Nu var det ett tag sedan jag skrev men har haft hel del plugg de senaste veckorna så har helt enkelt inte hunnit. Förra helgen spenderades dock i München hos Angelica eftersom hon pluggar där i år. Maja och Gila var också med och vi hade en supermysig helg. Det var verkligen så mysig att få komma till München såhär innan julen eftersom julstämningen där var på topp (till skillnad från betongdjungeln Barcelona).

Det blev en hel del turistande bland annat på detta enorma slott.

Förutom det var vi på konstmuseum, åt på en ölkällare och hamnade på en tysk hemmafest.

Sista dagen fick jag spendera själv med AL och då passade vi på att julmysa ännu mer, spana in alperna från ett kyrktorn vid Marienplatz och kolla på surfare i en flod (!).

Denna helgen bestod av glitter, fotboll och David. Äntligen kom han och hälsade på mig. I fredags gick vi på en födelsedagsfest hos en kompis och eftersom vi skulle vara utklädda körde vi på superstars med glitter överallt. Lägenheten som festen var i var helt fantastisk, en riktig lyxlägenhet (speciellt för att vara i Bercelona). Tycker dock lite synd om han som bodde där för tror vi kan ha lämnat en del spår efter oss.

Lördag kväll gick jag på min första fotbollsmatch någonsin. Barcelona - Granada spelade. Jag är inte superinsatt i fotbollsvärlden men var mäkta imponerad av hejjarklacken som "sjöng" hela matchen, helt otroligt. Dessutom såg dom ut att ha riktigt kul så nästa gång blir det klacken för mig. Barcelona vann i alla fall med 1-0 men enligt David gjorde dom dåligt ifrån sig.

Har varit halva tiden i Barcelona nu redan, tiden går verkligen så fort här.

Förra helgen spenderade jag och Ida i Valencia. Vi hyrde en lägenhet vid stranden genom airbnb och hoppades såklart på att få spendera lite tid vid havet. Dessvärre var vädret mindre samarbetsvilligt så istället turistade vi runt lite i innerstaden. Efter att ha varit i Barcelona i två månader var inte Valencia speciellt imponerande vad gällde turistande men jag brukar ändå inte uppskatta de sakerna så vi roade oss ändå. Såklart åt vi även massa brunch (både Dulce de Leche och Bastard Coffe & Kitchen var fantastiska), drack finöl på ett brewery och dansade på en av Valencias häftigare klubbar (L'Umbracle).

En toppen helg helt enkelt!

Har några kompisar här som är besatta av att vandra, så för en vecka sedan hängde jag med dom till den lilla bergsbyn Montserrat. Det är en liten "gömd" munkby högt uppe bland molnen. Den var i alla fall gömd förr, nu för tiden kryllar den av turister som tar sig upp med hjälp av en linbana. Vi vandrade som sagt upp och det var väldigt vacker natur och grym utsikt längs vägen upp. Jag är dock inte så mycket för att anstränga mig eftersom jag numera måste bestiga 7 trappor varje dag för att komma in i lägis, så det blir nog inga fler sådana vandringar för mig här i Barca.

Vi hade rätt otur med vädret med ett stort moln på toppen som förstörde utsikten, plus att det va under 10 grader där uppe. Så mitt tips är att åka dit under sommaren när det inte är molnigt, men då får man också räkna med fler turister.

Förra veckan var jag på en konsert med Chainsmokers. Jag och Ida lyckades få tag i biljetter 40 min innan konserten och sen var det till att slänga i sig mat och på med smink och kläder och skynda iväg eftersom konserten hölls på klubben Razzmatazz som ligger på andra sidan stan. Men det var så värt det. Det var lätt den bästa konserten jag varit på, så enkel men ändå grym musik helt i min smak. Upplevelsen var en blandning av bokstavligt talat skratt, gråt och dans. Fantastiskt.

Det komiska är att jag inte hade så bra koll på dem innan utan insåg först under kvällen när vi lyssnade på deras musik att dom gjort många av min favoritlåtar, typical me.

​Vill även passa på att skriva om alla fantastiska vänner här. Eftersom Barcelona är alla städers studentstad träffar jag så många nya människor varje dag här vilket är jättekul men det är svårt att hålla fast i alla. Jag har dock hittat riktiga guldklimpar och känner mig inte ensam för en sekund vilken är väldigt skönt. Det är också sjukt kul att få vänner från så många länder. Blir som gott och blandat där man bara valt ut sina favoritgodisar. Me encanta!

I torsdags fyllde pappsen 50 år så hela familjen kom till Barcelona för att fira.

Vi bodde på ett supermysig hotell som hette Yurbban och låg i västra delen av El Born. Hotellet hade fantastisk inredning och var väldigt personligt eftersom det var relativt litet. Frukosten var en dröm där tryffelsalamin och manchegoosten fyllde min mage. På taket fanns även en takterass som var i stil med resten av hotellet.

Det första vi gjorde när vi kom till hotellet var att skåla på takterassen och börja firandet innan vi gick och åt lunch på Elsa y Fred, en fantastisk tapasbar med trerätters lunchmeny.

Senare hängde vi på stranden och strosade runt i stan till det blev middagsdags. Middag åt vi på restaurangen Agust Gastrobar som ligger i El Raval. Vi åt ca 10 olika rätter som innehöll allt ätbart mellan himmel och jord och under hela kvällen hade vi i princip en egen servitör, mycket bra och jag rekommenderar det starkt.

På fredagen turistade vi loss i Sagrada Familia. Den kyrkan var verkligen magiskt och upplevs helt klart bäst med en audioguide i öronen. Vi gick även upp i Passion tower som har utsikt över hela centrala Barcelona.

Resten av dagen spenderade jag och pappa på takterassen med en öl i handen. På kvällen var vi på en av mina favoritbarer som heter Paradiso. Det är en "gömd" bar som gör helt fantastiska drinkar.

Innan dom andra åkte hem på lördagen åkte jag och pappa rullskridskor längs strandpromenaden och sen åt vi ännu en fantastisk lunch på Casa Lolea.

¡Hola!

Jag har nu varit i Barcelona i snart tre veckor. Det har varit mycket nytt att ta in men nu börjar jag trivas här riktigt bra.

Dom två första veckorna pluggade jag en intensivkurs i spanska och snart pratar jag förhoppningsvis spanska på heltid (nästan).

Det har blivit en del turistande för att lära känna staden. Jag har bland annat redan hunnit besöka fyra utkiksplatser, så har i princip sett hela Barcelona ovanifrån vid det här laget. Under intensivkursen lärde jag även känna flera underbara människor som jag spenderar de flesta kvällarna med.

Ny stad har såklart även inneburit ny lägenhet och ny rumskompis, Ida. Vårt största gemensamma intresse är att äta god mat så restaurangbesöken är många och söndagsbrunch har redan blivit tradition.

Nu är jag ledig i drygt en vecka till innan mina riktiga studier börjar, vilket innebär sol och bad.

¡Adios!

De senaste dagarna har vi spenderat i Nha Trang vilket i princip är största semesterorten i Vietnam. Större delen av tiden har vi spenderat med att dyka och jag har tagit Open Water certifikat.

När vi inte varit på en båt har vi solat och göttat oss. Nha Trang är verkligen ett paradis, så vackert. Det är dock väldigt mycket ryssar vilket gjorde det lite svårt att ta sig runt på engelska eftersom alla har pratat ryska med mig.

Nu rör vi oss hem mot Sweden-land med snabbstopp i Hanoi och Hong Kong.

Det är svårt att undvika kulturkrockar när man upplever en annan kultur. En av krockarna jag upplever som störst är trafiken.

Reglerna verkar enkla; kör var du vill och kör inte på någon.

Med andra ord är det kaos, men på något sett lyckas dom ändå ha ett samspel mellan bilister, mopedister, busschaffisar och gående.

Den andra stora kulturkrocken jag upplevt är maten. Då menar jag inte att jag inte gillar den för jag älskar vietnamesisk mat. Det är främst hur dom äter. Varje måltid, frukost, lunch och middag, har varit stora som julbord. Varenda en. Inte nog med det äter dom superfort vilket har gjort att jag ätit waaay too much när vi varit hos Davids släkt, men det är ju så gott!

Vi var och badade i Bai Chai beach här i Ha Long. Vattnet var drygt 30 grader och det var mer folk än vatten.

Idag var vi på en båttur i Halong Bay. Skärgården här är väldigt speciell och vacker. I slutet av båtturen gick vi i land på en strand på en liten ö och badade.