Idag har vi varit på utflykt i Daintree regnskogen. Kan lätt säga att koalan och krokodilerna var det bästa som hände under hela dagen.

Första åkte vi till ett Wildlife Habitat det var där vi tog kort med koalan och ormen. Där stannade vi i ca 1,5 timme för att sedan åka till Cape Tribulation och där fick vi lunch och vandringar på stränderna. Fick b.la. reda på att i förra veckan tog en krokodil död på en kvinna som simmade där det var STORA VARNINGSSKYLTAR på att man inte skulle simma där + att det var nattid (och alla vi som har något mellan öronen vet att krokodiler är aktiva nattid).
Vet faktiskt inte om jag ska tycka det är sorgligt eller rätt åt henne..? Vad tycker ni? Det ända sorgliga enligt mig är att; hur kan man vara så dum & nu ska dem hitta krokodilen och döda den för att lugna folket i området. Enligt vår guide Matt var det den första olyckan med dödlig utgång sedan 2009.

Efter detta åkte vi till regnskogen för den långa vandring (1,2km haha). Det tog dock stop där för rasrisk.

Sist men absolut inte minst såg vi den 4,5 meter långa krokodilen Scar (namnet kommer av ett ärr vid hans öga) och hans två "fruar" och en bebis på flod turen. Det är något alldeles speciellt när det är vilda djur, i deras rätta element. Ena stunden är dem mitt framför dig men nästa sekund kan du inte se ett spår av dem. Man är inte så kaxig när man ser dessa djur i verkligheten! Sedan var det in i bilen för att åka tillbaka till hotellet imorgon blir det en dag vid poolen kanske t.o.m stranden om regnet håller sig borta hela dagen.

Idag var det också pool häng, det regnade på förmiddagen men det gjorde ingenting för vid lunch och fram till kvällsdags var det strålande sol. Imorgon ska vi hänga med krokodilerna i floderna och vandra i det tropiska regnskogarna. Super kul och spännande! Vi får se vilket som blir den bästa utflykten snorkla i barriär revet eller krokodilerna/vandringen. Jag berättar för er imorgon kväll tillsammans med alla bilder.

Våran nya vän i poolen och denna gången är vännen ingen känguru.

Idag har det varit lite molnigt men solen har ändå tagit och det har varit 29 grader varmt. Vi har hängt vid poolen hela dagen och ikväll ska vi in till centrum för middag och lite gott att dricka.

Imorgon är det stranden hela dagen för då är det strålande sol och det ska brännas på! På torsdag ska vi anta krokodilerna på en River Cruise, ska bli super spännande! Foton från den dagen kommer givetvis torsdagkväll, håll utkik! 🐊

Idag var vi och snorklade i Det Stora Barriär Revet i 8 timmar. Mycket fint marin liv och fantastiska färger under vattenytan, var som att simma i ett stort konstgjort akvarium. Vi besökte tre ställen av det 345,000 kvadratkilometer stora revet som sträcker sig längs med den nordöstliga kusten av Australien.

Kan verkligen förstå att det tagit minsta 18 miljarder år för naturen att bygga upp detta revet som man kan se ända ifrån rymden! Hur coolt är inte det?
Det tråkiga är bara att det håller på att förstöras pga ekosystemet och klimatförändringar 😔

Bilderna från under vattnet är tagna med en undervattenskamera av det som vi såg idag som var något extra speciellt. Vi såg faktiskt också en revhaj men den var så kamouflerad så blev inga direkt bra bilder, har några men inga som är värda att lägga upp i jämförelse till de andra som ni ser ovanför.
Vi såg också stora musslor som var levande, väldigt speciella och vackra med deras rosa färger inuti skalen.

Om ni någon gång kommer så långt som till Australien, missa inte Barriär Revet.
🐠

Lite bilder från stranden och hotellet;

Idag har vi legat på stranden hela dagen. Avslutade med några dopp i poolen. Varit 29 grader i skuggan idag, lagom svettigt och så där.

Imorgon kommer en buss och hämtar oss klockan 08.00 för att ta oss till det Stora Barriär Revet för snorkling i 12 timmar plus lite andra roliga aktiviteter. Hoppas på att få se mycket djurliv i vattnet både när vi snorklar och är på båten.

Bilder från revet kommer imorgon.

Sista dagen i Melbourne var pappas 52 årsdag och vi gick upp för tusen trappsteg och kollade på bio på kvällen. Ian var såklart med hela dagen. Känns konstigt att lämna Melbourne som blivit som ett nytt hem, men kan glädja mig åt att jag vet att jag kommer tillbaka. Nu har det burit av mot Cairns, Stora Barriär Revet och Daintree Forest.

Idag var vi och besökte två vingårdar i Yarra Valley. Det regnade en del men gjorde ingenting eftersom vinprovningen var inomhus. Tyvärr fick jag ingen bild från självaste vinkällaren för där var det massa vinproducenter som höll på att göra vin för tillfället så fick inte gå in där.

Imorgon är det pappas 52 årsdag och den ska fira i Melbourne. Vet dock inte vad vi ska göra för det regnar men något ska/måste jag fundera ut.

I lördags kom pappa hit, jag och Ian plockade upp honom på flygplatsen. I söndags åt vi middag med Ians föräldrar. Vi åt Fisk och Skaldjur på en resturang precis vid stadsfloden Yarra mestadels för att dem skulle träffas men också för att det var Ians mamma Marys födelsedag (säger inte hur gammal hon blev för då blir hon väl tokig, haha). Mary nämnde flera gånger när vi satt på restaurangen att jag sken upp som en sol nu när pappa kommit, kan visserligen stämma för gud som jag längtat! Nu återstår "bara" resten av familjen/släkten och vännerna.

Idag var var Ian snäll och körde oss till Phillip Island där vi gjorde det mest sannolika; mata kängurus och Wallabies. Det blåste väldigt mycket så vi åkte ner till vattnet för att titta på de 3 meter höga vågorna, kan säga att ingen surfade idag inte. Tur var väl det haha!

Ikväll ska jag och pappa träffar Bahar, tjejen jag bott med här och som pappa också jobbade med på Suzuki innan hon reste hit.

Imorgon ska vi besöka skolan och mina två huvudlärare Paula och Ingrid. Sen blir det en chilledag i stan med pappa och Ian.

Blåsig dag i Melbourne, jag och Ian åkte till Phillip Island för att mata kängurus och kängurus och flera kängurus. Det var väldigt kallt idag så picknicken som bestod av Ceasarsallad och ett äpple fick bli inne i bilens bagage utrymme med 2 filtar och en halsduk. Imorgon ska väskan börja packas lite smått för i helgen tar jag in på hotell med pappa, lyxigt värre tycker jag!

Om en och en halv vecka bär det av mot Queensland och Port Douglas de nordöstra delarna av Australien, hoppas på lite varmaste väder där och mycket spännande att se.

Idag har varit en underbart solig höst dag i Melbourne. Varit med tjejerna i stan och Docklands för lite mys shopping och lunch.

Kan inte fatta att pappa kommer till mitt Melbourne nästa helg och att hela detta äventyret börjar gå mot sitt slut. Kommer sakna Melbourne och allting som jag gjort tillsammans med fantastiska människor under dessa 8 månaderna.

Nu väntar The Jungle Book på bio med Ian och hans mamma. Givetvis är popcorna och vattenflaskan också med.