Nu har vi kommit ännu längre på vår resa och nu är det inte många platser kvar! Vi spenderade tre nätter i Miami och låg då mest på Miami beach på dagarna och njöt utav solen! Var häftigt att uppleva Miami och vi gick på en konsert på stranden som var bra men Miami är lite plastigt och det finns mycket bättre ställen! Key West var mer min grej. Här spenderade vi nyårsafton och nyårsdagen. Key west har tillhört Cuba och ser därför annorlunda ut än mycket annat här. Det nästan bara vackra trähus med balkonger på båda våningarna och hamnen är hur fin som helst. På nyårsafton åt vi middag och hade det bara trevligt efter en dag på stranden 😊 På nyårsdagen åkte vi ut med båt och snorklade och sen gick i stan och kollade runt, så mysigt! Just nu är vi på sanibel Island och idag ska vi åka vidare igen! Detta ställe är känt för alla stränder som är fulla med snäckor så igår gick vi runt på stranden och plockade lite snäckor 😊

Nu har vi lämnat Orlando efter 5 nätter där! Vi hyrde ett hus som vi bland annat firade jul i! Dagen innan julafton var vi på seaworld vilket var otroligt häftigt! Djuren var så himla proffsiga och duktiga och jag har aldrig sett späckhuggare innan så det var kul. Vi såg många shower hela dagen när olika djur uppträdde och sen gick vi runt och åkte lite karuseller och så 😊 På julafton gjorde vi köttbullar och hade lite julbord och sen åkte vi till ett outlet och shoppade. Det va mysigt och skönt men det kändes konstigt att fira jul i sånhär värme!

På juldagen åkte vi till Disney world. I Florida firar typ alla jul där så parken var helt full och det var kaos! Men det var ändå väldigt mysigt sätt att fira jul på och på något sätt så växer man inte ifrån Disney, det kommer alltid va en liten del av mig!

Igår var sista dagen i Orlando och då solade och vilade vi mest innan vi packade. Idag har vi nämligen kört till West Palm beach. Här är vi bara en natt men vi har hunnit ligga lite vid stranden och lite vid poolen idag! Nu ikväll åt vi på en restaurang utanför hotellet, det var hur gott som helst 😍 Imorgon åker vi vidare mot Miami!

Efter 2,5 dag i underbara New York har vi kommit fram till Orlando. I New York bodde vi på 7 av mitt i centrum. Staden överträffade alla förväntningar och var så speciellt på många sätt! Tror inte det finns någon stad som New York! Gatorna var hela tiden fyllda med folk och vägarna med gula taxibilar, oavsett vad klockan var. Bland moderna skyskrapor fanns gamla kyrkor och små bostäder inbyggda. Att se New York i jultider var oroligt mysigt och precis som i alla mysiga julfilmer. I parkerna åkte man skridskor till julmusik och det fanns julbelysning överallt. Rockefeller center var fullt med vackra änglar, små julgranar och tomtar. Dessa var dock inget om man jämförde med den stora julgranen som stod där och bara spred julkänsla till alla glada människor runt omkring.

Vi såg även frihetsgudinnan från båt med den vackra staden bakom. Vi gick på museet till minne av de som gick bort i terrorattacken den 11 september och åkte upp och se staden från empire state building! När vi sett allt vi ville gick vi bara runt på gatorna på Manhattan och shoppade eller satte oss någonstans och fikade. Det hände något hela tiden på gatorna. I New York var det bara 5-10 grader varmt men sol, vi hade med andra ord väldigt tur med vädret och hela vistelsen var så mysig!

Idag kom vi fram till Orlando där vi ska spendera 5 nätter, här är det mycket varmare och skönare 😊

Efter en skön vecka hemma sitter jag och min familj nu på ett tåg påväg mot nästa resa! Inatt ska vi sova i Malmö och imorgon går planet mot New York. Ska bli så kul att komma till USA för första gången och att resa med min familj igen. En vecka hemma räckte och nu är jag redo för nya äventyr i ett nytt land! 😊 Ska bli kul att fira jul och nyår på ett annat sätt med! Vi firade lite mini-jul på traditionellt vis innan vi åkte så det känns som vi firat jul så det räcker ändå. Så spännande med ny resa 🇺🇸

Efter 5 underbara dagar i Sydney är vi ni påväg hem till Sverige! Just nu sitter vi i Dubai och ska snart hoppa på planet till London. Dom sista dagarna i Sydney shoppade vi det sista och umgicks med familjen. Innan vi lyfte igår såg vi på en motorcykeltävling med 😊

Det är så skönt att vara påväg hem nu och äntligen få träffa alla igen! Ser fram emot min egna säng, riktig mat och Sverige helt enkelt! Denna resan har dock gett mig mer än något annat jag tidigare gjort i livet och jag är otroligt tacksam över att jag fick chansen att göra denna resan och att vi har haft det så bra som vi har. Att resa är så mycket mer än att bara se saker, alla människor man möter, all kultur, att hela tiden prata engelska. När man reser såhär lär man även känna sig själv på en ny nivå och vågar utvecklas och hitta på nya saker! Men nu ser jag fram emot att vara hemma i några dagar innan nästa äventyr börjar 😊

I måndags flög vi tillbaka till Sydney och nu har vi spenderat tre dagar till här! Vi bor hos mammas kompis och hennes familj vilket är helt underbart! Att bo i en familj med eget rum, mat och lugn och ro är hur skönt som helst. Familjen är dessutom så himla snälla och det är verkligen så kul att lära känna dom och bara sitta uppe länge och prata! De tre barnen i familjen är min ålder med så umgås mycket med dom med 😊

I tisdags var vi på en strand och bara vilade hela dagen i princip! På kvällen hade vi dock en stor bbq och god efterrätt efteråt, var väldigt trevligt. Vi hade även köpt adventskalender till alla med haha.

I onsdags var Katie, en av döttrarna i familjen, ledig från jobbet så vi gick på bio med henne och sen bakade vi lussekatter. Var väldigt annorlunda men kul att baka lussekatter här och alla verkade gilla dom trots att det va lite ovant 😊

Idag har Charlotta och jag varit på dagstur till Blue Mountains. Var en väldigt bra dag med otroligt vacker natur, verkligen värt att se! Vi träffade även lite folk på bussen vilket alltid är trevligt! På kvällen åt vi mat med familjen och sedan kollade vi på deras favorit tv-serie, breaking bad 😁

Nu har vi bara två dagar kvar i Sydney här med familjen innan vi ska hem till Sverige, ska passa på att njuta men ska bli väldigt skönt att komma hem med 😊

Nu är vi i Auckland och har varit här i två dagar, vi sitter dock på flygplatsen nu och väntar på flyget till Sydney. När vi kom fram till Auckland i fredags gick vi på stan lite och sedan mötte vi upp en tjej som vi umgicks med på sydön och var med henne en stund 😊 Auckland känns inte alls som en huvudstad, är litet och finns därför inte så mycket att göra heller! Men igår tog vi en buss tidigt på morgonen till Hobbiton. Resan va ganska lång men det var värt det! Var jättemysigt att gå runt i trädgårdarna och se alla hobbit-hål. Vi gick med guide och fick reda på mycket om både filmerna och platsen allt är uppbyggt på. Kändes som att vara med i en saga när vi gick runt där och allt ser otroligt äckla ut på något sätt, som att det faktiskt bor någon i hobbit-hålen haha!

Igår vilat vi och jag tvättade för sista gången. Vid lunch gick vi ner till stan en stund och såg på julparaden som dom har vid den här tiden varje år. Var ganska mysigt med mycket barn och musik 😊 Vi shoppade lite också innan vi gick till hostelet och gjorde lite mat. Sen packade vi inför resan idag! Nu har vi varit borta i 9 veckor och har bara en kvar, helt sjukt!

Sitter på flygplatsen i Christchurch, om någon timme hoppar vi på ett flyg till Auckland för att vara där i några dagar. Under sista dagen i Queenstown åkte vi upp till toppen av berget där med linbana, var så vackert därifrån så vi satt där i några timmar och bara njöt!

I onsdags lämnade vi Queenstown och åkte till Lake Tepako! Lake Tepako är ett minimal by som har typ en affär och ett litet hosel där vi bodde! Väldigt mysigt och sjön var fantastiskt blå från glaciären i bergen över. På kvällen gick vi upp i bergen och såg solnedgången, fullmånen och en otroligt stjärnklar himmel därifrån innan vi gick hemåt!

Igår åkte vi till Christchurch där vi bara har vandrat runt och sett en hel del igen. Vackert här men dom har mycket att ta igen efter en jordbävning som var här för 5 år sedan. Många hus ligger fortfarande nedrivna mitt i stan men det jobbas natt och dag för en ny stad 😊

Om en och en halv vecka är jag hemma i Vetlanda igen, känns lite konstigt men längtar hem med! Jag vill träffa alla hemma nu och jag börjar känna att jag är klar här för denna gången!

Vi är i Queenstown, staden där alla gör sjuka saker och möter sina rädslor! Var självklart också tvungen att göra det så igår ställde jag mig på en bro 43 meter över vatten och hoppade rakt ner. Helt sjukt egentligen men kände verkligen att jag ville göra det och trots nervositeten innan så är jag så glad över att jag gjorde det! Känslan när man slänger sig helt fritt ner är helt underbar! Kändes som att flyga och adrenalinet pumpades runt i kroppen hela tiden och under flera timmar efteråt! Kände mig fri och fastän allt gick så fort så var dom sekunderna otroligt häftiga! Bungy jump är en upplevelse i sig och verkligen något häftigt som är kul att ha gjort en gång. Är ganska glad över att det är gjort just nu, nervositeten innan va enorm haha. Så stolt över att jag vågade 😊

Förutom hoppet så har vi njutit mycket av naturen både i Wanaka och här i Queenstown. I Wanaka va vädret underbart och allt va så vackert. Vädret har varit sämre här men vi har haft det bra ändå! Igår var det utgång som gällde med hela bussen och vi hade askul. Vi åt ihop på en restaurang och sen gick vi runt till olika klubbar. Idag har vi gått runt lite i stan och vilat upp oss efter igår 😊