I lördags stod jag för ''Bubbles & brunch'' hemma hos mig. Hade mina fina vänner över och bjöd på ovanstående brunch buffe. Hoppas och tror att det smakade bra. Vi åt, pratade, körde ett quiz jag förberett och spelade kubb. Några stannade kvar hela dagen och vi hade det trevligt enda till kvällen då en utgång väntades. En suuuuperlyckad heldag med mina fantastiska vänner som jag älskar mer än mest. Tusen tack för att ni är ni & för att ni ville fira mig i lördags!

Mammas hemmagjorda kakor. Är ingen fantast av kakor eller fika men mamma fick mycket beröm av de andra om att de var goda.

Godkvällens!

Fredag idag, har varit en något tyngre dag i livet men nu känner jag mig äntligen lite bättre. Har fixat lite här hemma idag och mestadels tagit det lugnt. Blev hemma från jobbet pga mitt mående idag, vilket alltid är tråkigt men var behövligt.

Imorgon väntas brunch med mina fina vänner och det ser jag fram emot. Det väntas en heldag hemma hos mig och det ser ut som att vädret även blir fint. Kommer utan tvekan bli toppen på alla sätt & vis!!

Vad ska ni hitta på i helgen? Puss och kram, vi hörs!!

Ellen & Emma

Hej på er!

Hade en heeeeelt fantastisk födelsedag igår. Ord kan inte beskriva hur tacksam jag är över familj, släkt och vänner. De bidrog alla till en perfekt 20-årsdag. Vädret var strålande och det var verkligen den härligaste sommardagen hittills i år. Sol & 25 grader, precis så som det ska vara när jag fyller år hehe.

Dagen började med frukost på sängen, skönsång av mamma och Freddan och en stund i solstolen. Sen väntades några timmars småfix innan alla kom på födelsedagsfika vid 15. Vi satt ute på gården med långbord och nybakat fika. Världens bästa mamma hade bakat äppelpaj, bärpaj och olika sorters småkakor. Vi satt ute i ett par timmar innan kalaset avrundades. Vid 19 hade vi ett bord bokat på Tullen där kvällen avslutades med supergod middag.

En hel dag full med kärlek, firande och familj. Min dag kunde inte blivit bättre på något vis. Mer bilder från gårdagen kommer när de är redigerade och klara.

Pussar och kramar från en numera 20-åring!

Och så blev man 20 år!!!🥂
Firades med sång, presenter oxh frukost imorse och firandet fortsätter vid 15 nör släkt, familj och vänner kommer hit. Ikväll väntas middag på Tullen. Solen skiner, det är klarblå himmel och ska bli 25 grader idag!! Kommer ha världens bästa 20-årsdag
❣️

Här hade jag ingeeeeen aning om vart vi var påväg..mer än att vi åkte i riktning mot Varberg..

Väl framme vid överrasknings platsen, SÅ ÖVERRASKAD & GLAD. Fick presenter, champagne och träffade min kusin Tim. Därefter dök flera välkända ansikten upp och grattade mig.

Vi gick ner till stranden, (Varberg-Apelviken) och skålade med supergod prosecco & finaste utsikten. Var heeelt överväldigad.

Vid 19 öppnade världens mysigaste restaurang John's place, där överrasknings middagen var bokad. Alltså älskar det här stället och det visste självklart mamma om. Vi åt suuuupergod mat, njöt i den fantastiska atmosfären och jag hade en så lyckad kväll.

Hej på er!

Först och främst ber jag om ursäkt för att bloggen stod tom här igår, MEN jag blev helt ovetande både kidnappad & överraskad igår..

Emilia skrev till mig i måndags att vi skulle mötas vid tullen kvart i sex för middag tillsammans. Mamma körde ner mig inför vår ''date'' jag trodde skulle bli av. Men oj vad lurad jag var. Istället tog mamma oss ut på motorvägen och ner mot Varberg. Hon körde runt till olika ställen för att vilseleda mig innan vi slutligen hamnade utanför John's Place (världens mysigaste restaurang precis vid havet i Apelviken, Varberg). Där väntade min moster, kusin med flickvän, Freddan- mammas pojkvän och hans barn, morfar och Felix. Ni kan jag förstå OM jag blev överraskad & GLAD!!

Har världens finaste mamma som fixat det här för mig. Är evigt tacksam för henne. Firandet av min stora dag kunde inte börjat bättre på något vis. Imorgon blir jag 20 (!!)

Pussar & kramar

Ao Nang

Efter Kata Beach tog vi oss smidigt med buss över till Krabi-halvön och närmare bestämt Ao NAng. Där mötte vi återigen upp Victor och Ville, kärt återseende med andra ord. Vad som främst kan beskriva vår vistelse i Ao Nang är tyvärr regn haha. Det regnade faktiskt varje dag, men som tur var kom de värsta skurarna runt eftermiddagen/kvällen. Generellt sätt var Ao Nang, precis som Kata Beach ett riktigt turistställe. Det fanns alla klassiska shoppingstånd, välkända matkedjor (Burgerking, Mc Donalds etc), goda fruktshakes osv. Vi bodde ganska högt upp på själva huvudgatan men med bra avstånd till havet på ungefär tio minuters promenad. Stranden i Ao Nang är tyvärr inget att hänga i granen utan man får via båt ta sig ut på utflykter till öar runt omkring. Vi gjorde två olika turer som jag starkt kan rekommendera. Den ena gick till grannstranden ''Railey Beach'' som verkligen var fin, där promenerade vi runt en hel del, riktigt mysig utflykt måste jag säga. En annan dag tog vi oss ut på en hel dags utflykt där även lunch och frukt ingick. Då besökte vi följande öar, Poda Island, Chicken Island, Railey beach (igen) och Tup Island. Tyvärr var det molnigt hela dagen men vi tyckte om det ändå. En väl planerad och klassisk turistutflykt helt enkelt. Prismässigt var Ao Nang något dyrare än andra delar av Thailand, främst eftersom lokalbefolkningen vet att de kan höja priserna med tanke på alla turister. Men det var absolut inte super dyrt. Måste även tipsa om en mataffären ''Mother Marche'' som hade ett otroligt bra utbud och var som himmelen för en backpacker. Dessutom precis utanför matbutiken låg en grill som öppnade varje kväll och hade vääärldens godaste mat. Man fick välja bland grillspett, bakad grilla potatis, grillad majs, grillade grönsaker, vegetariska alternativ, grillat bröd etc. SÅ GOTT. Sen är det självklart givet att äta thailändska pannkakor som de gör lite här och var på gatan. Vi saknade verkligen pannkakorna när vi lämnat Thailand, för de gick inte att hitta någon annan stans på resan. Så vad tyckte vi om Ao NAng? Jag gillade det främst eftersom det hade allt man önskar sig och utflykterna var lyckade, sen att vädret inte var på vår sida var lite tråkigt bara.

Phi Phi Islands

Från Ao Nang tog vi en buss till Krabi stad för att sedan ta en båt till Koh Phi Phi. Jag vet inte riktigt vad jag hade för förväntningar på ön innan men tyvärr trivdes jag inte speciellt bra. Tror att det främst berodde på att vi sov på riktigt sunkiga boenden (då boenden överlag är väldigt dyrt på Phi Phi och vi inte ville lägga för mycket pengar per natt). Phi Phi är full av gränder och det är lätt att snurra omkring bland de små gatorna. Stranden var inget wow, men det var däremot Maya Bay. En tidig morgon redan halv sex åkte vi ut med båt till den kända stranden Maya Bay och trots att vi var där tidigt var det redan mycket folk. Rekommenderar verkligen att vara tidigt ute på morgonen, det är det värt. Den här stranden var sååå vacker. Den ligger liksom gömd och täckt av berg runt om med kristallklart vatten. Åker ni till Phi Phi måste ni ta er på en utflykt dit. Vår andra dag på ön tog jag och Felix en promenad upp till öns Viewpoint. Många trappor och uppförsbackar men verkligen värt utsikten. Svetten bara rann väl uppe på toppen, men vi fick njuta av en fantastisk vy. Vi stannade faktiskt bara på Phi Phi 2 nätter och därför hann vi inte med så mycket mer, förutom att äta gudomlig hummus och falafel hehe. Jag tror att Phi Phi är mer för de som vill festa, för vad jag har hört ska utelivet vara både bra och roligt. Dessvärre var det inget jag kände för att testa på och det var väl ytterligare en faktor till varför jag inte anser att Phi Phi var ett favoritställe på resan. Vill man bara besöka Maya Bay (vilket jag tycker man borde) kan man även åka från Ao Nang ut dit över en dagsutflykt.

Koh Lanta

Egentligen tror jag Felix hade velat stanna ett par dagar till på Phi Phi men eftersom han visste att jag inte kände detsamma tog vi oss vidare till Koh Lanta istället (bästa pojkvännen). Från en ö full av turister och turistshopping, välkänd mat etc kom vi till bokstavligen världens lugnaste ställe. Jag talar för oss båda när jag säger att det faktiskt var skönt att byta fartfyllt mot något mer stillsamt och avkopplande. Vi fick verkligen en vecka att bara andas ut, ha riktig semester, hålla en låg budget (Koh Lanta är billigt) och planera nästa destination. Även här hade vi dock lite otur med vädret och det regnade varje eftermiddag. Vi bodde längst med en väg tvärsöver gatan där stranden låg och längst med vår väg fanns mysiga små thailändska restauranger och bara några hundra meter bort fanns en 7-eleven. Vi hade med andra ord precis det vi behövde. Några dagar här med en bok var perfekt enligt mig. Men som sagt, det fanns verkligen i princip inte något att göra, förutom några enstaka båtutflykter med snorkling bland annat (vi åkte inte på någon). Tycker dock det kan vara både nyttigt och skönt att inte behöva tänka så mycket utan bara vara och det var Koh Lanta som gjort för.

Koh Lipe

Var ska jag börja? Hit SKA jag åka igen, hit KOMMER jag åka igen. Världens mest fantastiska ö på alla sätt och vis. Gud vilken kärlek jag känner för Koh Lipe. Önskar att vi stannat där mer än en vecka, för i efterhand vet jag att vi hade haft tid till det. Så mitt första tips är att inte stressa eller skynda iväg från denna ö. Vi åkte som sagt med buss, motorcykel och slutligen speedboat mellan Koh Lanta och Koh Lipe. Vad vi möttes av väl framme på ön var det finaste klarblå och kristallklara vatten jag någonsin sett. Herregud vilket vatten alltså. Vi hade sedan tidigare blivit tipsade av Emilia och Pontus om Decho Hostel så det första vi gjorde var att hitta det boendet. Som tur var fanns ett ledigt rum (delad toalett) där vi stannade alla våra nätter. Under våra dagar på Koh Lipe åt vi god mat, thaipannkisar, solade och badade en massor i havet och njöt till fullo. En kväll var vi på utomhusbio, en annan hängde vi på fina Sea la Vie beachbar, vi kollade fotboll på uteserveringar (killarnas begäran) med meeera.

Det var så mysig på ön, avkopplande men samtidigt livligt. Vi lyckades även pricka in den thailändska nyårsafton. Songkran heter det och firandet är något jag aldrig kommer glömma. I Thailand firas nämligen nyår i tre hela dagar var av den första invigs/firas med världens vattenkrig. Alla på ön, turister så som lokalbefolkning sprang runt med vattenpistoler, vattenfyllda hinkar etc och bara lekte. Man kände sig bokstavligen som 5 år igen och det var såå kul. Barnen på ön hade olika ansiktsfärger som de målade i våra ansikten och stämningen var på topp. Verkligen ett av de bästa minnena på hela resan. Våra fem dagar på Koh Lipe var bara helt perfekta. Mina tips att göra: slappa vid stranden, vi föredrog den stranden där båtarna anlände, upptäck ön, stränderna är så fina runt om och överallt. Hyr cyklop för en dag (kostar 50 kronor) och simma runt vid stranden, jag såg både Nemo och doris fiskar där, goals. Tror även att snorklingsutflykterna är väldigt najs, men vi nöjde oss med att snorkla vid stranden. Ät pizza på restaurang Elephant-gudomlig. Bo på Decho House, mysigaste och trevligaste värden. Koh Lipe är enligt mig ett MÅSTE om man backpackar i Asien. Som jag skrev tidigare kommer jag definitivt åka tillbaka hit igen!

Hoppas ni gillade inlägg nummer tre om min resa, man får verkligen Flashbacks från alla ställen och minns tillbaka. Guuuud vad jag vill åka igen igen igen.

Vecka 29

Har så mycket roligt som väntar den här veckan att jag blir alldeles pirrig i hela kroppen!!

Måndag: Jobb mellan 9-15, sen ska jag in till Göteborg för att kolla på en Gothia match där en familjekompis spelar. Pappa, Åsa och Ellen kommer även ner till Göteborg så ska möta upp dom vid matchen, kul kul.

Tisdag: Jobb igen mellan 9-15, sen ska jag iväg på ett ärende följt av ett träningspass.

Onsdag: Jobb 10-17, därefter hem en sväng innan boxningspass på gymmet, längtar!!

Torsdag: JAG FYLLER ÅR, WIHO!!! Släkten från Motala kommer ner till Kungsbacka, så roligt. Det blir födelsedagsfika ute (hoppas på soooool) och sen middag på Tullen. En mysig dag helt enkelt som jag verkligen ser fram emot!

Fredag: Jobbar mellan 12-19 och ska på yoga på morgonen, äntligen.

Lördag: Ännu en dag jag ser fram emot! Ska ha brunch här hemma med världens finaste vänner. Sen ser vi vart dagen och kvällen tar oss, mycket möjligt att det blir ut en sväng för några drinkar.

Söndag: Firandet fortsätter men den här gången är det jag och Felix som ska fira vår 3-årsdag. Alltså kan inte förstå att vi varit tillsammans i tre hela år, mitt hjärta och jag, åh vilken mysdag vi ska ha. Jag har planerat en överraskning till förmiddagen och han till kvällen. Kommer bli så bra!

Hej fina!

Min söndagsförmiddag spenderades i Göteborg, närmare bestämt i Haga på café Brasseriet 8586 tillsammans med Patricia. Vi åt en gudomlig brunch och matkoman därefter var inte att leka med. Hade aldrig tidigare testat deras frukost/brunch buffé så blev glatt överraskat över hur gott det var. Kommer definitivt bli ett par återbesök där.

Vid tre tiden var jag hemma igen, bytte om till träningskläder och fick skjuts ner till gymmet av mamma. Hade inga direkta planer på någon specifik muskelgrupp men det fick bli ett tungt benpass med några magövningar. Värmde dessutom upp på trappmaskinen och avslutade med intervaller på bandet. Om jag hade svårt att gå hem efteråt? Det kan man säga. Nu är jag tillbaka hemma igen, har duschat och ska skriva färdigt ''Backpackresa part 3''. Ikväll väntas lite små fix här hemma, serie och sen hoppas jag på att Felix kommer och sover här, miss him very much</3.

Vi hörs imorgon, hoppas ni haft en fantastisk helg! Puss och kraaam