3 saker jag ser fram emot: resa med kompisarna // att börja träna fotboll igen // att få ledigt någon vecka innan skolan börjar igen.

3 saker jag gillar: att prova på nya saker // nocco // spontana utflykter.

3 saker jag inte gillar: kedjebrev etc. som folk skickar runt på sociala medier // att ha stökigt rum // pissljummet te.

3 saker jag ofta pratar om: träningsmöjligheter // allt jag måste hinna med // saker som hade varit roliga att göra.

3 saker jag vill: testa på att jobba som reseguide i Spanien // fjällvandra // vara på någon fet nöjespark och åka karuseller.

3 saker jag borde: komma in i en bra sovrutin // hinna hälsa på nära och kära oftare // sluta stirra allt för mycket på mobilen.

3 saker jag kan: vara hjälpsam // känna mig hungrig 24/7 // vara lite väl pratglad ibland.

3 saker jag inte kan: låta bli att sjunga med i låtar som spelas på radion eller liknande // äta massa sötsaker utan att få dåligt samvete // kolla på sorgliga filmer utan att böla.

3 saker jag önskar mig: bättre sommarväder // en träningscykel // möjligheten att umgås med saknade kompisar.

3 saker jag blir lugn av: massage // chill-musik // att vara ute i naturen.

3 saker jag blir stressad av: att stå i kö och samtidigt ha bråttom någonstans // trummande på bord // i princip allt övrigt också.

3 saker jag ska göra närmaste dagarna: spela brännboll // njuta av helgen // vara i stugan.

Gårdagskvällen bjussade på mycket folk på bilbingot men mindre tur denna gång också när det gällde mitt spelande. Var en siffra från 1000 kronor annars var vinsten rätt långt borta, fast en av fastrarna som jag satt med kammade i alla fall hem lite pengar så det blev lite spänning om inte annat.

På ett tag väntas gruppass på gymmet och senare fotbollstittande på hemmaplanen. Funderar även över att ta på mig dunjackan ikväll då det bokstavligt talat är skitkallt ute, säger bara vilken trevlig sommar vi har. Eller vad ska man kalla det?

Måndag idag och en ny vecka väntas. Inte heller vilken vecka som helst för oss bybor i Tärendö utan det är även Tärendöveckan. Med andra ord kommer det bli en vecka med aktiviteter av olika slag, vissa mer intressanta och vissa mindre - något för alla.

Nu när jag slutat jobba ska jag kila hem och fräscha till mig för att sedan cykla till gammelfaster för middag. Därefter väntas bilbingo och jag ska stå i kiosken, hinner förhoppningsvis även spela lite själv. Det är alltså vad resten av min dag kommer spenderas till.

Hoppas ni får en bra start på veckan, puss.

Nu var det ett tag sedan så jag tänkte sammanfatta de senaste dagarna lite. Let's go.

Lördag - marknad för hela slanten, umgicks med kompisar, spelade kubb och var ute på byn tills morgontimmarna. Med ett roligt gäng kan man inte ha så mycket annat än skitkul.

Söndag - sovmorgon, suovas till lunch, häng på soltorget tillsammans med ett härligt gäng, sammanfattning från gårdagens bravader samt en och annan munk. Hamnade även i den där så kallade virvelvinden med Roma och Sampe. Marknad i ett nötskal, en bra sådan dessutom. På kvällen var jag på Simon Kachoas föreläsning om hälsa samt träningspass i Junis, lärorikt och riktigt roligt faktiskt.

Måndag - ny jobbvecka, bilbingo i byn, kvällsjobb i kiosken och sedan satt jag tillsammans med Anki och Sebbe å försökte få pengarna att rulla in men det blev ingen vinst för oss denna gång.

Tisdag - jobb, hem för att duscha och greja varpå jag även lyckades ta en längre stödvila innan jag kilade till Isidor för att öva inför morgondagens uppträdande.

Onsdag - jobb, åkte till Pajala, middag på Bykrogen och sedan avrundades lill-lördagen med ett gympass med Mangan och Ogge.

Torsdag - ja jobb igen då som vanligt och regna har det också gjort ifall att någon missat våran svenska sommar. Grejade här hemma sedan åkte jag till Junis för att kolla några matcher i Pajala League. Har nyss fått i mig fruktsallad, umgåtts lite med brorsan min och nu väntas några timmar sömn och sovmorgon imorgon, taggad chey (!!)

Började denna soliga fredag med frukost på sängen för min nyblivne 19-åring. Det må väl ändå vara en av höjdpunkterna när man fyller år, eller vad säger ni? Tycker nästan att man borde lyxa till det såhär oftare för det är ju en kanonbra och mysig start på dagen.

Dagen i sig fortsatte med jobb i några timmar, en dusch på det och ett försök till att se någorlunda anständig ut. Planen var att åka till Pajala för att umgås med kompisarna men jag skippade faktiskt det. Åkte istället och hälsade på bekanta med pappa och Carro, men efter några timmar hamnade jag där i vilket fall då vi skjutsade folk till marknadsfestandet. En bra kväll trots allt.

Dagens planer - efter jobbet fara på gymmet sedan duscha och lägga på myskläderna, träna på låtarna som ska sjungas nästa vecka och ta det lugnt.

Dagens materiella vill ha - träningstights från icaniwill(!!)

Dagens fundering - om det någon dag under resterande av sommaren kommer lyckas bli varmare än 10 grader.

Dagens tråkigaste - att långkallingarna och fleecejackan måste vara på...

Dagens längtan - helg och dagar med kompisar på marknaden.

Dagens humör - känns som en bra dag idag, så humöret är toppen.

Dagens borde - ta hand om min rygg och låsningen i den.

Dagens frisyr - en slarvig bulle och babyfjun som sticker ut här och där, allt för att slippa målarfärg i håret.

Dagens smink - som vanligt inte mycket men åtminstone lite färg på ögonbrynen.

Dagens klädsel - som ovan, varma kläder, lager på lager och jordiga lundhagsbyxor efter att ha suttit på garagegolvet och fixat parkbänk. Charmigt åså.

Trots att vädret inte hade kunnat vara så mycket sämre så har humöret varit på topp idag. Visst det var riktigt tungt att stiga upp imorse, det kan jag inte skoja bort, men annars har det varit en härlig dag. Jobbat som vanligt tills eftermiddagen sedan åkte jag hem och bytte om till träningskläder för att köra ett gympass med Sara. Hamnade efteråt på ett crossfit-inspirerande pass tillsammans med Kajsa och Julia i sporthallen, vilket var både utmanande och roligt. Nu är både kroppen och knoppen slutkörda så det blir skönt att skalla kudden snart. Förhoppningsvis är det lättare att stiga upp från sängen imorgon, eller ja jag kan ju drömma vidare om det då jag inte riktigt är någon morgonmänniska menmen.

Kram på er!

Tillbaka på jobbet idag måndag, men jag klarar nog mig galant hela veckan på helgen som varit. Hängde i Pajala i stort sett hela helgen, tog under lördagseftermiddagen en cykeltur till Kardis på tre mil med gänget där vi sedan bastade, åt middag och hade pilkasttävling. Väldigt roligt!

Igår var vi ute på älven med båt, stekte i solen samtidigt som vi käkade glass och sedan blev det ett träningspass på gräsmattan med egen kroppsvikt och kettlebells. Efteråt cyklade vi till badstranden för ett dopp i älven (som var minst sagt svalkande). Det är ungefär vad första helgen i Juli har bestått utav, en bra start på månaden också.

Från i fredags då jag, Ogge och Mangan på kvällen/natten var ute och gled, käkade nattmat vid bron och var på roadtrip då vi bland annat hamnade ute mitt i ingenstans vid en sjö. Spontanitet är härligt.

En torsdag med full rulle på jobbet och med tecken på sommar då solen faktiskt visade sig och värmde. Under dagen har jag grejat med lite olika saker som att trimma, springa runt med handjagaren och klippa gräs, rensa i buskar och föra iväg skräp och sånt. Faktiskt en dag som gått ganska fort och nu hoppas jag på att morgondagen också flyter på.

När jag kom hem lagade jag middag bestående av pastasallad sedan la jag mig på soffan med matkoma och råkade somna. Så min kväll har vart rätt lugn, med en sväng ut för att fota lite sedan har jag som sagt bara vilat. Det behövs ibland även det.

Imorgon är det fredag, jag gillar.