Elin Johansson
View tracker

Hur ser en typisk matdag ut för mig? Hur många mål äter jag om dagen och hur ofta? På begäran av er, mina fina läsare delar jag i detta inlägg med mig hur en typisk matdag ser ut för mig.

Frukost

Varje dag i hela mitt liv har jag börjat dagen med en frukost, oavsett om jag går upp vid 05.00 eller 10.00. Jag var mer känslig förut, då kunde jag börja må illa och bli otroligt orkeslös utan att äta frukost. Idag består mina frukostar oftast av en skål naturell keso med lite frukt eller bär och musli (naturell utan tillsatt socker) och en eller två skivor hårt bröd. På helgerna brukar jag lyxa till det med en god smoothie.

Jag håller helt klar med det gamla påståendet "frukost är det viktigaste målet på dagen"

Lunch

Mina luncher kan se så otroligt olika ut, går jag i skolan äter jag oftast det vi åt kvällen innan eller någon matlåda som finns i frysen. Äter jag lunch hemma brukar jag ofta göra någon god sallad eller macka, en typisk sallad brukar innehålla morötter, ärter, ruccola/spenadblad, tomat, falafel och matveta. Äter jag en/flera smörgåsar brukar jag antigen ha ägg, avokado eller tonfisk på (ett smart sätt att få i sig D-vitamin).

Jag hoppar aldrig över lunchen, är jag inte hungrig (vilket jag nästan alltid är) äter jag något lätt.

Middag

De senaste halvåret, efter jag och Oliver flyttade till Uppsala har vi fått bestämma helt själva hur våra middagar ska se ut, vilket är riktigt kul. En typisk middag hemma hos oss består oftast av fisk, kyckling eller vegetariskt. Som kolhydratkälla äter vi oftast, potatis, matveta och fullkornspasta. Enligt mig måste man alltid ha grönsaker till en måltid, den är inte komplett annars, vi brukar oftast köra på ärter, broccoli, haricot verts eller någon god sallad.

Jag älskar mysiga middagar, det är ett sätt för hela familjen/din partner att prata om dagen och umgås efter en dag på olika håll.

Mellanmål

Som diabetiker är jag rekommenderad att äta var fjärde timme. Äter jag frukost innan 07.00 brukar jag äta en frukt vid 10, annars äter jag inget mellan frukost och lunch. På eftermiddagen äter jag i stort sätt alltid mellanmål, ofta en frukt, keso, naturell yoghurt eller hård bröd Ibland lyxar jag till det med lite choklad eller något onyttigt (oftast på helger). Äter jag en tidigt middag brukar jag äta något innan jag går och lägger mig, här är det också vanligt att jag äter en frukt eller hård bröd.

Mitt tips är att ät mellanmål, speciellt på eftermiddagen. Risken för att du går i skafferiet och småäter minskar. Jag tror dessutom att det är bättre att äta fler gånger och lite mindre mål, än att chocka kroppen med riktigt stora mål två/tre gånger per dag. Detta är förstås olika, lyssna på din kropp och ät när du är hungrig.

Likes

Comments

View tracker

Nikon 610 + Nikkor 50mm f/1,4

Dagens lunch: Falafel med keso och lite olika grönsaker

Jag inledde min vecka med en skön långpromenad och en ledig förmiddag. Efter en god lunch, den ni ser på bilden, cyklade jag till skolan för en lång eftermiddagsföreläsning om fetma. Jag cyklade sedan hem igen och har precis ätit middag tillsammans med Oliver och ska slå mig ner framför skolböckerna någon timme innan jag tar kväll.

Jag har en riktigt bra vecka framför mig eller framför allt helg, på fredag åker jag och Oliver till Färna Herrgård för spa, middag, hotellnatt och frukost dagen efter. Jag ser fram emot en fantastisk helg tillsammans med min prins. Annars kommer min vecka bestå utav föreläsningar och självstudier, jag ska även försöka hinna med ett eller två träningspass.

Hoppas ni haft en riktigt bra måndag.

Likes

Comments

View tracker

Efter en riktigt bra lördagskväll vaknade jag upp med ett leende på läpparna och ett hjärta fyllt med kärlek. Kärlek till min underbar familj och till alla underbara minnen vi har tillsammans. Hur mysigt är det inte att sitta och lyssna på akustisk musik, prata om gamla minnen och skratta. Jag älskar det.

I morse unnade jag mig en skön sovmorgon, det var jag värd efter flera tidiga mornar.

Efter att ha bläddrat i det senaste numret av Elle och kollat igenom instagram gick jag upp och gjorde en god frukost. Frukosten fick bestå utav en otroligt god brödskiva (bakad av mamma & pappa) med avokado på, mums. Till det åt jag en fruktsallad och drack en kopp te. Finns det något bättre att börja söndagen med en lyxfrulle?

Nu har jag vart ute på en långpromenad med mamma och väntar på att Oliver ska kliva innanför dörren. Vi ska äta lunch hos min familj här i Enköping innan vi tar bilen tillbaks till Uppsala igen. Där väntar handling, och sedan en traditionell söndagskväll, mys i soffan framför en bra film.

Jag önskar er en fin söndag.

Likes

Comments

Nikon D610 + Nikkor 50mm F/1,4

Tända ljus, vin, ost och en bra film, fredagsmys delux.

Äntligen fredag och äntligen helg, efter en dag i skolan tog jag och Oliver bilen hem till Enköping. Jag har inte var hemma sedan jul så det var verkligen ett kärt återseende att köra in i Enköping. Nu har jag precis ätit en god middag tillsammans med familjen och vi ska snart slå oss ner i soffan, med ett glas vin, lite ost och en bra film. Ikväll njuter jag av att umgås med min familj och bara ta det lugnt.

Imorgon väntas jobb, 7-16. Jag har annars inte så mycket planerat för helgen, jag tänker ta vara på tiden tillsammans med familjen och umgås med dem.

Hoppas ni haft en jättebra fredag.



Likes

Comments

Nikon D610 + Nikkor 50mm F/1,4

Nu längtar jag tills hela kroppen fylls med den där underbara vårkänslan.

Idag när när klev ut från BMC efter en morgon/förmiddag med föreläsningar sken solen och snön töade på cykelvägarna. Efter flera gråa dagar längtar jag mer än någonsin till våren, till när solen börjar värma och hela kroppen fylls med vårkänslor. Jag längtar efter att kunna cykla ner till Fyrisån och sätta mig på en brygga i solen eller att kunna springa flera km i naturen utan att det blir för kallt. Jag längtar efter den där lyckan man bara känner på våren.

Min förmiddag bestod som sagt av flera olika föreläsningar, jag cyklade sedan hem och gjorde en lätt lunch innan jag begav mig till gymmet. Idag blev det ett konditionspass, och sedan några rygg- och magövningar. Nu har jag precis tagit en lång och skön dusch och ska börja med middagen. Ikväll väntar någon timmes plugg och så har vi tvättid (det mindre roliga med att flytta hemifrån).

Hoppas ni haft en fin torsdag.


Likes

Comments

View tracker

Nikon D610 + Nikkor 50mm F/1,4

Några av de produkter jag fick hem från Nick´s

Jag fick hem ett stort paket från Nick´s för några dagar sedan, i paketet hittade jag flera typer av bars, chokladkakor, bönpasta och stevia drops. Allt utan tillsatt socker. Det ska bli väldigt kul att testa dessa produkter och se hur dem påverkar blodsockret, jag lovar att uppdatera er. Deras mörka choklad innehåller enbart 0,6 g socker/chokladkaka. För oss diabetiker som annars riskerar att drabbas av höga blodsockervärden när vi äter vanligt choklad är detta super. Deras bönpasta bestod utav mer fibrer och mindre snabba kolhydrater än vanlig pasta. Dessutom var proteinhalten mycket högre, vilket kommer passa utmärkt till någon vegetarisk gryta.

Är ni nyfikna på att köpa dessa produkter, ni hittar dem bland annat på Apotea.se.

I samarbete med Nicks

Likes

Comments

Vad är hälsosamt att äta? Vilka livsmedel ska man äta med glädje och vilka bör man helst hoppa över? I detta inlägg delar jag med mig av vad jag anser är bra vs dåligt att äta hur ett hälsoperspektiv.

Långsamma kolhydrater: Jag säger ofta att man bör välja långsamma kolhydrater framför snabba, men vad innebär det? Kolhydrater är inget man bör hoppa över, som flera dieter idag anser. Däremot bör man välja bra kolhydrater som höjer blodsockret långsamt, som håller dig mätt och full mer energi under en längre period. Dessa kolhydrater finns i bland annat fullkorn och bönpasta, fullkornsbröd med lite socker, grönsaker som bönor, broccoli, ärter och morötter. Så istället för att äta vitt ris, vitt bröd gjort på enbart vetemjöl eller ljus pasta välj fullkornsalternativen.

Tänk färgglatt: Enligt livsmedelsrekommendationerna ska man dagligen äta ca 500 g grönsaker och frukt.

Ät mer vegetariskt: Välj bort det röda köttet (nöt & gris) några dagar i veckan och ät mer vegetariskt. Rött kött innehåller en hel del mättat fett som är dåligt för våra kroppar, i längden kan mättat fett leda till åderförkalkning och hjärt- och kärlsjukdomar. Du hjälper dessutom miljön då dagens köttindustrin belastar miljön något otroligt.

Ät fisk helst tre gånger i veckan: Fisk är en god proteinkälla och i skillnad mott kött innehåller fet fisk så som lax, tonfisk och sill bra fettsyror. Fet fisk är också en god källa till D-vitamin. Så vill du inte äta mer vegetarisk, kan du byta ut köttet mot någon typ av fisk.

Livsmedel du kan äta med glädje: Alla typer av grönsaker, frukter och bär. Proteinkällor så som fisk, kyckling, bönor & linser. Hård bröd som ofta består av 100% fullkorn, nötter och fröer. Naturella mejeriprodukter med låg fetthalt, så som keso (lätt) och naturell yoghurt.

Livsmedel du helst bör hoppa över: Kött, kassler och andra charkprodukter, ljus pasta och bröd, feta mejeriprodukter, mejeriprodukter så som fruktyoghurt som innehåller stora mängder socker, müsli eller flingor där sockerhalten är otroligt hög. Framför allt bör man inte dricka läsk, saft äta godis och söta bakverk för ofta, men sådant är de flesta väl medvetna om.

Lycka till mer era livsmedelsval och kom ihåg att det är det du äter ofta som har betydelse. Går du och fikar en dag i veckan med några kompisar eller äter lite godis på lördagskvällen har ingen betydelse för din hälsa i det stora hela.

Likes

Comments

Nikon D610 + Nikkor 50mm f/1,4

Det bästa med denna årstid är att man kan gå runt i en mysig halsduk och mössa.

Jag har haft en jättebra måndag, än så länge. Varken jag eller Oliver hade någon föreläsning på förmiddagen så vi tog en lång sovmorgon, otroligt skönt. Vi gjorde sedan en jättegod brunch som bestod utav, grovt bröd med avokado, bär smoothies, kaffe och våfflor. Jag har sedan spenderat några timmar i skolan, en introduktionsföreläsning och information om ett kommande projekt. Denna termin kommer bli så mycket roligare än förra, vi är tillbaks till BMC och institutionen för kostvetenskap, där vi hör hemma.

Nu väntar en lugn måndagskväll, Andreas kommer förbi på middag så vi ska bara laga mat och njuta över att inte behöva sitta med näsan i skolböckerna.

Likes

Comments

Nikon D610 + Nikkor 50mm F/1,4

Dagens lunchdejt, min otroligt fina syster.

Efter en otroligt skön sovmorgon och en god frukost i sängen cyklade jag ner till stan för att möta Lina som kom med bussen från Enköping. Vi fotade outfitbilder och satte oss sedan för att äta lunch på Sandys. Lina åt denna goda falafelsallad och jag åt en god caesarsallad, men som var lite färglös så den fick inte hamna på bild. Vi spenderade sedan några timmar på stan i olika butiker, jag hittade en otroligt fin vår/sommar kappa på Zara.

Idag har jag njutit av att vara pluggfro, så underbart. Jag tänker fortsätta njuta några timmar till och dessa kommer spenderas i soffan tillsammans med Oliver, framför en bra film.


Likes

Comments

Nikon D610 + Nikkor 50mm F/1,4

Idag har jag njutit av en lång och skön sovmorgon, mins inte när det senast hände. Gjorde en god frukost, denna smoothie blev underbart god, som jag åt i sängen med en bra tidning.

Nu: Cykla ner till stan för att möte Lina, fota, shoppa och äta lunch.

Likes

Comments