Första jobbdagen i samhället! Först åkte vi till en skola där vi hjälpte till i "the special needs Class". En härlig klass som hade lite svårt med fokuset men var väldigt mysiga att jobba med. När vi gick på en "tour" på skolan så blev barnen så exalterade av att se oss, alla ville kramas och ge oss high five, vi var verkligen helt omringade av barn haha. Efter skolan så åkte vi tillbaka till parken och åt lunch och efter det så åkte vi in till samhället igen för att åka på "home-visit". På en home-visit åker man hem till familjer som har det väldigt tufft och hjälper dom med att handla mat, laga mat och donerar det dom behöver. Vi åkte till en familj som bestod av en mormor och hennes fyra barnbarn. Tidigare hade mormorn 3 barn och 8 barnbarn, men de 3 barnen (föräldrarna) och 4 av barnbarnen dog av aids och nu har hon bara 4 barnbarn kvar. Dom bodde i ett litet litet "hus" alla fem och deras vatten har blivit avstängt då dom inte har råd med det. Det vi fick göra här var att hjälpa till att laga mat vilket var väldigt mysigt, vi blev även ompysslade av barnen som väldigt gärna ville fläta vårt hår haha. Det är helt fantastiskt hur glada och positiva barnen trots deras livssituation. Detta fick mig verkligen att inse hur jäkla lyckliga vi är som bor i Sverige.
-E

Dagen började med att ta ut elefanterna på en morgonpromenad, så fantastiskt fina djur. Dom är verkligen enorma haha. Efter det åt vi frukost sen var vi med elefanterna igen. Efter lunchen fick vi en introduktion om "samhälls-jobbet" och sedan gick vi på en "cub-walk" men lejonungen Shaka😍
På kvällen var vi ett gäng som spelade UNO i baren, de jag spelade med är alla från olika länder och tydligen har vi helt olika regler när det kommer till UNO😅
-E

I måndags var det vår första dag med lejonen. Vi fick gå på en så kallad "lion-Walk" vilket man gör två gånger om dagen med lejonen. Det var huuuuuur mysigt som helst, lejonen var under kontroll och så länge man betedde sig och var fokuserad så var allt lugnt. Så drömigt att jag kommer få göra detta varje helg😍

Bilder på hur det ser ut här
ÄNTLIGEN!
Jag är framme! Så skönt, det var en riktigt lång resedag igår. Efter att ha landat i Zimbabwe så väntades en bilresa på ca 5h och Det var inte den roligaste resan direkt haha. Dom kör som galningar här och det fanns inga bälten i bilen men efter 5h så var vi äntligen framme och då gick vi nästan direkt till sängs.

När jag mellanlandade i Etiopien så märkte jag att det var två svenska tjejer i samma plan som mig, jag frågade vart dom skulle och det visade sig att dom skulle till samma ställe som mig! Jätteskönt kände jag då jag inte behöver känna mig lika ensam :)

Idag har vi haft en introduktion om projekten och om antalope park. Nu om en kvart bär det av mot reservatet för att få hälsa på lejonen och sen gå på promenad med dom😍

Internet är väldigt dyrt här så jag kommer noga inte kunna blogga exakt varje dag så jag kommer summera x antal dagar i ett inlägg då jag kommer prioritera internet för att hålla kontakt med nära och kära :)

Vi hörs! -E

Just nu sitter jag på flygplatsen i Stockholm och väntar på att gaten öppnar till mitt plan. Resan till Stockholm gick jättebra! Hamnade jämte en sjukt trevlig och pratglad person på flyget så jag tänkte inte alls på min flygrädsla! Hoppas det kommer gå lika bra till Etiopien....
nu sitter jag och tar ett glas vin och äter en macka, ska snart röra mig mot gaten så jag slipper stå i för lång kö🙈
Nästa gång jag landar är jag i ett annat land så då kanske jag inte kommer kunna uppdatera, vi höra i Zimbabwe!😍
-E

Nu är vi plats på flygplatsen! När vi skulle checka in väskorna så sa han som jobbade där att jag inte behövde tänka på att checka in väskorna något mer utan att som ska hänga med hela resan vilket är otroligt skönt! Jag har även fått bokat sittplats på flyget så att jag sitter i ytterkant vilket är viktigt för mig så det känns bra. Nu har jag och pappa hunnit med en lunch på Max och sen även en fika. Jag är så glad att jag har honom som stöd, världens bästa pappa❤️ -E

Nu sitter jag och pappa i bilen påväg mot Landvetter. Känslorna som går igenom mig nu är ångest. Att sätta sig i ett plan ensam är inget som jag är taggad på. Men jag tänker inte låta min flygrädsla stoppa mig från att göra det här, det funkar inte så. För att kunna övervinna sina rädslor måste man även möta dom. Jag får tänka som Stig Helmer helt enkelt, "jag är inte rädd, jag kan flyga"

Såhär ser min flygrutt ut:
Göteborg --> Stockholm
Stockholm --> Etiopien
Etiopien --> Zimbabwe
Flyger från Göteborg avgår kl 18.25, så när jag och pappa är framme på Landvetter så ska vi ta det lugnt och äta lunch.
Vi hörs igen när jag är på flygplatsen!
-E

Sitter just i skrivande stund på stadshotellet och bara tar det lugnt. Som jag skrev i föregående inlägg så jobbar jag på ett event på stadshotellet idag och det är inte lika krävande som det kan låta. Jag har för det mesta inte haft något att göra alls haha. Det var bara att hälsa alla välkomna och sedan sätta sig och göra något annat, detta har gett mig nog med tid till att läsa igenom massa papper till resan. Jag har även tagit en rundtur på stadshotellet då det är så vackert här, inredningen ska vi inte ens tala om!

Nu väntar vi på att dom har fika så att vi kan få röja undan lite smått i konferensrummet. Kan låta jättetråkigt detta men tanken på att jag tjänar pengar bara på min närvaro här skadar ju inte lika mycket ;)

-E

Denna veckan lägger jag jobbet lite på hyllan, det blir bara ett sista pass på mitt älskade Mariedal imorgon för att säga hejdå på återseende till kidsen och sen ska jag jobba på ett event på stadshotellet på torsdagen. Resten av veckan väljer jag att lägga fokus på att packa (!!!), förbereda det sista inför resan och umgås med nära och kära. Jag är så fruktansvärt dålig på att packa så det känns skönt att ha börjat i tid.

Idag har jag försökt att börja packa, tog en paus i packningen som bestod av björnbärsplockning med mamma, riktigt mysigt! För tillfället är jag hos Hannah för att mysa lite och fira hennes födelsedag lite smått då hon åker till USA i natt, så det blir ett mer ordentligt firande när hon kommer hem! Efter detta så ska jag träffa Benjamin för en sleepover❤️
Ha det fint! - E

Bild på me & My bestie Mosen.

Tjena! Det här blir premiärinlägget för min nystartade blogg som jag för stor del startar för att arkivera min första stora resa till Afrika. Här kommer jag lägga ut bilder och inlägg om vad som händer under resans gång, främst för att jag själv kommer vilja läsa om och minnas denna resan men också för att mina nära och kära ska få följa den fast på andra sidan av jorden :)

Resan:
Jag ska alltså ta mitt pick & pack ner till Afrika Zimbabwe och stanna där i 3 veckor för ett volontärarbete med Barn men även med lejon. Jag kommer få uppleva världen på ett helt annat sätt vilket ska bli mycket spännande. Lördag den 9/9 lyfter planet från Göteborg mot Afrika. Känslorna nu är 30% spänning 70% nervositet. Jag åker helt ensam och det är ett väldigt stort steg för mig som är otroligt hemmakär. När jag berätta för folk om min resa så är oftast den första reaktionen "men va, ska du ta hand om lejon?! Tänk om dom attackerar dig" men det jag är mest rädd för nu är flygresan haha. Jag har aldrig flugit själv och flygrädd som jag är är detta inte det bästa scenariot för mig. Men någon gång måste man ta ett steg ut från sin så kallade "comfort zone" och denna resa blir mitt steg.

Jag kommer också skriva om min vardag här på bloggen men just nu är resan prio ett! ;)