känslig mot etylengas och kan bli mjuk och gulaktig om den förvaras tillsammans med till exempel avokado, äpple och tomat.
  3. Om omogen avokado förvaras i kylskåp hindras frukten från att mogna och det gröna köttet får bruna fläckar. Precis som tomater och bananer producerar avokado mycket etylen när den mognar och dessa kan därför påverka varandra att mogna snabbare om de ligger tillsammans. Mogen avokado däremot kan förvaras i kylskåp för längre hållbarhet.
  4. Bröd ska helst förvaras i rumstemperatur, inte kylskåp. I kylen blir mjukt bröd smuligt och torrt. Däremot går det förstås bra att frysa in mjukt bröd. Skiva det gärna så kan du ta ut så många skivor du behöver.
  5. Lök får aldrig förvaras i plastpåse och absolut inte i ett fuktigt kylskåp! Där blir den både mjuk och möglig och vitlöken kommer att börja gro. Förvara på en varm och torr plats som köksbänken, kan du ha dem i ett svalskåp är det allra bäst. Tänk på att vitlök kan ge smak till andra varor som ligger nära. Tänk också på att hålla löken borta från potatisen – de blir snabbt dåliga tillsammans.
  6. Tomater som förvaras i kylskåp, mister smak, färg och näring. Mognadsprocessen stoppas och den blir dessutom mjölig. En kylskadad tomat känns igen på mjuka, insjunkna fläckar som ofta är glasartade, och mögel får lätt fäste. Tomaterna förvarar du bäst i en skål på bordet och gärna tillsammans med bananer då de stimulerar mognaden av varandra. Optimal temperatur är runt 14 grader. När de är klarröda kan du förvara dem i kylen, men placera aldrig mogna tomater nära grönsaker eftersom de avger etylen.
  7. Ställer du in basilikan i kylen kommer du se att den vissnar snabbt. Den kommer dessutom att ta smak av all mat du har runtomkring. Det är bättre att förvara basilikan i vatten, på samma sätt som snittblommor, i ljus och värme.
  8. Många har potatis i kylskåpet. Men är den där för länge kommer du märka att du får en söt och grynig potatis. Det är för att stärkelsen förvandlats till socker. Potatisen ska i stället förvaras i en papperspåse, på ett svalt, torrt och mörkt ställe. Potatiskällare eller svalskåp är det bästa. Går inte det, låt potatisen vara i papperspåsen och förvara i kylskåpet. Lagras potatis för ljust bildas det giftiga ämnet solanin och den får gröna fläckar.
  9. Gillar du ditt kaffe ska du absolut inte förvara det i kylskåpet! I kylskåpet kommer kaffet att förlora sin smak, och i stället dra till sig andra lukter och smaker. Kaffe ska du i förvara på en sval och mörk plats. Köper du på dig stora mängder kaffe kan du faktiskt frysa in det.

Många av sakerna har jag faktiskt I kylen idag & troligtvis kommer jag fortsätta med det. Jag vill ha mina bananer kalla och kylda och likaså alex. Likaså våra grönsaker är där och faktiskt också potatisen.. Svårt att bryta en vana. Hur gör ni?

Likes

Comments

Jag längtar tillbaka så otroligt mycket till Spanien och värmen. Men inte bara värme utan också att spendera mysig tid tillsammans med alex, att bli uppassad och njuta av lugnet. Inte ha några måsten. Jag fullkomligt älskar att resa och det är någonting speciellt med att ha någonting att se fram emot. Hösten blir så mycket lättare när man har ett resmål framför sig. Sen hade jag verkligen velat besöka ett nytt land snart, kanske inte blir till nästa resmål men framöver vill jag verkligen besöka en plats jag inte varit på tidigare.

Likes

Comments

Så härligt med lördag. Och solen har även tittat fram vilket känns underbart, en riktig mysig höstdag när man är ledig är verkligen inte fel. Jag har hunnit handla som jag brukar på lördag morgon och även gjort en del matlådor eftersom vi imorgon ska iväg på loppis och sälja lite saker. Så jag passade på att göra en del idag så det inte är så mycket kvar imorgon med tanke på att jag inte vet vilken tid vi kommer vara hemma.

Utöver detta har vi min lillasyster här idag så vi har passat på att mysa ordentligt. Träffade Bella och Charlie en stund så dem fick leka på lekplatsen och så lagade jag pannkakor som dem önskade till lunch. Sen åkte vi till vält och hemmakväll eftersom detta är tradition enligt min lillasyster när hon kommer hit, det ska vara ordentligt med godis. Vi går inte hungriga så att säga!

Tacos är också standard så det har vi nyss avnjutit. Resten av kvällen ska vi bara äta gott & mysa - filippa har valt film och det blev Narnia. Det var ett tag sen man såg den så det ska bli mysigt, minns faktiskt inte hela den utantill, lite roligare att se film då haha.

Likes

Comments

Idag mötte jag upp en vän på gymmet för att köra ett yoga-pass ihop. Jag har så länge känt att jag behöver göra det oftare, och visst har jag gått på det men finner inte samma motivation till det när jag är själv. Så det är riktigt roligt att ha någon att gå med. Det blir extra mysigt - har något att se fram emot och jag tänker försöka få in det en gång i veckan! 

Yogan är i 35-40 graders värme och det är tungt som tusan. Man är verkligen helt slut i kroppen efter, men det är otroligt välbehövligt. Känner hur utsträckt man känner sig. Och inte bara i kroppen, känner även mig mycket lugnare i sinnet, jag behöver yoga både för kropp och själ. Det är en härlig känsla. Yoga har ju verkligen mängder av fördelar och är verkligen något jag kan rekommendera er som tränar mycket. Det är bra att ta sig tiden för en lång stretch (jag är väldigt dålig på stretch överlag). 

Likes

Comments

Idag bestämde jag & en kollega oss för att fira in denna fredag lite extra genom att köpa lunch ute. Vi har Holy greens ganska nära vårt jobb men har också möjligheten att beställa en tid innan och få den levererad hit. Det sistnämda är vad vi föredrar eftersom vi gärna vill ha möjlighet att jobba in I det sista & istället få maten levererad till det är dags för lunch, väldigt smidigt.

Så idag beställde vi därmed vars en sallad som vi nu avnjutit I lugn och ro. Jag tycker verkligen Holy greens har lyckats med sitt concept, det är bra och hälsosam mat, med en del variation för att passa dem flesta. Dem tillfällen jag ätit där har maten alltid varit fräsch, vilket är otroligt viktigt för mig. Många salladsbarer har grönsaker och tillbehör som ser ut att ha legat framme ett dygn vilket inte är speciellt fräscht. Holy greens har förutom fräscha livsmedel väldigt trevliga råvaror och hela salladen känns något lyxigare än på manga andra ställen. För er som inte testat kan jag verkligen rekommendera - vår fredagslunch blev fulländad!

Likes

Comments


Jag köpte ett bar boyfriend jeans när vi var I Spanien och jag fullkomligt älskar dem. Tycker det kan vara så himla snyggt med ett par lösare byxor tillsammans med en tight top och det skiljer sig en del från alla tighta byxor jag annars bär. Så idag blev det en outfit I lite coolare stil, fredagsfräck ;-)

Ska bli bättre på att ta fina bilder med min nya kamera nu också, jag vill gärna dela massa fina bilder här. Ska bara försöka lära mig den och skapa en rutin på att använda den istället för mobilen som oftast blir en vana.

Dagens outfit:

Boyfriend jeans - Zara

Topp - American vintage

Kavaj - Zara

Skor - Nike


Likes

Comments


Många gånger får man höra hur viktigt det är att få tillräckligt med sömn, men det är inte alltid man vet varför det är så viktigt. Och utan den kunskapen förtränger man nog gärna denna information och menar att "det är nog inte så viktigt" eller "jag känner mig inte trött just nu". Så varför är det då så viktigt med sömnen?

Vi som älskar muskler gör allt för att få så optimala förutsättningar till att växa som möjligt. Vi köper tillskott, tränar som tokar, väger och räknar likt Nasa matematiskt på hur vårt födointag bäst ska se ut samt blir masserade, stretchar och foamrullar som vi vore besatta. Allt för att nå de där resultaten vi så innerligt önskar. Men sömnen då? Den är något som kanske de allra flesta av oss helt bortser ifrån. Sömn ses oftast som något nödvändigt ont, något som tar tid från allt det där andra. Dessutom finns det ju koffein i alla dess former! Vem behöver sova, liksom? Faktum är att de allra flesta av oss (ja, även du och jag) med stor säkerhet sover alldeles för lite. Särskilt om vi tränar mycket. Och när du läst färdigt den här artikeln kan jag lova dig att du kommer börja fundera kring dina sömnvanor. Det finns nämligen otroligt många fördelar med att börja sova mer.

Forskning inom sömn har länge varit ett relativt eftersatt område, särskilt när det kommer till optimal sömnmängd och vikten av att sova tillräckligt mycket. Alla vet att det är dumt att sova för lite, men kanske inte riktigt hur dumt. Alla vuxna individer behöver faktiskt sova minst mellan sju och åtta timmar per natt. Ja. Du läste tyvärr rätt. Men vänta lite säger du nu, jag klarar mig minsann på fem timmars sömn per natt!. Jag är aldrig trött! Du har fel! Sant är att det finns personer som forskningen kallar för så kallade supersleepers. Kort är det som så att dessa individer klarar sig på mindre sömn, men, de undviker inte de negativa aspekterna av sömnbrist. De tacklar dem bara bättre. Och du kanske inte känner dig trött, men det kan helt enkelt bero på att du vant dig vid att ständigt gå runt att vara trött. Det har blivit ditt normaltillstånd. Det har visat sig att personer som sätts under strikt sömnschema, alltså att de ska sova så mycket det går varje natt, i flera veckor, sover i snitt 12-13 timmar per natt i ett par veckor. Först efter detta har de betalat av sin sömnskuld och stabiliserar sig kring ca åtta timmar per natt.

Ibland känns det som om man skulle behöva fyrtioåtta timmar per dygn för att hinna allt. Men, då känner man nog inte riktigt till de nackdelar som finns vad gäller sömnbrist. Redan vid två timmars mindre sömn än det mest optimala 7-8 timmar, drabbas din kropp av begränsningar. Hjärnans område som sköter beslutsfattande, konsekvenstänk och logik blir kraftigt eftersatt. På många sätt liknar faktiskt symtomen vid sömnbrist dem som personer med ADD har. Det är vidare viktigt att poängtera att samma område i din hjärna som drabbas av nedsatt förmåga vid sömnbrist också är det område som blir eftersatt vid stress. Och i dagens samhälle, där nästan allt handlar om tidsoptimering, resultat och ständigt stresspåslag är det kanske ett område vi vill avlasta i den mån det går. Det är inte underligt att folk går in i väggen mest hela tiden. Vi befinner oss ju som individer i ständigt "fight-or-flight-mode". Då är det rätt självklart att vi inte vill överbelasta det området med att sova för lite, eller hur? Nackdelarna är vidare inte enbart kognitiva. Sover du för lite blir till exempel din insulinkänslighet kraftigt eftersatt. Du ligger således i risken för att lägga på dig ofrivillig fettmassa, om du sover för lite.

Det är alltså inte bra att glömma bort sömnen, den måste prioriteras!! Att inte sova är inte ett tecken på att man arbetar hårt och är mer framgångsrik än alla andra. Snarare tvärtom, faktiskt. Som ovan beskrivet så går de människor som sover för lite i sin vardag omkring med bortslösad potential. De kan vara duktiga nu, men vem vet hur bra de skulle kunna bli inom sitt område om de värdesatte sin sömn bättre? Och de kanske tycker att de mår bra nu, men hur bra skulle de inte kunna må på optimal mängd sömn?

Likes

Comments

Idag skulle vi egentligen till banken men vår bankkvinna ringde akut och fick avboka eftersom hon hade skadat sig. Så eftersom detta inte blev av valde jag och alex att försöka ta en lugn kväll istället och bara njuta av att inte ha några måsten. Däremot slutade det med att vi tog en liten städning här hemma, ingen större utan en liten navstädning så här är fint inför helgen vilket kan vara skönt.

Nu har jag även förberett lite inför imorgon och snart tänkte jag ta en dusch innan vi ska se GOT. Älskar verkligen att vi kan se ett avsnitt varje kväll och inte behöver vänta en vecka på att ett nytt avsnitt släpps, det är såhär man ska kolla på serier! Älskar verkligen våra myskvällar med snacks och serier, världens bästa sätt att koppla av och komma ner i varv.

Eftersom vi hade mer tid ikväll lagade jag lite annan middag, var så himla sugen på pasta ikväll så jag gjorde en kycklingpasta med spenat och champinjoner. Så himla gott!! Det går relativt snabbt att slänga ihop också men blir väldigt smarrigt :-)

Recept för 2 personer

Bönpasta

kyckling

Spenat

champinjoner

kokosolja

sweet chili sås


Koka bönpastan enligt instruktionerna. Stek kycklingen tillsammans med champinjoner och blanda sen allting tillsammans med pastan. Toppa med valfri sås. Här går att varierar och tillsätta ännu mer, jag hade dock inte mer grönsaker hemma men det hade varit väldigt gott med zucchini och paprika i också. Det får det bli nästa gång!

Likes

Comments

Vi satt häromdagen på jobb och kom fram till att det är vanligt att man sitter ganska framåt lutat och har dålig hållning. Speciellt när man arbetar på kontor vänjer man sig vid att sitta avslappnat och ganska dåligt, vilket inte är speciellt bra för kroppen. Det är inte så snyggt i längden heller att gå med dålig hållning, förutom att det blir påfrestande för kroppen och smärta kryper fram.

Men det finns ett par övningar som är väldigt bra att utföra för att stärka sin hållning - & vem vill inte göra det?

Hållningen beskriver hur våra kroppsdelar förhåller sig till varandra, det kan se lite olika ut beroende på ålder, kön osv. Men står du upprätt ska du ha en avslappnad nacke utan anspänning i skulderblad, neutral svank, knäna ska vara axelbrett isär och fötterna ska varken peka inåt eller ut. Att fötterna pekar lätt utåt är väldigt vanligt och det är något jag ofta ser. Likaså att axlarna sjunker framåt. Vid en bra hållning är det istället bröstet som skjuts fram. Bålstabiliteten är en av dem viktigaste fokusgrupperna för att skaffa sig en bra hållning, utöver detta finns det 3 bra övningar att rekommendera:

- Rodd: Rodd är en bra övning, och då främst styrkerodd med vikter för att aktivera musklerna. Det kan du göra både sittande eller stående med hantel eller stång. Du stärker då skulderblad och axlar.

Plankan: Det är statisk övning som stärker din inre bål samt din ländrygg. Du aktiverar många muskler i den här positionen.

- Stretch: Att stretcha säte, ländrygg och höft är väldigt viktigt eftersom dessa muskler tenderar att jobba emot varandra. Så genom stretch i dem kan du mjuka upp och bättra på din hållning.

Likes

Comments