Hej på er!

Idag så har det varit en riktigt tursam dag. Med både spanska och svenska-lektionen inställd så slutade jag klockan 09:50 och tog den tidiga bussen hem. Har varit hemma sedan klockan 11 och pluggat matte samtidigt som jag sett på film (Suicide Squad).

Senare ikväll så ska jag på julbord med jobbet. Det ska spelas live musik och jag hoppas på en riktigt rolig kväll! Förhoppningsvis så kan jag få några roliga bilder också som ni kanske kan få se imorgon. Nu så ska jag iallafall gå ner och göra mig någon lunch!

Hoppas ni har en bra Torsdag,

- Elin

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Hej på er!

Nu så sitter jag framför tv:n och på samma gång har datorn i knät. På tv:n är lite Youtube och på datorn så förbereder jag mig inför ett stort matteprov som jag har på fredag. Jag kom hem ifrån skolan kl. 16:00 och jag tog på mig träningskläder för att åka till gymmet.. MEN, så somnade jag i soffan. Jag vaknade en timme senare och insåg att jag är för trött för att träna idag.

Planen idag var alltså att köra ett mage - cardio pass.. men det gick helt enkelt inte. Detta var något som jag slarvade med sååå mycket i början när jag precis börjat träna regelbundet. Jag fastnade i mitt träningsschema för veckan och hade inte hoppat över ett pass, what so ever! Men ett av de ABSOLUT VIKTIGASTE sakerna att ha med sig när du tränar mycket är att du MÅSTE lyssna på din kropp.

Många kan tycka det är konstigt att jag lägger tid på att åka och träna när jag har ett viktigt prov eller när jag känner mig stressad. Träningen och gymmet är för mig en avkopplare och min främsta "stress relief". Så jag går helt enkelt till gymmet för att jag vill det och för att jag tycker det är SÅ roligt. Och om du inte känner för att träna, gör inte det. Du ska träna för att må bra, om du mår dåligt för att du stressar över att träna så försvinner syftet.

en bild ifrån Kroatien i år eftersom att jag sååå vill åka utomlands, och det nu!!!

Likes

Comments

En lätt, snabb och mättande sallad som jag kan göra till lunch på helgerna. Lätt att röra ihop hemma och på jobbet! Jag är ganska "basic" när det komer till sallad, jag lägger mest vikt i att få med "de tre grupperna"! (kolhydrater,fett,protein).

Ingridienser

  • Risoni, Spenatblad, Majs, Tomat, Gurka, Kokt ägg (lösa), Pumpakärnor

Hoppas det smakar!!

- Elin

Likes

Comments

Idag slutade jag kl. 11:45. När man slutar så tidigt så är det inte mer än rätt att ta det lite lugnt. Jag har ett viktigt matteprov och en stor svenska-skrivning, så jag har såklart pluggat, men man måste få lov att unna sig lite spel också.

Klockan 18 så skall jag till gymmet. Denna vecka så testar jag på det nya gymmet som öppnat där jag bor. Ska bli en spännande vecka, och mycket roligt att testa!

- Elin


Likes

Comments

Har ni sett reklamvideon från Oboy som cirkulerat de senaste dagarna? De visar iallafall ett recept på granola/müsli där de bland annat har i Oboy. Det såg väldigt enkelt ut och det hade ju varit trevligt att prova tänkte jag. MEN, på det här stället så dricker vi inget med chokladsmak om det inte är WHEY-80 (!) Så när jag kom hem från jobbet så letade jag genom mitt skafferi och sökte efter ingredienser till en aningen nyttigare müsli.

Jag hade som sagt alla ingredienser hemma, och detta är verkligen något som man får pröva sig fram med. Så gör gärna någon liten ändring på receptet och berätta gärna för mig hur din granola blev!

Ingredienser                                                  
- 3 dl havregryn

- 1/2 tsk kakao

- 2 mak honung (flytande rekomenderas)

De första ingredienserna blir själva müslin, de följande är frön och annat gott som gör det hela roligare och smakrikare!

+ russin

+ linfrön

+ solroskärnor

+ mandelspån

Gör så här:
1. Blanda havregryn, kakao och honung i en bunke.

(om du vill testa kan du lägga till mer honung i receptet, jag tycker inte så mycket om honung och har därav inte så mycket i receptet.)

2. Sprid ut massan på en plåt med bakplåtspapper.

3. Ställ in i ugnen i 8-12 minuter, ungen hade jag på 200 C'.

4. Låt müslin svalna.

5. Tillsätt linfrö, solroskärnor, russin och mandelspån i önskad mängd.

Hoppas det smakar!


Likes

Comments

Godmorgon!
Idag så är jag uppe med tuppen. Hela familjen sover foftfarande men jag var bara tvungen att gå upp nu, kan inte sova mer!

Vi har ett kök i våran lägenhet. Därav så försöker vi att alltid laga antingen lunch eller middag själva i vårt kök. Det som vi inte lagar, oftast middag, äter vi ute på resturang. Eftersom att vi har ett kök så har vi också valt bort hotell-frukosten som finns på hotellet. Istället så gör vi precis så som vi gör hemma, gör iordning den tillsammans och äter. Så till frukost så brukar jag oftast ta en skål yoghurt med lite oats eller flingor. Nån liten smörgås, vi brukar köpa nybakt bröd hos den lokala bagaren i Bol, och kanske ett glas juice (eller vatten).

Likes

Comments

Som rubriken lyder, dagen spenderades på stranden! 🌴🌴

Inte så mycket mer att säga om det! Det har varit mycket bad och solande, jag har snart läst ut min bok (otroligt bra, "härskarteknik - den fula vägen till makt, rekommenderar starkt!)
Vi åt lunch på ett ställe nära beachen och jag åt en kycklingsallad, tog också en cocktail på strandbaren och avnjöt den i min solstol. Dagen har varit suverän och nu så ska den avrundas med spaghetti middag hemma i lägenheten och det nya avsnittet av Game of Thrones!!!

(Just det, imorse så gjorde jag första träningspasset denna semester. Jag sprang några kilometer innan jag kom fram till ett utegym. Det var inte så mycket till utegym då det inte fanns några vikter, utan bara en ställning för chins men men.. jag gjorde det bästa av situationen! Jag letade mig reda på ett par stenar i olika tyngder och använde dem till ett antal övningar! Sedan så blev det några 50 meters sprintar innan jag sprang hemåt igen!)

Gårdagen
Igår så var det endast poolhäng, promenader och lite shopping! På gatan vi bor på så finns en massa småbutiker, så vi kollade lite i dem! Mycket att bara andas och hitta den där "ahhh, nu är jag på semester"-känslan!

På kvällen så gick vi till en lokal resturang och åt middag! Resten av familjen tog fläsk men jag hade en såååå stor craving för kyckling (måste varit bodybuildern inom mig😉) Maten kanske inte ser så god ut på bild, men tro mig, det var det godaste jag ätit på länge!

Efter middagen så köpte vi också lite glass! Mums'

Likes

Comments

Hej på er!
I natt så startade jag min dag klockan 02:00. Varför undrar ni? Jo, för att jag och min underbara familj skall till Kroatien. Ja.. ska och ska, vi ÄR just nu på ön Brac, Kroatien.
I skrivande stund så ligger jag vid poolkanten och skriver detta, så att jag har det gött är en underdrift! Men jag tänkte iallafall berätta lite om resedagen i både bild och skrift!

02:00-
Jag vaknade, stängde min resväska och satte mig i bilen. När jag ska flyga så blir jag ganska nervös, då jag är lite rädd (men älskar att resa för mycket för att låta det stoppa mig), så sömn fick jag inte mycket. Jag somnade vid klockan ett och en timme senare så ringde alarmet. Vi var framme på Landvetter vid 4 och vi bordade planet drygt två timmar efter. Innan dess så hade vi stannat till på tax-freen och Espresso House. Där åt jag mat som kostade nästan lika mycket som min flygbiljett, (okej inte riktigt, men ni fattar grejen, det var löjligt expensive)!

09:00-
Klockan nio så landade planet i Split. Därefter så åkte vi buss i 1 h till vår färja, sedan var det att åka färja i 50 minuter till ön Brac och tillsist så var det ännu en bussresa på 1 h för att åka tvärsöver ön för att komma till vårt hotell!

Allt som allt så var vi framme i Bor klockan 13.30, sedan så var det ut och äta lunch !!!

(Jag påminer om att jag sovit 1 h denna natt och att jag varit vaken sedan klockan två. Jag var så fruktansvärt hungrig, och i mitt huvud så borde klockan varit 10 på kvällen, men egentligen så var det dags för lunch.)

Vi stack in på ett ställa längs med gatan där vårt hotell ligger. Det blev varsin pizza, och då jag lämnade min telefon på hotellet så finns det inget bildbevis. Men jag kan lova att den var sååå god! Tyvärr så var servicen inte den bästa, men men. Pizzan mättade min hungriga mage!

Nu så ligger jag som sagt vid poolen. Jag har badat, läst och (som just nu) bloggat. Mina ögon håller på att falla ihop och jag hade gärna gått och lagt mig för natten. Men för att inte förstöra hela semesterns tidschema så tvingar jag mig själv att vara vaken till minst klockan 20:00!

Efter vi ätit pizza så stannade vi till på en marknad för att köpa lite kvällsmat-/frukost-mat. Så det lär bli något litet att äta igen innan jag lägger mig.

Hoppas ni får några trevliga sista dagar av ert sommarlov/semester. Jag ska iallafall njuta till max!

- Elin

Likes

Comments

Det var ett tag sedan, men nu är jag tillbaka till bloggande igen. Då jag har bloggat sedan 2010 så var min blogg (minst sagt) rörig. Så en nystart var behövligt och det är skönt med öppna ytor i bloggen. Så nu ser jag fram emot att ta tag i bloggandet och fylla de tomma ytorna med nya inlägg.

Min sommar

I sommar så har jag jobbat, jobbat och jobbat. Om jag inte har varit på jobbet så har jag troligtvis befunnit mig i min säng eller på gymmet. Mitt jobb, på Stellas Lekland, är väldigt väderberoende. De dagar det regnar så är det väldigt mycket att göra på leklandet då det är så mycket folk. Så utöver de schemalagda passen jag haft under sommaren så har jag fått jobba extra mycket på grund av regn-dagar.


Denna bloggen

Jag har en bakgrund som handbollsmålvakt. Att träna är något som jag gjort sedan jag var 6 år, och trots att det inte längre är aktuellt med handboll så är att träna något av det bästa jag vet.

Styrketräning är en träningsform som jag hittade för snart ett och ett halvt år sedan och vi klickade direkt. Jag trivs bra med den individuella träningen och att bli starkare, må bättre!

Att träna är en stor del av min vardag och det går hand i hand med kost och hälsa. Att äta bra bidrar lika mycket som träning (om inte mer).

Hälsa är det som jag skulle vilja kalla hela bilden, det är en formel. På mattelektionerna så hör du ofta läraren predika om formeln x + y (z²/45) .. men den formeln jag syftar på är

TRÄNING + MAT + SÖMN

Att träna mycket och att äta rent är jättebra. Men om du inte sover tillräckligt på grund av ex. mycket stress i skolan, då spelar det inte någon roll hur mycket du tränar. Det handlar om att hitta balans. Jag skulle våga påstå att jag har hittat en balans! Skolan och plugg, sova och hinna vara på gymmet, vara med vänner, familj och pojkvän, jobba på helger? Det är mycket. Det är inte lätt. Men det är inte omöjligt. Jag hittar tid till att göra alla ovanstående saker och jag lyckas bra både i skolan och på jobbet, samtidigt som jag presterar på gymmet.

Göra en lång historia kort. Jag vill hjälpa dig genom att dela med mig om mina kunskaper om styrketräning, kost och hälsa. Hur man hittar den där balansen i vardagen och även råd i relationer, pluggtips och planeringssätt som hjälper mig! Genom denna blogg så kommer jag även att lära mig själv mycket och plocka upp mer kunskap på vägen!

Hoppas att du vill läsa mer och följa min resa.
Elin
Berggren

Likes

Comments