Nu sitter vi på en restaurang och har beställt in en massa gott för att lyxa till det lite sista dagen här i Chiang mai. Gud vilken resa vi haft här, Chiang mai har verkligen varit helt underbart och vi båda vill återvända snarast möjligast, för att även hinna med Pai nästa gång. Vi får se hur det blir med rutten, men vi har haft lite småprat om att köra Thailand igen typ i April. We'll see! Det hade definitivt inte varit en förlust av tid att komma tillbaka, så vi ska fundera lite extra de kommande månaderna innan det är dags att ta ett beslut haha.

Igår var en jättebra dag. Vi hade bokat in oss på en dagstur upp till några vattenfall, Thailands högsta punkt mm så hela dagen gick till det, slitna och trötta kom vi hem och sen drog ut för att köpa tågbiljetter. För första gången på länge gick det inte vägarna för oss, tågbiljetterna var slut. Efter kort övervägande fick vi bestämma oss för nattbuss. Men har vi överlevt den förra kan vi överleva alla. 19.30 lämnar vi för Bangkok.

Sen var det dags för den omtalade Sunday Walking Street. Vi mötte upp Alice och Sara, så gick vi runt och kollade en stund innan vi köpte grillad majs och fortsatte vår kväll mot Babylon Bar för lite biljard. En utekväll väntades och sedan avslutades på Spicy. Nöjda är vi nu.

• Thailand , Asia

Tjohej. Vart ska jag börja? Igår skulle vi till en rooftopbar och dumma som vi är tar vi råd av vår receptionist, jättesnäll och duktig, men allvarligt? Han hade ju NOLL koll på vad en rooftopbar var, när Emma ställde frågan blängde han först på henne i fem minuter. Knepigt tänkte vi och försökte förklara det på ännu ett sätt, och får då anvisningarna till en bar en bit bort. Vi traskar dit och möts av en uteservering? Hahahah stackars liten, han kan ju verkligen inte förstått oss. Nåja, det blev en mycket trevlig kväll ändå, lagom tidig eftersom vi hade en utflykt inbokad tidig morgon idag. Rooftops får vi la bocka av i Bangkok om några dagar!

Nu är vi nyss hemkomna, och ska byta om, beställa en uber och ta oss till tågstationen för att köpa biljetter, sen åka till Chiang Mai's största marknad, Sunday Walking Street. Berättar mer om dagen senare, nu blir det snabbt in i duschen. Ingen tid ska gå åt spillo haha.

Emma och vår dormmate Amon.

• Thailand , Asia

Nyss käkade vi ännu en caopat, ännu en gång på ett gatustånd i något hörn av en gata. Och ännu en gång får den högsta betyg. Hur ironiskt att det billigaste och smutsigaste även är det godaste? Trots att jag är mycket nöjd oavsett pris måste jag ju poängtera att vi slagit rekord i billigaste caopat på resan. Den gick hem för endast 35bath, vilket är ca 9 svenska kronor.

Nu ska vi hem till hostelet och vila lite sen möta upp Viktor och Lisa åter igen för lite biljard och kanske någon rooftop bar. Måste tillägga att vi trivs jättebra i Chiang Mai, en väldigt trevlig, utvecklad och fin stad. Dessutom mycket större än vad vi väntat oss, så vi blev ju definitivt positivt överraskade.

• Thailand , Asia

Japp, när det var lerbad så var det LERBAD. Skojar inte när jag säger att Emma och jag hade lera bokstavligen talat överallt. Ledsammaste var ju att det verkligen bara var vi som blev utsatta, thailändare startade krig med oss det första som hände nere vid gyttjebadet så efter ett tag var det bara att ge upp och ge efter leran och leva med det. Elefanterna njöt ju till skillnad från oss, så på något sätt var det ändå helt okej att stå där neddränkt av illaluktande sörja.

• Thailand , Asia

En morgonkaffe på ristr8to satt inte helt fel. Där drack jag en Satan Latte, wow alltså! Kan nog ha varit den bästa i mitt liv. Kafét har vunnit ett flertal priser i latteart, 5:e bästa i världen är dem för att vara mer precis. När vi fick tipset igår av Viktor och Lisa var vi ju bara tvungna att testa idag. Man fick beställa från en meny och välja kaffebönor från olika länder, styrka osv. Helt klart värt ett besök om man är i Chiang Mai. Ristr8to är belägen på Nimman road, västra sidan vallgraven. Jättemysig inredning och helt klart bästa kaffet.

• Thailand , Asia

ÄNTLIGEN, ääntligen är videon uppe. Den är försenad några dagar främst pga den långa resan upp till Chiang mai, men också för att vi aldrig kunnat ladda upp powerbanks osv. Jag brukar tycka det är smidigt att sitta på tåg/buss och redigera men utan ström blir det svårt.

Denna veckan får ni följa med oss ut på paradisöarna, titta på apor, besöka havets botten och undersöka mörka grottor. Det blev mycket filmat så denna gången är videon rätt så lång, men ville verkligen inte klippa den i två omgångar.

Vilken förmiddag! Elefanterna var helt fantastiska. Jag var verkligen orolig att elefanterna, trots vad vi tidigare hört, på något vis skulle fara illa till eller bli dåligt behandlade men allt var väldigt organiserat och elefanterna verkade ha roligt på riktigt. När vår grupp kom så sprang elefanterna fram bortifrån någon äng för att visa upp sig och få tjuva bananer. I slutet när vi badade dem i floden såg man verkligen hur dem njöt och rullade sig. Jag förälskade mig i en lite mer ensam elefant, hon var en 28årig gammal tant som säkert varit med om mycket hemskt. Åpen var hon med, jag tyckte det var jättecharmigt!

Camp 6, hade utöver alla vuxna elefanter även två små ungar, en på bara tre månader och en på ett år och nio månader. Ville bara äta upp dem båda två för dem var såå söta. Och deras snablar var helt otroliga! Så kraftfulla och starka.

Detta Elephant sanctuary hade 32 stycken elefanter som alla blivit räddade från folk som misshandlat, eller behandlat dem fel på något vis. Oftast har dem kommit från elefantgårdar som håller i ridturer. Vår guide berätta hela historien bakom, men den blir lite väl lång att dra upp här. Hur som helst var det intressant och väldigt givande. Och att få se elefanterna i sitt rätta element, bada i gyttja och slänga runt i vattnet var helt amaazing. Kan helt klart rekommendera er att göra en utflykt till ett sanctuary, alla håller i samma typ av visit så det spelar ingen roll vart man drar i princip, då alla har syftet att rädda elefanterna från ridning och felaktig behandling. Så länge man inte stödjer ridningen så kommer den branchen att minska mer och mer, och förhoppningsvis försvinna helt inom de närmsta åren. Vår tur kostade 1500bath och var helt klart värt varenda öre.

Där har ni henne, hon var helt underbar.

• Thailand , Asia

Godmorgon! Emma och jag har varit uppe sen 06.00 och gjort oss redo för en ny dag. Strax innan sju blev vi upphämtade av en taxi och nu är vi alltså påväg ut till ett Elephant sanctuary här i Chiang Mai. Vi ska vara framme om ca en timme, sen har vi fram tills eftermiddagen att umgås med elefanterna. Ikväll ska vi på marknad och även träffa en gammal jobbarkompis till Emma och testa på veganskt. Solen har gått upp och det ser ut att bli en kanondag.

Det är något alldeles speciellt med resandet. Att på något vis färdas från en plats till en annan. Att svepa förbi landskap från tågfönstret, eller att känna med personen nere på gatunivå uppifrån bussens något högre utsikt. Att skåda molnen, och inse att du som brukar stirra upp på molnen som rör sig i horisonten nu rör sig olikt, det är inte längre du som tittar upp, det är molnen. Vingen som fridfullt färdas framåt, orörd, stilla. Att se vågorna breda sig ut över havet tills man inte längre kan se skillnad på vart den våg du just följt färdats, kanske känna det där stora hålet i marken när bussens ena hjul slår i lite för hårt. Eller skumpandet som uppstår på den rätt så gamla, rostiga tågrälsen. Hur livet utanför går i sin vanliga takt, medan du själv färdas mellan två olika. Var destination har sin egen charm och jag blir bara mer och mer tacksam för var dag som går. Lyckan som sprider sig i bröstet, när jag infinner mig själv i mitten av allt, av resandet. Att det är jag som ännu en gång får sätta mig på den där obekväma stolen och färdas mellan två helt olika liv. Såpass bekväm som jag någonsin kommer kunna vara.

Vi sitter äntligen på det fjorton timmar långa tåget som ska ta oss till Chiang Mai. Snacka om långa resedygn, tror detta blir den längsta resan i tid under hela vår vistelse. 28,5 timmar har vi färdats när vi väl stiger av tåget. Kan ju knappt fatta att jag orkat hittills. Sista natten på hostelet på Phi Phi fick jag ca 3-4 timmars sömn och sedan dess har det varit full rulle och jag har inte fått mig en blund. Ni kan ju bara gissa hur skönt det ska bli att komma fram till en riktig säng och sova! Må ju säga att det kan vara en fet nackdel att inte kunna sova på bussar/flyg osv. Hoppas jag kan få lite lugn och ro här på tåget så jag hinner vila upp kroppen, den känns allra främst som en degboll men även livlös och hjärnan hänger inte alls med. Tror knappt jag lyckats få ihop detta inlägget utan större stavfel. Går lite på extraenergi nu. Men taggad på Chiang Mai är jag iallafall, att få se elefanterna, naturen, kulturen och det mer genuina Thailand till skillnad från allt turistigt.

Dessutom har vi fått resan upp riktigt billigt. Allt som allt, inklusive taxis mellan nödvändiga stopp så har resan gått på 1091 bath vilket är ca 280kr. Klagar inte, det är långt under vår budjet. Fatta att vi färdats genom hela Thailand för den summan, hit me up när ni hittar samma pris hemma i Sverige. Det är nu man fattar hur sjukt billigt det är. Egentligen kunde vi tackat ja till en biljett för ynka 100bath för hela resan upp, alltså 50bath per person men vi körde på säkert val och tog andra klass. Helt bedrövligt vill vi ju inte ha det. Nu ska vi göra oss hemmastadda här på tåget. SÅÅÅÅ GLAD VI HANN MED DET TIDIGA TÅGET. Emma och jag var bokstavligen talat i extas när killen bakom disken sa att det fanns platser kvar på tidiga tåget. När vi väl stigit på tåget hoppade vi runt av lycka och kramades som aldrig förr. Vi är framme 19.30! Syns då bästa bröder.

När man inte får plats med benen och är 164cm kort vet man att det är lite plats i bilen, på riktigt.

Framme på Bangkoks tågstation lagom förstörda efter de första 13h blivit avklarade. Köpte dyr islatte för att kunna ladda våra powerbanks. Halvt nöjda, halvt besvikna.