Jacka - Stadium, jeans&skor - second hand, linne - Vero Moda, väska - Asos

​Senapsgul, en självklar höstfärg. Denna jackan har båda mina småsystrar avhänt men de har båda tröttnat på den. Så jag har ärvt den. Man brukar ärva av äldre syskon, men inte här.

Jag ligger sjuk hemma i min säng just nu. Var faktiskt hemma från skolan idag, fastän man inte borde vara borta från till exempel gymnastiklektionerna. Men jag sov extremt dåligt på grund av halsen och hade lite feber i morse. Det är väl sådant som hör hösten till, tyvärr. Det är så många som är förkylda. Håller tummarna för att det går snabbt om bara!

Den 2 juni vaknade Anna-Sara och jag upp i vår hotellsäng i Grekland. Vi anlände som jag tidigare nämnde sent kvällen innan. När vi sökte boende i Patras hittade vi ett super billigt hotell, mitt i centrum, med hotellfrukost som ingick. Vi kunde inte annat än slå till.

Som sagt ingick hotellfrukost. Vilken lyx det är alltså. Efter den lyxstunden gick vi ut för att upptäcka Patras. Vi visste egentligen ganska lite om stället. Innan vår tågluff planerade vi ganska mycket för varje resmål. Mest för att vi båda tycker det är sjukt kul att sitta och planera, men också för att vi skulle få ut så mycket som möjligt att de få dagarna vi tillbringade på varje ställe. Men Patras ingick inte i vår resplan så här fick vi upptäcka lite efter hand.

Vi började med att gå runt i centrum. Men vi var båda sugna på ett dopp i havet. Efter lite googlade förstod vi att vi måste ta oss en bit utanför centrum för att hitta en strand.

Vi hade även läst att det fanns en sjukt lång bro i Patras. Så vi slog två flugor i en smäll. Vi tog ett litet lokalt tåg ut till "Rio", där både bron och en strand finns. Bron är alltså 2,8 km lång! Så svårt att tänka att det är 2,8 km till andra ändan när man står där och ser hela bron på en gång.

Vi käkade lunch och drack iskaffe på en restaurang vid strandpromenaden.

Vi tog tåget tillbaka till centrum och gick i lite affärer. Jag köpte den röda jumpsuiten som syns lite på bilderna ovan. Sen njöt vi lite av att kunna chilla i en hotellsäng innan vi gick ut för att käka middag och ta en drink.

Det var en super dag nere i värmen i Grekland. Kan minsann säga att jag längtar tillbaka när jag sitter här 15 september och redigerar bilder och regnet smattrar mot fönstren!

Bjuder på lite mysbilder idag från när jag var på tjejhäng på Ericas villa. Ligger i mensvärk just nu så passar bra att ligga när och kolla tillbaka på bilder från en kall men fin sensommarkväll.

Bomber - Brandymelville

Jeans - Ginatricot

Linne - Lindex

Klocka - Tommy Hilfiger

Skor - Seppälä

Felicia, en person som dyker upp här på bloggen med jämna mellanrum. Hon bor ju på andra sidan potten, alltså i Umeå. Men här strax innan jag drog tillbaka till Vasa efter sommaren i Larsmo, var också Felicia på plats i hemtrakterna. Och vad gör vi då, jo vi äter burgare och fikar.

En lördagskväll käkade vi middag på Friends&Brgrs. Vi är båda tokiga i deras aioli dipp, haha! Sen någon timme innan jag och Ville startade mot Vasa, plockade jag upp Felicia och vi tog en fika på Kaffia.

Du borde nog komma på en visit till Vasa snart tjejen, så vi får göra mera sånt här ;)

Keps - Lindex, Jeans&jacka - second hand, skjorta - Bikbok, skor - Seppälä

Kepsen är på ganska ofta som ni kanske märker, haha!

Jätte länge sen det här, jag vet. Men idag är det härligt varmt utomhus och jag har sommarkänslor. Så därför tänker jag posta lite sommarbilder. Logik?

Bilderna är iallafall från vandring på Fagernäs vandringsled och häng vid Ericas mysvilla.

Imorgon drar dock hösten igång på riktigt, mina klasslärarstudier startar. Känner mig ändå helt redo.

Efter vårt stopp i Venedig tog vi en färja över till Patras, Grekland. Den 31 maj tog vi bussen ut till hamnen och steg på färjan mitt på dagen. Turen var beräknad 32 timmar, så vi var lite nervösa hur vi skulle få tiden att gå.

Vi valde förstås det billigaste alternativet, ingen hytt eller bestämd sittplats. Men där hade vi tur. Vi fick ändå sitta i en sal med såna "sköna stolar" som finns på många färjor. Det var ett rum som såg ut lite som en tågvagn, så vi kände oss som hemma haha ^^ Vi betalade inte många euro för den båtturen, eftersom vi fick ordentligt med rabatt med interrailkortet!

Vi hade packat med en hel del snacks som vi satt och mumsade på samtidigt som vi kollade Riverdale så länge vi hade mobilnät. Ute på havet hade vi såklart inget mobilnät, men på köpte varsitt 3 timmars kort för att vi inte skulle få så tråkigt. Vi hann också bli lite smått beroende av Riverdale, så vi kunde inte motstå när vi såg att man kunde köpa wifikort.

Vi sov båda riktigt bra natten ombord, med tanke på omständigheterna. Vi tog båda fram våra sovsäckar, bredde ut oss på stolarna och somnade nästan helt utan problem.

Dag nummer två på båten, den 1 juni, blev lite längre än planerat. Den långa turen på 32 timmar ökade till 35 timmar på grund av försening. Det var sent på kvällen innan vi var framme i hamnen i Patras. Vi var lite nervösa hur vi skulle ta oss in till centrum. Men där hade vi tur igen. Vi träffade på ett par, i kanske 40 års åldern (är så dålig på att gissa folks ålder!!), som också skulle in till centrum och vi fick dela taxi med dem.

Att ta färja mellan Italien och Grekland fanns inte med i vår tågluffplanering. Men vi fick inse att vi inte skulle hinna ner till Kreta till det datum när vi hade bokat flyget hem om vi hade tagit den planerade rutten via Bled, Zagreb och Skopje. Då blev det färja för oss istället och vi var båda nöjda ändå! Kändes nästan lite roligt att vara så pass spontan mitt på resan. Vi hade annars så mycket planerat på förhand, haha!

Den 30 maj bestämde vi oss för att ta båtbussen ut till ön Burano. Vi köpte ett dagskort för båtbussarna, som kostade 20€. Det var lite dyrare än vi hade förväntat oss, men eftersom det inte blev något av våra gondolplaner så körde vi på det här istället!

Burano är alltså en ö som tillhör Venedig, en väldigt färgglad ö som ni kan se. Det var en väldigt märklig känsla att gå runt där. Det bor ju människor i varje färgglatt hus och där utanför går turister och fotograferar husen eller sig själva med husen. Visst är det så på andra ställen också, men det var så många som bara åkte till ön med båtbussen. tog lite bilder och hoppade på följande båtbuss tillbaka.

Men färgerna alltså! Jag måste säga att det var värt att åka hit. Så unik liten ö! ♥

Vi gjorde som alla andra, gick runt lite, fotade och fotade ännu mera. Vi gick även till en restaurang och käkade tiramisu, men den var för dyr för våra plånböcker. Så vi rekommenderar att spara allt ätande tills man är tillbaka till själva Venedig ön, där kan man hitta riktigt billiga ställen och man går en bit från torget.

Som ni ser på en bild finns det också ett lutande torn på Burano, vad är det med Italien och lutande torn?

Vi gick genom Venedigs mysiga gator på väg till tågstationen. Jag vill åka tillbaka till den här staden också någon gång! Sen på kvällen käkade vi pizza på campingen igen, så mysigt!

Emil i Lönneberga kepsen och apelsinsklänningen åkte på en dag här. Kepsen är från Lindex och klänningen har jag fyndat på loppis.

Kepsen är min räddning när jag vill ha ner håret men har en sån där jobbig kant i håret efter att jag har haft hästsvans. Då döljer jag den smidigt med kepsen!