Fredagen den 10 juli

Fredagen var en skitdag vädermässigt. Regn, blåst och kallt, usch och fy. Det räddade vi med lite shopping inne i Visby där jag FYNDADE en trench, en kavaj och en tröja från Dorotea London. För att hålla mig extra varm så köpte jag även en sjal inne på Åhléns. Vi gick även förbi godiskiosken som var med i Pippi filmerna.

Senare på dagen åkte vi ett guidat "tåg" runt muren. Kallt var bara förnamnet. Så för att värma oss igen och få se något annat än regnmoln och paraplyn så gick vi in till glasblåsningen i Visby.

Middagen blev en favorit i repris på Köpmannen II

Torsdagen den 9 juli

Torsdagen var ännu en molnig och blåsig dag, men det hindrade inte våra planer för dagen. Vi åkte en sväng till Roma kloster där vi trodde att man kunde prova glasblåsning, vilket inte stämde längre då det slutade med det i våras... Då gick vi istället runt i den gamla klosterruinen och tittade på en film om klostret o.s.v.

Dagsturen fortsatte sedan till Etelhems keramik där jag och Ida provade på att dreja. Kul men söligt vill jag lova. Efter ett lunchstopp i Ljugarn gick vi in i kyrkan i Dalhem, och oj vilken kyrka, där kan jag lätt tänka mig att gifta mig när jag har hittat min "prins" och blivit några år äldre. Slutligen stannade vi vid en vattenkvarn i Boge som var väldigt fin och med lite Hans och Greta feeling. Däremot gick det ganska snabbt att bli less på byggnaden och hästarna i hagen bredvid blev något mer av intresse.

Efter en middag på torget i Visby var vi ganska trötta och det blev en TV-kväll hemma.

Onsdagen den 8 juli

Onsdagen bestod av en tur söderut till Burgsvik och Hoburgsgubben. Efter ett "safari" på en stig med hyrbilen, som verkligen blev något oplanerat, så kom vi fram till hoburgsgubben. Jag vet inte om det var så mycket att se egentligen, men det är ju mest att bara ha varit där. För övrigt så döpte jag och Daniel om "gubben" till Hoburgsgorillan då vi tyckte att det var ett mer passande namn. Vad tycker ni?
Vårt stopp vid Hoburgsgubben blev lite längre då vi stannade och fikade på deras Café. Jag beställde en kopp av deras egna te, som verkligen var hur gott som helst. Detta resulterade i att vi gick in i souvenirshoppen och köpte en påse av samma sort som förhoppningsvis ska räcka ett tag.

På vägen norrut igen så stannade vi till på Grå Gåsen. Det vet nog de flesta av er inte vad det är för något, men om jag säger Så Mycket Bättre så vet nog de flesta. Det är alltså pensionatet där de spelar in realityprogrammet.

Tisdagen den 7 juli

På tisdagen sken solen, men någon vidare värme var det inte och med 11 m/s i blåst så var det trots solen ganska kallt:/
Men eftersom väderprognosen såg ostadig ut resten av veckan så bestämde vi oss för att ändå göra en av våra "bra-väder-utflykter" och åkte därmed till Fårö. Med närmare eftertanke var det kanske inte ett så smart drag ändå eftersom Carola skulle uppträda på Fårö under kvällen, vilket resulterade i att vi fick köa en och en halv timme till färjan över. Men, men, sådant överlever man. Väl framme på Fårö lunchade vi på Bergman Café för att sedan ta oss vidare till Sudersand beach där det för övrigt blåste sandstorm, inget vidare. Däremot var det ändå fint och det såg nästan ut som att man var i Thailand eller i alla fall något varmare medelhavsland.

När vi hade tuggat nog med sand så fortsatte vi vår tripp på Fårö vidare mot deras fyr, samt ett bageri vid namn "Sylvis döttrar". Längst kusten påväg tillbaka till färjan stannade vi även på några ställen för att se och fotografera de kända raukarna som ex. hunden.

Dagen avslutades med, för mig, en laxrätt på Köpmannen II. Mums...

Måndagen den 6 juli

Måndagen bjöd på ett regnigt Gotland, men vad gjorde väl det när vi kunde åka till Lummelunda för att gå ner i karstgrottan. Det var inte speciellt varmt där nere, 8 grader året om, och när man inte hade tänkt på det så frös i alla fall jag lite under den guidade turen i grottan.

På kvällen sprack molnen upp och ett soligt Visby visade sig igen. Då passade vi på att gå runt i staden lite mer och gick bl.a. till den botaniska trädgården. Där fanns det växter, buskar och träd från alla världens möjliga länder. Vackert och harmoniskt på något vis.

Söndagen den 5 juli

Dagen till ära var jag och resten av familjen uppe med tuppen för att göra oss i ordning för en kyrklig förmiddag. Klockan kvart över tio gick bilen till Backens kyrka där konfirmationen ägde rum. Efter lite kallprat med nära och kära fick vi, trots att vi gick in lite i sista minuten till kyrkan, platser längst fram. Efter en och en halv timme var Daniel konfirmerad och fotografering ute samt kramar och lyckohlälsningar stod nu på schemat.

Fort iväg med bilen hem för lunch och sedan packade vi oss i bilen igen med avgång mot Alvik. Väl inne på flygplatsen fastnade jag typiskt nog i säkerhetskontrollen, så jag fick ta upp pickadollen ur bakfickan och gå igenom igen, haha nä inte riktigt. Vi kom fram till att jag hade glömt ta av mig halsbandet och när det var avtaget gick det som en dans.

Klockan fem kom vi fram till ett varmt och soligt Visby. Vi hann med en mysig promenad innanför ringmuren innan vi tog in på en restaurang. Eftersom Almedalsveckan precis hade slutat så var det lite skräpigt och tält från Aftonbladet o.s.v. höll på att rivas ner, men det var fint ändå.

Lördagen den 4 juli

Under den här tiden har jag hunnit med så mycket att jag kommer dela upp det i flera olika inlägg där ni får följa med mig till Gotland och Daniels konfirmation.

Jag rivstartade morgonen med ett sista arbetspass innan en veckas semester, så skönt. När jag kom hem packade jag det sista inför vår resa till Gotland med hela familjen samt Mats och Joan. Tro det eller ej, men jag och Ida kunde dela på en resväska (än om det blev lite "sprängvarning")...

På kvällen kom den närmsta släkten hit (d.v.s. farmor och farfar, mormor och morfar, Mats, Peder, och så Joan från USA) på middag för att fira att Daniel skulle konfirmera sig dagen därpå. Det blev en liten speciallösning med tanke på att vi skulle till flygplatsen direkt efter konfirmationen och därmed inte skulle hinna med något egentligt firande på den rätta dagen.

Dessutom var det ju 4th of July, vilket gjorde att den självklara middagen var BBQ...

Nu är det ett tag sedan sist jag uppdaterade här på bloggen, ska försöka ändra på det nu. Mitt liv har både varit innehållsrikt den här tiden, men jag har även haft fullt upp med att inte göra någonting (d.v.s. jobba). Jobbdagarna går så himla långsamt, speciellt när det är dåligt väder och jag får stå och frysa och speciellt många kunder kommer det inte heller. Det känns som att jag har stirrat sönder husväggarna, blomrabatterna m.m. där borta på Mariehem vid det här laget. Däremot är det inte långt till sommarlov nu, endast två och en halv vecka kvar!:)

Jag bjuder på två höstbilder tagna av Eveline förra året.

Idag är det verkligen varmt ute, så jag och Ida åkte på en liten cykeltur ner till älven för att svalka oss lite. Vi passade även på att ta lite foton. Dagen har i övrigt bestått av en tur på stan där jag köpte en ny bikini, en top och ett par byxor, jag hade även tid på Styling Crew för färgning av fransar och bryn samt plock. Sedan lite solande, och nu klockan sex kliver jag på kvällspasset på jobbet.
Vad har du gjort en dag som denna?

Juli firades in med fint väder, jobb och en tripp till Tavelsjö för att hälsa på Daniel på hans Konfaläger där. Det var precis som jag minns det och jag fick några flashbacks. Däremot verkar deras konfagrupp vara extremt mycket lugnare än våran, med andra ord sprutar de inte raklödder, är inte ute på nätterna, paddlar och ror inte längre än man får osv. Det var i alla fall kul att komma tillbaka och så tog jag och mamma några mobilbilder som jag delar med mig av till er!