Hej på er!!

Idag vaknade jag pigg och utvilad efter en lång nattsömn i en helt fantastiskt skön säng. Inte alls lika hård som de tidigare sängarna varit under resan. Med andra ord, helt underbart. Jag bytte direkt om till träningskläder och gav mig ut på en springtur/pw i 40 minuter. Därefter avslutade jag med några benövningar med mitt casall band. Svetten bokstavligen bara rann och herregud vad skönt det var. Den känslan har man definitivt saknat. Bästa starten på dagen dessutom.

Efter lite frukost i magen traskade jag ner själv till stranden medan Felix sov kvar ett tag till. Det har varit väldigt molnigt idag, men ändå behagligt. Hann spendera hela förmiddagen vid havet och äta världens godaste majskolv till lunch innan regnet dessvärre kom. Nu är vi tillbaka på hotellet och jag ska strax ge mig ut för att köpa en varsin frukt smoothie till mellis. Mmmm. Annars idag får vi se vad vi hittar på. Ikväll har vi iallafall tänkt äta middag på en grillbuffé precis vid hotellet. Det blir braaa!

Ha en fin onsdag, puss och kraaaam

Hej härliga ni!

Jag måste bara börja med att skriva hur glad jag är, verkligen så himla glad. Känner mig lycklig i hela kroppen och vi har dessutom hittat kommit till ett ställe där vi redan efter ett par timmar trivs jättebra. Bästa vi och bästa resan. I förmiddags tog vi alltså en buss från Phuket stad ner till Kata Beach för 40 bath (10 svenska kronor, hur billigt?). Vi lyckades snabbt och utan problem hitta vårt hotell som har ett väldigt bra läge.

Efter en god satay till lunch gick vi ner till stranden, Kata Beach, som ligger fem minuters promenad från där vi bor. Super fin strand, härligt hav och flertal stånd med fruktshakes var vad vi möttes av. Hur underbart låter inte det? Eftersom vi inte hade några förväntningar alls blev vi bara väldigt positivt överraskade.

Eftersom vi redan fått ett så pass bra intryck av Kata Beach tänker vi stanna minst en natt till och bara njuta. Jag tänkte faktiskt även här ta tag i träningen. Blev såå sugen på att ta en springtur på stranden, vilket är precis vad jag ska göra imorgon bitti. Träning har definitivt inte prioriteras hittills på resan, men man har helt ärligt inte haft den orken, tyvärr. Nu känner jag dock att jag saknar det något för mycket och jag känner mig redo att köra igång så gott som det går. Har även med mig ett träningsband som känns perfekt att använda här.

Nu ska vi bara ta det lite lugnt ett tag på rummet innan vi förbereder oss för middagen ikväll.

Puss och kram

Cheers & tack för helgen Ho Chi Minh City

I skrivandets stund sitter vi på planet mot vår nästa destination, Phuket. Detta är med andra ord ett tidsinställt inlägg. Sista kvällen igår i Ho Chi Minh avslutades med dröööm goda spring rolls på en mysig food market. Vi somnade runt tolv och klockan ringde vid fem imorse. Om vi var trötta..

Taxin till flygplatsen tog knappa trettio minuter och efter incheckning, säkerhetskontroll och ett något försenat flyg var vi uppe i luften. Flygningen gick smidigt och bra till Bangkok där vi precis mellanlandat. Tiden mellan byter var knapp men vi lyckades hinna efter lite stress. Nu sitter vi här på sista planet för idag som tar oss till Phuket. Vi stannar en natt i Phuket Town och därefter får vi se vart vi tar vägen. Tanken är iallafall ungefär tre veckor i Thailand. Därmed väntas massoooor av sol och bad och härligheter. Ska också bli gott med thaimat igen nu faktiskt hehe.

Ha det bäst!! Puss och kram

Ho Chi Minh City

Kyrkan Notre Dame / Ett stort, fint köpcentrum / Smoothiebowl

Chill Skybar med finaste utsikten och min fina kille

War Remnants Museum

Cu Chi tunnlarna och en av alla fällor

Hejsaaaan!

Efter två minst sagt intensiva dagar kan jag definitivt tala för oss båda två och konstatera att vi är helnöjda med Ho Chi Minh City. Vietnams största stad har verkligen överraskat oss positivt. Vi har hunnit med precis det vi ville och hade till och med kunnat tänka stanna en extra dag om vi haft den tiden.

Gårdagen började med en god smoothiebowl till frukost följt av ett par timmar på Ben Thanh Market. Där lyckades vi fynda båda två vilket var kul. Dagen erbjöd även väldigt mycket promenad och efter att ha gått vilse någon timma eller två hittade vi äntligen den omtalade Notre Dame kyrkan som fransmännen byggde här i Ho Chi Minh under 1800-talet. Efter att ha knäppt lite bilder och vilat benen i en mysig park gick vi tillbaka till hotellet för att göra oss iordning inför kvällen. Vi åt middag på en vietnamesisk restaurang och testade tre sorters vårrullar. Det var verkligen såå gott! Kvällen avslutades på en Skybar med en drink och en helt fantastisk utsikt (som ni ser att jag försökte fånga på bild). Trötta och glada efter vår händelserika lördag somnade vi gott i hotellets säng.

Idag har vi varit effektiva och turistiska. Vi har hunnit med både War Remnants Museum och Cu Chi tunnlarna. Något jag absolut tycker man borde ta sig tiden till att göra i Ho Chi Minh då det är väldigt intressant och dessutom inte kostar mycket alls.

Nu har vi precis kommit tillbaka till hotellet efter en lång dag. Vi tänkte bara andas lite och byta om inför en något sen middag. Idag blir det tidigt läggdags eftersom vi flyger till Phuket imorgonbitti. Men mer om det i ett annat inlägg. Blev en del rader om våra dagar här, men som sagt har haft det riktigt bra. Kanske till och med en av topparna på den här resan, eller jo det skulle jag nog absolut säga.

Hoppas ni haft en trevlig helg, puss och kram

Asien 2017

Från Wat Pho I Bangkok, ett fantastiskt tempel verkligen.

Godmorgon från oss i Ho Chi Minh!

Vid 8 igår morse började vår långa resdag till storstaden. Vi fick först skjuts till färjan som tog 1,5 timme. Väl framme hoppade vi in i en väldigt bekvämlig buss med säten som låg ner? Hur skönt som helst! Bussresan tog lite mer än åtta timmar och hade endast ett kort stop på 20 min..därför var vi lagom hungriga när vi väl var framme i Ho Chi Minh. Vi tog en taxi till vårt hotell, lämnade väskorna och gick ut för att hitta en restaurang. Det var allt annat än lätt. Samtidigt som vi började bli något smått irriterade på varandra (sådär som man blir när man är otålig och hungrig) så fanns det inga matställen som tog emot våra dollar (den valutan vi hade kvar mest pengar i). Vi hittade snabbt en bankomat och försökte ta ut pengar vilket inte ville fungera alls. Allt slutade med att vi i princip sprang till en restaurang där de tog kort och beställde en sen middag. Tillslut blev vi mätta och belåtna och somnade gott vid elva tiden på vårt hotell.

Planerna idag är att först och främst hitta ett frukostställe. Sen ska vi ta en promenad bort till en stor, känd marknad här i staden, Ben Thanh Market. Vi får se lite hur eftermiddagen ser ut men det lutar åt krigsmuseet. Kvällen avslutas förmodligen på någon Skybar.

Hoppas ni där hemma sover gott just nu, puss och kram!

Asien 2017

Idag har vi 32 månader tillsammans, du och jag.

Hej finisar!

Imorse tog vi en (dyr!!!!) taxi till Sao Beach och våra förväntningar var minst sagt höga. Dock blev vi ännu en gång något besvikna. Det var självklart en fin strand men inget slår hur magiska stränderna är på Koh Rong. Dessutom blev vi något bittra efter den dyra taxiresan och över att det var sjukt dyrt med mat. Vi stannade bara ett par få timmar, fotade lite och åt lite frukt till lunch.

Under eftermiddagen har jag varit nere på vår strand vid hotellet och ätit världens godaste mango köpt av en söt tant som strosat runt varje dag och sålt frukt på Long Beach. Annars har vi ätit middag och packat det sista inför imorgon. Klockan är ställd på 7 och en timma senare går bussen härifrån mot färjan. Imorgon väntas alltså en lång dag med först färja och sen omkring 8 timmars bussresa till Ho Chi Minh City. Ska bli spännande med ännu en ny storstad och vi är taggade!! Hoppas nu bara på att Felix ska börja känna sig bättre och friskare. Stackarn mår verkligen inget vidare:-( Håller tummarna.

Vi hörs när vi är framme i Ho Chi Minh. Puss och kram

Hej på er!!

Klockan är redan halv nio på kvällen här. Har fortfarande svårt att hålla koll på tidsskillnaden så det gäller att räkna tillbaka 6 timmar varje gång. Det har iallafall fungerar väldigt bra att komma in i dygnet här vilket känns skönt.

Idag har annars varit en lugn dag. Felix har haft väldigt ont i halsen och varit hängig så han har mestadels vilat. Därför har jag varit själv nere vid havet och bara haft det väldigt skönt. Har njutit av solen, ätit dragonfrukt (tycker faktiskt det är väldigt gott trots att det knappt smakar något) lyssnat på podcast och tagit en promenad längst med stranden. Riktig semester känsla verkligen.

Nu är vi precis hemkomna från en mysig middag och tänkte spela lite kort innan vi ska sova. Imorgon tänkte vi åka på en dagstur till Sao Beach vilket ska vara öns paradisstrand. Ser verkligen fram emot det!! Hoppas ni alla mår bra och att veckan hittills rullat på fint.

Vi hörs, puss och kram

Hej hej!

Frånvaron de senaste dagarna här har berott på att jag varit väldigt dålig och endast varit inne på rummet med min onda mage. Men nu blir det ändring på det, äntligen.

Idag har varit första dagen på Phu Qouc som vi (jag) orkat med några timmar i solen!! Börjar äntligen bli frisk från magsjukan efter tre/fyra dagars sängliggande. Aptiten hittar sig sakta tillbaka vilket är skönt. Felix har som tur är inte blivit smittad av just det men tyvärr känts sig rätt utmattad senaste dagarna. (Vi behöver nog bli bättre på att fylla på med mat och vätska).

Nu har vi varit här på Phu Quoc sen i torsdags och vi tänker faktiskt stanna en hel vecka. Vi vill hinna spendera några dagar på stranden och i solen. Det svenska bleka pigmentet tar minst sagt tid att värma upp:-) Ska även bli skönt att slippa stirra in i hotellets vita väggar och kunna njuta av havet istället.

Hoppas ni mår bäst, puss och kram

Asien 2017

Igår passerade jag och Felix den andra landgränsen på resan. Att åka buss över var lika smidigt den här gången och vi är helnöjda!

Hej på er!

Igår på morgonen lämnade vi Koh Rong och hade egentligen inga direkta planer på vart eller hur vi skulle ta oss vidare från Sihankouville (där färjan stannade). Med lite olika viljor bestämde vi oss för att splittra på oss för att mötas upp senare på resan istället. Jag och Felix bokade en buss till hamnstaden Ha Tien i Vietnam och de andra stannade kvar i Sihankouville. Vet ännu inte deras planer men vi kommer hålla kontakten såklart.

Det tog knappt fem timmar innan vi var framme med bussen och då hade vi också passerat resans andra landgräns. Vi checkade in på ett redan förbokat hotell som var något helt annat än hur vi bott på Koh Rong. Verkligen LYX och det gjorde oss så glada. Prismässigt skiljde det det inte mycket alls men standarden på rummet gick inte att jämföra med bungalowen. (Kommer i något inlägg framöver vissa bilder på våra boenden men har inte hunnit föra över från kameran).

Under kvällen strosade vi omkring i Ha Tien och försökte hitta någonstans att äta middag (redan här började jag må illa). Efter en lång promenad utan att faktiskt hitta en enda befintlig restaurang hittade vi något litet ställe att äta på. Vi åt upp och begav oss tillbaka till hotellet. Somnade hyfsat tidigt och vaknade några timmar senare av att jag blivit matförgiftad, vilket kändes lite halvt kul. I ren panik över smärtan ringde jag självklart hem till min kära mor för att få de bästa tipsen. Hade en helvetes natt rent ut sagt och fick knappt någon sömn. Imorse vaknade jag och mådde fortfarande lika dåligt så tanken var att stanna kvar på samma hotell en natt till. Dock hade den trevliga receptionisten på hotellet missförstått oss och trott att vi ville åka med färjan till Phu Quoc nu idag vid 13 och hade redan fixat biljetter till oss. Vilket ändrade våra planer, så efter lite vätskeersättning och en puschande pojkvän tog vi färjan på 1,5 h över till Vietnams största ö Phu Quoc.

Just nu är vi på hotellet här där vi än så länge bara bokat en natt (viktigaste var att snabbt hitta ett boende med fungerande AC). Troligtvis blir vi dock här upp till en vecka, om vi trivs vill säga. Det lär väl ta ett par dagar för mig att återhämta mig dock men känner mig något piggare iallafall, måste bara få i mig något i matväg men man är ju inte jättesugen. Febern vill inte riktigt heller släppa men jag kör på med Ipren. Verkligen tur jag nästan har hela Apoteket nerpackat, så det ska nog lösa sig. Nu håller vi alla tummar för att Felix inte ska råka ut för något liknande!

Vi hörs hörni, puss och kramaaar