Header

It´s beginning to look a lot like christmas

Nikon D610 + Nikkor 50mm F/1,4

I fredags köpte och klädde jag och Oliver vår julgran, så nu sprudlar vår lägenhet av en underbar julkänsla. När vi kom hem från vår julklappshandling i lördags kunde vi lägga de första julklapparna under granen och igår fyllde vi vår frys med lussebullar och julgodis. Vi är redo för jul.

Om ni som följer mig på instagram och såg min story igår är sugna på att baka samma lussecroissanter som vi gjorde hittar ni receptet här.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Idag vaknade jag upp med ett léende på läpparna efter en otroligt bra helg. Igår hade jag en riktig juldag med Oliver, Jenny, Cornelia och Andreas. Vi bakade julgodis och lussebullar, kollade på luciatåg i Uppsala domkyrka, åt lite julmat, drack glögg och körde en julklappslek. En perfekt andra advent. Med mindre en två veckor till julafton går vi nu in i vecka 50, med ett nytt kost- och träningsschema, ni hittar det här nedan.

Nikon D610 + Nikkor 50mm F/1,4

Idag bar jag den här, nya tröjan från ICIW på mitt rygg- och armpass på gymmet.

Måndag

Middag: Stekt torsk med kokt potatis, stuvad spenat och gröna ärter

Träning: Ett pass för rygg- och armar på gymmet

Tisdag:

Middag: En vegetarisk pytt med vegobitar, grönsaker och quinoa

Träning: Axlar och mage på gymmet

Onsdag

Middag: Morot- och halloumi soppa, lussebulle till efterrätt (ett måste på lucia)

Träning: Ett pass för ben och rumpa

Torsdag

Middag: Kyckling med ugnsrostad potatis och en pepparsås

Träning: Vila från gymmet

Fredag

Middag: Oplanerad

Träning: Ett konditionspass på gymmet

Jag önskar er en fortsatt fin måndag, ta hand om er!

Likes

Comments

Den senaste tiden har jag och Oliver ätit den här super enkla och goda vegofärsen istället för den klassiska köttfärssåsen. Som ni vet försöker jag äta vegetarisk några gånger i veckan och då är det jättebra när man bara kan byta ut köttet, i detta fall köttfärsen mot sojafärs. Det ska inte vara svårt att äta vegetariskt. Vill ni också testa denna vegofärst hittar ni receptet här nedan.

Nikon D610 + Nikkor 50mm F/1,4

Du behöver, för 4 portioner

400 g sojafärs (går att köpa i frysdisken på ex. Ica), 2 morötter, 1 gul lök, 500 g passerad tomat, 1 grönsaksbuljongtärning, 1 stor eller 2 små vitlöksklyftor, några nypor basilika, salt och svartpeppar.

Vi brukar även kunna ha i stekta champinjoner eller en röd paprika.

Gör så här:

1. Hacka den gula löken, riv morötterna och stek tillsammans med buljongtärningen.

2. Tillsätt sojafärsen och stek på låg värme, tillsätt efter några minuter de passerade tomaterna, pressa i vitlöken, krydda med basilika, svartpeppar och salt. Låt koka i några minuter.

3. Servera med pasta, förslagsvis bönpasta från Nicks eller fullkornspasta och några goda grönsaker.

För skoj skull näringsberäknade jag denna måltid, främst för att jag tycker det är intressant att se proteinmängden i vegetariska rätter. De som säger att vegetariska måltider inte innehåller tillräckligt med protein kan slänga sig i väggen, tillsammans med bönpastan innehöll den här rätten hela 40 g protein. Dock står bönpastan för hälften av mängden, 20 g per portion. 40 g protein går att jämföra med ca 200 g kyckling, nötkött, lax och torsk. Inte illa va?

Likes

Comments

Nikon D610 + Nikkor 50mm F/1,4

Efter några timmar i butiker på Mall of Scandinavia letandes efter julklappar till våra nära och kära åt vi en behövlig lunch på en jättemysig restaurang. Både jag och Oliver åt en jättegod och fräsch sallad, jag låter bilderna tala för sig själv.

Nu sitter jag i köket tillsammans med Oliver, Andreas och Simon, två kompisar till Oliver som jag börjar komma riktigt nära. Vi dricker lite vin, pratar om livet och har en riktigt härlig lördagskväll.

Likes

Comments

Nikon D610 + Nikkor 50mm F/1,4

Om det ändå kunde komma lite snö som ville ligga kvar på marken, bilderna är från förra året.

Ni som följer mig på instagram (ellinjohansson) såg att jag började min dag med ett svettigt pass på gymmet. Då jag redan kört igenom alla muskelgrupper denna vecka körde jag ett pass med pulshöjande övningar samt testade några nya övningar för rumpa. Jag älskar att träna på morgonen/fm för det är alltid så lugn och skönt på gymmet. Jag gick sedan hem och åt en god lunch, en vegetarisk rätt med quinoa, vegobitar och bönor. När Oliver kom hem åkte vi och köpte julgran, enligt oss blir det ingen riktigt jul utan julgran. Nu står den i vårt lilla vardagsrum och väntar på att bli klädd.

Vi blir kvar i Uppsala ikväll och resten av helgen, så här ser min helg ut:

Lördag: Jag och Oliver kommer spendera dagen på Mall of Scandinavia för julklappshandling.

Söndag: En heldag tillsammans med Jenny, Cornelia, Oliver och Andreas står på schemat. Vi har planerat att riktig juldag, baka julgodis, gå på luciatåg i Uppsala domkyrka, äta lite julmat och köra jullekar.

Nu väntar en mysig och lugn fredagskväll tillsammans med Oliver. Vi ska laga en god middag, dricka lite glögg och klä julgranen. 

Likes

Comments

Nikon D610 + Nikkor 50mm F/1,4

Dagens mellanmål, som åts efter ett tufft träningspass på gymmet

Idag har jag njutit av en näst intill ledig dag. Vi har en uppsats som ska in imorgon men eftersom jag blev klar med den igår har jag idag nästan vart fri från plugg, det händer nästan aldrig därför har jag tagit vara på dagen och njutit till fullo. Efter en god frukost framför julkalendern tillsammans med Oliver ställde jag mig i köket. Idag har jag dels gjort den här goda granolan med smak av pepparkaka och två nyttiga varianter av chokladpraliner. Recept på pralinerna kommer upp senare i veckan.

Förutom att stå flera timmar i köket, bakat och experimenterat med julmusik på i bakgrunden har jag gått en kort PW och kört ett hårt pass på gymmet. Idag stod kondition, axlar och mage på träningsschemat. Jag brukar passa på att köra kondition när jag kör några "lättare" muskelgrupper, då jag annars inte brukar bli så svettig. Nu väntar en lugn kväll, med bland annat bild redigering

Vill ni också göra denna granola hittar ni receptet här nedan.

Du behöver:

2 dl havregryn, 1 dl sötmandel 1/2 dl solroskärnor, 2 msk chiafrön, 2 msk krossade linfrön, 3 msk riven kokos, 2 msk flytande honung, 1 dl koncentrerad äpple juice, 2 tsk pepparkakskryddor.

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader

2. Grovhacka mandlarna

3. Blanda mandlarna med resten av de torra ingredienserna i en stor bunke.

4. Blanda honungen, äppeljuicen och pepparkaksgryddorna i en liten skål. Ringa över de torra ingredienserna och blanda noga, stoppa sedan in i ugnen i ungefär 5-10 min.

Nu har du en jättegod och julig granola att toppa din yoghurt, kvarg, smoothie bowl, chiapudding ect med.

Gott va?

Likes

Comments

Till det traditionella adventsfikat med familjen hade jag och @linajohansson bakat ett nyttigare alternativ till chokladfudge på bland annat svarta bönor och mandlar. De blev väldigt goda och uppskattade! Per bit innehåller de ca 43 kcal varav 2,5 g fett, 3,5 g kolhydrater och 1,7 g protein. Viktigt att komma ihåg är att dessa 43 kcal är kvalitativa kalorier, med mycket näring om man jämför mot annat godis. Det absolut bästa är att jag kan äta ett par utan att behöva ta insulin och oroa mig att blodsockret sticker i höjden.

Nikon D610 + Nikkor 50mm F/1,4

Du behöver:

200 g sötmandel, 230 g svarta bönor, 1 dl kakao, 120 g dadlar, 2 krm vaniljpulver, salt

Gör så här:

1. Mixa mandlarna i en matberedare till ett mandelsmör, det tar ca 10-15 min (du kan även köpa färdigt mandelsmör).

2. Tillsätt de övriga ingredienserna och mixa till en jämn smet.

3. Platta ut smeten/degen i en fyrkantig form och låt stå i kylen minst en timme innan du skär fudgen i bitar (det blir ca 45 bitar).

4. Strö om så önskas lite flingsalt över.

Ät och njut till adventsfikat eller till en kopp kaffe nu i juletider.

Tips: Testa att toppa med hackade nötter, krossade pepparkakor eller polkagrisar för ytterligare en julig smak.

Likes

Comments

Nikon D610 + Nikkor 50mm F/1,4

Jag fick med mig denna otroligt fina, lite tjockare träningströja från ICAW med mig hem från Fitnessfestivalen. Jag bär storlek XS. Jag har länge letar efter en tröja i den här vinröda färg så när jag hittade den i ICAW monter var det ett självklart köp. Jag är nöjd.

Nu: Har jag precis kommit hem ifrån ett ryggpass på gymmet och ska äta lunch. På min tallrik ligger rester från gårdagens middag, en vegetarisk köttfärssås med bönpasta, en riktigt favorit. Sedan måste jag återgå till plugget innan jag har ett seminarium vid 15.

Hoppas ni får en fortsatt fin tisdag, ta hand om er!

Likes

Comments

Nikon D610 + Nikkor 50mm F/1,4

Idag står ben- och rumpa på mitt träninsschema, där jag bland annat kommer köra dessa två favoritövningar.

Hej på er, hoppas ni mår bra. Jag sitter på bussen på väg tillbaks till Uppsala efter en otroligt mysig helg i Enköping. Nu har jag laddat om batterierna för en ny skolvecka med uppsatsskrivande. Jag blev kvar i Enköping ytterligare en natt då jag hade tid hos ögonläkaren för ögonbottenfotografering nu på morgonen. Som diabetiker gör man årsvisa kontroller, där ögonbottenfotograferingen är en av dem i syfte att upptäcka förändringar i ögonen som kan uppkomma vid för mycket höga blodsockervärden. Försämrad syn är bara en av många fasansfulla komplikationer som min diabetes kan föra med sig.

När jag kommer till Uppsala väntar en föreläsning om kommunikation och sedan ett efterlängtat gympass för ben- och rumpa. Det ska bli skönt att komma tillbaks till gymmet efter några dagars vila. Efter fredagen i Stockholm, på fitnessfestivalen är jag mer taggad än någonsin.

Jag önskar er en fin måndag, kram!

Eftersom jag blev kvar i Enköping inatt har jag och Oliver inte hunnit planera hur veckans middagar kommer se ut, därför dröjer jag med veckans kost- och träningsschema.


Likes

Comments

Nikon D610 + Nikkor 50mm F/1,4

En bild från eftermiddagens advents fika, fudgen ni ser på bilden är en nyttigare variant utan tillsatt socker.

Jag har haft en otroligt julig helg, med pepparkaksbak, julbord och idag första adventsfika med familjen. December måndag kunde inte börjat bättre, nu är julkänslan på topp. Idag har jag spenderat mycket tid framför plugget, men med avbrott för en löprunda på förmiddag, lunch med Oliver och familjen och sedan detta mysig adventsfika som bland annat bestod utav pepparkakor, apelsinklyftor, chokladfudge, glögg och kaffe. Nu är jag och mitt blodsocker redo för en "nyttigare" vecka, utan fikabröd, godis och med mycket träning. Även om jag inte försöker påverkas av min sjukdom och väljer att äta fikabröd och godis är det svårt att inte må dåligt när blodsockret sticker iväg och blir svår kontrollerat. I mitt bakhuvud ligger alltid de hemska följdsjukdomarna och gnager när blodsockret visar över 10-12 mmol/L.

Nu: Fortsätta med plugget innan en mysig kväll med familjen väntar, jag blir kvar i Enköping tills imorgon bitti då jag har en tid på Enköpings lasarett. Sedan bär det av mot Uppsala för ännu en skolvecka.

Likes

Comments