Hej allesammans! Veckan som gått har jag och Elin spenderat på Lapoint surfcamp i Canggu, för att summera veckan har den varit svinrolig! Det bästa har definitivt varit människorna vi träffat, så många intressanta och roliga människor! Att surfa var jättekul dock mötte vi en del hinder som gjorde att våra förutsättningar för att bli bra var rätt dåliga. Men mer om det senare! Jag tänkte bryta ner veckan lite dag för dag så ni får ett hum om hur vi spenderat dagarna denna veckan!

Måndag, dagen då alla anlände till campet, en nervös dag. Hur ska det bli? Vilka ska vi bo med? Kommer jag va svindålig på att surfa? Tankarna var många men efter några timmar på Lapointområdet släppte nervositeten och glädjen tog över. Vi kickade av veckan med middag och musikquiz tillsammans med den nya gruppen. Alla är ju lite stela i början men ju längre in på kvällen vi kom desto bättre stämning blev det. Vi gick och la oss relativt tidigt för att orka med första surflektionen.

Tisdag, första surfen, ännu en nervös dag. 9.00 bar bilen mot stranden av. Väl framme fick vi info om veckan, en del surfteori och sen var det dags att ge sig ut i vattnet. Första dagen var alla tvungen att ha på sig hjälmar, vilket jag tycker var väldigt bra, för man hade ingen kontroll på brädan och att få ett slag i huvudet är ingen hit! Denna dagen var det extremt soligt vilket innebar att vätskebristen medan man surfade blev total även om man druckit mycket innan, så slutet av lektionen bara dukade huvudet av värme och utmattning. Jag och elin hade som mål at stå upp en gång under veckan, vilket var en väldig underskattning, lyckades stå upp redan på det tredje försöket! Blev extremt förvånad när jag helt plötsligt bara stod där!!

På kvällen gick alla på campet till en restaurang som heter Old Man’s, där hamnade jag och Elin bredvid fyra svenskar som inte hade pratat med innan och vi började prata och de var supertrevliga! Detta var Ida, Ida, Anton och Ola, vilket komma att bli det gäng som vi hängde med majoriteten av tiden på campet.

Onsdag, dags för andra surflektionen, vilket definitivt va den sämsta! Instruktörerna tyckte att vi var redo för att gå ut till de gröna vågorna (de som inte slått över), så vi var tvungna att paddla ut, vilket inte var det lättaste då det var typ storm. Regnet pissade ner i ansiktet och vågorna blev så höga att jag tillslut höll på att få panik. Fångade inte en enda våg den lektionen tyvärr, humöret var inte på topp efter om man säger så. Det vände dock på kvällen då det var beerpong turnering på Old man’s, tror att det va ca 60 lag med och tävlade, jag, en kille som heter Philip och en finsk tjej som heter Elma bestämde oss för att va med men tyvärr förlorade vi första och enda matchen. Men det var kul ändå! Efter turneringen dansade vi och vandrade sedan hem i natten.
Torsdag, ledig dag från surfen, så jag, Elin, ida, ida, Anton och Ola bestämde oss för att åka in till grannstaden och shoppa! En riktigt härlig dag!
På kvällen på torsdagen började jag få ett extremt konstigt tryck över bröstet och kändes som jag hade en tyngd mitt i bröstet, hade också ont i en punkt i nacken, detta gjorde att jag under två dagar inte alls mådde bra! Lyckades surfa på fredagen och försökte vara med på aktiviteterna på kvällen men det gick tyvärr inte! Vi plockade dock skräp på stranden på eftermiddagen, och kan ni fatta att alla vi som va med plockade 200 kg skräpet på 25 minuter?? Hur galet är inte det?Det ledsamma är ju att det inte ens är en bråkdel av vad som faktiskt ligger på stranden! På lördagen fick kag skippa surfen och låg i sängen i princip hela dagen! Följde med ut och åt på kvällen då jag kände mig lite bättre och tillslut försvann det helt!!
Söndag och sista surflektionen! Den gick bra! Lyckades fånga en grön våg (obruten våg), vilket var sååå sjuk känsla! Superkul verkligen! Tyvärr lyckades fotografen inte fånga när man faktiskt surfade på vågen utan bara när man den ebbade ut! Plus att jag ser superarg ut på alla bilder! Men men bjuder på några ändå! Till lunch käkade gänget på the avocado factory, åt en hamburgare men avocado istället för kött och sötpotatischips, så gott!!
På eftermiddagen var det volleyboll turnering, vilket jag älskar!! Finns nog ingen sport jag tycker är roligare, mitt lag blev utslagna i semifinalen tyvärr! Men riktigt kul var det ändå!

Tyvärr var veckan slut här och vi var tvungna att säga många jobbiga hejdå! Hade verkligen en sjukt rolig vecka och rekommenderar verkligen alla som nån gång funderat på att surfa att gå på ett sånt här läger, man träffar så mycket roligt folk och får verkligen lära sig grunden för surfen på ett bra sätt!

Stay tuned för snart kommer inlägg om Syndey, staden som vi just nu befinner oss i!!

Som ni kan lista ut från titeln så kommer detta inlägg handla om apor och massage, typ! Hahha nej men det var ungefär det vi ägnade oss åt i Ubud, där vi spenderade två nätter. Vilket gav oss en hel dag där! Vi hade planerat att gå en vandringsled som sägs vara väldigt fin, men tyvärr regnade det extremt mycket så det blev inget med det! Jag ägnade dock förmiddag åt att gå till Ubud monkey forest, det var rätt coolt! Mycket apor och häftig natur! Det var väldigt fint väder på förmiddagen så efter apskogen låg vi vid poolen en sväng, vilket va superhärligt! Vi gick för att äta lunch och då började det öööösregna och regnade sen till kvällen! Så vandringen fick skippas och ersättas med massage, vilket inte va så dumt!
Nu har vi kommit till Lapoint surfcamp i Canggu där vi ska spendera 1 vecka! Vår första surflektion är imorgon vid 9.00, är såå taggad!! Vi delar rum med två supertrevliga danska tjejer och en så länge känns allt väldigt bra! Nu står middag och musikquiz på schemat. Hoppas ni har en bra dag!

Hej från värmen! De senaste fyra dagarna har vi spenderat på ön Gili Trawangan som ligger en ca 2 timmars båtresa från Bali. Måste säga att jag både älskar och ogillar Gili T, jag älskade det för det var såå fina stränder med så blått vatten, stämningen var otroligt härlig och snorklingen var svinnajs! Jag ogillar det för det inte finns så supermycket att se (förutom vit sand och blått vatten) och för att det är rätt skräpigt! Men den bra delen överväger och skulle absolut kunna tänka mig att åka dit igen!
Våra dagar här har bestått av sola, bada, snorkla och lite fest! Så med andra ord har vi haft det svingött! Tyvärr har jag känt mig lite nere dock, saknar Albin och har blivit väldigt förkyld! Men men, man kan inte alltid va på topp.
Nu till snorklingen! Herregud vad coolt det va, jag har aldrig snorklat på ett tropiskt ställe innan, vilket jag alltid velat! Det va som att man va med i Hitta Nemo!! Så fina fiskar och sköldpaddor!! Vi skulle snorklat vid en ascool undervattensstaty men tyvärr va vågorna för höga så det fick vi skippa! Blev så besviken för va verkligen taggad på att se den, har sett den på insta flertal gånger och hade varit så kul att få se den i verkligen, men tyvärr!

Sista kvällen gick vi ut med typ alla från hostelet vi bodde, vilket var väldigt roligt, alla var extremt härliga och öppna för att lära känna nya personer så att komma in i gänget va inte alls svårt!

Så det va Gili T, riktigt härliga dagar! Nu har vi flytit inland igen på Bali igen och befinner oss i Ubud, men mer om det i nästa inlägg!

På schemat idag stod utflykt! Vi hyrde en personal driver, vilket man kan göra väldigt billigt här, som körde oss runt söndra delen av ön. Första stoppet var Nusa Dua, där åkte vi jetski och badade, stranden var superfin förutom att de fanns stenar i vattnet som inte syntes vilket resulterade att jag skrapade upp benen!

Lite innan det insåg jag att jag glömt sätta i minneskortet till kameran, hatar fortfarande mig själv för att jag glömde det, har sett såååå himla mycket intressanta och fina saker idag, men men, får nöja mig med mobilbilder! Stranden var som sagt väldigt fin och det var faktiskt soligt nästan hela dagen!

Näst på tur stod att åka till Padang Padang Beach och Blue Point Beach I Uluwatu och dessa två var verkligen som en dröm!! Speciellt den sistnämnda, tyvärr ville inte riktigt skönheten fångas på bild men var såå fint!
Vid Blue Point Beach ligger en restaurang som heter Single Fin, vilket är en rätt känd en, och den är värd sitt bra rykte!! Såå fin utsikt, asgo stämning och god mat!
Nästa stopp va Uluwatu tempel! Där var det otroligt fin utsikt och läskiga men lite söta apor! Vid templet kollade vi även på en traditionell indonesisk dans, väldigt speciellt och intressant, inget jag hade gått på fler gånger men var kul att ha sett!
Kvällen avslutades med snabbnudlar i sängen då både jag och Elin var för trötta för att gå ut och äta! Imorgon bär det av mot ny destination, Gili T!

Jahopp, då var det nytt år, herregud va sjukt! Just nu sitter vi på ett lunchställe och sitter och väntar på maten, vi vaknade vid 12 på dagen idag och missade den bästa förmiddagen hittils vädermässigt, men vi hann sola och bada en liten stund innan det började regna!

Gårdagen var definitivt det bästa nyåret jag varit med om! Allt var perfekt förutom det faktumet att min pojkvän inte var där! Hade verkligen velat ha honom där och uppleva det med honom, men men, man kan inte få allt här i livet! 😂
Dagen började med att jag och Elin käkade en asgod frukost och sedan mötte upp Niluh och gick en sväng på ett varuhus och sedan tog vi en timmes massage, väldigt härligt! Efter det käkade vi en lätt lunch och gick och la oss vid min moster och morbrors pool då deras är mycket finare och större! Efter en stund kom min kusin Leah ner och badade med oss, sååå himla mysigt!

Efter att vi gjort iordning oss bar det av mota Kuta (feststället på Bali), där hade vi bestämt att mötas upp med tre killar som skrev till oss via Svenskar i Bali gruppen på facebook. Vi åt en supergod middag tillsammans på en jättemysig restaurang, killar var som tur va huuur trevliga som helst!! Efter maten gick vi och killarna till en liten strandbar och köpte en drink och gick och satte oss på stranden för att invända tolvslaget. Här på Bali snålar man inte när det gäller fyrverkerier, smällde konstant i flera timmar innan tolvslaget, men vid tolvslaget fullständigt exploderade himlen!! Det var helt magiskt, stämningen var underbar, hela kroppen bara bubblade av lycka!
Efter tolvslaget satte vi kurs mot Balis bästa och största nattklubb Skygarden och herregud vilken klubb, var fyra våningar, men vi fastade mest för rooftop våningen, helt sjukt roligt folk och bra musik!! Stämningen var såå härlig! Vid 3 började vi bli lite trötta och kände att det va bäst att sluta på topp så vi tog en taxi hem till hotellet. Väl hemma på hotellet videochattade jag med mina älskade kompisar och pojkvän som var mitt uppe i sitt firande!

Hoppas era nyår var superbra! Gott nytt år!❤️

Dagens bad och lunch!

Igåe va en riktigt underbar dag! Trots att jetlagen gjorde att jag var vaken en bra stund natten innan så klarade jag den innehållsrika dagen. Vi åkte

ca 3 timmar ut i Balis landsbygd till min mosters familjehem. På vägen stannade vi och åt lunch på en otroligt mysig restaurang där man satt och åt med utsikt över en helt öde strand!

Väl i hembyn träffade jag min mosters föräldrar och släktingar, väldigt roligt och alla var väldigt intresserade av vem vi va och vad vi gjorde här, de var supertrevliga! Livet på Balis landsbygd är verkligen såå sjukt olikt vårt liv, på dagarna bara går de runt och gör lite vad de vill, Niluhs (min moster) mamma har en liten affär där hon säljer smågrejer och snacks, vilket de klarar sig på! Det kommer och går folk hela tiden, de sitter en stund och sen går vidare till nästa hus typ, alla känner alla och stämningen är verkligen sjukt chill och härlig! Niluhs pappa plockade kokosnötter till och och Niluhs mamma hade lagat mat! Som grädde på moset hade de vääääärldens sötaste hundvalpar!! Smälte tusen gånger om!
Varje hus har ett tempel där de varje dag lägger offergåvor! Detta tempel är det viktigaste på hela gården och det är det man lägger sina pengar på, familjens tempel var superfint! Alla små detaljer är handgjorda, vilket är helt sjukt!!
Om man summerar dagen var det nog en av de mest intressanta och mest fascinerande dagarna vi kommer vara med om och det var så häftigt att få se det riktiga Bali!

Nu ligger jag här nyduschad i vår extremt stora hotellsäng i Sanur på Bali! Det var skönt att få duscha av sig av sig flygreserna och svetten! Det är så otroligt varmt här, har aldrig upplevt nått liknande, 30 grader låter kanske inte så mycket men om man lägger till extremt hög luftfuktighet på det också resulterar det i att man inte kan va ute i fem minuter utan att svetten rinner på ryggen!

Vi blev hämtade på flygplatsen av min morbror och moster vilket va extremt skönt! När vi checkat in på hotellet så gick jag och Elin ut i Sanur för att äta och köpa lite frukost vilket resulterade i att vi totalt tappade bort oss och gick vad som kändes som mil (vi hade ej köpt simkort än så kunde inte kolla på kartan vart vi va), svettiga och trötta hittade vi tillslut hem till hotellet iallafall! Vi åt på en supermysig resturang och jag åt en JÄTTEGOD mie goreng (nudlar med tillbehör)
Nu ska vi försöka sova lite för att gå upp hyfsat tidigt imon för att åka till min mosters hemby!

Idag är dagen med stort D!!! Idag vid 11.40 lyfter flyget mot Bali där jag och min kompis Elin ska spendera lite mer än två veckor sen bär det av mot Australien. Känns helt sjukt att dagen jag längtat efter i över ett år äntligen är kommen!! Kroppen bubblar över av glädje, dock tyngs den än så länge ner igen utav ledsamheten av att behöva säga hejdå till min pojkvän och familj, måste säga att det var jobbigare än jag trodde! Just nu har tårarna byggt bo bakom ögonlocken och kan i princip komma ut när som helst, har nog aldrig haft så lätt till gråt som idag! Men förhoppningsvis kommer glädjekänslorna snart ta över!

Hur som helst, välkomna till min blogg! Här kommer ni kunna läsa allt om min resa, både det roliga och tråkiga! (Förhoppningsvis kommer majoriteten va roligt!)  Kommer försöka uppdatera så mycket och ofta jag kan och orkar! Och jag hoppas ni vill läsa!

Nu sitter jag på flygplatsen och vårt plan till Göteborg ska borda om ca 20 minuter. Jag har spenderat de senaste två veckorna på Teneriffa med min familj, kusiner, farmor och farfar. Två väldigt sköna och välbehövliga veckor, både för min kropp och sinne men även att få spendera tid med min familj intensivt innan jag åker iväg till Bali och Australien. Veckorna har för det mesta bestått av sol och bad, vi har haft väldigt tur med vädret måste jag säga, bara en dag som vi fick ge upp solandet och styra färden mot ett shoppingcenter. En dag hyrde vi bil och åkte till vulkanen Teide, den tredje största vulkanen i världen. En häftig upplevelse att både se all lavasten runt omkring och själva vulkanen. Samma dag åkte vi till Mascadalen, ett område i bergen med extremt små smala vägar, så smala att jag fick dödsångest i svängarna. Men såååå otroligt vackert! Den skönhet var tyvärr väldigt svår att fånga på bild men jag gjorde ett försök.

En dag åkte vi till Europas största vattenland, trots att jag snart fyller 20 måste jag säga att jag var extremt exalterad innan och jag blev inte besviken! Det var superkul!

Trots att det har varit två superbra veckor så är det alltid lite tufft att dela en liten lägenhet med ens familj i två veckor, man blir trött på alla och stör sig rätt mycket på saker folk gör. Har också saknat Albin enormt mycket, så blir extremt lycklig av att veta att jag ska få ligga i hans famn ikväll! Värsta är att jag bara är hemma i 1,5 dag sen åker jag igen.... Hade jag fått boka om mina biljetter hade jag nog förmodligen inte valt att åka till Bali så tätt inpå denna resan, men men.

Idag är det exakt 80 dagar kvar tills planet lyfter och jag är påväg mot mina drömmar. De sista två veckorna innan avresan ska spenderas på Teneriffa med min familj, det ger mig alltså 64 dagar att fixa allt som är kvar att fixa. Jag visste att det var mycket att fixa men inte så mycket! Jag måste skaffa internationellt körkort, skaffa försäkring, säga upp abonnemang, skaffa nya linser, sälja bilen och väldigt mycket mer. Bara alla sakerna jag var tvungen att köpa är mycket! Men dock är det varje liten sak att göra ett stort steg inför resan.

Som sagt är det bara 80 dagar kvar. Herregud vad galet! Jag längtar så ooootroligt mycket men paniken finns där under ytan också. Känns som om dessa månader kommer bestå av mycket gråt, kan knappt tänka på att jag ska vara utan mina närmaste utan att börja gråta. Jag vet att man inte ska tänka så men det är inte så lätt. Men längtar tar oftast överhand. Jag längtar så mycket över att få bygga ett eget liv under ett år. Jag kan göra nästan precis vad jag vill. Det känns otroligt bra. men först gäller det bara att hinna med allt.