Lite blandat från vad vi har hittat på de senaste dagarna r på Teneriffa. Olyckligtvis har både jag och Elin åkt på matförgiftning (vad vi tror) så vi ligger instängda på hotellrummet och försöker ta ikapp oss. Förhoppningsvis är vi uppe på benen redan ikväll.

Landskapet här är iallafall helt otroligt och jag blir överraskad för var dag som går. I tisdags var vi uppe bland bergen på den nordvästra delen av ön och fick se tre typer av landskap på bara några kilometers avstånd. Vill bara se mer och mer, Teneriffa är helt fantastiskt fint!!

• Spain

Så för ett tag sen bokade jag och Elin biljetter till Teneriffa i början av december!!! Den 4 lämnar vi Sverige för en veckas äventyr. Har planerat in allt från vandring och utsiktsplatser till fest och god mat. Hoppas på kanonväder (vill ju kunna bada i havet (naiv som få))!

Bilderna är lånade från instagramkontot: visit_tenerife

Sååå några veckor har gått sedan jag besökte Nice och jag tänkte att det var dags att dela med mig av en kortfattad Nice guide.

Allmänt:
Nära till allt i Nice! Likt alla säger så kan faktiskt fransmän inte bra engelska, dem talar väldigt begränsat med engelska vilket jag upplevde i alla typer av situationer: mataffären, utelivet, guider mm. Men det går såklart att göra sig förstådd. Råder dig dock att öva in lite fraser ändå! Jag lärde mig bara "hej", "tack", "skulle vi kunna få beställa ... är du snäll", "hejdå", "nej" och "ja" och klarade mig finfint medan det blev mycket mindre komplicerat för fransmännen. Res till andra kuststäder.

Boende:

Jag fick ju möjligheten att bo hos Emma, vilket var helt perfekt. Otroligt läge, fräscht och skönare än ett trångt hotellrum. Gillar idén och tanken av att bo mer likt "the locals". Behövde ju aldrig leta boende, men skulle absolut tipsa er om att testa på sidor som Airbnb eller liknande, näst intill alltid går det att hyra lägenheter/hus där under en mycket kort vistelse också. Lägenheten Emma bor i ligger mellan områdena "La buffa" och Gamla stan väldigt nära stora aveny gatan De Verdun Avenue Félix Faure. Cirka 50 meter till den stora restauranggatan samt strandpromenaden. Det var det ultimata läget enligt mig, vilket jag även påpekade till Emma ett antal gånger (hahah hon måste tröttnat). Rekommenderar starkt att bo där eller:
• Vieux Nice (Gamla stan). Mysigt område med stort urval på restauranger och cafeér i olika prisklasser, uteliv, nära till stranden och fin arkitektur.
• Ovanför hamnområdet mellan "Riquier" och "Lympia". Allmänt trevligt, lite mer off från där allt händer och ett område en otrolig charm, hamnområdet är mysigt och här är utbudet på restauranger lika stort som i Vieux Nice eller restauranggatan.

Ta sig runt:
Det är promenadavstånd till i princip allt. Bor man någonstans längs strandpromenaden så finns det dessutom inte mycket transportmedel. Vi klarade oss riktigt bra till fots men annars finns en spårvagnslinje och en del bussar. Gillar dock att gå till fots då man får se staden mer än via fordon. Annars är cykel ett bra sätt att ta sig runt om man inte ska upp till slottet.

För att ta sig till och från flygplatsen finns flygbussar som går från centrala stan (vi hoppade på precis utanför Emma vilket var sjukt lämpligt) och dem går till och från fram tills midnatt. När jag anlände till Nice tog vi Uber och det är ju också sjukt smidigt sätt. Bussarna med förbindelse till och från flygplatsen kostar ca 6 euro.

Dags att turista:
Nice är en väldigt mysig stad men dock ganska liten för att spendera en längre semester i. Jag åkte ju ner från torsdag till måndag där två halvdagar gick åt till andra städer än Nice, ändå kände jag mig ganska nöjd när jag åkte hem. Mycket hinner man se när man går till fots. Men det första måste't är Gamla Stan, trånga gator med mysiga små butiker, färgglada hus i italiensk stil och mycket folk och det viktigaste utav allt god mat! Andra måste't är det gamla slottet. Nu finns det i princip bara ruiner kvar men utsikten från berget är helt fantastisk. På ena sidan av berget finns vattenfall och en utsikt över hela stranden. Den andra sidan bjuder på en utsikt mot hamnområdet och bergen i bakgrunden. Tredje måste't är definitivt att promenera till hamnområdet och gå runt hela hamnen.

Annars är det väldigt värt att ta tågen till Cannes, Antibes eller Monaco. Andra heldagen tog vi tåget västerut mot Cannes, en resa på ca 40 minuter. Tur och retur kostade ca 110kr men det varierar från dag och dag (priserna går att få ner en del). Väl framme gick vi till turistbyrån och skaffade en karta, kollade i hamnen på alla yacht, promenerade upp till deras lilla "fort/slott", gick genom staden ner till stranden och solade en liten stund innan vi tog strandvägen till andra sidan stan. Filmfestivalen hålls i Cannes varje år så en hel del stjärnor har lämnat handavtryck vilket vi tittade på, sen gick vi på en mysig marknad och Emma köpte en fransk bok. Cannes var fint det med, men fick inte alls samma känsla som i Nice.

(Monaco kommer i ett eget inlägg).

Annars är Nice känt för sitt hotell Negresco (svängde förbi en dag där när Emma var i skolan) och sina konstmuseum (Matisse, Chagall och Musée d'Art moderne et d'Art contemporian) Alla ligger centralt och sägs vara riktigt bra om man är intresserad av sånt.

Shopping:
Likt min hemstad Göteborg har även Nice en aveny med shopping. Massor av butiker (bland annat min favoritbutik utomlands Beskha) och trevlig gata. Dit går även spårvagnen om man tycker det är lämpligt att utnyttja detta färdmedel. Avenyn heter Avenue Jean Médecin och har allra främst kläder, så letar man efter souvenirer skulle jag istället tipsa om Gamla stan där många charmiga småbutiker är belägna. Har inte jättemycket att säga om shoppingen då vi inte ägnade tid åt detta alls. Jag shoppade någon timme sista dagen och priserna är relativt vanliga om man jämför med Sverige. En del dyrare, en del billigare!

Fest:
Nice har många trevliga barer och pubar av olika slag. Som mojito beroende både jag och Emma var lockades vi till gamla stan där en bar hade "partymojitos" för 6 euro. Inte dem godaste men mysigt ställe som även serverar mat (mycket av det såg sjukt gott ut?!?) och nära till flertal klubbar. Därefter drog vi till nästa ställe som låg vägg i vägg (gamla stan är komprimerat och alla barerna låg typ på en av de större gatorna som en liten aveny typ). "Les 3 diables" hette denna bar/klubb som serverade sjukt äckliga drinkar... Det var litet och dem spelade sjukt weird musik men fransmännen verkade gilla det så antar att det kanske var helt godkänt från deras sida. Som turist tycker jag man precis som vi gjorde, vandra vidare till något annat. Samma kväll sökte vi oss vidare till klubben Club des Coulisses som låg på gatan Rue Chauvain. Här spelades det välkända hits inom hip hop, rnb och pop. Ganska avslappnad och mörk klubb med ung "publik". Precis som överallt annars drar festen igång senare än hemma, runt 1-2 var coulisses knökad. Så förfesta länge mina vänner!

En annan kväll drog vi till La Shounga även detta ställe känt för sina mojitos. Ännu billigare (5 euro), ännu bättre! Vi satt på uteserveringen vilket man definitivt kan göra fram tills november månad. Dem hade egen riktigt skön DJ som spelade personlig men ball musik, väldigt blandat. Dit rekomenderar jag er att gå!

Då bär det av mot Nice. Sitter just nu på flyget, så inlägget lär dyka upp vid mellanlandning. En weekend väntas, jag och Emma ska bara hänga, äta gott och så ska hon visa mig staden.

Tror vi ska åka över till Monaco en heldag men utöver det tar vi oss dit vindarna bär oss haha. Och vet ni vad jag upptäckte innan jag gick på planet? Vi ska få dåligt väder. Fy asså, hoppas verkligen att väderleken vänder lite. Än så länge ska vi ha sol två första dagarna men kallt. Det är upp till bevis nu, är lite skraj men i och för sig så stämmer ju nästan aldrig väderprognosen ändå!

Bilder lånade från printest

• France

En jättefin trädgård som är värd att besöka i Berlin är Charlottenburg palace! Grusvägarna leder en runt kanalen och en sjö, och sen såklart runt dem fina blomsterarrangemangen på baksidan av palatset. Fanns även möjlighet att gå in i palatset och byggnaderna belägna i trädgården. Mysig utflykt och perfekt när vädret är bra. Ta med en picknick och slå er ned någonstans på gräset. Men akta er så ni inte kommer med i bakgrunden på alla brudpars bröllopsfotografier!

Allmänt:

Staden som luktar illa. Direkt när vi anlände till flygplatsen i Tegel kände vi av detta, och resterande del av vistelsen blev tyvärr inget bättre. Var beredda på att det inte är lika fräscht som hemma i Sverige! En storstad som inte har något inre centrum utan tre stycken istället. Finns alltså flera ställen som är knytpunkter. Klottrets hemstad, här finns det på allt och alla, högt och lågt!

Boende:

Vi bodde ute i området Charlottenburg, vilket ligger i västra Berlin en bit ut med tunnelbana. Det funkade kanon för oss då vi hade två tunnelbanor med bara några minuters gångavstånd. Hotellet hette Haubach Hotel (Haubachstrasse 22, 10585 Berlin) och gick på ca 1300kr för 4 nätter (värt att tillägga var att Berlin maraton var under denna helg). Stort rum, kylskåp och nyrenoverat badrum, helt okej för priset och läget. Många har tipsat mig om att bo i Östra Berlin men vi trivdes bra här. Andra områden jag skulle rekommendera är kring Alexanderplatz eller Potsdamer platz och allt däremellan eftersom det är allra centralast!

Ta sig runt:

Från flygplatsen Tegel tog vi buss 9x till en hållplats nästan precis utanför vårt hotell. Smidig förbindelse som går hela vägen in till stan! Luras inte utav alla taxichaufförer, för en resa på ca 5km ville dem ta 25-30 euro, vilket inte ens en taxi hemma i Göteborg kostar. För att ta sig runt i stan funkar tunnelbanesystemet utmärkt. Fixa en karta över Berlins tunnelbanor som du har i väskan så klarar du dig galant. Vi behövde aldrig fråga om hjälp, systemet är lätt att förstå sig på och väldigt tydligt. 72h fritt åkande (även inklusive buss och spårvagnar) gick på 25 euro. Helt klart värt det då turistattraktionerna är väldigt utspridda kring hela stan.

Dags att turista:

Berlin har så mycket att erbjuda och trots våra tre heldagar samt en kväll kände vi oss inte helt klara när vi satte oss på flyget hem. Första dagen blev det en del shopping (vi besökte Mall of Berlin) och sightseeing därifrån längs gatan Ebertssrasse bort till den kända Brandenburger tor och deras byggnad för Parlamentet (platz der Republik på gatan Scheidemannstrasse). Huset hade en glob upptill med bra utsikt och gratis entré om man har lust att ta en titt inne, man måste dock förboka dagen innan med personnummer och ha med sig giltig legitimation. På vägen dit hann vi även se förintelsemonumentet och en utställning för handikapp i OS. Dag två promenerade vi till Charlottenburg Palace från vårt hotell och vandrade i deras mysiga trädgård, tittade på brudpar som tog bröllopsbilder och käkade lite frukt. Därefter såg vi Berlinmuren och gick även in på museumet "Wall of Berlin". Intressant och väldigt hjärtekrossande. Ena sidan av Berlinmuren visar några av dem som fallit offer för det pågående kriget nere i Syrien, så hemskt men väldigt viktig utställning. På kvällen åkte vi till Alexanderplatz för att äta middag ute och ta en titt på butikerna där. Sista dagen åkte vi upp till det så kallade djävulsberget (Teufelsberg på tyska, teufelsseechaussee 10, 14193 Berlin). Ett utsikts&radiotorn från andra världskriget. Helt nedklottrat och beläget med en otrolig utsikt om man tar sig upp högst upp i en av byggnaderna. Det ligger högst upp på ett berg så bekväma skor, kamera och något att äta är ett måste! Inträdet kostade 7euro (med studentkort 5euro istället). Fanns även guideade turer på tyska&engelska men det var dyrare och inget vi var intresserade av. På kvällen åkte vi in till Checkpoint Charlie och promenerade genom stan innan vi satte oss på den indiska restaurangen Amrit. Gott betyg från oss, mycket mat för pengarna och vanliga priser, fräscht och trevligt. Värt att besöka om man gillar indiskt. Belägen vid hållplatsen PostdamerPlatz.

Tips: hyr en cyckel för en heldag och ta er igenom stan. Jag ångrar så mycket att vi inte tog oss tid till att göra detta. Mycket smidigare än att gå!

Shopping:

Alexanderplatz erbjuder stora shoppingcentrum och välkända kedjor som Primark, H&M, NewYorker, C&A. Mycket folk och lite för trångt för min del.
Mall of Berlin (liepziger platz 16, 10117 Berlin), ett 4 vånings shoppingdistrikt med alla möjliga butiker, bland annat Zara, Zara Home, H&M, Gina Tricot, Bershka, change, deichmann, foot locker, Hollister mm. För den som gillar mat är högsta våningen en foodcourt med bara massa mat! Under vår weekend spenderade vi dock inte mycket tid på shopping så vi hann inte se jättemycket utav utbudet. Skulle säga att överlag så finns det butiker lite överallt om man håller sig mellan postdamer platz och Alexanderplatz. Finns även en del shopping mellan de två hållplatserna Zoologisher garten och Kurfürstendamm som är ett utav stadens "centrum". Dit åkte vi för forever21 men andra kedjor finns även här.

Fest:

Vi var bara ute en kväll då vi var helt slut efter dagarna ute, men då åkte vi bort till östra delen av Berlin tillsammans med ett par tyska killar från München. Hållplatsen med tunnelbana hette Warschauer str och är ett extremt hippie område. Om jag ska vara ärlig kändes det sjukt shady. Vi gick in längs en gränd (följde folkmassorna) och hamnade upp på en klubb som hette Cassiopeia. Den kvällen var musiken 80tals tema. Väldigt blandat folk och dem bjöd på en gratis shot. OBS: Dem tar inte kort!!