View tracker

Har hänt lite sen sist.

Bägge fenor är nu på plats, punktade. Kände för att hänga dit baklucka, ruta och kofångare lite provisoriskt för att se och jag gillar vad jag ser.
Den ser fet ut!

Nästa steg är att lägga igen vid hjulsidorna, för att få mer styvhet i bilens bakdel. Öppnade ju på där för att lossa från innerskärmen så att jag kunde bredda bakvagnen.

Efter det blir det att lägga igen insida fenan, mot bakluckan i nederkant. Vill alltså ha plåten styv innan man bryter något snett och sen svetsar.

Bjuder på en bild på hur ful den var innan först, så ni ser var det blir för skillnad.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

View tracker

Började igår att spåna och punkta ihop fenan bak. Ser kanske konstigt ut på bilden men verkligheten är bättre. Detta hamnar bakom kofångaren så blir ej synligt, men bara för det vill man ha det bra.

Fick några plåtar valsade som jag kunde använda som utgångspunkt. Blir mer jobb imorgon!

Likes

Comments

View tracker

Såja. Blev tvungen att laga lite rost på ena fenan innan jag kunde börja punkta dit.

Som ni ser började jag även anpassa innersidan av fenan mot bagageluckan och ja, det kan nog likna nått tillslut. Kapar upp bit för bit och anpassar nya plåtarna efter snittet, blir lättare så tycker jag.

Lyset kan se lite snett ut på sista bilden, men fenan är ej punktad på yttersidan och hade släppt upp svetstången, så var inte oroliga :)

Kanske en fena är klar innan söndag? I hope so.

Likes

Comments

Lite ot om amazonen, men "the daily driver" är till salu!

Nybesiktad utan anmärkning. Väldigt mkt gjort på den!


Kommentera med mail/telenr vid intresse.

Likes

Comments

Står lite still just nu, kan det iallafall se ut som, då jag börjat knacka ihop bakvagnen och det är mycket pillergöra.

Upptill på skärmen blev det alltså 25mm och här ser ni hur mycket det blir nertill. Ska givetvis bli snyggare i slutändan.
Fick även kapa upp skärmsänkningen på andra sidan för att kunna bredda, annars är skärmen fast.

Ska nu börja punkta dit fenorna bak. Det tar sig!

Likes

Comments

Störde mig på rutan från plymouth som ej följde linjen på bakluckan bra och var mer oval än själva bilen, syntes inte förrän centimetrar av spackel var borta.

Köpte en ruta ifrån Volvo pv, delad bakruta, istället. Folk pratade om att många taksänkta amazoner har bakrutor från pv57.. Men då vill ju inte jag göra likadant!
Fick även förslag att köra med fenor från Opel record, likadant som han själv hade gjort på sin.. Men då vill jag göra eget istället!

Och som alla vet kliar det ju i fingrarna då man har något nytt till bilen, så kapade ur för att få en hum om hur det blir och jag gillar det!
Dock skitig ruta men!

Likes

Comments

Införskaffade en väldigt sliten kofångare, kostade mig 3st dosor general, då breddningen och nya fenorna ska anpassas efter den.
Och ville ej köpa en fin eftersom chansen att man slinter med rondellen finns ju! Hörnen på kofångaren kommer bli infällda.

Ska bocka till nya plåten som ska gå från nya fenan fram till ca mitt över centrum på bakhjulen, men blir nog till veckan då farsan är tillbaka på jobbet, men efter jag tillslut lyckades centrera kofångaren så får man en rätt bra bild över resultatet: FET!

Tror jag helt klart gjort rätt val.

Fun fact om bakskärmarna som var ombyggda: Hela skiten var 17mm snett. Men nu är det rakt!

Likes

Comments

Eftersom rutlinjen är gjord som en glad mun och resten av bilen hänger som en sur, blev det också en sak jag tänkt åtgärda.
Så har kapat ur på ena sidan och får nu en hum av resultatet = bättre!

De dörrar som satt på ska bytas ut, då passformen inte var helt 100 och ingick i den "glada munnen-linjen" och på förarsidan var det självmordsdörr.
Bilen gick ej att låsa och det vill man ju kunna, sen vill jag få in handtag där och få ännu en kromad detalj.

Likes

Comments

Eftersom motorrummet föga förvånande inte heller höll måttet, så plockades den flakelackade b20in ur och anpassade mitt motorställ till en cheva 350 efter motorn, så nu hänger den på lämplig arbetshöjd.

Gick rätt lätt att plocka isär, helst då lådan inte hade de två nedersta bultarna ditmonterade.. Eller fördelaren som bara satt i en bult.
Motor och låda har dock funkat bra trots allt, men blir en genomgång utav de ändå.

Är byggt en weberhylla i framskärmen, men nån har visst glömt att slipa ned de 5-6mm höga svetsarna.. Så blir att jag får göra det med!

Likes

Comments

I första bilden här nedanför så ser ni hur smal bilen blivit då man förlängt bilen ca 30cm och en amazon blir ju smalare baktill.
Ni ser även de fenor och lysen man satt dit, troligen från Cadillac? Och även då bakrutan från en Plymouth.

Fick tag i ett par bakskärmar av min polare Johnny karlsson (även kallad Kränglund) som suttit på en Opel kapitän.
Dom är bredare än dom från Cadillac och eftersom jag störde mig på hur smal den var baktill blev dessa perfekt!

Sagt och gjort kapades fenorna bort, snittade upp skärmen upptill och hela vägen runt = hjulhus, bagage och underifrån för att kunna bredda skärmen.

Blev "bara" 27mm per sida (ena ej börjad med) men ser direkt vilken skillnad det blir!
Karossen kommer även att kortas 3cm baktill och få en infälld kofångare, vilket kommer sticka ut de 3cm som jag kapat.

Sista bilden är bara ett hum om hur nya linjen i bilen kommer att bli, då hela bilen såg ut som en riktigt sur mun!


Mvh!

Likes

Comments