Waah! Känns helt sjukt, men nu har jag faktiskt semester! För första gången sen jag började jobba för TUI, i juli 2016. Fett.

Jag har redan skrivit vad jag ska göra på min semester, men nu har jag faktiskt bokat flygbiljetter, bussbiljetter och tågbiljetter och planerat nästan allt. Dessutom har jag fått min inbjudan till Entertainment-trainingen. Såhär ser veckans plan ut!

Först ska jag vara här på Gran Canaria från idag tisdag till söndag. Sen efter en vecka i Sverige med familjen så flyger jag till England den 6e mars för training från Stockholm och sen flyger vi tillbaka till Gran Canaria den 15 april. Jag ska alltså inte jobba mellan 21 mars och 15 april, det är nästan en månad. Det känns så sjukt märkligt att inte jobba på så lång tid. Men det är den enda semestern jag får innan typ september, så jag ska verkligen försöka njuta av varenda sekund.

Igår började första semesterkvällen riktigt bra med Toga-partyPica Pica med massvis av guider från TUI. Alla var alltså klädda som typ grekiska gudar, endast iklädda vita lakan med gröna eller guldiga detaljer i midjan eller i håret. Det blev en helt fantastisk kväll med efterföljande utgång också, och vi kom hem runt 2. Heelt fantastisk kväll, ingen kan festa som guider kan! Idag gör jag därför ingenting, jag har bara städat lägenheten, duschat och chillat. Nu är Madde hemma på sin siesta också.

Min mobil har bestämt sig för att trotsa värre än en 3-åring genom att inte fungera, så det blir tyvärr inga bilder. Får bli senare istället.

Kram!

Det har gått cirka 4 månader av säsongen redan. Time FLIES här, på ett sjukt sätt. Det var nyss oktober..??

När jag fick positionen Guide Online för TUI så blev jag först ganska besviken. Mina förväntningar var; tråkigt, enformigt, stillasittande, kontorsjobb, ingen sol, inga riktiga människor och inrutat liv.

Jag har aldrig lärt mig mer än vad jag har gjort dessa 4 månader, arbetsmässigt. Jag har lärt mig så otroligt mycket om hur människor fungerar, om mig själv, om pedagogik, om personlig service och om tusen praktiska saker som man aldrig annars skulle ha lärt sig. Om hur man hanterar gäster som dör, gäster som blir våldtagna, gäster som skriker på en och ska hänga ut en i media, gäster som hoppar mellan balkonger, gäster som blir rånade, gäster som totalt checkar ut hjärnan när de checkar in väskan, gäster som tackar en för att man finns där för dem, gäster som förlorar nära och kära, eller gäster som ska fira sitt livs födelsedag och gäster som ger en så fina och snälla kommentarer att man nog minns dem för altid.

Däremot börjar min kropp ta stryk av det, mer och mer för varje dag. Det har kommit mer och mer, men det blir värre hela tiden. Jag sitter på ett kontor 8 timmar om dagen. Ofta är man så stressad att man inte hinner ta sin paus eller att man glömmer att man suttit i samma ställning i 3 timmar. Jag har främst sjukt ont i mina knän av att sitta still. jag försöker variera mellan att stå o sitta så ofta jag kan. De senaste dagarna har jag fått mer och mer ont i fingrar och händer också. Jag tror t.om att en led i handen håller på att bli inflammerad eller något, då jag fick världens smärta som strålade kraftigt häromdagen när jag hade suttit och skrivit i flera timmar. Jag försöker promenera lite varje dag, men man är så slut efter jobbet, så man orkar inte alltid det. Såklart att jag försöker träna då och då och aktivera mig, men det sliter på en med jobbet.

Men detta är inte allt, lååångt ifrån. Jag har världens bästa team, jag pratar med underbara gäster varje dag, jag har kul, och det är otroligt givande för mig. Jag älskar att gå till jobbet, det är kul, jag utmanar mig själv, jag utvecklar mig själv och jag kan säga att jag är bra på det jag gör. (Och efter denna bit av text börjar nu min hand att stråla ordentligt, fuuuuck).

Men det har jag lärt mig, är att jag inte klarar av ett kontorsjobb igen. Kanske sent i livet. Men jag är 19 år och har efter bara 4 månader en kropp som säger ifrån. Jag är inte gjord för det, inte nu. Guidelivet är det bästa jag vet, men det är inte värt att ha smärta i knän, rygg, fingrar och händer redan nu.

Jag trivs så bra i min tillvaro, men jag längtar också så mycket till min nästa säsong när jag äntligen får bli Entertainer igen. Men jag är kluven, för samtidigt vill jag aldrig att Gran Canaria-säsongen ska ta slut. .

Första dagen här fick jag dock höra - "klarar man av Guide Online på Gran Canaria en vintersäsong, så klarar man allt". Jag kör med den devisen de sista månaderna här också.

Godkväll! Oj, där började jag inlägget med en riktig close up - den var ni inte beredda på va??? Ville egentligen bara showa off mitt nya läppstift och mitt, för mig, solbrända ansikte. Så är det!

Jag har precis haft världens myskväll med Madde. Vi gick ner till Mercis och köpte bröd, lax, avocado, tiramisu och laddade upp för filmkväll. Det blev så goda mackor framför Shutter Island - filmen som man upplever helt annorlunda beroende på om det är 1a eller 2a gången man ser den. Det var min andra gång och Maddes första och SHIT vilken film det är. Helt fantastiskt, man ryser verkligen. Se-måste!

De senaste dagarna har rullat på ganska fort. Jag har jobbat mycket, det har varit lite regnigt de senaste dagarna faktiskt. Då ringer såklart telefonerna mer, eftersom folk inte ligger på stränderna och istället ringer till sina rese-guider. Well well, vi är alltid där för dem <3

Igår var det Valentines Day. Har alltid tyckt illa om den dagen, så kommersiellt och töntigt, men man måste tydligen tycka om den om man har pojkvän. Min sötnos köpte så fina blommor till mig som luktade vår och solsken, så det var ju väldigt gulligt. Innan dess var jag ute och åt på en Grekisk Taverna med några i teamet.

Så vårigt och fräscht hemma hos oss nu!

Man glömmer förövrigt helt vilken årstid vi är påväg mot när man lever som guide på sommardestinationer. Vänta, är vi påväg mot vår eller höst? För här leker man ju bara att det är jul och påsk och dylikt - det finns inget väder som berättar för oss vilken årstid vi är i.

Jag och Mattias fick denna gullliga chokladask och kärlekshälsning från världens bästa Madde, vilken pärla hon är!

Häromdagen var vi på långpromenad på stranden också. Det finns en fantastisk långpromenad som jag har nämnt förut - den går egentligen hela vägen mellan San Augustin och Meloneras, här på Gran Canaria, men för mig räcker det gott och väl att bara gå en liten bit av den i Playa del Ingles. Det är ett Gran Canaria-tips, promenera här!! Så fint och avkopplande. Dessutom kan man som vi, vila en stund på en solstol, när man vill vila benen och njuta lite av solen också.

Nu ska jag nog sova, imorgon väntar ett Split-pass på jobbet, då är det bra att vara pigg! Hoppas det blir bra väder också så jag kan få lite sol på siestan.

Puss!

Idag fyller min storasyster 22 år! Är så ledsen att jag inte kan vara i Sverige och fira henne, men så kan det vara ibland. Älskar henne så mycket, och Agnes; hoppas att du fick en fantastisk dag! När jag kommer till Sverige så ska vi fira dig ordentligt! Du är bäst. PUSS <3 <3 <3

Godkväll!

Jag håller på att bli sjuk. Så typiskt. Har ont i kroppen, snuvig, ont i halsen och seg. Inte så konstigt, eftersom folk runt omkring mig har varit sjuka på sistone. Som tur är, är jag ledig imorgon och får bara ligga och kurera mig. Så jäkla typiskt. Hatar att vara sjuk!

Men hörrni, det är bara drygt en vecka kvar till min semester! Så galet. Jag har inte varit ledig sen juli 2016. Såhär ser min ferie-plan ut!

21 februari - första semesterdagen!

Sen stannar jag på Gran Canaria mellan 21 februari - 26 februari och då kommer jag vara hemma, göra lite excursions med min roomie och bara hänga med alla här.

26 februari 08.30 så flyger jag till SVERIGE! Första stoppet; Linköping där min syster bor. Då hänger jag med henne i ca 1 dygn. Den 27 februari på kvällen så tar vi ett SJ-tåg till Stockholm, Södermalm där vi bor.

Sen stannar jag i Stockholm en vecka, och sen har jag Entertainment-training i England i 8 dagar. Det räknas ju som jobb, så det blir två veckors semester + 1 veckas training, så jag är borta från kontoret mellan 21 feb - 14 mars. Jag kommer bli rastlös., haha.

Min plan för min semester är som följer;

21 feb - 26 feb = Gran Canaria

26 feb - 27 feb = Linköping

27 feb - 7 mars = Stockholm

7 mars - 14 mars = England

Ser nästan ut som en plan för en trashig bar-turné! Linköping är ni redooooo! Wuuuhh.

Så himla dreamy! Förhoppningsvis klaffar allting. Det kommer bli en del resande men jag ser så mycket fram emot det! Jag ska verkligen försöka njuta av det då jag inte kommer kunna åka hem förrän typ september igen. Med vårt nya kontrakt får vi nämligen inte ta vår semester i högsäsong, så det blir nog rätt sent.

Tagga!

Häromdagen kände jag och Madde oss otroligt inspirerade. Vi låtsades att vi var såna där nyttiga personer som tränar och gör nyttiga drycker. Det var kul att låtsats! Först tränade vi mage, sen gjorde vi en såå god smoothie.

I mixern slängde vi i jordgubbar, hallon, ingefära, citron, apelsinjuice,bladspenat och mynta.

Anlednigen till att ni inte får se slutresultat är för att färgen ihopmixad blev...... brun/grå. Ehh, ja. Men hur fin är den innan ihopmixningen? Och faktiskt så blev den supergod. Haha.

Hola!

Igår var jag ledig tillsammans med båda mina roomiesar, och vi cruisade över till Anfi Beach, som sig bör på ens lediga dagar. Det är vår favoritstrand här på ön. Tänkte dela med mig lite av vår bild-bonanza, för det blev en del härliga bilder faktiskt!

​Happy days are the best days! Vi åt även glass med mandarinsorbet och vit choklad, och till lunch blev det världens godaste miniburgare. På kvällen drog vi till Moonlight Cinema och såg La La land! Sååå fin film!

Ha en fantastisk dag!

Godkväll!

Jag sitter i min dubbelsäng och myser just nu, med tända ljus och lite lugn musik. Jag jobbade det hårdaste passet idag, 12-20, men har ändå gjort det mesta av det. Satte klockan på 9, gick på en halvtimmes effektiv powerwalk, gjorde en riktigt god frukost och fixade mig i lugn och ro innan jag gick till jobbet. Väl där var det riktigt busy för en gång skull, 93 sms/mail och 38 loggar. Till saken hör, att jag var den enda skandi-guiden på eftermiddagspasset som inte var bakis (guide-måndag igår), och det hörrni, det är ganska stort ansvar. Jag var pigg och jobbade på sjukt hårt och effektivt, och de andra satt och dog av trötthet, haha. Men vi hade en så rolig dag. Jag och två kollegor köpte god take away-lunch (shit vad jag lägger pengar på take away, helt sjukt) och hade jättemysigt. Älskar mitt team, de är så jäkla roliga och bra. Vid 19.58 så hade vi 0 loggar och 2 mail. BOOOOM! Väl hemma så tog jag och Madde en kvällspromenad, så det var skönt att få röra på sig igen faktiskt.

Jag däremot, kör på min lugnare period med lite motion varje dag, jämnt blodsocker och inte festa på några veckor. Det funkar såå bra, jag har inte varit trött på dagarna på typ en vecka, och genomsnittligt så är man väl trött de flesta dagarna? Det ska jag fortsätta med ett litet tag. Dock har gymmet inte fått se mig på jäkligt länge.... men just nu värdesätter jag mer vardagsmotion, för hjärtat och knän (hej pensionär!) än att lyfta vikter, just eftersom jag sitter still så stor del av dagen.

Igår hörrni! Då var jag ledig hela dagen och hängde med min moster och hennes man som är här på semester. Så mysigt! De bor på ett fint hotell i Puerto Rico. De hyrde bil och hämtade upp mig på förmiddagen, sen cruisade vi ner till Anfi Beach. De älskade den också, och där låg vi hela dagen och solade. Så jäkla skönt. Dock brände jag mig sååå mycket på näsan, hahah, blev en riktig Rudolf med Röda mulen.

Efter en dag på beachen så möttes vi upp på kvällen med Mattias också, och åt middag på bästa Pica Pica. Alltid lika jäkla gott. Helt sjukt faktiskt. Vi föråt oss på tapas som sig bör. En jättemysig dag!

Solen sken hela dagen med ca 22 grader i skuggan, och vattnet var magiskt turkosblått.

Nu ska jag sova, imorgon väntar ju en ny dag! Och vet ni, jag är ledig igen redan på torsdag, och då blir det beach day med roomiesarna! Längtar <3

Heej!

Nouw har fuckat de senaste dagarna så har jag inte kunnat skriva ett ordentligt inlägg.

Istöllet för att sammanfatta allt i text tänkte jag för en gångs skull att jag delar med mig av lite snaps från veckan för att se vad jag har gjort!

Mattias hade två kompisar på besök i veckan, och en kväll drog vi hela vårt gäng till Holiday World, som är som ett litet nöjesfält i Maspalomas. Vi åkte parisehjul (hade helt glömt hur läskigt det är! men vackert med utsikten!) och tjurar som försökte kasta av oss. Radiobilar hann vi med också + någon timmes bowling! Jag hade gått in och sagt "jag är sjukt bra på bowling!". Jag kom näst-sist.

I onsdags hade vi TEAM DAY för Guide Online! Några serviceguider fick täcka för oss. Dagen bestod av lunch på restaurang med sjukhuset som vi samarbetar med + Escape Room (himlen för en klaustrofob som jag) + mysmiddag på Tango Tapas + fika i Yumbo med jordgubbsglass. En skitbra dag!

Här ser ni exakt hela vårt GOL-team! Helt SJUKT att vi är så många? Vi jobbar ju liksom ca 4 stycken varje pass, och då tänker man inte att vi egentligen är så många, men allt känns lika naturligt med alla. Så bra team, så bra människor.

Escape room är för de som inte vet (mamma och pappa t.ex....): Man stängs in i ett rum, sen har man 1 timmes på att ta sig ut. Man får inget veta innan. Du ska hitta nycklar, ledtrdar, rebusar etc. Det var så mycket svårare än vad jag trodde! Vi klarade det på 1 timme och 6 minuter.... jag och de 4 andra som jag var i team med. Men det var en upplevelse!

​Och häromdagen så drog jag och Madde till Meloneras på vår siesta som vi gör så många dagar och drack iskall kaffe-frappe med aldelles för mycket grädde - mums.

Ha en fin kväll!

Vad verkligt det blir när man får det i skrift. Jag ska flytta till Sardinien om mindre än tre månader. Jag kommer antagligen åka dit sista veckan i april. Jag är så taggad så jag spricker!!!

Fick veta idag att min bästa vän från Mallis som var min entertainer-kollega också fick Entertainer i sommar, så jag kommer träffa honom i England på trainingen! yeeey!