Hej bloggen,

I dag (søndag), har vi været på heldagstur. Vi havde allesammen enormt ondt i hovederne, af de mange film vi havde set dagen før, så detvar rart med en lang bustur hvor vi kunne sove. Vi skulle mødes i lobbyenklokken 9, så da klokken slog 9.30 dukkede vi alle sammen op. Vi kørte i bushen til et destilleri, hvor vi var på guidet tour rundt i bygningen. Det varenormt spændende, og lugtende derinde fra var exceptionel gode, da ingen af os havde det specielt dårligt iforvejen. Dem over 18 fik lov til at smage whiskyen, de fremstillede, ogrygterne gik på, at den gjorde underværker.

Vi tog derefter bussen videre op af en utrolig snæver ogslanget vej, og endte ved en ko, der for nogen overraskede, da den begyndte atgå. Da vi alle havde beundret den flotte ko, kørte vi videre og endte et sted,hvor vi kunne få lidt mad i maverne, og ilt til hjernen, hvor vi også så LochLomond, en virkelig smuk sø. Til sidst kørte vi en by, hvor der skete absolutingenting. Vi gik op og ned af en gade, hvor butikkerne ikke var åbne ogpizzeriaerne nedlagt. Der brugte vi en time, og tog derefter hjem på maggn.

Says kys fra clac, jos, jose, ems og trollz

Design din blog - vælg mellem masser af færdige skabeloner på Nouw, eller lav din egen: "peg og klik" - klik hér!

Tirsdag d. 11/10, var vores sidste dag i Edinburgh. Vi var ude for at se det berømte close Mary King's Close, opkaldt efter en dygtig karrierekvinde af høj status. Closet består af fire forskellige "closes", der stammer tilbage fra 1600-tallet. Områdets beboere var så fattige, at da "The Royal Exchange" skulle bygges, blev det blot bygget hen over de fire closes. Dette gjorde man fordi man ville have det på samme niveau som The Royal Mile. Det var en lidt spøjs oplevelse, med nogle meget ivrige guider, men samtidig en utrolig interessant oplevelse, da man fik mulighed for at se en så meget ældre del af Edinburgh.
Efter vores besøg var det tid til at skrive vores eget uddrag af en tartan noir. I krimien skulle der indgå et sted i Edinburgh der nøje skulle beskrives, derfor fik vi tid til at finde et sted i byen som vi ville skrive om. Herefter smuttede alle hver til sit på værelserne og krimierne blev skrevet og frokost blev indtaget.
Om aftenen havde en mindre gruppe, arrangeret en fælles middag, da vores sidste aften skulle være noget særligt. Vi spiste på den skønne italienske restaurant Prezzo lige ved North Bridge. Efter maden og vinen var sunket, hoppede vi ombord i diverse taxaer og mødtes på, hvad der i løbet af turen var blevet til vores stamsted. Det var en fantastisk afsluttende aften med masser af musik og dans! Vi siger tusind tak for en fantastisk tur og må indrømme at vi alligevel endte med at falde for Edinburgh <3

• 15 læsere

Så er vi ankommet til Edinburgh, efter en kort flyvetur uden nogle problemer. Dagen startede ud med at vi alle mødtes i lufthavnen, hvor vi hurtigt fik tjekket os ind og var hurtig forbi security. Flyveturen tog ikke mere end en halvanden time, og vi var på vores hostel allerede ved tre tiden. Derefter blev værelserne uddelt, og ja.. nogens værelse var større end andres.

Vi bor i New Town, og bor meget centralt i forhold til butikker, Edinburgh Castle og McDonalds.. #haps. Her tullede vi rundt i et par timer inden vi igen skulle mødes alle sammen. Her stod det på spøgelsestur i den gamle del af byen. Turen bød på forskrækkelser og grin men dog også mange skrig.. nogen kom også fra pigerne ;-)

Efter en lang dag, vendte vi tilbage til vores hotel for at gå tidligt i seng.. eller nogen gjorde. Andre fik oplevet Edinburgh by night 🍺

Så er der kun 25 dage til at vi tager afsted og ihh hvor vi glæder os. Vi glæder os især også til at skulle ned og smage nogle af de skotske gourmetretter som: HAGGIS. Den nationale ret, som er lavet af hakket lunger, hjerte og lever fra et får, som ligger i maven sammen med oksekød eller lam, løg og krydderier. Mums, det skal da smages ;-)

Udover det, må vi også prøve de skotske æg, som er hårdkogte æg rullet i mel, rasp, og pølse kød og derefter dybstegte. De ser egentlig også en hel del mere appetitlige og fristende ud, end haggis. Derfor får I lige et billede af denne ret, og hvis I så savner et billede af lidt haggis, kan det findes på Google

Byyee

Vi, 2.n fra Gammel Hellerup Gymnasium, tager til Edinburgh d.7-12 oktober 2016. Vi skal bo på hotellet Cityroomz, som er beliggende i centrum af byen og som ser super fint ud, udfra billeder på deres hjemmeside.

Vores uge står på en masse gode oplevelser og en lærerig studietur i godt selskab. 2.n består af 28 elever, samt de to bedste klasseledere, seje Suzanne og dejlige Dorthe, som har været så skønne at planlægge det meste af turen for os.

Rejsebloggen vil jævnligt blive opdateret, så I derhjemme kan følge med på vores eventyrlige rejse via billeder, videoer, blogindlæg og meget andet.

Udover dette vil vi gøre brug af hashtagget:

#edinburghg

for at I også kan følge med i de billeder vi lægger ud på instagram.

Vi glæder os til at tage jer med på vores tur til Edinburgh.