Fem dagar i Cairns har gått. En varm och fuktig stad, med roliga fester men det är ungefär allt den har att erbjuda. Det är en extremt liten stad som saknar stränder, tar ca 30 minuter att ta sig till en strand med buss vilket är väldigt tråkigt i och med att det typ är 30 grader varmt om dagarna. Dock finns det en liten lagun i stan som man kan bada i och ligga och sola vid. Vi har varit på stranden två gånger och vid lagunen två gånger. I onsdags var vi på "bar crawl" vilket innebar fem barer under kvällen och på varje bar fick vi en drink, em väldigt rolig kväll. Vi var även ute under gårdagen och festade och kom hem mitt i natten så idag har det varit en lugn dag. Anna och jag drog till en strand och solade och badade. När vi skulle därifrån upptäckte vi att det fanns en varningsskylt om att det kunde finnas krokodiler i vattnet där så man skulle vara försiktig. Tur vi såg den efteråt, annars hade vi aldrig vågat bada.

Bilder från när vi åkte båten tillbaka från Manlys till Sydney häromdagen. Nu har vi kommit fram till Cairns, ca 25 grader varmt här. Så himla skönt verkligen. Helt annat klimat här än i Sydney, fuktigare och mer tropiskt.

Två inlägg på samma dag, för att komma ifatt till nutid igen. Idag begav vi oss återigen till Bondi Beach, idag för att gå kustvägen mellan Bondi Beach och Bronte Beach. Var helt otroligt fint att gå där. Och idag var det faktiskt väldigt varmt för första gången sedan vi kom hit, är fortfarande tidig vår här så det har knappt varit 20 grader om dagarna plus att det blåser kallt. Imorgon åker vi till Cairns och förhoppningsvis får mer värme. Jag åker dit några dagar, veckor eller något i den stilen innan jag åker tillbaka till Sydney. Jag åker dit med Anna och Sara, Anna som jag mötte upp på Arlanda innan vi åkte och Sara som vi har träffat här nere i Sydney. De två ska dock inte med tillbaka till Sydney utan ska åka östkusten ner till Melbourne. Tråkigt att skiljas åt för vi har väldigt skoj tillsammans men vi kommer mötas upp igen när de åker förbi Sydney.

Igår tog vi en utflykt till Blue Mountains. Ungefär två och halv timme bort från Sydney. Vi passade på igår då det endast kostar ca 15 kr/ dag att åka överallt med kollektivtrafiken. Blev en billig och fin utflykt. Är även en vecka sedan jag lämnade svensk mark, har gått så fort och vi har hunnit se så himla mycket fint. Dagarna går extremt snabbt här, förmodligen för att vi fortfarande sover ganska länge och är lite jetlaggade fortfarande och sen blir det mörkt redan vid 18.

Igår var vi en sväng i Manly för att kolla på stranden. Ett ställe man får åka till med båt från Sydney, det tog ungefär 30 minuter. Vi gick i Manly och kollade lite på området, jag funderar fortfarande på var jag vill bo men kom fram till att Manly var för långt från stan. Eller snarare att det blir jobbigt att bo där när man måste ta båten till stan varje gång. I nuläget lutar det mot att jag kommer på i Bondi, fått bäst känsla för det området än så länge. Manly var extremt fint och extremt backigt.

Idag började vi dagen men en tripp till mataffären för att inhandla frukost och matvaror till middag. Efter frukosten begav vi oss till Bondi Beach, efter att ha sett den där stranden på så många bilder och i så många serier och filmer kändes det så overkligt att se den i verkligheten. Men hela området vid Bondi var så mysigt och fint. Stranden var helt otroligt fin och havet var så turkost. Dock blåste det en del och vattnet var väldigt kallt men vi traskade runt lite där, jag och Anna. Anna är tjejen som jag har åkt till Australien med. Skönt att ha lite sällskap när man gör alla dem här turistgrejerna. Imorgon ska jag ta reda på var jag vill bo, och sen söka jobb.

Sydney är stort. Både till yta och till höjden. Husen här är så höga och man känner sig så liten. Idag har jag skaffat ett australiensiskt bankkonto och mobilnummer så nästa steg blir att försöka hitta en lägenhet att bo i. Efter det jobb. Idag var vi även vid Operahuset här i Sydney efter att ha letat efter ett matställe i cirka två timmar. Känns helt overkligt att ha sett operahuset i vekligheten. Klockan är nu 02.40 här i sydney och vi kom precis hem efter en utekväll med vårt hostel. Alla är så trevliga och pratsamma här, man känner sig alltid välkommen. Första dagen bjöd på allt man kan önska sig.

Och bara sådär var framme i en säng på ett hostel på andra sidan jorden. Eller snarare efter 36 timmars resande ligger jag nu i en säng på ett hostel i Sydney. Resan har gått bra och en säng har aldrig varit skönare än nu. Klockan är 23.20 här i Sydney så det är dags att sova. Imorgon ska vi på upptäcksfärd och skaffa simkort och jag ska öppna ett bankkonto.

Längtar bort, bort till strand och hav. Och snart, snart är jag där. Nära ett hav och nära 1000-tals stränder, under en strålande sol som går ner borta i horisonten när klockan närmar sig kväll, precis så som jag trivs bäst. När jag började nedräkningen för den här resan till andra sidan jorden visade det tresiffrigt antal dagar kvar. Nu är det inte ens 20 dagar kvar tills jag kliver av planet på en helt annan kontinent. Jag är spänd, rädd och så himla redo. Tror jag.

Under en dag när jag var hemma hos mina föräldrar passade jag på att filma lite och nu har jag äntligen klippt ihop det till en film. Så videon är här nedan, hoppas ni gillar den.