Varför bryr jag mig ens om att sminka sig/fixa mig när jag sitter på ett kontor och inte träffar gäster? Märkligt nog gör det så sjukt mycket. För mig är det i alla fall att jag känner mig gladare och mer energifylld då, vilket i sin tur gör att man ger bättre service. Oj, långsökt och djupt...... Men så är det faktiskt! Gud vad jag saknar att träffa riktiga gäster dock. Bara att sitta och prata med dem, liksom. Även om jag kan ha riktigt bra och mysiga samtal med gäster över telefon, så är det ju alltid roligare med människor. Och barn! Herregud, vad jag saknar barn! Jag var så trött på barn att jag höll på att spy efter Mallorca, men nu saknar jag ihjäl dem. Iställlet går jag runt och ler mot främmande barn på gatan som ett riktigt creep. Yepp, thats me. Dags för jobbet nu i alla fall, lets kick some ass!

Heej hörrni!

Idag har jag än sålänge haft en riktigt slapp-dag. Var ledig igår och är ledig idag. Imorse vaknade jag tidigt när folk i min lägenhet gick till jobbet, men låg kvar i sängen och kollade på diverse youtube-videos, mysigt. Sen vid 10-tiden gick jag och Isabella till gymmet! Det blev ett najs ben-pass! Efter det gick hon till jobbet och jag gick hem för att laga frulle. Finns det nåt bättre än en riktigt god och mysig frukost när man är ledig? När jag börjar 8 på morgnarna så brukar jag alltid kasta i mig frullen på 5 minuter och stressa till jobbet. Men jag orkar liksom inte riktigt gå upp tidigare än 06.45 för att få äta frukost i lugn och ro.... Idag åt jag i alla fall grekisk yoghurt med musli och jordgubbar (det börjar bli säsong för det här borta, mmmm!) samt två supergoda mackor med avocado och buffelmozarella. Alltså, kan vi prata om buffelmozarella. Den är som vanligtmozarella men den är rinnigt inuti, och den smakar mer äkta vara liksom. SÅ gott. Kom på mig själv att stå och le för mig själv när jag gjorde mat, hahah. Men sen har jag inte gjort så mycket mer alltså. Gick till min favvo-butik Pimkie som hade mellandagsrea och shoppade lite, och sen dess har jag mest chillat. När mina roomiesar kommer hem så ska vi städa bort julen. Nu är det slut, så är det bara.

Min ena roomie ramlade i trappan igår, så nu har hon en spricka i foten och får gå på kryckor i en hel vecka. Tycker så synd om henne, så sjukt oturligt! Tur i oturen är ju såklart att vi sitter stilla på vårt jobb. Perfekt ju.

Igår var jag ledig med båda roomiesarna och Ida. Vi lånade vår managers bil och åkte ner till Anfi Beach. Bästa stranden! Där låg vi och blev bruna i typ 3 timmar. Helt fantastiskt väder verkligen! Väl hemma fikade vi med kaffe och bullar, medans jag och Madde försökte undersöka Skattebefrielse. Haha, det låter så hårt. Bor och arbetar man utomlands så kan man nämligen få tillbaka pengar för den skatt man betalar i Sverige, eftersom vi inte utnyttjar välfärden där hemma. Men det var så krångligt. Alltså, hur tråkigt att jobba på Skatteverket??? Så sjukt mycket tråkiga saker man hanterar då?? Vi försökte febrilt leta efter rätt blanketter att fylla i, men det gick inte helt så bra faktiskt. Slutade med att vi skickade ett mail till dem och frågade hur vi ska gå tillväga....

Igårkväll gick vi till vårt bästa Pica Pica och åt oss över-mätta på tapas, som sig bör.

Nu läste jag min jobbmail och såg att jag har fått en claim, haha. Plötsligt fick jag något att göra i alla fall! Det handlade om några gäster som missade sitt flyg pga TUI:s misstag. Bara att sätta tänderna i den :-)

Ha en fin fortsatt dag!

Hello!

Tänkte dela med mig av lite smultronställen här på Gran Canaria, som jag har samlat på mig efter att ha bott här i nästan 3 månader (sjukt!). Man är ju ändå guide. Hoppas ni gillar't!

ATT GÖRA

Jag börjar i Playa Del Ingles. Där bor jag, eller närmare bestämt i San Fernando. På en kvarts promenad så kommer jag ner till stranden, som ligger precis vid Maspalomas sanddynor. den strandpromenaden, är helt fantastisk. Själva stranden är ofta väldigt blåsig, så vill man sola rekommenderar jag andra stränder. Men här kan man gå, ca 2 timmar, mellan San Augustin och Meloneras. Det är hård sand, så man behöver inte pulsa fram. Till vänster om dig har du öppet hav, och till höger har du sanddynor. Såå fint. Och bra ställe att gå på för att bara rensa tankarna.

Sen har vi ju vår bästa Moonlight Cinema, i Meloneras. En utomhus-bio med himlen som tak. Där visar de två filmer varje dag, för vanlig biobiljetts-kostnad. Man sitter i soffor, och alla får låna filtar. Det bästa är att du kan trycka på en liten lampa för att få en servitris som kan komma genom hela filmen, om du vill beställa pizza, varm choklad med grädde, eller kanske popcorn och glass.

Hyra bil är ju ett ganska standard-tips på nästan alla destinationer. Just här, så kan man hyra bil och åka i de slingriga vägarna ovanför Las Palmas, i bergen. Det är väldigt mysigt och vackert, och lite läskigt. Tutar man inte innan man svänger runt kröken riskerar man att krocka, hehe.....

Marknader finns det gott om här. Av någon anledning, så älskar turister att gå på marknader. Vi får sms vaaarje dag om de olika marknaderna som erbjuds. De populäraste är:
- Marknaden i Puerto de Mogan (fredagar)
- Marknaden i Arguineguin (tisdagar)
- Marknaden i San Mateo (söndagar)

Vi har även marknad i San Fernando, men just nu minns jag inte dagarna. Nästan alla marknader pågår innan siestan, dvs cirka 9.30-13.30.

Att åka till Puerto De Mogan är också ett hett tips att göra på Gran Canaria. Man bara måste se det stället som även kallas Gran Canarias Venedig. När min familj var här så visade jag nästan alla områden, men de älskade verkligen Puerto de Mogan. Gå runt, fota, drick kaffe, ligg på stranden eller ät mat på någon av de mysiga restaurangerna längs vattnet. Dör så pittoreskt det är!

På ön har vi även ett populärt vattenland, Aqualand, som är mycket populärt. Själv har jag inte varit där än, men det sägs vara väldigt kallt i poolerna.

Många som är här vill gärna åka till Las Palmas. Själv har jag bara varit där dagtid, men åker man dit kvällstid kan man njuta av Tapas-Torsdag. Som titeln nämner så är det alltså speciellt mycket tapas på restaurangerna på torsdagskvällarna. Och vem gillar inte tapas?

Sanddynorna måste man bara se. De finns i Maspalomas/Meloneras. Bara att se de är väldigt häftigt. Sanden förflyttar sig varje dag. Några gånger per år kommer det en sandstorm från Sahara till Gran Canaria. Oftast blir det uppåt 40 grader då, men det finns också omvänd sandstorm med kyla och sand som blåser överallt. En sån fick vi uppleva i slutet av december, burr! Vi fick t.om ett flygplan att vända om till Stockholm igen, för att de inte kunde landa på Cap Verde pga sandstormen.

Andra områden värda att se:
- Taurito
- Puerto Rico
- Amadores

STRÄNDER

Vår finaste strand sägs vara Anfi Beach, som jag skrev om i ett tidigare inlägg. Såå fin. Ligger mellan Arguineguin och Puerto rico. Den är ganska liten, men läget är så bra, och den är omgiven av bra restauranger och cafeér.

Amadores Beach är också mycket omtalad. Den ligger i Puerto Rico och är mycket fin. Puerto rico har flest soltimmar som område på GC.

Andra trevliga stränder:
- Puerto de Mogans strand (så mysig!!)
- Meloneras strand (bred och lyxig!)
- Playa del Ingles (se upp för nudist-delen bara, hehe)

RESTAURANGER

Mina favoritrestauranger:

- Pica Pica. Ligger 5 minuter från mig i Playa del Ingles. Meze-inspirerad tapas som är farligt god. Alltså, jag har aldrig ätit godare tapas i hela mitt liv. Deras baconinlindade dadlar samt grekiska ost med honung på är seriöst att dö för. Att deras sangria är barnsligt god är också ett plus. Restaurangen ser inte mycket ut för världen, vilket är bra, för då är det aldrig fullbokat.

- Picoteo. En liten tapasrestaurang på min gata i San Fernando. Billigaste tapasen (3,50 euro per rätt). Deras bröd med aioli är farligt god. Prisvärdaste tapasen för smaksensationer!

- El Faro Grill, Meloneras. Åt där med min familj. Ligger precis vid havet, trevlig personal, mysigt och sjukt gott.

- Bahia Grill
. En mysig restaurang uppe vid Bahia Feliz! Deras goat cheese-salad är heelt magisk. Lite för lite ost dock, för den är to die för. Den ligger också i ett mysigt restaurangområde där alla ställen ser sjukt tilltalande ut.

Andra restauranger som har sjukt bra recensioner som jag brukar rekommendera till gästerna men som jag själv inte har besökt:

- La Taverna (Puerto Rico)
- Guantamea Restaurant (Taurito ungefär)
- Zona Verde (Mogán

Det var väl typ det jag kom på nu såhär. Hoppas det var till någon nytta i alla fall! Kram❤️

Woops, ja. Det var visst en fotograf på nyårsfesten! Är oklart om det var till min personliga fördel dock.... Den andra bilden är på en stor del av vårt Guide Online-team här för TUI. Fan, vad vi sliter ändå. Vi är bra. Det är bara på bilder som jag inser hur kort jag är, haha. I mitt huvud är jag typ lika lång som alla andra. Sen kommer reality checken när man ser att man är kortast av alla fastän man har högsta klackarna. Hehe. Tur att vi alla är olika!

Hoppas ni får en fin dag❤️

Förra onsdagen hade jag en väldigt bra ledig dag.
Den började med frukost hemma hos oss, med tre vänner. Älskar att börja mina lediga dagar eller mina Late Start-dagar med en riktigt god frukost. Färskt bröd, grekisk yoghurt och avocado. Mmmm. Och tända ljus förstås.

Sen vid 12-snåret så var vi 5 stycken som tog bilen ner till Anfi Beach, som ligger mellan Arguineguin och Puerto rico. Där har jag varit en gång tidigare, men då var det molnigt. Denna gång var det dock strandväder, och det var helt och hållet magiskt. Smultronställe på GC, utan tvekan. Det blev några underbara timmar med sol och strand. Liiiite för kallt för att bada i havet dock, men det gjorde ingenting!

Såå magiskt fint! Efter det, gick vi till Anfis beach club, där vi beställde in mat och drinkar. Jag åt en såå god sallad med stekt getost. Till det festade vi till det med strawberry daquiris.

När det började närma sig 6-tiden körde vi hem till San Fernando igen, för att få chilla lite innan vi tog bilen till Meloneras för att äta middag. Vi hittade en fin grillrestaurang som var lite i överkant vad gäller pris, men det blev mysigt ändå.

En riktigt bra onsdag med de bästa människorna!

Hallå eller!

Uppdaterar från jobbet för första gången! Klockan är bara halv sex och det är hel-lugnt. Knappt några sms, mail eller loggar. Skönt för en gångs skull när det vanligtvis ringer konstant och man har tusen bollar i luften.

Hade en så skön siesta idag! Tog en promenad i solskenet direkt efter jobbet, gick hem, lagade lunch med roomiesarna och kollade på Skam med Madde. Vi båda går in i det liiiite för mycket och blir så insatta. När de gråter, gråter vi - när de skrattar, skrattar vi. Och nu är jag tillbaka på jobbet! Hann även sitta och sola lite också, det varma och sköna vädret är tillbaka nu, såå dejligt.

Idag är det en stor helgdag i Spanien, trettondag-jul. Det är även idag som de delar ut julklappar. ALLT är stängt. Jag som inte hade någon mat hemma - kul att alla matbutiker tydligen var stängda idag! Not....

Nu ska jag jobba lite, puss!

Bild från förra veckan⭐️

Jag heter Edith Kristina Lundblad Karlsson

Jag är för tillfället trött fast förväntansfull!

Jag är bra på att hantera arga gäster

Jag tycker inte om dryga norskar

Jag är dålig på att dölja när jag inte är bekväm i en situation

Jag läser Hannah&Amandas nya bok

Jag gillar att suga på samma godisbit superduperlänge

Jag sjunger hela tiden, överallt (förlåt grannar!)

Jag älskar mysbelysning och doftljus

Jag är inte speciellt bra på att hålla inne ilska

Jag tycker om att sitta uppe jättelänge och hamna i viktiga samtal

Jag är beroende av musik i mitt liv

Jag har på mig TUI-uniform 8 timmar om dagen...

Jag dricker alltid en kopp te

Jag lyssnar på låtar som gör mig glad. Just nu har min älskade Jullista gått på repeat i cirka 2 veckor. Snart byts Michael Bublé ut mot fräsch vårmusik.

Jag blir arg på folk som inte vågar erkänna att de har fel

Jag blir rädd av smällar utanför fönstret + mörker utomhus när man är ensam

Jag önskar att man inte behövde skiljas från sina bästa vänner var sjätte månad, i guide-life.

Jag är pinsamt dålig på fysik/kemi/NO

Jag är uppväxt på oboy och mackor

MIn familj var ju som bekant här förra veckan, och sista kvällen åkte vi till Puerto De Mogan. Alltså, åker ni till Gran Canaria måste ni se det stället. Det är en otroligt mysigt liten hamnby som ligger på södra delen på västkusten. Där hittar man cafeér, söta hotell, pittoreska restauranger och massa båtar. Vi gick runt och strosade, fikade, och åt middag. Dagen innan var på beachen, i Playa del Ingles. Det var beach-väder, så då insisterade jag på att vi skulle sola.

Någon som vill utmana mig i att bygga sandslott? Ehhh, skoja.

Hotellet till höger - Hotell De Puerto Mogan. SÅÅÅ fint. Ett av våra hotell faktiskt, ett TUI-hotell. Så där har man pratat med gäster ett antal gånger...

Kan någon se sig mätt på solnedgångar?

Syskon-power!

Ha en fin dag nu hjärtisar!

Godmorgon!

Det har redan gått nästan 4 dagar på det nya året. Vår nyårsfest ägde ju rum i lördags, och den var härlig. Mycket människor, mycket fri bar, mycket av allt, men det var såå kul och vi kom inte hem förrän runt 4. Glädjen över att börja jobba 15 dagen efter var total. Vår manager hade dessutom gjort så vi bara behövde jobba 5 timmar den dagen. Den dagen alltså.... alla satt i munjackor och vill försvinna från jordens yta, men har man ett grymt team så är alla dagar på jobbet fantastiska.

Igår var en ganska tung dag på jobbet. Jag fick ett döds-case i mina händer, dessutom ett heeelt otippat döds-fall. Det gick bra och så, men resten av dagen så kändes alla andras problem så himla värdsliga, när plötsligt saker som detta kan hända.

Onsdag - ledig dag denna vecka! Och det bästa av allt? Typ nästan alla mina närmaste vänner är också lediga, så vi tänkte äta frulle tillsammans för att sen cruisa ner till stranden och sola lite. Trevlig plan. Eller shit. Jag måste ju göra en claim reply idag med deadline imorgon. Shiiiet. Det var visst lite svårare att komma ifrån jobbet än vad jag trodde..... puss!

Åh wow vilket år. Mitt mest händelserika år i livet än sålänge, men så säger jag ju i och för sig varje år.

Vi börjar med januari, och vårterminen. Innan dess, julkonserter. Våren bestod av skola, skola, skola. Var med i skolans showgrupp, gjorde gymnasiearbete och pluggade. Min inställning till skolan var ungefär; "gör alltid ditt bästa till 100%, men samtidigt bryr sig ingen om dina skolbetyg om ett år, och om du inte orkar, så skit i det.". Ärligt talat så minns jag inte riktigt vad som hände de första månaderna av 2016. De rullade nog mest på, och jag hade såklart tok-ångest för vad som skulle hända efter studenten.

Drog till Venedig med 3/4 av familjemedlemmar och åt glass varje dag. Pasta varje dag, och vi lekte att det var vår, fast det nog inte var mer än 15 grader. Kom hem och umgicks med mina 3 finaste tjejer som jag senare drog till Grekland med. Ställde upp i musiktävling med Matilda, och vann för andra året i rad. Hade picknicks,och plötsligt började man gå på studentskivor. Passade en bebis varje onsdag hela vårterminen. Var mamma på halvtid, och det var faktiskt fantastiskt.

Blev singel i slutet av april och grät mig igenom maj månad, och allt vad det innebar. Sol, vår, studentfester, kompishäng, snefylla och försommar. Jobbade i Bleckan, fick jobb på Boulebar Tanto i Stockholm, och testade på servitrislivet för en kort stund.

Drog till Linköping en helg i juni och mööös med storasyster. Shopping, drinkar, deeptalk och sightseeing. Men sen hände det. Det man ska längta till hela livet. STUDENTEN. En fantastisk dag (12 grader och regn) med förväntningar, utspring, mottagning och le tills man fick ont i smilgroparna, Frös till is på studentflaket, men lite kul var det ändå.

Skiljdes inte från mina fina vänner, utan drog istället till Grekland, Ios, en vecka i juni med dem. Grekland bjöd på en fantastisk festresa som jag inte skulle velat vara utan. Midsommar, dansa hela natten, gyros, poolhäng, nya fantastiska människor, och mojitos. Vi missade även flyget hem, fick våra föräldrar i Sverige att panik-boka flyg till oss. Fick en oplanerad natt i Rom, Italien, där vi bodde på ett barockt övergivet hotell och åt på en restaurang som enda gäster i ett gatuhörn. En fantastisk resa, alltså.

Sen kom några riktigt effektiva jobb-veckor i Stockholm. Jobbade varje dag, i min parklek samt på restaurang Boulebar. Varje dag, fullt ös. Det blev bra pengar alltså. Bodde själv hemma, för familjen var i sommarhuset på Öland. Sen sökte jag ett jobb en kväll när jag inte hade något att göra. Fick svar dagen efter att de ville ha videointervju. Det ledde till telefonintervju. Tre dagar senare hade jag blivit anställd som Entertainer på TUI Nordic. Den lyckan var obeskrivlig. Två veckor senare flyttade jag till Mallorca, den 23 juli.

Det blev tre härliga månader på Mallis. Jag har skrivit en hel Mallorca-sammanfattning lite längre ner i bloggen, om man vill läsa.

Och nu sitter jag på Gran Canaria, och året är snart slut. Ett fantastiskt år på alla sätt <3