@Hostel och Chaweng är by far ett av våra bästa beslut

Erik, Andreas och Alexander från Hässleholm som har varit vårt häng de två senaste dagarna.

@Hostel Kostar 90 kr/natten och det ingår frukost

Såhär ser vårt enkla boende ut. Vi har sovit här i två nätter nu och vi stört diggar det. Vi har till och med förlängt our stay here med en natt till. Men med 2 minuters promenad ner till stranden finns det inte mycket som går att klaga på.

I vårt rum bor två tjejer, utöver oss. Båda reser ensamma. Ena tjejen är från Kina, hon checkade in idag så vi har inte hunnit mer än att bara precis hälsa. Den andra tjejen har varit här sedan vi anlände, men hon sover konstant, så henne har vi inte heller pratat med. Det är det som gör att det skiljer sig från att bo på hotell, att ha främlingar till rumskamrats och att man måste vara tyst och respektera när andra vilar. Men det har vi inga problem med. Det är bara att gå ut från rummet om man vill prata av sig. Negativt är att badrummet är aningen mindre praktiskt och kanske inte supernice. Men annars har jag inget att klaga på.

Att bo på hostel är verkligen ett tips om man vill lära känna nya människor. Vi har börjat umgås mycket med tre grabbar från Sverige, ätit frukost med två australiensare och småpratat lite med resten av gästerna på "vandrarhemmet". Vi kommer definitivt att bo på hostel igen, men när/var/hur vet vi inte ännu.

Anlänt till Koh Samui, lite drygt 30 minuters promenad och sedan var vi framme vid det hostel i Chaweng som vi ska övernatta på i 3 nätter.

Incheckningen gick snabbt och smärtfritt. Vi betalar ca 90 svenska kronor per natt här. Så billigt. Vi smörjde in oss och sprang ner till stranden, för att sedan slappa där med varsin Strawberry Daiquiri i handen resten av dagen. Vädret har varit på topp och så även vi. Det har varit perfekt, och bredvid mig sitter Ally och instämmer. Nu återstår en 2 minuters promenad ner till stranden för att se hur maten smakar. Låter det inte lyxigt? ;)

Bilder från vårt hostel och mer om hur det faktiskt är att leva på Hostel kommer inom kort. Jag måste få känna av det först. Men klaga tänker jag verkligen inte göra, det är verkligen ett jättefint hostel utseendemässigt.

Pusssss

Efter soltimmarna igår var både jag och Ally taggade på att se mer av Bangkok. Tyvärr låg vårt hotell ganska långt bort från de mer kända turist attraktionerna, som tillexempel liggande Buddha i Wat pho, Grand Palace osv. Jag har redan besökt det sedan tidigare men det hade varit roligt att se det igen.

Istället tog vi en halvtimmes promenad mot Patpong, en nattmarknad här i Bangkok. Det var skönt att komma ifrån hotellet lite. Marknaden var typisk thailändsk. Det som var nytt för mig var alla strippklubbar längst med den. But no photos, det var inte tillåtet. Området är inte precis idealiskt för en familjedag. Inte för två 20åriga brudar hellre, men roligt hade vi ändå!

Nu sitter vi på flygplatsen påväg till Koh Samui, som är vår nästa destination. Vi är mer än förväntansfulla. Båda suktar efter stränder.

Godmorgon!

Nu har vi avnjutit vår allra första frukostbuffé i Thai. Mums. Jag kunde verkligen inte sluta äta croissanter, det som är så gott. Vilket innebär att jag nu ligger vid poolen med magont. Men det får det vara värt. Idag blir det en heldag vid hotellets pool, vädret är bra och vi är fortfarande rätt sega - men glada. Ikväll ska vi se mer av Bangkok och imorgon bär det av mot nya äventyr.

Kika in utsikten!! Helt otrolig.

Godkväll Sverige. Nu är det snart dags för mig och Ally att gå till sängs. Klockan börjar närma sig midnatt här borta och vi är lagom trötta. Vid 16.00 tog vi en lååång powernap till klockan 20.00 och den behövdes verkligen. Vi har varit på mycket bättre humör ikväll, tack och lov för det. Vi har ätit god mat - roomservice, tagit en liten promenad och spelat kort.

Vi har även bokat flyg och boende till nästa destination, men mer om det nästa gång! Pusss

One night in Bangkok, och absolut inte mer!!! Jag och Ally har varit på resande fot i 20 timmar och vi har äntligen gjort oss hemmastadda på resans första hotell. Flygturen hit gick strålande, jag och Ally tog ett varsitt glas vin vid taxfree'n och båda var på bra humör. Hotellet är fint, jättebra faktiskt, men trots det så levde det inte upp till våra förväntningar. Vi hade VÄRSTA lyxhotellet i tankarna men riktigt så bra var det inte. Men vi har inte enbart hotellet att skylla. Vi har nämligen inte fått en sekunds sömn (jag har inte sovit sedan fredags natt) och vi har knappt ätit något heller. Vilket givetvis har gjort oss trötta och extremt deprimerade, Ally lite mer än mig. Det har faktiskt varit ett ganska jobbigt dygn. Men det har ju sina förklaringar.

Vi har inte besökt staden ännu, utan vi valde att stanna på hotellet. Bangkok är så krångligt med alla dess kontraster. En del kvarter är piffiga och omhändertagna medan andra är .. tja.. mindre nice. Det är ju det som är charmen med Bangkok men vi har inte riktigt tid att uppskatta det. Vi vill helt enkelt inte va här längre, vi vill till havet.

Ikväll tänkte vi leta flyg som tar oss bort härifrån. Jag hör av mig när jag vet mer om nästa avfärd och destination. Kram

När jag tittar på bilderna såhär i efterhand, kan jag inte riktigt förstå vad det är vi är så missnöjda med. Det är förmodligen bara våra utmattade sinnen som spökar.

Hej och välkomna tillbaka! Jag tänkte bara hoppa in i bloggandet igen, bara sådär. Under tiden som jag har varit frånvarande här, har jag umgåtts med nära och kära samt tjänat en massa pengar ;). Det är väl allt som är värt att noteras. Det har nyligen blivit 2018 och så sant som det är sagt - new year, new me. Jag ska nämligen ta mitt pick&pack och sticka härifrån! Jag lämnar Laholm, för ett litet tag i varje fall. Efter studenten föll det mesta på plats. Jag har skapat nya mål, jag har jobbat röven av mig och jag har brutit kontakten med människor som bara taaaar min energi ifrån mig. Varför gör man inte sånt tidigare? Så himla skönt.

Nu är det dags för mig att upptäcka världen, ta ett flyg till Asien, spendera alla mina cash och skaffa nya kontakter. Jag åker inte själv, jag åker tillsammans med en av mina käraste vänner - Ally. Vi har planerat denna resan i månader och nu är det snart dags att åka. Idag är det den 12 januari och planet som ska ta oss iväg till frihet lyfter Söndag den 14 januari. Förstår ni hur nära det är?! Jag är snart klar med alla förberedelser och all packning. Finns bara några smågrejer kvar att fixa, och några fina personer att ta farväl av. Men Gud så taggad jag är.

Resrutten ser ut såhär:

Flyg från Danmark, Köpenhamn > Thailand, Bankok

Japp, thats pretty much it. Haha. Vi har kanske inte planerat detta äventyr till punkt och pricka men det ville vi inte heller. Vi vill ta det som det kommer. Vad vi vet är att vi ska stanna i Bankok i två dagar, vi har redan bokat två nätter på ett hotell där. Vi har lite aningar om vilka länder som vi vill besöka och det är, bortsett från Thailand; Malaysia, Singapore, Bali och Filippinerna. Sen har vi faktiskt också bokat en villa i Bali i mitten av februari, tillsammans med några tjejkompisar hemifrån. Dom gör en annan resa, med andra länder i sikte. Men vi ska mötas upp i Bali och ha det riktigt najs i en vecka. Men mycket mer än så vet vi inte ännu och vi har absolut inte den blekaste aning om när vi kommer hem igen. Vi fortsätter tills dess att vi blir uttråkade eller tills pengarna inte räcker till längre!

Önska mig/oss lycka till!

Outfiten

Sent söndagskväll bestämde jag och Alice, att vi skulle dra in till Halmstad för en shoppingtur på vår lediga dag. Måndagar är inte alltid så pjåkiga... ;)) Vi startade dagen med en varsin supergod macka på Espresso House. Sedan strosade vi rundor på stan. Halmstad är vackert! Trots att varken jag eller Alice var på något vidare shoppinghumör, fick jag ändå med ett plagg hem. Jag köpte nämligen en fluffig men gullig jacka från VeroModa. Kunde inte låta bli...

Givetvis avslutade vi dagen på samma sätt som den startades, med ett stopp på Espresso house!!

Idag fick vi tillgång till att se våra betyg. Och jag visste redan att jag inte har presterat riktigt lika bra som jag gjort tidigare år, men jag blir ändå frustrerand av att verkligen se dem. Fastställda dessutom, så det finns inget jag kan göra för att förbättra dem. Jag fick F i två ämnen, matematik 3b och Naturkunskap 2. Båda är tillval, men det tär på mig att jag kommer springa ut med F. Utöver det har betygen blivit hyfsade, men det suger ändå.

Ikväll ska iväg till en klasskompis och umgås med resten av mitt kära Sa14. Vi ska öva på vår totalt APgrymma dans till klasskampen som är nu på torsdag. Den behöver finslipas lite men jag är inte orolig, det står redan skrivet i stjärnorna att samhällsklassen vinner. Dessutom ska vi käka pizza och pyssla lite med våra klasströjor. Det är trist att inte vädret är på vår sida men det ska bli mysigt ändå. Bilder kommer senare ikväll..

En vecka i Grekland, med mina två favorittjejer, var allt jag behövde. Den efterlängtade pre-studentresan är avklarad, vi är bruna och jag är på hemmaplan igen. MEN jag känner ingen ångest, jag är bara väääldigt redo för allt vad det innebär att vara avgångselev.