Header

Okej, jag kan ärligt säga att jag var lite kaxig inför kvällens intervaller. Korta intervaller. 60 sekunder. Tsss, hur svårt kan det vara? 60 sekunder är ju ingenting, man hinner ju knappt springa iväg innan Anna kommer blåsa i visselpipan. Dessutom 30 sekunder vila mellan varje intervall. Lätt som en plätt.

Jag kan säga såhär: underskatta aldrig korta intervaller. De är aldrig så korta som man tror, och fytusan vad jobbiga de är. Man tar verkligen ut sig på ett helt annat sätt än genom långa intervaller. Här blir man trött på ett sånt sätt där man tror att man kommer dö typ 10 gånger under passet. 60 sekunder x 6 var ett varv. Vi körde tre varv ikväll. Alltså 6 minuter x 3. Sammanlagt 18 minuter intervall - i princip i maxfart.

Med upp- och nedjogg blev passet knappt 9 km. Sen var jag trött, riktigt trött. Detta är kvalitet, och det är dessa pass som gör att man njuter lite extra av de "vanliga" löprundorna. Men jag njuter av intervallerna också - iallafall efteråt 💗

Bild från Icebug Xperience. Här var vi lyckligt ovetande om att en lååång backe väntade efter att kortet tagits.

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

... för träningsvärk och de otroliga snygga händerna jag fick efter gårdagens pass.

Igår efter skolan så hann jag bara hem för att äta mellanmål (och dricka kaffe, såklart) innan jag tog mig till gymmet där jag mötte upp pappa. Vi hade planerat att träna rygg ihop, och det gick riktigt bra! Det var så längesen vi tränade tillsammans, så det var verkligen jätteroligt. Jag tycker om den där gubben alltså, han är så stark min pappa 💗 Och det är så häftigt att se honom på gymmet, man skulle kunna tro att han lyft vikter hela sitt liv. En riktig förebild och jag blir lika imponerad varje gång!

Hur som helst, idag har jag fullt upp! Jag ska först iväg till skolan för studiebesök och lektion. Efteråt hinner jag i princip bara hem och vända innan jag ska upp till gymmet för ett möte och ikväll är det löpträning som gäller. Det går i ett men jag gillar det. Dessutom är det ju typ bara roliga saker som händer, så det finns inte så mycket att klaga på. Ha en fin onsdag hörni!

Lite torra och ömma händer efter passet. Men det ska kännas att man tränar, eller hur?

Likes

Comments

Igår kom mamma hit för att äta lunch, dricka kaffe och bara prata ikapp en stund. Mysigt! Sedan putsade jag mina fönster medan mamma satte upp mina nya gardiner. Jag älskar att ha det ljust, gärna vitt tillsammans med andra ljusa färger, men nu när det börjar bli höst vill jag samtidigt ha det lite mysigt med lite mörkare detaljer som just gardiner, kuddar, filtar osv. Därför bytte vi ut mina vita gardiner mot några mörkare lila, och jag blev nöjd! Det blev som sagt lite mysigare vilket passar bra nu när det är lite ruggigare väder ute.

Innan:

Efter:

Vad tycker ni om min nya taklampa förresten? Jag älskar den! Det senaste har jag verkligen fastnat för guld. Jag har alltid varit en "silvertjej" men när jag hittade denna lampan så föll jag direkt och köpte även till lite andra gulddetaljer till vardagsrummet.

Det rosa fick flytta till mitt sovrum istället. Jag har inte helt klart för mig hur jag vill ha det där än, men det får se ut såhär så länge!

Likes

Comments

Nyckeln till att utvecklas inom löpningen har för min del varit struktur. Alltså att ha bestämda pass i veckan och sedan hålla sig till dem. Jag menar inte att man inte får hoppa över ett träningspass, absolut inte. Man ska alltid lyssna på kroppen! Det jag menar med att hålla sig till de bestämda passen är att inte träna utöver dessa.

Jag själv skulle lätt kunna springa varje dag för att jag älskar det, för att det är så roligt och härligt. Men jag vet själv att det inte skulle ge lika mycket att nöta "vanliga" löprundor varje dag. Idag har jag 4 löppass i veckan där alla pass är tillsammans med gruppen. Två intervallpass, ett återhämtningspass och ett distanspass. Sedan tränar jag styrka 2 dagar i veckan - ett benpass och ett ryggpass.

Skulle det vara så att jag missar något pass på grund av tidsbrist, sjukdom eller annat så behöver jag inte "ta igen" det passet genom att träna extra resten av veckan. Men när jag har struktur och bestämda dagar så blir det kvalitet på passen och jag vet att inte kommer träna "för mycket". Kvalitet före kvantitet - så viktigt. Sedan ska det aldrig kännas som ett tvång att ta sig iväg och träna. Självklart kan man sakna motivation vissa dagar, men det får aldrig handla om att man får ångest över ett missat träningspass. Då är det något som inte är rätt.

Och med det sagt ska jag nu fixa ett extra stort och gott kvällsfika. Kvällens löppass blev ett återhämtningspass på 11,5 km och nu kurrar magen igen!

Likes

Comments

Nu är en portion med bolognese nere i magen och jag har precis parkerat mig i soffan. Kvällens intervaller var riktigt jobbiga, först blev jag glad över att det inte var backträning men jag lyckades visst ta ut mig ordentligt ändå. Tröskelintervaller blev dagens pass vilket betyder att man håller ett högt och utmanande tempo under en lång tid, för min del blev det ett tempo på nästan exakt 4:00 min/km under hela passet. Dagar som dessa är det tur att man tränar i grupp även om alla fokuserar på sig själva. Det är svårt att motivera sig själv till såna här pass om man tränar ensam. Och om man ens gör det så tar man nog ändå inte ut sig som jag gjorde ikväll. Mycket pepp och coachning behövs!

Jag är hur som helst så glad över att min kropp känns så bra. Löpningen går verkligen riktigt bra just nu och jag orkar så mycket mer. Jag tror det är en kombination av pannben och att kroppen faktiskt har mer energi i och med ökat matintag och viktuppgång. Jag känner sån otroligt skillnad! Jag känner mig stark.

Efter ikväll blev det ytterligare 10 km in på löpkontot tack vare detta gänget.

Likes

Comments

... och hittills har jag inte gjort många knop denna dag. Jag tog en välbehövlig sovmorgon innan jag satte igång och lagade storkok inför veckan. Vegansk bolognese gjorde jag idag, så nu har jag matlådor några dagar framåt. Skönt!

Nu har jag precis ätit lunch - potatis- och linssoppa tillsammans med knäckebröd med hummus och riven morot. Ska om en stund åka en sväng till mamma och pappa innan det är löpträning senare idag! Är dock väldigt seg i min kropp, men förhoppningsvis piggnar den till under dagen. Ha en fin söndag 💗

Likes

Comments

Jag trotsade älgjakten och sprang distans i skogen, det är ju ändå distanslördag. Idag fick både kroppen och huvudet jobba ordentligt då det både blåste och regnade. Det var alltså inte alls lika njutbart som förra veckan då det var strålande sol och vindstilla. Men det var skönt iallafall! 20 kilometer blev det även denna gång, idag på tiden 1:38. Jag är nöjd.

När jag kom hem lagade jag en supergod linsgryta och kokade färsk pasta till det. Hur lyxigt? Färsk pasta är det bästa. Särskilt när man sprungit långt och magen skriker efter mat, finns inget bättre än rejält med kolhydrater efter löpning!

Likes

Comments

Tack för all fin respons på mitt inlägg om min resa. Jag skriver inte dessa inlägg för att få uppmärksamhet eller bekräftelse på att jag gjort något bra. Jag gör det främst för min egen skull, men även för att visa att det går att bli helt frisk och att friskheten inte alltid sitter i vikten. Man behöver alltså inte vara frisk bara för att man är normalviktig. Det är viktigt att hålla ett extra öga på en person som varit sjuk i anorexi då denna sjukdom i många fall istället byts ut mot ortorexi.

Jag är iallafall så tacksam för alla fina ord. Och jag är så glad för min livsstil och det friska liv jag lever idag, jag har liksom blivit kär i livet på nytt 💗

Likes

Comments

Jag har precis upptäckt denna kombo som precis blivit en ny favorit:
jordnötssmör, äpple, kanel och kokos.

Det smakar verkligen jul, och ni som känner mig vet att jag älskar allt som har med julen att göra 💗

Likes

Comments

Efter att ha läst Jessicas senaste inlägg blev jag inspirerad till att gå igenom mitt eget arkiv för att se tillbaka på min resa. Det är häftigt att se tillbaka på sin utveckling samtidigt som det är skrämmande att se hur fast man faktiskt varit. Det som jag la märke till var att jag inte har en enda bild från när allt var som värst, när jag vägde som allra minst och var så djupt nere i sjukdomen. Dock är det ju samtidigt inte så konstigt att jag inte tog några bilder på mig själv under den tiden.


2012. Året då jag blev sjuk i anorexi. I början av 2013 var jag som sjukast, jag hade ett BMI på 13,5 och var fast i sjukdomen. Bilderna är dock tagna senare, ca 4 månader efter att jag börjat äta, även om jag då var långt ifrån frisk.

2014. Jag var frisk från min anorexi, men utvecklade istället ortorexi. Jag bodde på gymmet och levde i princip på ris, kyckling och sallad. Jag var otroligt strikt när det kom till kosten, inget fett var tillåtet och detsamma gällde pasta, bröd och allt annat som ansågs vara mindre bra. Jag var helt inne i proteinhetsen och även sötningsmedel var något jag konsumerade mycket.

2017. Idag är jag helt friskt från både anorexi och ortorexi sedan 2 år tillbaka. Träning är för mig endast glädje och jag har hittat en fin balans när det kommer till kosten. Tack vare alla underbara människor i löpgruppen och fantastiska Anna har jag hittat löpglädje på riktigt och idag handlar löpningen om att må bra och utvecklas på ett positivt sätt. Jag tror att löpningen har varit min riktiga räddning, det sprids sån glädje i gruppen och jag har hittat något som jag verkligen brinner för och mår bra av.

Idag är jag frisk och fri. Och jag är så tacksam för att min kropp reparerat sig och är stark igen. Idag tar jag hand om den efter alla år av misshandel. Tack kroppen för att du är så förlåtande, jag ska aldrig skada dig igen 💗

Likes

Comments