Elin Johansson

För några dagar sedan testade jag att göra dessa nyttiga och fantastiskt goda cookie dough tryfflar på kikärter. Tycker ni om kakdegen mer än själva kakorna, rekommenderar jag er verkligen att testa dessa. Åh nej de smakar inte alls kikärter. Receptet hittar ni här nedan.

Nikon D610 + Nikkor 50mm F/1,4

Så här såg det ut igår när jag satt och redigerade lite bilder och njöt av en kopp kaffe och en av dessa godingar.

Du behöver: Ett paket (ca 480 g) kikärter, 1,5 dl jordnötssmör, 2 msk honung, ca 5 droppar stevia, 150 g mörk choklad, Nicks keksbar och kokosflingor till topping.

Gör så här:

1. Mixa kikärterna, jordnötssmöret, honungen och stevia dropparna till en jämn smet.

2. Hacka ca 50 g av den mörka choklade och keksbaren i små bitar. Blanda sedan i den hackade chokladen och keksbaren i kikärtssmeten. Smaka av så att den är tillräckligt söt, om inte ha i ytterligare lite honung eller stevia droppar. Rulla sedan till lagom stora bollar.

3. Smält resten av den mörka chokladen. Doppa de rullade bollarna i choklad och toppa med kokos. Låt dem sedan stå i kylen en tag så att chokladen stelnar.

Ät och njut

Lycka till!

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

Nikon D610 + Nikkor 50mm F/1,4

En bild från en outfitfotograferingen jag och Lina gjorde för några helger sedan.

Nu sitter jag hemma i soffan efter en heldag i skolan, som egentligen enbart bestått utav information om den kommande kursen. Nu börjar kursen måltidsserivice som vi kommer läsa fram tills sommaren, jag ser fram emot en givande och lärorik kurs. Samtidigt som jag försöker skriva detta har jag svårt att fästa blicken och mina händer skakar på grund av lågt blodsocker. Äpplet jag precis åt har inte hunnit stabilisera det låga värdet.

Efter lunchen har mitt blodsocker först gått upp till 14 och sedan gått ner till under 3 mmol/L. jag är expert att kolla mitt blodsocker lite för snabbt efter jag ätit. Jag reagera på att det ligger för högt, tar insulin för att kompensera och sedan sjunker det som en sten. Jag måste försöka ha lite is i magen och vänta med den där extra insulindosen. Det värsta med detta svajande blodsocker är tröttheten som kommer som en brev på posten, kroppen blir helt utmattad. Dagar som denna hatar jag min sjukdom lite mer än andra.

Trotts en trött kropp tänker jag nu byta om till träningskläder och ta en snabb pw innan det är dags att laga kvällens middag.

Jag önskar er en fin tisdagskväll

Likes

Comments

Jag tänker testa något nytt denna vecka, nämligen dela med mig av vår middagsmeny i hopp om att kunna inspirerar och tipsa er om bra och hälsosamma middagstips. Är det något ni tycker är intressant kanske jag fortsätter. Ni hittar veckans meny här nedan, men först ett tips på en god och enkel lunch.

Nikon D610 + Nikkor 50mm F/1,4

Denna tonfisksallad är just nu är favoritlunch när jag är hemma och pluggar, super enkel att bara slänga ihop när jag inte har tid att stå och laga mat. I den här salladen hade jag bland annat tonfisk, spenatblad, kikärter, en morot, rödlök och haricots verts. Den passar såklart även bra till middag. Men nu till veckans middagsmeny...

Söndag: Kikärtsbiffar med morötter och curry, serverat med klyftpotatis. tzatziki och en sallad.

Måndag: Fläskfilé med en egengjord potatissallad och haricots verts, vi fick lite sommar feelings när vi var och handlade igår.

Tisdag: Falafel i tomatsås som vi äter med fullkornspasta.

Onsdag: Egengjord sprödbakad fisk med kokt potatis, stuvad spenat och gröna ärter.

Torsdag: Stekt kyckling med broccoli och blomkålsgratäng.

Vår helg är än så länge oplanerad och likaså vad vi kommer äta, jag valde även att ha med gårdagens middag just för att det är en favorit när det gäller vegetariskt. Vi försöker alltid att veckohandla på söndag, mestadels för att slippa åka till mataffären på veckodagar. När vi planerar våra middagar brukar jag tänka på att vi ska äta vegetarisk minst en dag, kött max två dagar och fisk minst en dag. Jag brukar även tänka på att alltid ha frysta grönsaker som ärter, broccoli eller haricots verts hemma.

Har ni några smarriga middagsplaner för denna vecka?

Likes

Comments

Jag inledde min Söndag med en enkel brunch på Cafe Magnifik tillsammans med Jessica & Johanna

Nikon D610 + Nikkor 50mm F/1,4

Efter en skön sovmorgon, trotts att man fick sova en timme för lite träffade jag Jessica och Johanna på Cafe Magnifik för en sen frukost eller tidig lunch. Ett perfekt sätt att starta en ledig söndag på. Jag åt en jättegod surdegsbaguett med salami & brie och drack en latte. Vi satt i några timmar och njöt av den goda maten och pratade om allt mellan himmel och jord. När vi sedan skildes åt gick jag hem med ett léende på läpparna, som alltid när jag träffat Jessica och Johanna. Vi har alltid så mycket att prata om när vi ses.

Hur underbart är det inte att termometern visat upp mot 18 grader idag? Jag strålar av lycka. Efter en fantastisk helg hemma i Enköping tillsammans med min familj, där jag fått vila och ägnat tid åt sådant jag älskar som träning och fotografering är jag nu tillbaks till Uppsala. Nu är jag laddad för en ny vecka.

Nu väntar en lugn kväll tillsammans med min prins, hoppas ni haft en bra helg och är redo för en ny vecka.

Likes

Comments

Nikon D610 + Nikkor 50mm F/1,4

Tre bilder från dagen outfit, jackan är ny och kommer från Lager 157

Idag mår jag otroligt bra, det är lördag och jag har haft en helt ledig dag, fri från plugg och jobb. Efter en god frukost tillsammans med mamma och pappa knöt jag på mig träningsskorna och sprang en runda. En löprunda i vårsolen är svårslaget och absolut det bästa sättet att börja en dag på. Nu värker kroppen från gårdagens träningspass och från dagens löprunda. Jag och Lina gjorde sedan en glass på banan och hallon, receptet hittar ni här nedan som vi åt till dagens våffellunch, ett måste på våffeldagen.

Nu väntar en lugn lördagskväll hemma tillsammans med mamma, pappa, min syskon och några vänner till familjen. Vi ska äta gott, dricka något glas vin och bara umgås. Ett bra avslut på en jättebra lördag.

Trevlig lördag på er!

Likes

Comments

Idag testade jag och Lina att göra en nyttig glass på bland annat banan och hallon, den blev otroligt god. Den passar jättebra till er som vill ha ett nyttigare alternativ till dagens våfflor eller njuta av en god glass till lördagsfikat. Den innehåller varken något tillsatt socker eller mättat fett och är fullproppad på vitaminer & mineraler. Ni hittar receptet här nedan.

Nikon D610 + Nikkor 50mm F/1,4

Du behöver för 2 portioner:

2 st frysta bananer, ca 2 msk kokos och madelsdryck (funkar med annan dryck också), 0,5 dl kokosflingor, 1 dl hallon, chokladnibbs och ytterligare lite frysta hallon till garnering.

Gör så här:

Mixa alla ingredienser. Servera med lite mörk choklad, hallon och kokos, ät och njut!

Lycka till!

Fördelen med denna glass är att den knappt innehåller något fett, för mig som är diabetiker är mixen snabba kolhydrater och mycket fett en dålig kombination. Senaste tiden har jag haft svårt att dosera insulin till livsmedel/måltider med mycket fett, hur gör ni?

Likes

Comments

Nikon D610 + Nikkor 50mm F/1,4

De senaste dagarna har jag längtat lite extra till dessa mysiga sommarkvällar i skärgården, ge mig sommar.

Efter två toppen dagar som gett mig chansen att vila och återhämta mig efter en period med mycket plugg väntar idag några timmars jobb. Jag hoppade på bussen till Enköping redan vid 8.00 i morse och befinner mig nu på jobbet. När jag slutar väntar ett gympass tillsammans med Lina och Anton, rygg och armar står på schemat. Sedan kommer jag spendera min fredagskväll hemma tillsammans med min familj.

Min helg är relativt oplanerad, vilket är jätteskönt. Jag kommer vara hemma i Enköping, umgås med familjen och hinna träffa lite kompisar. Jag klagar absolut inte.

Jag önskar er en härlig fredag och helg.

Likes

Comments

Sköna morgon, jag inleder min torsdag med en skön sovmorgon tillsammans med Oliver

Nikon D610 + Nikkor 50mm F/1,4

Är inte dessa sovmornar underbara? Att kunna ligga och dra sig några extra min och sedan äta en god frukost.

Idag vaknade jag av att solen sken in genom sovrumsdörren, den känslan är underbar. Oliver börjar inte förrns efter lunch och jag har en ledig torsdag framför mig, så vi inledde vår dag med en skön sovmorgon. Vi gick sedan upp och åt en god frukost bestående av mitt bananbröd jag gjorde igår och keso med frukt & bär. Är det något jag älskar i livet är det dessa goda frukostar.

Just nu sitter jag med Peter Jihdes bok, En match för livet som jag fick i julklapp med inte hunnit läsa klar än. Om någon timme tänker ta en långpromenad och njuta av det underbara vädret Uppsala bjuder på idag, riktiga vårkänslor. Idag njuter jag av att vara ledig och inte behöva tänka på plugg.

Jag önskar er en otroligt fin torsdag.

Likes

Comments

Idag njuter jag av att vara ledig och har passat på att testa ett recept på ett bananbröd jag velat gjort ett tag. Det blev riktigt gott och passade utmärkt till min tonfisksallad jag åt till lunch. Här nedan hittar ni receptet.

Nikon D610 + Nikkor 50mm F/1,4

Du behöver: 2 mogna bananer, 2 dl havregryn, 3 dl grahamsmjöl, 1 dl vetemjöl, 1 dl solrosfrön, 2 tsk bikarbonat, 1 tsk salt, 2,5 dl naturell yoghurt eller kvarg, 0,5 dl flytande honung, pumpafrön och linfrön till topping.

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 200 grader och smörj en bröform

2. Mosa bananerna, blanda de torra ingredienserna i en separat bunke. Rör sedan ner bananerna, kvargen/yoghurten och honungen ihop med de torra ingredienserna.

3. Häll ner smeten i brödformen, toppa med pumpafrön och linfrön. Grädda i ugnens nedre del i ca 50-60 min. Ta sedan ut brödet och låt de svalna på ett galler. Ät och njut.

Det bästa med ett bröd som detta är att det inte behöver jäsa, jag som har relativt dåligt tålamod när det kommer till matlagning och bakning ogillar skarpt när ett bröd ska jäsa i flera timmar. Detta börd bara att blanda ihop ingredienserna och stoppa in i ugnen, super enkelt.

Lycka till.

Likes

Comments

Nikon D610 + Nikkor 50mm F/1,4

Idag firade vi våffeldagen några dagar för tidigt, med en super lunch.

Efter några timmars plugg och en lång promenad förberedda jag en våffellunch som jag och Oliver åt när han kom hem från skolan. Jag bytte ut hälften av vetemjölet till grahamsmjöl för att göra våffelsmeten lite blodsockervänligare. Till våfflorna åt jag bär och kvarg, i syfte att göra den annars ganska onyttiga lunchen lite hälsosammare. Det slank även ner lite glass och sylt måste jag erkänna, hehe.

Två timmar senare låg mitt blodsocker relativt bra, men man ska inte ta ut seger i förskott för bara 30 min senare låg det på 13.5 mml/L vilket är på tog för högt. Så de där pluggtimmarna jag hade tänkt genomföra på eftermiddagen blev allt annat en effektiva, ibland är det omöjligt att inte påverkas av sin sjukdom. Snabba kolhydrater i kombination med mycket fett är en svår kombination att dosera insulin till. Det är bara att klappa sig själv på axeln och önska bättre lycka nästa gång.

Nu har vi ätit en liten blodsockervänligare middag och jag ska göra ett nytt försök till några timmars plugg. Imorgon har jag min tenta och sedan väntar några dagars ledigt. Just nu skricker min kropp efter sömn och vila.

Hoppas ni haft en fin onsdag

Likes

Comments