Idag åt vi middag på Café Bali. Vi har massvis med hak vi vill testa på här på Bali, speciellt i Seminyak så det lär bli en del lite finare middagar här, men det är en del utav upplevelsen här nere enligt mig!

Det var en mysig restaurang med alldeles rätt belysning och möbler. Maten var dessutom prisvärd. Testa deras Icetea lemon, såå god! Stället fåååååår...: fyra av fem caopat's från mig, helt klart värt ett besök helt enkelt.

• Asia, Indonesia

Tre från Kalanggaman!! Ön var verkligen så fin, vill tillbaka igen 😍

Hallå på er!!!

Jag är äntligen på fötterna igen efter en förnedrads lång virusinfektion. Men jag har överlevt och krigat i några dagar och nu går allt åt rätt riktning. Följer dock läkarens rekommendation att stanna inne och vila i fem dygn, så några dagar hemma på hostel får det bli.

Och hallå?! Vi har rest vidare till ett nytt land! Redan i Bali? Oj vad tiden går snabbt. Som vi väntat och väntat på Bali, alla talar så gott om stället, och inte för att tala om alla fina instagrambilder från denna indonesiska ö. Jag har ganska höga förväntningar på ön, men tror absolut inte Bali kommer svika mig på denna punkten. Gillar redan Kuta, och det sägs ju vara det värsta av det värsta haha.

På Bali ska vi i vare fall spendera en hel månad och med tanke på hur "liten" ön är tillskillnad från tidigare länder vi har rest till och hur korta alla transportsträckor nu kommer bli känns det hur bra som helst att ha landat. Här ska vi liksom hålla till, se till att skaffa oss brännor, upptäcka nya hak att äta på, se fina stränder, surfa och leva ett riktigt chill liv! Och såklart ska ni få hänga med. Kommit på en lösning med mina vecko-vloggar också, måste haffa någon med en dator så jag kan föra över bilder från min telefon till mitt USB jag har nedpackat!!

Tb till en frisk Emelie i ett härligt Coron.

Vill säga att Malapascua var en dröm men jag låg instängd på rummet tre av fyra dagar och har mått dåligt. Nåja, en dag var vi på heldagsutflykt till Kanganggaman för att se den kända strandtungan och paradisön. Det levde verkligen upp till förväntningarna men vi hade oturen att ha rikligt med regn under hela vistelsen där vilket resulterade i 00000% bilder. Det kanske var bra det där med regnet ändå? För sen upptäckte jag att ingen utav mina kameror hade laddning.. hade ju varit dubbelt så surt om det endast inte blev bilder pga det. På vägen hem blev vi pisseblöta och en snäll liten filippin lånade ut sin regnjacka till mig och en liten hoddie till Emma. Blev tyvärr inte mycket friskare av den där utflykten och nu står jag inte ut längre. Ikväll ska jag uppsöka närmaste akutmottagning och träffa en läkare. Min allmänhälsa här i Filippinerna har verkligen varit på botten näst intill hela resan vilket har resulterat i en hel del dagar fast på hostel/guesthouses för att kurera mig.

Håll tummar och tår att jag kan få någon dunderkur och bli frisk innan Bali!! Nu är det bara tre, kanske fyra timmar kvar tills vi är framme i Cebu.

Vi har lämnat Boracay bakom oss efter några mycket bra och mycket dåliga dagar. Låt oss säga att dem två första var toppen, vi hade sol och badade under dagarna sen festade vi och hängde med svenskar på kvällarna. Igår blev jag riktigt sjuk igen efter en väldigt för sen & trevlig kväll innan. Både jag och Emma sov ut länge men sen blev jag liggandes hela dagen i sängen eftersom jag både tappat rösten och lider av en grov förkylning. Vädret utanför gjorde det hela mycket mer okej dock, för det spöregnade. Vi har haft lite otur med vädret på Boracay vilket var tråkigt då vi hade planerat in att åka till Ariels Point och Pukka Beach, nu missade vi visserligen båda men det känns helt okej ändå för dit vi ska nu ser ut som rena paradiset!! Vi sitter på en buss ner till Ilo Ilo, sen ska vi ta ett antal färjor innan vi är framme i Malapascua!!!! Yey, hoppas bara jag hinner bli frisk. Vi har inga vilda planer där utan har mest tänkt ligga på stranden och passa bli att bli bruna så då kanske min kropp hinner återhämta sig på riktigt!

Så otroligt tråkigt inlägg jag vet haha, men tänkte att jag åtminstone måste uppdatera er lite om läget så detta kanske är bättre än inget ;)

Tour A i El nido. Har helt lagt ifrån mig alla typer av kameror i Boracay bara för att slappna av och inte tänka på något alls, så det blev i princip inte en enda bild därifrån :)

Jodå, lever gör vi men knappt mer än så! Igår kom vi fram till Boracay waaay to early. När vi lämnade Coron på morgonen hade vi förväntat oss att resan skulle ta två dagar med en natt någonstans på vägen men allt gick väldigt smidigt så vi var framme redan efter tjugo timmar, därmed hann klockan inte slå mer än 04.00 innan vi satte oss på den sista, tio minuter långa färjan. När vi kom fram åkte vi till Mc Donald's för att äta mat och fördröja tiden och vid soluppgången tog vi oss ut till stranden och tittade. Jättemysig start på morgonen men man ville ju inget annat än att sova vid den tidpunkten.

Vi lämnade väskorna på vårt hostel och drog sedan till White beach som ska vara så berömd. Stranden var riktigt fin men tyvärr är det tydligen "säsong" för sjögräs så det samlas en massa vid strandkanten och drar ut i vattnet. Men utöver det var det väldigt bra. "Viben" här är skön, alla och allt är väldigt chill. Vi låg på stranden hela dagen sen gick vi upp för att fixa oss, äta middag och sen dra ut. Träffade så otroligt många svenskar igår, så vi var ett gäng som drog en liten barrunda innan vi slutade upp på Epic för dans. Svettades så man hade kunnat tro jag duschat hahah... det var på tok för varmt.

Idag har jag vaknat upp förkyld eftersom AC'n stod på 17 grader inatt och killarna i vårt dorm hade gömt kontrollen :))))) Just nu hyser jag ju lite agg mot dem om man säger så... haha! Vi har iallafall käkat lunch och ligger på playan för att jobba på brännan, vädret är lite halvdant så vi får se hur länge vi orkar. Hörs sen

Märks det att jag gillar mina undervattensbilder eller? Haha! Men asså vår senaste tur klickade vi så många eftersom vi hade fenorna med oss. Dessa är från ett korallrev rätt nära vraket. Gillar kontrasten på den sista mellan djupet och det grunda. Trots att man inte ser det så blev det ett stup ner till säkert 20-30 meter men mina ögon kommer iallafall ihåg.

Nåja, nu är vi på väg till vår nästa destination och blev nyss uppflyttade till förstaklass stolar. Man njuter ju lagom eftersom det antagligen blir våran (Emmas**) enda nattsömn. Framme i nästa hamn är vi 02.30 om allt går som det ska, och då har vi inget boende bokat för ens natten därpå. Men men, vi får försöka hänga på något nattöppet och sen invänta första färjan till nästa ö. Är rätt så taggad på dessa dagarna men skriver mer sen, ska försöka vila lite... vi alla vet ju hur det är med mig och nattsömn på bussar, tåg, flyg och båtar!

En utav dagarna åkte vi på ett Safari i västra delen av Coron för att se giraffer och zebror. Det var kul att ha fått se giraffer i verkligheten eftersom jag tycker om det djuret väldigt mycket (har till och med en staty hemma av en giraff hahahah). I slutet fick vi till och med mata girafferna, var lite skeptisk eftersom dem berättade att griffer kan sparkas ganska vilt men vi blev inlåsta i en liten inhängnad så kom girafferna runt om och man kunde mata dem. Dem var så underbara, ville bara stanna där för evigt och gosa med dem.

Vet inte varför men denna bilden älskar jag. Tycker den är majestätisk med dem långa fenorna, men ändå lite läskig och spännande på samma gång. För mig symboliserar den frihet och det okända, och det är ju det allra bästa som finns!!

Vad tycker ni om den? Jag blev så glad att vi båda lyckades ta oss ner väldigt djupt, men det var en plåga i sig. Ajjj så öronen värkte (tryckutjämningen gick åt skogen) men vad gör man inte för bilden? Slutresultatet gjorde det 100% värt det haha.

Vad vi simmat idag!!! Är helt slut i kroppen, men på allra bästa sätt. Vi besökte bland annat ett ballt skeppsvrak och fick snorkla där. Sen simmade vi bland en massa fina korallrev och såg färgglada fiskar och försökte ta oss ner på djupet med fenorna, det är ju så mycket enklare. Vi tog några bilder jag blev väldigt nöjd med. Ska nog visa dem sen, synd bara att vi aldrig får några på oss tillsammans. Men dem blir aldrig riktigt så bra som vi tänker oss när det är någon annan än oss bakom kamerorna haha... ni ser ju bara nedanför vad som sker om man lägger gopro'n i en argentinares händer haha! Men hon gjorde sitt bästa så det är väl alltid något :)