Äntligen är det dags. Nu börjar det vi väntat ett helt år på. Inspark 2016. Idag är det kick off för alla faddrar och vi är redan extremt taggade att ta emot alla nya studenter på måndag och ha världens bästa inspark i 10 dagar! LETS GO!

Sista inlägget från resan är kommen. Efter Valpolicella bokade vi ett hotell längre upp i Italien för att ha närmare hemåt. Vi hamnade i Sydtyrolen och hade planerat att komma fram ganska tidigt för att lägga oss vid poolen och sola hela dagen men det var massa köer så bilresan tog någon extra timme. Vi hann i alla fall döda några timmar i solstolen innan vi skulle ut för att äta. Överallt var det skyltar på tyska och tyska restauranger så det fick bli en schnitzel, lite tråkigt då jag ville njuta av det italienska in i det sista men det var gott ändå. Vi gick vidare för att ta efterrätt på en glassbar innan vi åkte tillbaka till hotellet. Då åkte vi förbi ett stort område med musik och tält och massa människor så vi tänkte att vi lämnar bilen och går dit och tar ett glas. Det var fullt ståhej och tydligen var det fest för att fira brandmännens arbete om jag förstod killen i baren rätt. Det var ett band från Sydtyrolen som spelade och alla sjöng med i låtarna utom vi. När det började regna gick vi tillbaka till rummet och fick se det mäktigaste åskovädret. Allting bara blinkade av blixtarna och poolområdet såg ut som ett disco. Coolt men lite läskigt.

Vi hade planerat att sola lite innan hemresan dagen efter men vi vaknade till spöregn så vi åkte hemåt direkt efter frukosten. Bilresan genom Tyskland var otroligt tråkig och jobbig med jättemycket köer, vägarbeten och nästan konstant spöregn. Vi skulle varit framme i Puttgarden klockan 20 men vi kom inte dit förrän 01.30. Så vi sov i bilen några timmar innan vi var inne på Bordershopen klockan 04. Sen åkte vi raka vägen hem och somnade gott i soffan.
Skönt att komma hem men jag hade gärna stannat i Italien någon vecka till. Utan tvekan vår bästa resa hittills och jag längtar tills vi åker tillbaka!

Eftersom vi nu befann oss nära Valpolicella så bestämde vi att vi måste åka dit och besöka ännu fler vingårdar. Vi ställde GPSen på närmsta vingård som inte alls låg långt bort men insåg ganska snabbt att den inte låg i Valpolicella, men det såg väldigt mysigt ut så vi gick in ändå. Klockan var strax efter 9 på morgonen och vi var redo att smaka på viner medan gästerna på vingården satt och åt frukost. Det kändes lite dumt så vi valde att bara provsmaka på deras röda viner och köpte med oss två flaskor hem och åkte vidare. Tommasi kom upp överst när vi sökte så vi körde mot det och ju närmare vi kom desto fler vingårdar såg vi. Överallt var det vinrankor och skyltar mot olika tillverkare. Tommasi vin har vi druckit innan men vi ville smaka på deras Amarone vin och ville se något som vi kände igen. Vi fick smaka på lite olika viner som även kom från deras andra vingårdar än i just Valpolicella och köpte med oss både rött och vitt vin från dem. Det var ett trevligt besök och när vi skulle där ifrån så stod jag och filmade alla deras tomma flaskor som var utanför och då kom han som jobbade ut och frågade om vi ville gå ner i källaren och se deras tunnor där dem lagrar vinerna och självklart ville vi det. Det var väldigt kul att få se hur det ser ut när dem lagrar vinerna och han berättade att Tommasi gör ungefär 3 miljoner flaskor per år på alla deras vingårdar. Inte illa! Vi åkte vidare mot nästa som var ett litet familjeägt företag och fick prova både Valpolicella och Amarone som var prisvärda så vi köpte med lite till. Sista besöket blev hos en tillverkare som heter Speri som var ett riktigt lyckat besök. Han som höll i provsmakningen för oss var yngst och sjätte generationen i sin familj som tillverkat viner i över 100 år. Han förklarade jättebra för oss om de olika tillverkningsprocesserna för de olika vinerna det har och skillnaden på deras olika Valpolicella och Amarone vin. Vi fick smaka på fem röda viner, tre Valpolicella, ett Amarone och ett Recioto som är ett sött rött vin, mer som ett dessertvin. Det var de godaste vinerna vi smakat på denna resa och vi kunde verkligen märka att de brann för sina viner och han var så trevlig så vi köpte med oss en låda hem. Kan verkligen rekommendera Speris Valpolicella Ripasso och deras Amarone. Nu ska vi lagra våra viner vi köpt så att dem blir ännu bättre!

När vi lämnade Villa la Madonna åkte vi mot Acqui Terme som är närmsta lite större stad och där är det marknad varje fredag så vi tänkte kolla in den. Vi hittade inget intressant så vi åt lunch och åkte vidare mot Gardasjön som var nästa planerade stopp. Vi var badsugna så vi kollade på kartan och hittade en strand med parkering, men herregud vad folk det var där så vi stannade inte så länge. Vi bestämde oss för att åka utmed sjön och titta lite så vi åkte uppåt, då såg vi massa badplatser vi hellre hade stannat på, men är man otålig så är man. När vi kände oss nöjda åkte vi till Garda för att äta middag där. En mysig liten stad med mycket turister och lite trevliga gågator och så. Väldigt vackert också så dit kan jag tänka mig att åka tillbaka någon gång. Vi åt jättegoda musslor och en väldigt god tryffelpasta med utsikt över sjön innan vi åkte vidare mot hotellet vi hade bokat som låg ca 30 minuter där ifrån i en mysig liten by ganska högt upp på bergen som heter Spiazzi. Där satte vi oss på torget och drack Spritz tills det var dags att gå och lägga sig.

Det ingick två fyrarätters middagar i vingårdspaketet så även denna kvällen avnjöt vi det på terassen, dock till ljusare och bättre väder och utsikt. Några gäster på hotellet hade under dagen gått en matlagningskurs med kocken så dem stod för primi och efterrätten, och pastan vad verkligen supergod. Dessvärre är jag inget fan av tiramisu men den var säkert supergod om man gillar det. Sista morgonen hade jag svårt att sova eftersom det var så ljust i sovrummet, så jag satte mig på balkongen med min bok och njöt av lugnet. Vi bestämde oss för att ta en promenad innan frukost och spendera det sista timmarna innan utcheckning vid poolen. Villa la madonna var verkligen så värt ett besök och jag är ganska säker på att vi kommer att komma tillbaka hit någon gång!

Vi vaknade upp i ett dimmigt vackert Piemonte, och jag läste att nebbio betyder dimma på italienska och det är druvan nebbiolo som är känd i just Piemonte som är druvan som både Barbaresco och Barolo görs av. Frukostbuffén var helt fantastisk så vi satt och njöt med vårt kaffe till vyerna av alla vinrankor i området. Vi spenderade förmiddagen vid poolen och vid lunch tog vi med oss picknick i en ryggsäck och cyklade iväg en sväng i området. Vi hittade inget bra skuggigt ställe att stanna på så vi cyklade tillbaka och satte oss på en filt under ett träd bland vinrankorna. Inte dumt. Restaurangpersonalen hade ordnat jättegoda mackor som var så fint inslagna och lite frukt och grönsaker fick vi också. Jag hade helst stannat tiden där och så. Total avkoppling.

Efter vår tid vid kusten var det dags att åka mot Piemonte och besöka vingårdar. Vi hade bokat två dagars vingårdspaketet på Villa la madonna och bestämde oss för att åka och prova lite viner på vägen dit. Vi hamnade tillslut i Barbaresco efter några misslyckade stopp och provade viner på fyra olika ställen och köpte med oss en del hem. Vi provade bland annat ett Barbaresco-vin från 1993 som var så gott, så vi köpte en flaska från 2008 och en från 2010 så ska vi se om vi kan lagra de i cirka 20 år nu då. Sen styrde vi bilen mot Madonna. Och vilket hotell, så himla fint läge och snyggaste inredningen. Vi gick direkt till poolen för att svalka oss och sola någon timme innan vi skulle på vinprovning och fyrarättersmiddag. Gregorio som jobbar på hotellet höll i en väldigt trevlig vinprovning med mycket goda viner från området, bland annat ett Barolo-vin och middagen var lika trevlig den, på terrassen under en filt med ljudet av regn och åska

Vi ville tillbaka till kusten för lite mer sol och bad och hittade en lägenhet lite utanför Moneglia via Airbnb. Lägenheten var även denna gången jättefräsch och den hade en stor terrass med helt fantastisk utsikt. Vägen dit var kanske den smalaste vi åkte på under hela resan men som tur var fick vi aldrig några möten på de värsta ställena. Vi hade handlat lite mat på vägen dit så vi spenderade eftermiddagen och kvällen på terrassen. Solade lite och åt sedan kvällsmat i solnedgången. Dagen efter spenderade vi på stranden, badade från stora stenblock och åt resans bästa spagetti vongole. När vi var nöjda handlade vi och tillbringade även denna kvällen på terrassen. Det kändes nästan lite för bra, att bara sitta där och njuta av god mat, vacker utsikt och bästa sällskapet.

Nästa destination för min och Nicklas del var Florens där en natt skulle spenderas. När vi vaknade i Comano var det mulet så vi bestämde oss för att åka efter frukost och ta ett stopp i Pisa för att se det lutande tornet först. I Pisa var det väldigt mycket turister och jag gick och skrattade åt alla som stod och höll i luften framför en kamera "mot tornet" och försökte få Nicklas att ställa upp på en bild men han vägrade. Det var jättevarmt och mycket folk så vi tog bara en promenad runt byggnaderna sen gick vi och tog en kaffe innan vi fortsatte mot Florens. Vårt hotell i Florens låg väldigt centralt och bilturen där var inte den roligaste men vi kom fram till parkeringshuset tillslut. Vi tog en lunch och gick runt i Florens för att se de sevärdheterna vi blivit rekommenderade från hotellet. Det var otroligt mycket folk överallt och mängder av turister med kamerorna i högsta hugg och med cirka 35 grader och sol orkade vi inte gå runt allt för länge så vi gick tillbaka till hotellet och vilade innan kvällens middag. Vi gick runt och letade restaurang ett tag och hittade en pizzeria som såg mysig ut. Där åt vi en av de godaste pizzorna jag någonsin ätit och delade på en flaska vin. Quattro fromaggio + quattro pomodoro, fyra ostar och fyra tomater. Så god! Hotellet hade även en "panoramic terrace" stod det i hissen så vi tänkte avsluta kvällen med en drink där, men det var den mesigaste terassen jag sett och husen runtom var högre så det var ingen vidare utsikt heller plus att det var kolsvart ute och ingen vidare belysning, så det blev en tidig kväll i säng istället haha.
Morgonen efter vaknade vi tidigt och gick ut på stan igen, temperaturen var mycket behagligare på morgonen för lite stros på stan men vi visste inte riktigt vad vi skulle hitta på med bara någon timme till godo innan vi skulle hämta upp bilen igen så det blev lite shopping och en kaffe innan vi styrde bilen tillbaka mot kusten igen med destination Moneglia. Florens rekommenderar vi inte på sommaren, en weekend där på våren eller hösten tror vi hade varit mycket bättre för oss, men vi har sett otroligt vackra marmorbyggnader, ätit god mat och haft trevligt ändå.

Efter våra fyra nätter i Le Grazie hade vi en natt kvar tillsammans innan Boel och Philip skulle börja sin hemresa. Vi bokade ett boende i Comano som ligger i Toscana via två olika bokningsidor dagen innan vi skulle dit. På avresedagen bestämde vi att vi skulle prova viner på vägen till Comano och ställde GPSen på ett ställe vi sett ut. Efter ungefär en halvtimmes biltur kommer vi fram till ett ställe som är helt igenbommat och Boel och Philip berättar att de fått ett mail från både Expedia och hotellet vi skulle bo på att det var fullbokat så de hade blivit avbokade trots att de hade fått en bekräftelse, något vi tyckte var konstigt dagen innan eftersom jag fick ett mail att jag hade bokat sista rummet via booking, så vi blev inte helt förvånade men det var ändå surt när vi trodde vi hade fått varsitt rum. Vi ställde GPSen på en ny vingård och åkte vidare. Denna låg betydligt mer avlägset och vägen dit var uppåt, smal och krokig. När vi äntligen kom fram så ser det inte särskilt öppet ut och vi förstår inte vart vi kunde åka in, vi åkte då vidare till ett hotell på samma väg, parkerade bilarna och gick tillbaka upp där vingården skulle vara. Men det var stängda grindar och grannarna förstod inte vad vi sa så något besvikna gick vi tillbaka till hotellet nedanför och frågade om vi kunde få ta en kaffe, trots att de uppenbart inte var öppet i restaurangen och vi var de enda som var där. Men kaffe fick vi och vi frågade tjejerna som jobbade där efter tips på vinprovning och berättade om ett ställe som vi beslutade skulle bli nästa stopp. Vi ringde även hotellet och försökte förklara att vi var fyra personer som reste tillsammans och var tvungna att bo ihop men de svarade att de inte förstod oss och bad oss maila istället. Vi åkte mot vinprovningen vi blivit rekommenderade men klockan hade hunnit bli 13 och de sa att de skulle vara lunchstängt i en timma men att vi var välkomna tillbaka då, det var en väldigt trevlig tjej som jobbade där och hon gav oss restaurangtips och ringde även och bokade bord åt oss i byn jämte. Vi åkte för att äta lunch på ett trevligt ställe vid vattnet och mailade med hotellet. Vi kunde inte avboka vårt rum eftersom vi redan hade betalat och de kunde inte fixa ett till rum eftersom det var fullt. Det kändes ganska hopplöst men efter lite fler mail där vi vädjade allt vi kunde så löste hotellet ett rum med en våningssäng åt oss. Puh. Vi åkte tillbaka till vingården som var ett så mysigt och fint ställe och vi fick prova sex vita viner, fem röda och ett bubbel. Några riktigt goda och de köpte vi med oss hem, mycket nöjda med vårt besök. Vi åkte därefter vidare till Comano där hotellet låg. Det var en mysig liten "alpby" med vackra vyer. Vi tog en promenad i området sen tog vi ett dopp i poolen. Vi åt middag på hotellet och det var familjen som drev hotellet som även lagade maten och serverade. Vi lyxade till det med antipasti, primi och secondi. Efterrätt orkade vi inte och vi ångrade att vi tog secondi för de var tyvärr nitlotter på alla rätter, men allas primi var toppen. Efter två rundor Chicago så var helheten av denna dagen bra även om den började riktigt dåligt!