Här kommer bilder och filmen ifrån bungy jumpet jag gjorde nu i Sydafrika. Var ifrån väldens högst bungy bro och man föll ungefär 216 meter innan man slog tillbaka. Ni kommer se på både film och bilder att jag var super nervös haha.

Oj vad dålig jag nu varit på att uppdatera. Men dagarna har gått så fort och man har knappt någon chans att uppdatera för man har varit på sådant tajt schema. Men ska berätta lite var vi gjort de senaste två dagarna, eller om det till och med att tre dagar jag missat.

I fredags vakande jag som en vanlig dag med inget speciellt spännande, vi skulle göra sand bording. Men i bussen satt vi och pratade om bundgy jumpet vi gjorde och att fallskärmshoppning hade varit cool att göra när man än då har chansen. Så fick det bli, Augusta, Elvira och jag bestämde oss för att hoppa fallskärm. Fanns tre platser kvar och vi tog dem. Tack vare detta var jag inte nervös för fem öre!! Vilken känsla det var att hoppa 3km (10 000 feet) och man föll i fritt fall 30 sekunder och det är 1,5 km (5000 feet). Sedan kom fallskärmen ut och du gled man försiktigt ner. De även "lekte" lite genom att göra så hela fallskärmen snurrade. Alltså det var så roligt och coolt och helt underbart!! Alltså känner mig så cool att jag denna resa både hoppat från flygplan och en bro. Nu kommer lite bilder från fallskärmshoppningen men har bara en i luften då alla bilder är på ett USB. Så samma här bilder kommer när jag kommer hem...

Sedan på kvällen var det sista kvällen med hel gruppen. Vi har haft så roligt ihop och kommer sakna denna grupp så mycket. Vi körde hela kvällen och drack. Vi tog fram kortlek och körde "ta en och ge en". Så roligt för alla kan vara med och alla förstår vad man ska göra. Alla blev ganska påverkade och lite galna dock hade alla roligt. Vi alla skrev på väggen på hotellet då de hade en vägg där man skrev. Jag skrev på ett ställe "Every ens is a new beginning" och sedan alla namn runt om. Åh älskar alla i denna grupp!! ❤️❤️

Nu lördag då, sista dagen! Usch vilken hemsk dag, alla försökte vara positiva och tänka att vi kommer ses igen. Vi bestämde dock att vi skulle äta mat på kvällen ihop då blev inte hej då riktigt än.
Men vi började med att ligga på en stand i en timme, sen åkte vi in till stan där och åt mat sedan shoppade lite. Efter sedan åkte vi lite buss igen för att kolla på pingviner. Så söta var de och de går ju verkligen så roligt. När vi var där såg vi till att ta god tid på oss för efter pingviner åkte vi tillbaka till Cape Town för att släppa av alla. Men sedan på kvällen träffades alla förutom världens bästa guide på en riktigt Afrikans resturang. Då åt jag faktiskt krokodilsvans, vilket var förvånansvärt gott. Känner att jag varit så cool denna resa alltså, övervunnit mycket som jag är rädd för!!!

Slutet av denna kväll var ledsam! Var dags att säga hej då till alla. Fasen vad vi grät! Man har veklingen träffat nya vänner denna resa och hoppas vi alla ses någon dag igen! Jess, Caroline, Liam, Augusta och jag bestämde att vi ska fira nyår ihop! Det kändes bättre och inte lika svårt att säga hej då, ni får vi bara hoppas det blir av!!

Tack bästa Sydafrika för resan i mitt liv!! Tack bästa tour grupe för ni gjorde denna resan så underbar!!! Miss you already!

• Resa

Idag stod Addo Elephant National Park på schemat. Eftersom hela gruppen hade valt att vi ville åka på Sunrise safari var vi tvungna att gå upp klockan 4.00 på morgon för att komma iväg halv 5. Det skulle börja runt halv 6 och det tog ett tag att köra. Man visste att man kanske inte skulle få se något coolt djur alls idag då det är så att de lever ju i det vilda.

Men turen var med oss idag och vi fick se det djur vi verkligen inte trodde vi skulle få se, inte ens våran guide trodde vi skulle få se, ingen mindre än skogens konung lejonet! Så häftigt och vi hörde honom vråla, vi fick veta att de gör så på morgonen för att märka sitt revir på morgonen för alla andra alfahanar. Mycket coolt!

Idag var en varmt dag så vår guide visste var alla elefanter skulle vara och hon hade rätt när vi kom fram till vattnet var där nog minns 100 elefanter. Var så häftigt men otroligt otäckt när de började gå mot än. Vår buss är ju som en pantflaska för dem, hade lätt kunnat välta den. Men otroligt coola djur och de hade massa små söta barn. Augusta var i himlen då elefanter är hennes favorit djur och samlat elefanter sen hon var lite . Kan knappt tänka mig hur det skulle vara att se 100 stycken av mitt favoritdjur. Häftigt i alla fall!!!

Vi fick även se en Buffalo som också är ett djur som gömmer sig bra och svårt att se. Man såg många många zebror och även många andra djur som jag just nu glömt namnen på. Men är något visst att se alla djur i naturen, där de ska vara inte på något Zoo där de lever i fångenskap. De här djuren hör till naturen och hoppas de alltid får stanna där.

Som vanligt var detta en otroligt lyckad dag och vi har nu åkt bil i 6 timmar och är tillbaka i Wildernes, där vi paddlade kanot. Ikväll ska vi äta på en resturang som har liveband. Kan inte fatta att det är best sista kvällen på denna underbara vecka och endas tre kvällar kvar tills vi åker hem. Vill inte!!!! Vill att tiden ska stanna går allt för fort! Haft så roligt med människorna vi träffat här..

Här är hela gänget! Tyvärr minus väldens bästa guide, men alla turister är det. Från olika ställen är vi allihop..

Såg nu att alla bilder blev blandade och inte i rätt ordning som jag tog dem. Tyvärr blir det ingen bild på lejonet heller för den är på fel kameran. Så ni får vänta på de bilderna tills jag kommer hem!

• Resa

Alltså Gud vilken dag. Har verkligen utmanat ödet idag!!! Hoppade idag från världens högsta bungy-bro, fy tusan vilken kick det var. Jag var så nervös när jag stod där uppe men jag var alltid säker på att jag skulle hoppa men alla känslor som kom där uppe var mycket att ta. Började till och med gråta haha men gick över snabbt. Hoppet var underbart, så roligt! Riktigt otäckt att bli uppdragen igen, då såg man verkligen hur långt man fall. 216m med fritt fall var det och bron är kanske 500m hög. Så häftigt! Det coolaste jag gjort i hela mitt liv och kan lätt göra det igen... Värt allt!

Köpte alla bilder och även filmen, så när jag kommer hem kommer filmen och bilder 😃

Här kommer ett smakprov ifrån bilderna jag köpte med :)

Vad riden går fort, kan inte förstå att denna dag är nästan slut. Vi ska snart åka och äta mat snart med alla och sen kommer det vara berpong. Kommer bli en rolig kväll, men om vi ska ta dagen då.

Började med att vi åkte till ett shoppingställe där vi kunde köpa lite mat som vi kunde ha till picknick. Sedan åkte vi vindare till Wildernes för att åka kanot. Augusta och jag åkte i en båt och sen Elvira och mamma. Vi åkte i kanske 40 minuter tills vi stannade för att gå lite. Vi gick kanske 2,5 km och då hamnade vi vid ett vattenfall. Det var så vackert och gjord helt av klippor. Man fick klättra lite men så roligt. Vi var där ett tag och sen gick vi tillbaka och även åkte kanoten tillbaka.

Sen åkte vi vidare och hamnade på en strand i Sedgefeild. Där vi bor och ska nu äta, fick lite bråttom nu så ni får lite smakprov idag :)

Idag har första dagen på vår tur varit. Vi har en underbar guide som har en underbar personlighet. Folket vi åker med var lite stela i början men vem är inte det? Vi var det också. Men ju längre tiden gick ju pratgladare blev alla. Ikväll har vi haft en mycket trevlig kväll och alla har kommit närmre varandra. Vi kommer ha en otroligt rolig vecka alltså!

Idag då så har vi åkt bil i 4 timmar men resan tog längre då vi stannade på olika stopp på vägen. Sydafrika är så vackert och finns så olika bryr över allt. Inget ser likadant ut! Magiskt.. Aktiviteten idag var vinprovning på en mysig vingård som vi även åt mat på. Sedan åkte vi vidare för att klättrar i en grotta. Så roligt, alltså ni anar inte hur trångt det var, alltså så svårt att ta sig igenom vissa ställen. Nästan så man trodde att man skulle fastna, men vi klarade det och var så roligt. Jag vet att jag säger roligt så många gången men vet knappt inte hur jag ska förklara allt. Går inte att beskriva vad vi får vara med om här, det är en upplevelse jag aldrig trodde jag skulle vara med om.

Imorgon taggar jag en ny dag med att paddla kanot, hikeing och bada i vattenfall! Här kommer lite bilder från dagen. Tog knappt några idag med mobilen så ni får stå ut att vänta tills jag kommer hem :)

• Resa

Vilken dag det varit idag! Börja med att vi åker upp till Table mountain för att kolla på den mäktiga utsikten. På vägen upp och ner snurrade hela rummet så alla skulle få se utsikten. Personligen gjorde det att jag fick svindel och var tvungen att blunda, haha. Men väl uppe på berget var det lugnt och man kunde njuta av utsikten. Är så coolt hur vädret där uppe kan ändra sig, en stunden ser man inget för det bara är disigt och sedan nästa är det inga moln alls. Mycket coolt berg och rekommenderar att man åker upp och kollar på utsikten ifall ni är i Sydafrika.

Sedan efter det åkte vi ner till Camps bey beach och låg på stranden i någon timme. Vilket vatten och vilken strand!!! Helt vit sand och turkost vatten. Måste tyvärr erkänna nu att man blev lite röd när man låg där. Solen tar förbaskat mycket och räckte inte med det jag smörjde in mig. Men mycket trevlig strand må jag säga. Sedan gick vi och åt lånat med stranden. Blev en Thai resturang som hade mycket god mat. Jag valde sushi så var så god och vill gärna kunna göra den hemma. Fanns ett öar riktigt god där.

Sist nu på dagen åkte vi upp på Signal hill för att se på solnedgången. Vad vackert det är! Har på denna resa nu sett en solnedgång och en soluppgång. Är något visst med det. Man får en varm känsla i kroppen och hela världen får en härlig färg. Idag dock var det allt lite kallt men var lika vacker än då!

Idag gick jag upp vid 6.00 för att se på soluppgången, solen gick upp mellan bergen och det var vackert! Värt att gå upp tidigt för att se tycker jag. På den här platsen är det så vacker att det känns overkligt här. Gick och la mig igen sen vaknade vi halv 9 för att gå och äta frukost. Samma utsikt som vi hade på kvällen, helt magiskt. Efter frukosten så la vi oss vid poolen. Har varit en riktigt varm dag idag, stålande sol, vindstilla och kanske 26 grader. Vi stannade kvar på vingården till 16 idag innan vi åkte vidare till Kapstaden som vi är nu. Jag hade tyvärr otur och fick migrän idag låg därför de sista tre timmarna och sov. Så tråkigt för fick inte njuta av det sista på Webersburg. Är jag ledsen över! Men piggnade på mig någorlunda så har kunnat vara med ute och i Kapstaden. Men ska sova nu för att försöka vara 100% pigg imorgon när vi ska göra kolla in staden. Än så länge är den cool och vacker. Ligger precis vid havet vilket jag älskar med städer som gör det.

Godnatt med er <3

Tog inte många bilder med mobilen idag tyvärr. Hade inte riktigt med mig huvudet idag.

• Resa

Framme i Sydafrika och vilket ställe! Vi bor inatt på en vingård som heter Webersburg och det är så vackert här. Alla berg runt om och vilken natur och även en massa kullar. Njuter varje sekund då vi bara ska vara en natt. Ikväll kör vi på vinprovning och vilka vin de har. Blir att beställa hem för det går inte att få hemma!

• Resa

Inte alls långt kvar tills tåget går till Köpenhamn och sedan vidare till Kapstaden. Ska bli en spännande resa och ser riktigt fram emot den. Kommer sakna Harry otroligt mycket och kommer bli tomt utan honom. Men tror att 12 dagar kommer gå fort och då ser jag honom snart igen. Även bloggen ska jag försöka uppdatera så ofta jag kan beroende på internet. Men lämnar datorn hemma så efter elever kommer en bildbomb med massa bilder från resan. Men hoppas på att kunna lägga in några mobilbilder i alla fall.

Ni som går i skolan ha ett bra lov nästa vecka 😃