Häromdagen hade jag min första riktiga dag på jobbet på sötpotatisfarmen. Japp, jag jobbar på en sötpotatisfarm här i Australien, är inte det vad alla drömmer om?? Jobba med att sortera sötpotatis i en extremt liten stad. Ska dock inte klaga, tjänar bra och får många timmar. Hur som helst så kör jag till farmen den där morgonen, hinner köra fem minuter min första dag innan jag blir stoppad av polisen då jag tydligen kör för fort. Ingen i bilen visste hastighetsgränsen och jag missade skylten, så jag ser blåljusen i backspegeln och får en puls på 250 typ av nervositet. Var bara att köra åt sidan och gå ur bilen, fick blåsa och fick en bot på 252 dollar vilket är ungefär 1600 kr. Riktigt bra första dag på jobbet. Så om ni känner att ni vill swisha pengar så är det mer än välkommet, haha.

Annars är livet alldeles för bra här på andra sidan jorden. Solen skiner nästan varje dag, människorna är trevliga, alkoholen är billig och vi har en pool på vårt hostel där vi spenderar våra lediga dagar. Idag har jag även varit här i exakt två månader, förstår inte var tiden tar vägen. Känns så absurt att det redan är november samt att temperaturen är ca 30 grader samtidigt som de säljer julsaker i butikerna. Blir så väldigt ovant och konstigt.

De har solnedgångar här i Bundaberg också, och de är så fantastiska. Finns nog inget jag älskar så mycket som solnedgångar och uppgångar.

Så, sedan jag skrev här sist så har vi fått jobba en dag på citronfarmen, eller en halv närmare bestämt. Citronerna är väldigt känsliga mot fukt så jobbet har blivit inställt de senaste tre dagarna. Men igår väcktes vi av en som jobbar på hostelet och jag fock åka iväg och sortera sötpotatis istället. Likaså idag, och på torsdag går jag permanent över till sötpotatisfarmen. Kommer då att få timbetalt istället för betalt efter hur mycket jag plockar vilket är extremt skönt. För att få ett andraårsvisum i det här landet måste man göra 88 dagar farmjobb, har gjort tre nu så är på god väg.

Alva hann knäppa en liten citronbild den där dagen vi var på citronfarmen.

Så, igår anlände vi till Bundaberg. Känns som vi har rest tillbaka i tiden minst 30 år, staden är så liten och husen är så gamla.
När vi kom till vårt hostel fick vi fylla i massa papper för att hamna på listan för att få börja jobba, sedan skulle jag och Alva titta på paradise hotel på min dator men de vägrar att starta....... Har 24 timmar senare forfarande inte fått igång den. Har utvecklat någon slags hatkärlek till Apple. Vårt rum ser ut som en svinstia, ligger kläder och jord överallt. Vi försöker intala oss själva att det här kommer att bli super. Vårt hostel har åtminstone pool och bar med billig alkohol, alltid något liksom.
Men vi får förhoppningsvis börja jobba senast onsdag vilket ska bli skönt om det nu stämmer. Det återstår att se. Får försöka utforska staden tills dess, verkar inte vara så mycket att göra dock.
”Gymma” får vi som svar från folk när vi frågar runt på vårt hostel om vad som finns att göra i staden.

I tisdags sa jag, Alva och Mackan hej då till Anna, Frida och Sydney och tog flyget till Brisbane. Två dagar spenderade vi Brisbane, två dagar som gick i expressfart och nu sitter vi på tåget till Bundaberg där vi förhoppningsvis ska få plocka citroner. Det är vad de har sagt åtminstone men efter sex veckor i det här landet har man lärt sig att de är extremt oklara när det kommer till jobb. Vi är hur som helst redo att ta i lite nu, jobba och få in lite pengar.

Dagarna i Brisbane då, de var regniga och mysiga. Vi åt mat och drack kaffe på ett ställe som heter San Churros (drack spansk latte, det godaste någonsin), vi har på Lone Pine Koala sanctuary och tittade på koalor, kängurus och andra australienska djur och vi spenderade mycket tid på hostelet.

I morse stod klockan på 05.00. Inte för att vi skulle upp och jobba utan för att vi skulle ner till Bondi Beach och kolla på soluppgången. Så vi hinkade i oss varsin kopp kaffe innan vi begav oss. Att gå upp tidigt och se solen gå upp är extremt underskattat, bästa starten man kan få på dagen.

Här är första 30 dagarna i Australien samlad i ett liten film på 90 sekunder. Enjoy!! Och lite bilder från Millers Point.

Dagarna i Sydney rullar på. I fredags var vi på full moon party i Darling Harbour, i lördags åkte vi på en liten utflykt till Nielsen Park och hade filmkväll och i söndags gick vi på matmarknad. Vi försöker fylla våra dagar med aktiviteter som inte kostar pengar men det är lättare sagt än gjort här i Sydney. Men matmarknaden var mysig, mycket folk och mycket mat.
På tisdag nästa vecka åker vi och påbörjar vårat farmjobb, ska bli skönt att göra något.

Long time, no see så att säga. Jag och Anna har hunnit komma tillbaka till Sydney, flytta in i ett sharehouse som vi delar med 18 andra och jag har varit sjuk i lite över en vecka så har inte hänt så mycket mer än det. Nu har jag äntligen blivit helt okej frisk igen så jag orkar göra lite saker igen. Så idag var vi på utflykt med några andra från huset, Alva, Frida och Marcus heter dem. Det är några vi träffade på första hostelet vi bodde på här i Sydney. Vi åkte till Palm Beach och solade och kollade på solnedgången. Var verkligen en helt perfekt dag, lugn och mysig.

Fem dagar i Cairns har gått. En varm och fuktig stad, med roliga fester men det är ungefär allt den har att erbjuda. Det är en extremt liten stad som saknar stränder, tar ca 30 minuter att ta sig till en strand med buss vilket är väldigt tråkigt i och med att det typ är 30 grader varmt om dagarna. Dock finns det en liten lagun i stan som man kan bada i och ligga och sola vid. Vi har varit på stranden två gånger och vid lagunen två gånger. I onsdags var vi på "bar crawl" vilket innebar fem barer under kvällen och på varje bar fick vi en drink, em väldigt rolig kväll. Vi var även ute under gårdagen och festade och kom hem mitt i natten så idag har det varit en lugn dag. Anna och jag drog till en strand och solade och badade. När vi skulle därifrån upptäckte vi att det fanns en varningsskylt om att det kunde finnas krokodiler i vattnet där så man skulle vara försiktig. Tur vi såg den efteråt, annars hade vi aldrig vågat bada.

Bilder från när vi åkte båten tillbaka från Manlys till Sydney häromdagen. Nu har vi kommit fram till Cairns, ca 25 grader varmt här. Så himla skönt verkligen. Helt annat klimat här än i Sydney, fuktigare och mer tropiskt.