Här har ni vietnam! Mycket trevligt land, och mycket billigt land. Vi drog till Hanoi, sen Sapa i norr, Halong Bay i öst, slutligen nedåt i söder till Mui Ne och Ho Chi Minh. Två sjukt bra veckor.

Några dagar har passerat sen vi anlände till Filippinerna, men gud så mycket vi har hunnit med. Och allt har varit helt amaazing. Det har varit skönt att saker och ting har rullat på utan större problem nu till skillnad från i Vietnam, men vi får la se hur länge turen håller i sig.

Hur som helst har vi dragit igenom hela Cebu Island under dessa dagar och har nu åkt över till ön bredvid, Bohol. Vi började i Alegria för att sedan åka vidare till Oslob en natt. I Alegria var vi ute på äventyr en heldag och hann med både Canyoneering, Kawasan Falls och Hot springs. Efter det var vi totalt slutkörda men åkte glatt vidare till nästa destination med ryggsäckarna fulla av genomblöta kläder. Väl framme i Oslob checkade vi in på ett jättemysigt guesthouse precis intill vattnet och vår husmor gav oss massa tips och var hur trevlig som helst. På kvällen åt vi middag vid alla grillstånden och la oss sedan tidigt efter att ha lyssnat på lite podcasts. 05.00 ringde klockan och det var dags att bege sig till valhajarna. Och gud vilken upplevelse, dem där djuren är inget annat än MÄKTIGA och helt fantastiskt vackra. 1000peso fick vi betala, värt varenda krona trots att hela upplevelsen var väldigt turistig. Det var på tok för mycket folk överallt men men.

Hem till vårt rum och sedan hoppa på en båt som skulle ta oss till Alona beach, turen tog tre timmar och jag satt o stekande sol så blev lagom bränd. Just nu ser jag ut som en kräfta, men överlever förhoppningsvis. Hur som helst har allt varit helt maxat och jag kan knappt bärga mig tills imorgon när vi ska börja utforska Bohol istället.

Mest ironiska: när vi satt nere i lobbyn på Chien hostel och pratade utresedatum med killarna från Stockholm och Emma får för sig att kolla upp våra flygbiljetter, inser att vi bokat fel månad och vi typ måste gråta av skratt bara för att. Hahah blev inte ens förvånad efter allt vi gått igenom.

Roligaste: att vi alltid gått efter mottot "det kan inte bli värre" så har det alltid blivit värre :PpppPPPpp

Tuffaste: alla biljardspel jag har förlorat. Antingen mellan mig och Emma eller Emma och jag mot andra. Skäms ju nästan, det har tagit hårt på självförtroendet och att man är en dålig förlorare gör inget bättre. Inser ni vilka i-landsproblem eller? Haha, älskar hur vi lever här ❤️❤️

Insikt: att vietnameser är ett väldigt trevligt folk men ack så dåliga på planering. Vad det än gäller.

Lärdom: att vi aldrig mer bokar något i förväg. Uppenbarligen suger vi det haha!!!

Mest värda: vårt hostel i Siem Reap var sjukt värt så det stället får dela plats med besöket på Killing fields i Phnom Penh. Ett ABSOLUT måste.

Godaste mat: Vi åt gyros och langos i Mui Ne väldigt nära vårt hostel. Det måste nog ha varit det godaste hittills, kändes som att jag var i Grekland igen (gyrosen var perfekt).

Bästa guide: vår härliga Sapa Guide. Hon var väldigt öppen, duktig på engelska och lärde oss så mycket om deras kultur och liv.

Soligaste dag: den perfekta dagen vi hade på Koh Rong när vi drog till två helt fantastiskt fina drömstränder.

Värsta busstur: mellan Vang Vieng och Luang Prabang tog vi en minibuss på den skumpigaste vägen jag någonsin åkt på. Trodde nästan på riktigt att vi skulle åka av vägen någon gång där, kan ju säga att det är tur att man blivit van vid galna förare. Men denne var då något utöver det vanliga. Hade lagom ont i rumpan efter det!

Beroende: att åka buss. Det är vi och dem mot världen. Mot alla odds hamnar vi alltid på bussar i slutändan haha.

Misslyckande: Dricka yoghurt-kaffe i Hanoi.

Skämt: "Are your names Emma and Emelie? That's easy, like Eminem." Alltså wtf vi har hört skämt om våra namn minst varje gång vi nämner dem, eller när en kille sa åt Emma att söka till Idol hahah. Dem får dela en förstaplats.

PS: skoja totalt, månadens skämt är ju givetvis att Emma inte kunde simma.

Pajjas: oss själva. Tror nog inte vi skrattat åt något eller någon lika mycket som vi skrattat åt oss själva och våra misslyckanden.

Missbruk: ordet deluxe. Låt mig aldrig använda det igen.

Så länge som jag längtat och drömt om Filippinerna och äntligen är vi här?!? Vi anlände igår på natten och tog in på första bästa hostel för att sedan röra oss nedåt mot kusten. Efter en god frukost packade vi väskorna och satte oss på en lokalbuss mot Alegria där vi håller till just nu. Tanken var att vi skulle till några hotsprings men dem stängde för tidigt för att vi skulle hinna uppleva det, så imorgon har vi ett fullspäckat schema med flera aktiviteter inplanerade.

Alegria är verkligen hur mysigt som helst, det är en liten kustby med massa locals som springer runt på den lilla huvudgatan och där man handlar genom små fönster (som förr i tiden) i de olika kioskarna. Inte en turist har synts till mer än mig och Emma, och det märks att det inte är vanligt att se blonda tjejer här. Varenda local vinkar glatt, hejjar eller tittar ut från bilfönstren och skriker vilt efter oss när man promenerar längs gatan. Och det är inget skämt att befolkningen här är den trevligaste jag mött någonsin. Nu har jag ju iofs bara en uppfattning på några dygn men alla är hur hjälpsamma och glada som helst. Kort sagt kunde jag inte vara gladare över att vara framme än vad jag är just nu, trots att det är grått och tråkigt väder.

Wifi är inte på topp och mitt internet jag köpte har tydligen tagit slut trots att jag köpte obegränsat... såå uppdatering lär ju bli dryg. Men vi lever iallafall!

Då var vi åter igen ute på vift. I skrivande stund sitter jag och Emma vid våran gate och väntar på att få gå på vårt plan alldeles strax. Vår tid i Vietnam är över efter nästan två veckors resande. Vi har lärt oss mycket, och misslyckats ännu mera. Men trots alla motgångar har vi haft en otroligt bra tid, vi har hunnit se mycket (aa om vi bortser från det faktum att vi missade en av våra viktigaste destinationer hahaha) och nästan allt har varit över förväntan.

Men än har vi ju inte lämnat landet, så oturen har blomstrat som aldrig förr!! Vi anländer till flygplatsen och ska checka in vårt bagage men så finns inte vår betalning med. Det börjar bra liksom. Haha här började man ju smått skratta. Efter lite strul så blir vi tvungna att betala dubbelt upp för vårt vikt och vi ville mest slå något i huvudet på dem som sitter bakom kiwi.com kundsupport. Ett stort otroligt skämt ännu en gång, denna gången skrattar man ju ännu mer än tidigare... det är ju verkligen ironiskt hur allt bara blir värre och värre. När vi tillslut checkat in bagaget så säger personalen att vi ska hämta ut bagaget för en elektronisk kontroll (wtf?!?!) när dem redan skickat iväg det. Man blev ju förvirrad till max men kort sagt så löste sig även det. Vi gick igenom passkontrollen och jag fick åter igen stämpeln längst bak i mitt pass (ni förstår inte vilket störningsmoment det ÄR hahah, min frustration över att jag inte kan göra något åt saken är ju toppad till max).

Nåja!!! Nu har vi köpt den dyraste chockladkakan vi kunde hitta och ska iväg till Singapore, hörs där.

• Videos , Asia

Imorse steg vi upp 04 för att få se soluppgången vid dem vita sanddynorna. Som vanligt lyckas jag och Emma ha otur nog att inte få se någon soluppgång alls. Ännu en gång tog molnen över, men jag börjar inse att det nog är ödet och att det inte är dags för oss att se våran episka soluppgång än. Den kommer när den kommer.

Hur som helst så var sanddynorna mäktiga, dem vita var bäst om man ska jämföra. Hade dock velat se dem röda dynorna i solnedgången...! Nåja, vår tid i Mui Ne är redan över. I eftermiddag återgår vi till vårt älskade bussliv för att ta oss ner till Ho Chi Min.

Här får ni lite försmak på hur det såg ut.

Vilken pers det har varit att ladda upp denna vlogen. Den skulle egentligen ha publicerats för en vecka sen men bättre sent än aldrig. Internet har samarbetat lika med noll. Drog ihop hela Laos i en och samma video.

Vi är framme efter fyrtiofyra timmars resande. Resan gick smidigt trots att det var ganska långa byten emellan bussarna. Det kändes absolut inte värre än resorna vi gjort hittills haha. Ikväll ska vi unna oss gyros och lite drinkar, och nu tar vi några lugna timmar vid poolen. Hoppas ni har det bra hemma i kylan. Håll ut vänner, snart vänder det förhoppningsvis!