Hei igjen

Som dagene i forveien startet denne fredagen veldig tidlig, vi skulle nemlig på tur til en innsjø. Morgenen ble veldig dramatisk ettersom Ragnhild faktisk holdt på å dø midt i jungelen. Halvveis til innsjøen sparket hun borti en rot som kuttet av minst halve storetåen hennes. Hun kunne selvfølgelig ikke la noe slikt passere i stillhet, her var det en mulighet til oppmerksomhet som måtte gripes med begge hender. Ja, dere kan jo bare forestille dere..

Heldigvis hadde Borris med seg førstehjelpsutstyr og satt på plaster og blåste slik at hun ikke blødde ihjel, grådig greit:)
Vi er glad for at det ikke skjedde noe dødsfall, for synet som møtte oss da vi kom ut av skogen var av en annen verden.

Vi glemte å ta bilde av innsjøen for vi var for opptatt med å ta bilde av oss selv og sanden, men den var veldig fin den også :)

Da vi kom tilbake til bilene kjørte vi til en ny innsjø der vi spiste deilig lunsj, og Ragnhild sin tå fikk den behandlingen den trengte!

Etter lunsj var turen dessverre over og vi satt kursen mot Noosa igjen.
Kvelden ble brukt under stjernene på stranden med god musikk, skjønne mennesker og dårlig goon. Perfekt avslutning på noen utrolige dager!

Flytt bloggen din til Nouw - nå kan du importere den gamle bloggen - Klikk her

Heiheei

Vi satt alle klar i bilene tidlig den 27, klar for en ny og innholdsrik dag. Morgenen tok en spennende vendig da vi plutselig stoppet foran noen små, skranglete fly og fikk spørsmålet om vi ville se øyen fra luften. Selvfølgelig var svaret ja.

Før klokken hadde tikket ni hadde vi sett haier, skilpadder, delfiner, stingrays og resten av øyen. Det var en helt fantastisk opplevelse som tok helt pusten fra oss!

Vi dro så videre for å titte litt på et gammelt og stilig skipsvrak, etterfulgt av en tur til "Champange pools", som er naturlige basseng plassert slik at når bølgene fra havet skyller over kanten dannes det champangebrus i poolsene.

Utrolig greit med slike basseng ettersom det ikke er mulig å bade i havet utenfor Fraser grunnet de store bølgene, pluss at sjansen for å bli spist av hai er relativt stor..
Vi avsluttet dagen med en ok middag etterfulgt av mye latter med Seb, James og Raphael. Dramaet fra kvelden i forveien hadde økt kraftig så vi kunne ikke annet enn å slå oss sammen med de eneste andre som ikke orket intriger og pærra-drama på høyt nivå. Gutta-B viste seg å være så morro at vi reiste videre med de i et par dager etter fraser også.

Helluu,

Dato: 25-26.04.17

Vi er dessverre fortsatt på Fiji-time og klarer ikke holde bloggen oppdatert i nuet, men det kommer, det kommer :) (Egentlig er vi bare blitt for lat og hjernene våre har sluttet å fungere så må nok på brain-camp når vi kommer hjem).

På tirsdag dro vi fra Brisbane til Noosa, en liten og sjarmerende ferieby for de lokale. Vi lokaliserte fort den nærmeste stranden der vi slo opp leir til solen gikk ned. Vi dro så tilbake på hostellet og gjorde oss klar for de tre neste dagene, det var endelig tid for Fraser Island.

Vi fikk litt småpanikk da vi fikk vite at vi kun fikk lov til å ha med oss én liten sekk på turen, men vi det gikk fort over da vi innså at vi skulle på verdens største sandøy og det eneste nødvendige var en bikini..

Vi dro avgårde veldig veldig tidlig onsdag morgen, men allerede etter to små timer i buss var vi fremme med bilene vi skulle reise rundt i de neste dagene. Bilene kalles 4x4 cars og er noen skranglete biler man dessverre måtte være 21 år for å kjøre, så vi måtte nøye oss med å være passasjerer.

Fraser leverte over alle forventinge og er i seg selv grunn nok til å reise østkysten i Australia! Vi er helt overveldet over hvor nydelig planeten vår kan være, men synes samtidig det er litt utrettferdig at disse perlene er på absolutt andre siden av kloden..

Etter et par timer med crusing på stranden med musikken på full guffe og vinden i fjeset var det tid for lunsj. Vi dro så videre til Lake McKenzie. For å komme oss dit måtte vi kjøre gjennom skogen på verdens mest humpete veier, (men likevel ikke helt umulig å ta seg en liten powernap underveis;)). Om det var verdt det? Så absolutt, vi er målløs.

Hvordan noe sånt kan eksistere helt naturlig er langt utenfor vår forståelse. Det var til og med enda vakrere enn på bildene! Vi skulle gjerne slått opp camp der og blitt et par uker.. På vei hjem stoppet vi midt i skogen og fikk kjeks som plaster på såret for at vi måtte dra så raskt.

Dra vi kom frem dit vi skulle bo var det tid for middag etterfulgt av partyyy. Gruppen vi reiste med var en ganske spennende gjeng kan du si.. Vi er helt overveldet over hvor mye intriger, drama og forelskelser som kan oppstå på under 24 timer.. Veldig underholdene, men noe vi ikke klarte å forholde oss til så vi tok en tidlig kveld.

Helluu

23-24.04.17

Søndag morgen var det på tide å forlate fine Byron. Etter et par timer i buss ankom vi Brisbane. I kjent stil la vi ut på oppdagelsesferd så fort vi var fremme. Etter litt vimsing fant vi promenaden som tok oss til South Bank, en lagoon, plassert midt i byen.

Etter å ha plasket litt med bena i det overbefolkede bassenget fant vi en liten rainforest walk som førte til Brisbane-skiltet. Her fikk vi med oss en vakker solnedgang før vi tuslet hjemover og hoppet i seng relativt tidlig, vi hadde nemlig en stor dag i vente og ville være fullstendig uthvilt.

Det var ikke vondt å stå opp denne mandagen for å si det sånn. Vi dro nemlig til Brisbane for én grunn; å besøke Lone Pine Koala Sanctuary. Ragnhild hadde gledet seg mer enn det er mulig å forstå siden før vi startet reisen til akkurat denne dagen. Vi pøntet oss litt for koalaene sin skyld og ubret til Lone Pine Koala Sanctuary fort som fy.

Forskjellen på et sanctuary og en dyrehage er at i et sanctuary har de dyr som gjerne er blitt reddet, eller har spesielle behov for å overleve. Det er mange slike sanctuarys over hele Australia, men det er kun i Queensland det er lov å holde koalaene. Da var ikke valget om hvor vi skulle gå veldig vanskelig.

Vårt første møte med koalaene var veldig overveldende, og vi visste ikke helt om vi skulle le eller gråte, så det ble en god blanding. Vi var såå lykkelig da vi fikk holde de nussedussenydelige vesene, virkelig en stor dag i livene våres.

Vi chillet så med kenguruer resten av dagen og stoorkoste oss. Kenguruer er jo dritkule dyr som bare ser ekstremt upropopsjonert ut, vi digger de! 5 timer og 548 bilder senere var det to stykk storfornøyde jenter som forlot parken.

Etter å ha tatt bussen tilbake til sentrum fikk vi unnagjort litt "nødvendig" shopping. Deretter var det klart for date, vi fant nemlig ut at vi måtte pleie forholdet våres litt etter 7 uker sammen:) Etter en cæsarsalat, litt vin og mye kos tok vi kvelden. En perfekt dag!

Heej

Dato: 21-22.04.17

Denne fredagen var en dag vi hadde ventet lenge på. Vi besemte oss nemlig før vi la ut på reisen at vi skulle hoppe i fallskjerm når vi nådde Byron Bay. Det var rimelig mange sommerfugler som styrte på i magene våre da vi satt oss på bussen som tok oss til der vi skulle hoppe.

Da vi kom frem måtte vi signere på masse papirer, som blant annet inkluderte at det var på egen risiko og at det ikke var deres feil om vi døde :)) Vi fikk så på oss kule bukser og masse seler som skulle feste oss til en ansvarlig og erfaren person (fjoh).

Vi hadde en liten gjennomgang av våre oppgaver og generelt hvordan hoppingen skulle utføres, før vi dro opp i flyet. Vi satt oss på noen benker der instruktøren kunne fortelle at vi bare skulle plassere bena på undersiden av flyet når vi kom til åpningen. Vi skulle så forme kroppen som en banan og lene oss fremover, naturlig nok :)

Det var ekstremt mye nervøs fnising i flyet på vei opp. Da vi var passert skyene og vi syns vi var mer enn høyt nok oppe, var vi bare halvveis. Da vi endelig nådde 4000 (!!) meter over havet ble vi dyttet frem til kanten, der vi prøvde å huske det vi hadde lært i introen, før vi falt ut av flyet. Og vi falt, og falt og falt enda litt mer, i nesten et minutt var vi i fritt fall fra himmelen, susende mot bakken. Helt ubeskrivelig!

Det var det morsomste og mest spennende vi noensinne har opplevd! Det var ikke skummelt en gang. Utsikten var helt utrolig og bakken under oss så ut som et bilde, helt uekte. Vi fikk til og med lov å styre fallskjermen selv. Det var virkelig en opplevelse vi aldri kommer til å glemme!

Da vi var trygt nede på bakken hadde vi bare lyst til å dra rett opp igjen, men det var dessverre litt for dyrt.. men det er noe vi definitivt skal gjøre igjen!

Da vi var vel tilbake i Byron spiste vi hver vår gigantiske frozen yoghurt etterfulgt av en lang og knallgod nap. Vi var begge utslitt etter alt adrenalinet og etter å ha ledd som vi aldri har ledd før.

Lørdagen nøt vi slik vi vet best, med strand og shopping. Da kvelden kom var det på tide med ei litta fest. Vi måtte bytte hostel denne dagen og endte opp med vår egen lille leilighet, ikke dumt. Her lagde vi deilig middag før vi dro på Cheeky Monkeys med Malin, Mariell og noen fra surfecampen. En fin siste dag i Byron!

Heihei

Dato: 19-20.04.17

Dagene i Byron Bay var deilige. Det er en behagelig liten by med et ekstremt rolig tempo. Det er ikke så fryktelig mye å finne på der, men man kan ikke annet enn å elske stedet! Tilpasningsdyktig som vi er tok vi fort del i den avslappede atmosfæren. Onsdag morgen hadde vi en koselig frokost (langt utenfor backpacker budsjettet) med Vilde og Kristine, før vi hadde en tårevåt farvel og de dro videre på sin reise.

Mesteparten av tiden ble tilbragt på stranden, men vi klarte å presse inn en liten tur opp til fyrtårnet og et par gode fester.

Vi skulle være flinke og økonomiske backpackere å handle inn vår egen mat slik at vi kunne lage hjemmelaget middag og disponere det utover flere dager. Med vår flaks og en smule vims klarte vi selvfølgelig å plassere maten vår i "gratis mat" hyllen. Vi har selv vært vitne til at medbackpackere har funnet gratis mat, og det er ikke et pent syn.. Det var to skuffede sjeler som atter en gang måtte på butikken for å handle mat. (Som noen selvfølgelig stjal dagen etterpå også..)

Heej

Dato: 16.04.17

Takknemlig for at lørdag ble en rolig kveld, var vi klar for surfetime tidlig søndag morgen. Forholdene var supre og vi storkoste oss. Nå var vi jo hvertfall blitt helproff ettersom vi til og med klarte å holde hender mens vi surfet(BFF<3). Da timene med surfing var over følte vi at vi ikke hadde svelget nok saltvann, så vi hev oss på havrafting. En aktivitet som innebar hard roing og 100% sjangse for å bli tatt i trommelen på en av de største bølgene. Vi ble selvfølgelig kastet halvveis til himmelen, etterfulgt av intens snurring under vann og så skylt inn på land i en heidundrendes fart. Vi lå til slutt på stranden og hev etter pusten mens vi lo så saltvannet spurtet fra nesen, grådig morro.

Etter litt chilling i solen med musikk på ørene var det tid for dagens andre surfetime. Det var en expression session hvor både vi og instruktørene surfet. Vi skulle øve på det vi hadde lært, mens instruktørene viste skills (typ stå på hender på surfebrettet og slike enkle triks). Bølgene tok seg opp utover dagen så det viste seg at vi ikke var blitt like proff som vi trodde, men det var uansett morro!

Dagen ble avsluttet med veggis-burger, litt for mye goon og masse latter rundt bålet. Det var fire surrete, dialektforvirrete og lykkelige jenter som fikk streng beskjed om å finne køyen altfor tidlig for vår smak!

Dato: 17.04.17
Mandag morgen foregikk heldigvis relativt rolig. Vi fikk i oss en god frokost og slappet av litt før det var tid for første time. Soleklart den morsomste timen og vi var definitivt kule surfebabes ;)

Etter lunsj var det en ny expression session som for det meste gikk med til å sikle etter de veldig flinke og veldig fine instruktørene :))

Ettermiddagen gikk med til en liten spasertur der vi møtte på noen veldig søte og hyggelige kenguruer.

Siste kvelden ble nytt med en stor tallerken potetstappe og masse goon, etterfulgt av et muntert beach party med musikk, latter og prat under stjernehimmelen. Tror ikke det blir særlig mye mer idyllisk enn det.

Dato: 18.04.17
Etter en gøy kveld var det relativt tøft med surfetime kl 07:00, men etter litt frokost (ble ikke så mye på Ragnhild, for en fugl stjal skiven hennes, rip), lirket vi oss inn i hver vår kalde og fuktige våtdrakt og var (nesten) fit for fight. Kroppen følte ikke helt for å kjempe mot masse bølger så tidlig på morgenkvisten, men likevel fant Ragnhild ut at det var en god idé å padle ut der alle de flinke lå og ventet på store bølger, for å flørte litt med han ene instruktøren. Flørtingen gikk strålende, men planen var ikke helt gjennomtenkt ettersom den eneste måten å komme seg inn igjen på stranden var å surfe de store bølgene.. til alles overraskelse (og med god hjelp), gikk det helt fint *ikke så snikete snikskryt*.

Dagene på campen var virkelig et eventyr! Surfingen, stemningen og menneskene var bare fantastisk. En opplevelse vi gjemmer i hjertet til regnfulle dager i Bergen.

Etter tre små timer i buss ankom vi Byron Bay. Her la vi selvfølgelig ut på oppdagelsestur, etterfulgt av take-away pizza, goon og allsang på terrassen med Vilde og Kristin (som vi savner så masse nå, shoutout til favtrønderne våre)

Heeei

Dato: 14.04.17

Fredag startet altfor tidlig, men likevel bra! Heldigvis går en ni-timers togtur fort når du får bli kjent med en så fantastisk gjeng! Vi ankom surfecampen på Spot X, Arrawarra på ettermiddagen, der vi ble møtt av den søteste gjengen.

Etter en omvisning på campen, solnedgang på stranden og en gigantisk tallerken middag var vi relativt sliten og stupte til køys så fort vi fikk muligheten. Vi ville være klar for vår første surfetime dagen etter!

Dato: 15.04.17

Det var to nervøse jenter som startet lørdagen med en rask sikkerhetsgjennomgang der vi ble fortalt om alle farene vi hadde i vente. Det ble fort tid for å slenge surfebrettet under armen og traske ut i det store farlige havet. Vi så for oss noen brukne ben, blått øye, null fortenner og en skeiv nese.. men vi overlevde! Ikke bare overlevde vi, men vi var overraskende flink! Vi fikk begge det til relativt raskt, og etter to timer i vannet følte vi oss nesten helproff, hvertfall halvproff. Det skal likevel sies at vi aldri har fått så mye saltvann opp i nesen, halve stranden i munnen og så oppskrapte hofter og knær.

Da det var tid for andre surfetime fikk vi oss et sjokk, det var tydelig at forholdene var veldig mye lettere på morgenen i forhold til ettermiddagen. Vi var ikke klar over at det var mulig å få bank av bølger, men tydeligvis..

Vi hadde så en fin kayaktur langs elven på ettermiddagen. Til tross for at vi mistet gruppen og stresset rundt før turen i det hele tatt begynte, ble det en veldig fin og fredelig tur. Gode samtaler med bra utsikt slår aldri feil.

Etter middag var det stor fest på campen, men disse to mørbankede surfebabsene krøllet seg sammen under dynen tidligst av alle, vi gledet oss til å fortsette surfingen dagen etter!

Heeey

Dato: 12.04.16

Vi startet onsdagen med en lang og deilig frokost på hostellcaféen. Vi tok så toget til Bondi Junction (vi er blitt dritgod på kollektivtrafikk, klapp på skulderen til oss), der vi møtte Mariell og Malin, shoppet litt og hadde en koselig lunsj.

Etter å ha brukt både mye tid og penger i sminkeparadis klarte vi å lure oss til gratis makeover (hihi), før vi dro tilbake til hostellet og pøntet oss litt mer. Vi utnyttet så gratis vin og ost-kveld til det fulle, før vi dro tilbake til Bondi, der vi igjen møtte Mariell og Malin som vi klubba litt med;)

Dato: 13.04.17

Det var denne torsdagen vi oppdaget vår store hobby; hunk-spotting på stranden. Ettersom det var en relativt sliten dag bestemte vi oss for å trosse kulden (sånn 20 grader, brr) og slå opp leir på Bondi. Her lå vi som to fnisende drittunger med genser og gåsehud og siklet etter brune surfegutter som passerte forbi med struttende muskler. Altså ikke en dårlig dagen derpå-aktivitet.

Vi avsluttet kvelden med diggesen veggis-nachos på en resturant mens nøt solens flotte god natt! En fantastisk siste kveld i Sydney, vi kommer straks tilbake!

Helluu

Dato: 09.04.2017

Søndag forlot vi vakre Fiji, som vi kommer til å savne såå intenst. Vi landet i Sydney midt på dagen og dro raskt innom hostellet før vi la ut på oppdagelsesferd.

Vi konkluderte fort med at vi elsker Sydney. Menneskene er eksepsjonelt skjønne, byen er ren og nydelig, butikkene, maten, kulturen, ah alt! Mulig vi flytter hit (sorry mamma).. Etter en god lunsj på Darling Harbour og litt handling av både nødvendigheter og ikke-nødvendigheter, dro vi tilbake på hostellet og hadde en hyggelig kveld med våre to søte roomier. Vi krøp under dynen relativt tidlig og gledet oss begge til dagene vi hadde i vente.

Dato: 10.04.2017

Vi startet mandagen med en etterlengtet acai-bowl og en latte, mmm. Så trasket vi egentlig bare rundt hele dagen og ble enda bedre kjent med byen. På tross av at det er en svær by er tempoet relativt rolig. Stemningen er veldig behagelig, mulig det er stemningen vi har, men byen gir oss litt søndagsfølelse hver dag!

Etter å ha sett solnedgangen fra Operahust dro vi innom en vin-butikk. Her ble vi bare ledd av da vi kjøpte den kjente backpackervinen. Fire liter 12% hvitvin som smaker eplejuice til bare $10, for et kupp!!

Dato: 11.04.16

Etter en gøy kveld var det to relativt slitne fjes vi møtte i speilet tirsdag morgen. Vi hoppet i dusjen og bestemte oss for at det ikke skulle stoppe oss.
Vi la ut på en ny by-vandring, denne gangen litt mer kulturell. Vi var på bildeutstilling på det offentlige bibliotek, satt i den botaniske hagen og hørte på musikk og var på museum. Det ble også lunsj ved operaen før vi klarte å snike inn en liten tur til New Town der vi gjorde litt vintage-shopping.