safari och utflykter

En vecka gått sen vi kom hem från Hell's gate – vår alldeles första safariresa. Tämkte att det var på tiden att lägga upp lite bilder och skriva om resan.

Vi vaknade tidigt lördagmorgon och hjälpte packa skolbussarna — allt lastas ju på taket. Sen var det frukost som gällde och upp upp iväg. Det var en bussresa på 2-3 timmar, där vi sjöng, såg giraffer och fick uppleva kenyansk trafik på riktigt — mamma du skulle fått panik hela tiden, inte något för dig.

Påväg in i nationalparken! Vi behövde gå ur bilen och gå igenom en gate och visa att vi var elever och jadajada. Det stället var iallafall fullt av babiander — imponerande men läskiga djur, de rörde sig så likt oss människor lite farcinerande faktiskt.

Lite mysiga bilder från utkiksplatsen vi stannade vid på vägen till hell's gate

Väll framme fick vi tältindelning och sätta upp tältet, tur att några i min grupp visste hur man gjorde för jag var inte till så mycket hjälp. Tältkaoset följdes av en promenad i nationalparken på ca 7 km. Tror inte riktigt att går är min grej för det var inte riktigt det roligaste jag gjort så att säga men det var la kul. Vi såg några olika antiloper och zebror, babianer och bufflar på längre avstånd.

Efter det så var det dags att laga middag. Tända elden, skala och skär grönsaker, koka ris, skära kött — allt som allt tog det typ 2 timmar, det hann blev mörkt och började regna, men gott var det i alla fall :) Jag var med och stekte grönsaker samt skalade morötterna och för nån som vanligtvis inte gillar att laga mat så var det förvånadsvärt kul.

Matlagning vid stekpannorna över elden och jag i mina regnkläder skalandes morötter;)

Resten av kvällen spenderades mysandes runt lägerelden med marsmallows och lekar. Sen var det bums i säng (eller kanske sovsäck?) för att gå upp kl 6 följande morgon för att se soluppgången som visades sig va riktigt klen pga alla moln.

Pannlampan användes flitigt under kvällen, mentor och säkerhetschefen Christian var mycket imponerad över hur bra den var.

Bilder från soluppgången! Som ni kan se var det mycket molnigt och knappt så man såg något alls av de vi hade förväntat oss..

Efter soluppgången så tog vi som redan var uppe tag i att göra frukost. Fattiga riddare var vad det stog på menyan och jag kan säga att jag och isabelle stog och stekte dom i en och en halv timme medan hanna var 1:e sockerkvinna och vera the buttergirl!! det blev ialla fall riktigt goda fattiga riddare (eller poor knighters som vi nu kallar dem) Förutom det så var det scrambeled eggs som nån liten jäkel hade översaltat något katastrofalt och färsk ananas. MUMS!!

När vi stod och stekte frukosten så började babianer omringa vårt läger och hade inte olle haft med sin slangbell vet jag inte riktigt om vi hade fått nån frukost. Det är nämligen så att babianer älskar att själa mat och det enda dom är rädda för är just slangbellor.

Efter frukosten packade vi ihop vårt läger, satte oss i bussen och bar oss av till gorgen där vi skulle spendera förmiddagen. Vi gick på en 2 timmars hike gorgen och jag kan tyvärr inte riktigt beskriva vad det var men allt var det coolt. Vi fick vada på vissa ställen (eller ramla i vattnet som jag gjorde ;) Det var i alla fall mycket roligare än lördagens promenad eftersom vi gick i sån fin miljö med en supertrevlig masaiiguide.

Chals i bussen påväg till gorgen och en herr nilsson apa som vi såg där!!

LIte fina bilder på några av klasskompisarna, Olle, Petter, Isabelle och Vera!

Sen bar det av hemåt och jag sov hela vägen i bussen, trött kan man allt säga att jag var. Här ser ni ett prima exempel hur det kan se ut på bussen, en trött Chals (Charlee) och Edvard (Jag)

Jag kan allt säga att jag hade en super helg i Hell's Gate. Vi hade så kul hela tiden.

Hoppas ni har det bra där hemma, saknar er!!

KRAMMM

Designa din blogg - välj mellan massor av färdiga mallar på Nouw eller gör en egen; "peka o klicka" - Klicka här

safari och utflykter

Det här trodde ni inte va??? ;) Tog några korta videoklipp i helgen som spenderades i Hell's Gate (nationalpark 2-3 timmar från Nairobi). Bara lite kul att dela med sig om vad vi gjorde. Tyvärr är det inget från lördagkvällen men kan lova er att den va fylld med god mat, många skratt och en gnutta regn.

Ett riktigt inägg från Hell's Gate kommer förhoppningsvis inom kort!

Kram

Det här trodde ni inte va?? ;) Har iallafall klippt ihop lite korta videosnuttar från helgens utflykt som gick till Hell's Gate, en nationalpark ca 2-3 timmar från Nairobi. Vi hade det super kul och därför glömde jag ju halvt bort att ta bilder och filma allt. Tyvärr är det inget från lördag kväll men jag kan lova er att den var fylld med god mat, många skratt och även en gnutta regn.

Mer om Hell's Gate kommer förhoppningsvis inom kort!!

KRAM

Här kommer lite bilder från förra veckan, innan vi åkte till Hell's gate på lördagen. det kommer ett helt inlägg om det senare - måste bara orka och ha tid till att skriva det ;)

August när han insisterade att klippa håret. Tog 3 frisörer, och nästan 2 timmar - det hann bli mörkt och det var det värt tycker han, supernöjd helt enkelt!

Chals och hennes älskade Cheerios hon köpte för nästan 100 svenska kronor - importvara som snabbt stiger i pris, men det var det allt värt. "Jag ser fram emot kvällsfikat och mina cheerios varje morgon när jag vaknar och jag gillar inte ens cheerios hemma i Sverige" Supersöt!!

En bild från franskan tror texten på bilden säger allt. Det kommer bli ett tufft år i franskan, tur att jag har skaffat mig en franska hjälp i form av halv-fransyskan Isabelle <3 Kan ju även tillägga att jag köpt en rosa bläckpenna som går at sudda för 300 kes #ovärt fast ändå fett #värt

Detta beskriver seriöst hur jag går klädd på internatet, alltid i mina intersport tofflor och fula strumpor. Men nu får det ju va slut på myggbett kan man ju tycka - men nej, det kommer bara fler och fler

I fredags bestämde vi oss för att laga pannkakor!! Efter skolan gick vi ett gäng till Adam's Arcade - ett shopping ställe nära Toi och köpte ingredienser (vi letade efter ägg alldeles för länge) samt nutella!! Det slutade med att vi åt det istället för kvällsfika eftersom elevköket var upptaget innan och, förlåt för mig språk, fyfan va gott det var. Bästa jag ätit sen jag kom hit. Saknar Pappa och hans pannkakor som vi brukade steka tillsammans <3

I bussen påväg hem från the hub förra helgen. Längs vägen gick kenyaner som sålde snacks i bilkön och på sidan såldes fina möbler - lite som ett kenyanskt ikea. Alltid lika fascinerande och se hur annorlunda dom gör saker i detta land.

Kram på er där hemma!!

Hej!!

I helgen var jag på ett elefant barnhem och ett giraffcenter. Det var super kul eftersom vi bara var halva internatet - vilket gjorde det mindre stressigt och mer kul! Sam & ekonomi 2:orna samt 1:orna var och övernattade i nationalparken Hell's Gate (dit ska jag nu i helgen!)

Vår väg till elefantbarnhemmet innehöll några felsvängningar av vår chafför samt en u-sväng i en trafikerad nerförsbacke upp i diket på andra sidan vägen, lite svajigt sådär ;) När vi väl var där fick vi se små elefantbarn på allt från 6 månader till 2 år. Dessa elefantungar hade blivit övergivna på ett eller annat sätt (tjuvjägare mm). De små (och stora) elefanterna var såå söta!!

Efter det så åkte vi till ett "Giraffe centre", och det var hur kul som helst!! Vi fick se giraffer på riktigt nära håll, och om man ville kunde man även få en alldeles egen giraff puss! Det var verkligen supercoolt, på nått sätt såg de mycket större och mäktigare ut än vad jag någonsin kunnat tänka mig :)
Några gulliga bilder från girafferna!! 1:a bilden - Alma och David superglada efter att träffat både elefanter och giraffer. 2:a bilden - Även Vera var superglad!! 3:e bilden - En cool giraff!! De hade mycket större ansikte och huvud än vad jag trodde!! 4:e & 5:e bilden - Giraffpussar!!

Efter giraff centret åkte vi till the hub - ett utomhus köpcenter som ligger i Karen området. Äntligen fick vi besöka en mataffär med ett bra vanlig utbud (istället för Nakumattt på junction som håller på att gå i kånken). Once again lyckades jag spendera för mycket pengar på mat och onödiga grejer men det var det värt. Vo åt även lunch där men den är knappt värt att nämnas, vi gick helt enkelt till fel ställe. Men man kan ju inte alltid ha rätt på första försöket :)

På söndagen gick vi till Toi - en STOR second hand marknad ca 20 minuters gång från skolan!! Det var ganska kaotiskt och man behövde anstränga sig om man ville fynda något bra. Men det var kul att se något nytt och se hur det är runt om här i nairobi. Efter ett tag på toi så gick vi tillbaka till skolan där det blev en snabb vänding för mig för att sen dra vidare till Junction, igen - skönt att lämna skolan. VI var ett gäng som tog oss dig, jag och några andra drack varsin smoothie medan Edwin och Olle tog varsin pizza. Pizzorna såg så galet goda ut!!! Sen var det tillbak till internatet, middag och allt sånt och sen sova och ladda upp inför en ny skolvecka som, när jag skriver detta, faktiskt snart är över. Men den får ni läsa om i nästa inlägg.

Tjolahopp!

Hoppas ni har det lika bra som vanligt hemma, jag saknar er - allihopa!! KRAM

hejhej igen!!
Idag har vart en asbra dag! Började 11:20 vilket betydde att jag gick upp 11:10 ;)) sen var det svenska som gällde följt av lunch och en timmes engelska. Efter det var det Kenyakunskap, lektioner vi har nu i början för att lära oss om just Kenya, dagens lektion var faktiskt intressant, speciellt med hickan jag fick i mitten som gjorde så jag blev utkastad hihi.

Efter skolan var när det roliga började, jag hade ju lockat in mig själv på att vara med på löpningen (är efter skolan och man springer med lärarna, erbjuds som fritidsakrivitet) så när jag även får med mig Jonathan så blev det av. 16:30 står vi vid gaten med 2 andra elever och 5 lärare. Helt plötsligt kommer Hanna, Vera och en till och säger att yogan blivit inställd och att de gärna hänkar med. Så det slutar med att vi blir ca 20 totalt som lufsar runt på Nairobis gator. "Lugnt" sa dom att vi skulle ta det eftersom det var första gången men det där var inget lugnt, det gick fort. Men det var så kul att äntligen få komma ut från internatet och springa förbi glad lokalbefolkning som sa " hiii how are you??" Eller "run run run!!". På ett ställe var det en kille som skrek "SWEDISH SCHOOL GUY SWEDISH SCHOOL GUY" efter läraren Per. Vi sprang även förbi en skola där det precis slutat för dagen och ett av småbarnen (6/7 år) sprang med de i den snabba gruppen (inte jag asså) säkert 2-3 km, med skolväska, valiga kläder och sletna skor - ingen big deal för honom lixom. Jag såg även barn med Unicef ryggsäckar, då började jag inse vilket land vi är i och hur så små gåvor för oss hemma i Sverige kan betyda så mycket för ett litet barn här.

Eftersom vi är påverkade av höjdskillnaden så är det mycket mycket tuffare att springa här än hemma men efter några små stopp för att komma över trafikerade gator och lite gång så kom vi runt och tillbaka till skolan. Hörde att vi sprang ca 5-6 km, känns grymt ju. Efter bytte jag och några andra från springgruppen snabbt om till badkläder och hoppade i poolen, och fy vad skönt det va!! Ännu ett plus var att middagen var en riktigt höjdare, dock mår jag illa nu så vi får väll se om det verkligen var så bra.. Läxis spenderades på Hannas rum framför serier och sen var det kvällsfika som gällde, lite chill och sen nu i sängs. Bra det, för jag är så trött.

Godnatt på er från en trött Edit med mycket ont i benen :)

Kenyakunskapen med dagens lärare, Mikael! Han pratade om kultur och natur i Kenya.

några ambitiösa själar i klassen som bestämde sig att plugga matte under läxis, jag var inte en av dom.

Kvällsfika!!! Räddaren i nöden

Även en till kul grej!! Melker och Kira har med hjälp av producenterna Emma och Jakob, Ivars microfon och Almas idéer gjort en podcast! Så kul!!! Första avsnittet är ute nu så in och lyssna för tusan, finns på podcastappen och soundcloud samt så kan man följa på instagram oxå!! @internatpodden

Halloj! Nu har skolan dragit igång på riktigt, även här i Kenya. Verkligheten om att jag kommer bo här i ett år börjar kicka in samtidigt som läxorna kommer rullande på band. Men det är ju inte kul att skriva om här.

Den senaste veckan har kanske inte mycket spännande hänt, det är för vi inte får lämna internatet än utan boarding personal och eftersom jag missade att skriva upp mig på listan för att åka till yaya så har jag varit på internatet hela helgen. I lördags var det aktivitetsdag för alla på skolan, inklusive de som går i grundskolan och deras familjer. Det va så kul att få prata med nya människor samtidigt som vi gjorde roliga saker. Kan ju då säga att jag är råkass på stövelkastning ;) I söndads när de flesta (typ alla) på internatet åkte till shoppingcentret yaya så spenderade jag dagen vid poolen, för det var så förbaskans varmt i söndags. Det var också dagen jag fick alla mina extremt kliande myggbett, säkert 100 stycken öven hela mina ben (önskar verkligen att jag överdrivde). Det kliar ju hela tiden!!! Många jag pratar med där hemma är förvånade över att jag är i Afrika men fortfarande går runt med hoodie och jeans på dagarna, för det är faktiskt riktigt kallt vissa dagar, speciellt morgnar och kvällar då behöver man ofta klä på sig ännu mer.

Igår och idag har jag som vanligt vart i skolan, två långa dagar proppade med flera lektioner, men det rullar på ändå. Skolan här är lite annorlunda från hemma, mindre klasser och på vissa lektioner är vi blandade mellan olika program och årskurser, så det är kul eftersom man lär känna nya!

De senaste kvällarna har vi suttit några i grupp och lirat lite gitarr o sjungit, det är så sjukt mysigt - något jag verkligen uppskattar.

Denna vecka är det även prova på för skolans fritidsaktiviteter, igår var jag med och spelade landhockey - vilket för övrigt är en mycket speciell men rolig sport och sen var det möte för tjejernas fotbollslag. Idag var det dans som gällde och det va så kul, vi körde vad de kallade "dance hall", afrikansk dans och hip hop. I båda landhockey och dans var det kenyanska instruktörer - roligt att äntligen interagera med andra än svenskar.

Här kommer lite blandade bilder tagna med mobil och kamera från dom senaste dagarna.

Hoppas ni har det bra där hemma <3

Poolen och söndages poolhäng

En vattendunk och matsalen :)

Superfin bild på Charlee som i söndags köpte 5 avocados för 200 shilling, vilket är typ 17 kr, gladare kan man inte bli helt enkelt!

David och hans supertuffa kenyamobil

coolingen Vera i sin tuffa sarong

Hanna och sin mango, bästa köpet på yaya

Kvällshäng i Zebra!

Och sist men såklart inte minst, en av skolans sköldpaddor!! Det finns 2 stycken som vandrar runt på skolan, de heter Hakuna och Matata =)

Nu är jag här!! Det känns verkligen helt galet att jag är här, jag tror inte riktigt att jag har fattat det än. Men bra har jag det i alla fall. Så mycket nya intryck och nya människor så har vart trött hela dagen men kan ju också ha någonting med att jag lyckades somna runt halv 4 inatt ;))

Planet landade iallafall sent igårkväll och efter mycket väntande så kom vi fram till internatet med de full lastade skolbussarna. Elever inne och väskor på taket!! Väskorna slängde jag in på rummet, första kvällsfikat avnjöts och mamma och pappa uppringdes.

Idag har det varit ganska lugnt och det var verkligen välbehövligt efter gårdagens långa resedag. Lilla jag missuppfattade dock att det var brunch och inte frukost på morgonen så en macka var det enda jag åt fram till middagen, eftersom det inte var någon lunch. En hungrig edit kan man allt säga att jag var idag.

Ett kenyanskt telefonföretag kom till skolan på dagen så vi kunde skaffa kenyanska simkort men på det kenyanska viset var de såklart 3 timmar sena. Vi var även på Junction (ett köpcenter nära skolan) för första gången. Det var så kul att se hur det var och på nått konstigt sett kändes de typ som vi inte var så långt hemifrån som vi egentligen är. Mycket mer har inte hänt, det är mest att man snackar och försöker lära känna så många som möjligt och bara hänga på internatet.

här är de enda bilderna jag tog idag - skitigt mobilbilder, 1:a när vi var på Junction och 2:a bilden är den fulla bussen på vägen tilllbaka till internatat.

Nu sitter jag i sängen och borde egentligen sova eftersom frukosten serveras kl 8 imorgon... men men. Jag ska försöka uppdatera den här bloggen nån gång i veckan så ni där hemma kan få se vad jag hittar på här nere i kenya, men vi får ju se vad som händer.

Juste!! Idag fick jag visst en ny madrass på rummet, jag som sov så gott förra natten ska nu sova på en jäkla sten. Jag vänjer väll mig men tyckte att sängen jag hade innan redan var hård men enligt internatet och den som bytte madrassen vad min säng visst alldeles för mjukt. Så vi där väll se hur det går att sova inatt...

Ha det bra tills dess, ha det bäst!!