Nikon D610 + Nikkor 50mm F/1,4

Gårdagens otroligt goda frukost, overnight oats med bananskivor och bär från trädgården

Overnight oats med chiafrön tillhör kategorin mina favoritfrukostar, speciellt när den äts med färska bär och bananskivor. Overnight oats är en typ av gröt som göra kvällen innan och äts sedan kall morgonen därefter. Jag brukar göra min på havregryn och chiafrön och sedan äta den tillsammans med frukt och bär. Hela receptet hittar ni här nedan:

Du behöver, för en portion;

1 dl havregryn, 1 dl valfri mjölk, 1 tsk kardemumma, vaniljpulver 1 krm, 1 msk chiafrön och ytterligare 1 msk valfri mjölk.

Gör så här:

Blanda alla ingredienser ordentligt och låt sedan stå i kylen över natten, ät den morgonen därefter med valfritt tillbehör exempelvis färsk frukt, bär, kokosflingor, jordnötssmör eller hackade nötter.

Overnight oats är en bra frukost som innehåller bra kolhydrater, mycket fibrer, protein och mycket viktigt vitaminer och mineraler. Havregryn och chiafrön är två riktigt bra och hälsosamma livsmedel. När jag åt denna frukost var jag tvungen att äta ett ägg och en hårdbrödskiva till för att bli mätt och orka träna. Äter du enbart denna overnight oats med några bananskivor och bär får du i dig ca 200-250 kcal (toppar du med nötter eller jordnöttsmör ökar energimängden). En frukost bör innehålla ca 400-500 kcal (hos en normalt aktiv person) därför rekommenderar jag att äta något mer till frukost, speciellt om du planerar att vara aktiv under dagen.

Nikon D610 + Nikkor 50mm F/1,4

Dagens lunch: Mina älskade bananpannkakor med bär från trädgården (hallon, krusbär, svarta- och röda vinbär), sockerfri vaniljkvarg toppade med kokosflingor och hackade hasselnötter.

Idag vaknade jag upp med en ordentlig träningsvärk från gårdagens rygg- och magpass, trotts jobbig värk är det en otroligt härlig känsla. Det är verkligen ett kvitto på att träningspasset gav något. Efter en god frukost, overnight oats med banan och färska bär (recept kommer upp någon dag i veckan), en äggmacka och en kopp kaffe gick jag iväg till sjukhuset för att lämna prover. Jag sprang sedan en runda och var hemma igen lagom vid lunch. Hur underbart är det inte att alla dessa nyttiga bär växer i vår, eller min familjs trädgård? Det dagliga behovet av viktiga antioxidanter är nu uppätet.

Mina bananpannkakor innehåller 1 banan, 2 ägg, 0,5 msk grahamsmjöl, 0,5 msk mjölk, 0,5 tsk bakpulver

Nu: Göra mig i ordning för att senare i eftermiddag träffa Johanna, jag ser fram emot en jättebra eftermiddag/kväll med en saknad vän.

Ni som följer min blogg vet att vi avslutade vår Kroatienresa i Split. Vi hade tre jättemysiga dagar i den gamla delen av Split. Split i sig är inte en jättefin stad och ingen stad jag skulle vara i mer än 3 dagar. Är man här längre rekommenderar jag att göra utflykter speciellt till de öar som ligger precis utanför Split. Det ni inte får missa inne i Split är Gamla stan med otroligt många mysiga restaurang och kvarter men inte heller att hika upp till Marjan. Marjan är ett naturreservat väster om Split där man kommer upp till en otroligt fin utsiktsplats med utsikt ut över hela Split.

Sista kvällen strosade vi först runt i hamnen, njöt av värmen, stämningen och sista kvällen på resande fot.

Jag gick klädd i en av mina favoritklänningar från Nelly.

Innan vi letade reda på en middagsrestaurang slog vi oss ner på ett mysigt ställe precis vid hamnen för något gott att dricka.

Ungefär så här såg mitt blodsocker ut hela resan, upp och ner, ner och upp.

Jag fick en läsarfråga när jag var bortrest där en läsare undrade hur mitt blodsocker påverkades av värmen och eftersom jag inte hunnit svara på den gör jag det nu, jag ber så mycket om ursäkt för sent svar. Mitt blodsocker var under dessa dagar mer svajigt än hemma, med både fler höga och låga blodsockervärden. Jag tror att det mest beror på andra rutinerna än de man är vana med, sämre matval och mindre träning. Jag tycker det är svårare att dosera insulin till sånt man inte äter ofta, till snabba kolhydrater och måltider som innehåller mer fett. Risken att något blir fel, att jag råkar ta en för stor eller för liten dos ökar.

Jag upplever inte att blodsocker påverkades av värmen, fast vad vet jag? Kanske var det inte en ökad konsumtion av sämre mat som bör bära hela skulden, kanske var det värmen och det varma klimatet som bidrog till ett mer svajigt blodsocker? Det var inget jag reflekterade över i stunden.

Vi gick sedan vidare till en jättemysig restaurang som låg inne i Gamla stan. Både jag och Oliver åt varsin risotto med räkor, oliver och spenat toppad med parmesanost. Det var helt klart den godaste risotton jag någonsin ätit. Visst var tallrikarna häftiga? Sånna här vill jag också ha.

Vi strosade sedan runt i Gamla stan innan vi gick tillbaks till hotellet för att få en god nattsömn innan hemresan.

Nikon D610 + Nikkor 50mm F/1,4

En perfekt lunch innan ett efterlängtat träningspass på gymmet

(obs: bilden är gammal, det började precis regna när jag skulle fota dagens lunch)

Jag somnade med ett léende på läpparna igår efter en jättemysig kväll. Idag vaknade jag upp bredvid Oliver, inte fy skam det heller. Vi hade sedan en lugn förmiddag tillsammans innan han åkte iväg för att äta lunch med sin pappa. Jag ställde mig då i köket och gjorde denna lunch: Tonfisksallad med gröna bönor, potatis, ägg, ärter, tomat & gurka. En enkel men jättegod lunch som passar utmärkt innan ett träningspass. För nu ska jag snart cykla iväg till gymmet tillsammans med Anton och pappa, äntligen ska jag få svettas lite på gymmet. För mig står rygg och mage på träningsschemat.

Jag måste passa på att tipsa om att fylla ut era sallader med baljväxter där gröna bönor, ärter och kikärter är två jättebra exempel. Sallad, gurka och tomat i all ära men dessa grönsaker innehåller mest vatten. Baljväxter innehåller massor med bra mineralämnen som ex. järn, B vitaminer, magnesium, fosfor och zink. Baljväxter innehåller även mycket protein och kan bytas ut mot kött, fisk och fågel om du vill ha en vegetarisk måltid.

Jag önskar er en fortsatt fin dag, kram.

Nikon D610 + Nikkor 50mm F/1,4

Tre bilder från kvällens födelsedagsfirande av mamma hemma i Enköping.

Hej på er, hoppas allt är bra. Redan vid 9 i morse lämnade vi Uppsala för att åka mot Enköping, där vi började dagen hemma hos Olivers mamma. Vi blev bjudna på en jättegod frukost/brunch som vi åt ute i deras trädgård. Efter några timmar åkte vi mätta och belåtna mot Elgiganten för att kolla upp och eventuellt köpa varsin ny mobil. Både jag och Oliver har vart sugna att köpa ny mobil i flera månader så idag tog vi tag saken. Någon timme senare klev vi ut från Elgiganten med varsin ny iPhone 7.

Vi åkte sedan raka vägen hem till min familj för att fira mamma. Det var otroligt kul och mysigt att få träffa min familj igen, dem har vart saknade. Vi har ätit en god middag, grillad kyckling med potatis, tzatziki och massa grönsaker. Vi åt sedan en jättegod tårta med färska hallon från vår trädgård som mamma och pappa gjort tidigare idag.

Nu väntar en kväll framför tv:en och fotboll, hela familjen är samlade, vilken lycka.

Nikon D610 + Nikkor 50mm F/1,4

Att idag få vakna upp i sin egen säng hemma i Uppsala var otroligt skönt.

Efter 10 dygn på resande fot var det otroligt skönt när vi inatt vid 01.00 klev in innanför dörren hemma i Uppsala. Ord kan inte beskriva vilka fantastiska dagar jag haft i Kroatien tillsammans med min prins, men som alltid är det så otroligt skönt att vara hemma. Borta bra men hemma bäst, en av de bästa sakerna med att åka bort är att man verkligen uppskattar att komma hem. Man uppskattar sina vanliga morgonrutiner, den traditionella frukosten, att laga sin egen mat, osv.

Nu håller vi på att packa upp, tvätta och städa. I eftermiddag väntar en efterlängtad löprunda och ikväll kommer Andreas förbi på middag. Vi ska laga en favoritmiddag, en somrig potatissallad bestående av bland annat potatis, melon, gurka, sojabönor och tomat. Till den kommer vi äta stekt kyckling och en god aioli.

Nu: Laga en lätt lunch med mycket grönsaker, som jag saknat mina ärter och morötter, haha.

Nikon D610 + Nikkor 50mm F/1,4

Dagens frukost: Acai bowl med färsk frukt och nypressad juice.

Vi hade en jättebra sista kväll igår här i Split, vi åt på en jättemysig restaurang. Både jag och Oliver åt en himmelsk god risotto med räkor. Vi strosade sedan runt längs hamnen och i gamla stan för att njuta det sista av de vackra kvarteren och staden.

Nu har vi precis ätit en jättegod och fräsch frukost på den där juicebaren jag skrev om här om dagen. Förstod ni mitt glädjetjut när jag insåg att de sålde Acai bowls och chiapudding. För oss väntar nu några sista timmar i Split innan vi påbörjar resan hem till Sverige.

Hoppas ni får en jättebra dag, kram.

Nikon D610 + Nikkor 50mm F/,14

Tre bilder från förmiddagen hiking upp till Marjan, en känd utsiktsplats här i Split.

Vi fortsätter vårt turistande här i Split. Efter en god frukost, klädda i träningskläder påbörjande vi vandringen upp till Marjan. Marjan är en populär utkiksplats och ett naturreservat som ligger väster om Split, 178 m ö.h. Det var otroligt skönt att röra på sig trotts en temp på 32 grader, att låta kroppen jobba och svettas lite. Jag börjar sakna träningen något enormt. Vi gick sedan tillbaks till hotellet, duschade och gjorde oss i ordning för att gå ut och äta lunch.

Eftermiddagen har vi spenderat i lite butiker men främst på en uteservering nere vid hamnen, i skuggan i skydd från solen. Vi har suttit med varsin öl i handen, pratat om allt mellan himmel och jord och bara njutit av livet. Nu väntar en sista kväll här i Kroatien innan vi imorgon reser hem till Sverige igen.

Vi har/haft det så otroligt bra här i Split och ute på Hvar men nu ser jag fram emot att få komma hem, hem till rutiner, till Sverige, till träning, till familj och vänner. Nu ska jag njuta av sista kvällen, jag önskar en en fortsatt fin dag. Ta hand om er.

Nikon D610 + Nikkor 50mm F/1,4

Jag låter bilderna få tala för sig själv, idag har turistande och shopping i den gamla delen av Split stått på schemat. Vi har gått upp i ett klocktorn med utsikt över Split, suttit på uteserveringar, ätit glass i 32 grades värme, shoppat och svettas. Jag måste bara påpeka att den här tonfisksalladen jag åt till middag på en jättemysig restaurang som heter Bepa var otroligt god. Det var väldigt gott att äta något fräscht och nyttigt men framför allt jätteskönt att inte behöva oroa sig för att blodsockret skulle stiga i höjden.

Jag har haft en jättebra dag, jag hoppas ni också haft en bra fredag. Kram.

Nikon D610 + Nikkor 50mm F/1,4

Jag har hittat min favorit plats inne i Split, i gamla stan finns detta fantastiska fruktstånd.

Idag vaknade vi upp till klarblå himmel och strålande sol, vi har verkligen blivit bortskämda med detta fantastiska väder.Vi gick sedan ner och åt en sista hotellfrukost, jag kommer verkligen sakna att börja dagen med en stor frukost bestående av meloner, äggröra och bacon, pannkakor mm. Men jag ska inte ljuga jag saknar mina morgon rutiner, hälsosam mat och träning. Vi spenderade sedan några sista timmar vid poolen innan vi checkade ut från hotellet och begav oss till färjan som skulle ta oss till Split.

Nu har vi checkad in på hotellet i Split, njutit av en otroligt god färskpressad juice, gått runt i lite butiker och har nu slagit ner oss på en restaurang för en varsin drink. Vi sitter i skuggan bakom ett olivträd och planerar våra tre kommande dagar i Split.

Nu ska jag fortsätta njuta av min Aperol innan vi beger oss in på de mysiga kvarteren i gamla stan för att hitta en bra middags restaurang! Ta hand om er.