När jag pratade förut om att jag aldrig ville vara sen till ett flyg igen så menade jag det. Men jag menade det inte att jag skulle vara 6 timmar tidig på flygplatsen. Det är just det som vi är i alla fall. Flyget har tydligen blivit 4 timmar försenat, hurra.

Vi vaknade upp kl 5.30 och fixade det sista och klädde på oss. Vi åkte sedan till flygplatsen. När vi kom fram såg vi på tavlan att vårt flyg var det enda av alla flyg som blinkade försenat. Yay.

Vi checkade in våra väskor och som tur så sa de inget om att vi hade så tunga väskor. Så det var positivt! Vi fick också 2 st kuponger för frukost som vi får pga förseningen.

Sedan gick vi igenom säkerhetskollen och immigration. Nu sitter vi på ett café och ska äta frukost. Vi har 5 timmar kvar att göra något. Som tur så älskar jag flygplatser, men 6 timmar är lite mycket när man är trött 😊

Jahop, nu är det sista kvällen på min resa. Om 24 timmar är jag hemma i Sverige igen. Var tog tiden vägen? Mina 4 månader har flugit förbi men samtidigt så har tiden gått så långsamt. Det är helt sjukt att jag ska sätta mig på planet på väg hem om några timmar. Det ska bli skönt att komma hem och träffa min familj och mina kompisar, men det är otroligt tråkigt att avsluta denna del i mitt liv.

Vad hände med tiden?

Idag den 20 började Hjalmar och jag dagen med att ta ett dopp i poolen. Poolen var sval och solen stekte, så skönt. Efter det gick vi till en marknad i närheten och tittade på alla kläder. Vi gick runt där i någon timme. Vi gick sedan vidare till ett tempel som vi skulle titta på. Det var mycket mindre än vad vi trodde och det luktade bara rök och avgaser. Då tog vi skydd i ett shoppingcenter för lite bättre luft. Som tur så visade det även att det var ett shoppingcenter som vi skulle gå till. Vi gick runt i några affärer och tittade lite.

Sedan gick vi vidare till shoppingcentret bredvid och åt lite lunch. Jag åt en supergod ceasarsallad wrap och Hjalmar åt en god pasta. Vi drack en supergod smoothie också. Vi letade sedan efter en affär som vi gärna ville gå till. Men tyvärr så visade det sig att just den affären var under renovering.. Det var väldigt snopet.

På vägen hem hittade vi ett spa. Hjalmar och jag valde då att få lite massage då det var så billigt. 200 kr för 1.5 timme, värt. Vi gick avslappnade därifrån och köpte lite middag. Då såg vi att vi också hade ett annat spa precis i närheten av vårt boende. Så efter middagen gick jag dit och fick en liten ansiktsbehandling och en manikyr. Totalt 120 kr, så det var riktigt värt!

Vi gick sedan hem och har packat och fixat sedan dess. Flyget mot Arlanda går kl 09.30 på morgonen, så det blir en tidig morgon då vi ska vara i god tid. Vi får inte missa detta flyg.. Nu ska vi sova!

Måndagen den 19 tog vi en lång sovmorgon. Vi tänkte ta en chilldag där vi mest bara ligger i sängen. Och det var exakt vad vi gjorde. Vi var så trötta efter de aktiva och intensiva dagarna i Singapore att vi behövde bara sova.

Till middag behövde vi äta något i alla fall. Så då var det dags för oss att gå ut och leta efter mat. Både Hjalmar och jag hade blivit sugna att äta Kbbq så vi letade efter ett koreanskt ställe. Vi blev ganska besvikna kan jag säga. Det fanns inga tillbehör och min favoritsås var utspädd med vatten. Mycket sad. Personalen var dessutom väldigt på att de skulle laga köttet åt oss och stressade oss att äta när det började att närma sig stängning (30 min kvar). Inte alls bra.. Men det var gott kött och det var ganska billigt?

Söndagen den 18 var det dags för oss att bege oss till Thailand. Sista resan inom Asien. Vi gick upp, packade det sista och åkte till flygplatsen. Vi var extra tidiga till detta flyg. Det skadar inte heller att gå runt lite extra länge i Changi flygplats då det är världens finaste flygplats. Vi köpte lite mat och gick runt och tittade tills vi skulle boarda flygplanet.

När vi väl landade i Thailand var kl 3 och vi åkte direkt till vårt boende. Vi var ganska trötta och slappade resten av dagen. Hjalmar gick och köpte lite take out middag för oss. Vi somnade ganska snabbt den natten.

Lördagen den 17 började vi dagen med att åka till Holland Village och hämta Hjalmars kläder. Vi åkte senare hem och lämnade sakerna på vårt rum. Vi skulle gå ut och göra massa ärenden, men vi var så trötta så vi tog en liten paus. Efter någon timme var vi ute och fixade saker igen. Vi började med att äta lunch på food courten. Vi köpte lite julklappar och fixade. Sedan var det dags för mig att hämta mina kläder hos skräddaren. Åh så snygga de var!

Vi fixade massor av saker och åt även lunch på samma food court. Tur att det finns massor av bås så man kan välja mellan massor av maträtter från jorden runt.

På kvällen åkte vi till Marina Bay Sands, hotellet som ser ut som en båt. Vi åkte dit och köpte biljetter så vi fick åka upp på observations däcket. Det var en otroligt vacker vy över Singapore.

Sedan åkte vi ner och gick över Helixbron och gick längst vattnet tills vi kom till Merlion statyn. Merlion är Singapores icon och symboliserar en Mermaid+Lion, en lejonfisk alltså.

Efter att vi hade gått runt och njutit av Singapores värme och av den vackra utsikten längst vattnet var det dags för oss att åka hem och börja packa och fixa. Det här var vår sista dag i Singapore för denna resa, men jag kommer definitivt komma tillbaka!

Fredagen den 16 på morgonen hade jag en fitting med min skräddare. Jag skulle prova och se hur kläderna jag har beställt passade. Efter det åkte vi till Chinatown. Väl framme vid Chinatown så letade vi efter en restaurang att äta på. Vi hittade tillslut en restaurang som såg bra ut.

Efter att vi hade ätit upp maten gick vi till museet i Chinatown. Det är ett museum som visar hur de som bodde i Singapore och Chinatown hade det när de precis hade flyttat till unga-Singapore. Det är ett riktigt intressant museum som jag rekommenderar att man ska gå på.

Efter museet gick vi runt och tittade i alla affärer som fanns på gatorna. Vi hittade även ett fint tempel!

Efter några timmar i Chinatown bestämde vi oss för att åka till Orchard Road och kolla/shoppa vidare.

Efter att vi hade gått runt och shoppat gick vi hem och bytte om. Vi skulle nämligen åka till Raffels hotell. Väl på Raffels hotell så gick vi till The Long Bar. Det var i denna bar där Singapore Sling drinken uppfanns. Det är även det enda stället i Singapore där man får kasta skräp (jordnötskal) på marken.

Vi satt i baren i någon timme och drack vår väldigt goda och dyra drink. Man fick dessutom äta hur mycket jordnötter som man ville. Efter drinken åkte vi hem och sov.

Torsdagen den 15 började vi dagen med att åka till min skräddare. Jag ville också sy upp något och när min familj bodde i Singapore var det till henne vi gick. Vi tog lite mått och bestämde tyg osv. Efter det åkte vi till Singapore Polo Club för att äta lunch. När jag var liten och bodde i Singapore så började jag med mina ridlektioner på Singapore Polo Club. Så Singapore Polo Club ligger varmt om hjärtat!

Om man kommer till polo klubben mellan 4 och 7 på eftermiddagen kan man om man har tur få se när de spelar polo. Vi hade tyvärr inte tid för det..

Åh, typ den första ordentliga pastarätten jag har ätit på 4 månader!

Efter att vi hade ätit en urgod lunch och känt oss lite lyxiga åkte vi till Botanical Garden. Mitt i Singapore så har vi frizonen Botanical Garden där allt är lugnt och skönt. Min familj och jag brukade åka till Botanical Garden och leka.

Hjalmar och jag gick runt i parken i säkert 2 timmar och då gick vi inte ens överallt i parken då parken är enorm!

Träffade en stor kompis Monitor lizard (Varaner).

Hittade ett Sverige träd!

Tycker mina byxor var väldigt passade för att ha i Botanical Garden!

Efter Botanical Gardens gick Hjalmar och jag till Orchard Road och gick runt och shoppade lite. Det finns så mycket fina saker i Singapore!

Ondagen den 14 började vi dagen med att åka till Holland Village för att ha provning av Hjalmars kläder. Efter det gick vi och tog en 45 min fot reflexology (zonterapi). Hur skönt som helst! Vi åt sedan lunch på food courten som låg precis i närheten.

Efter det tyckte vi att det skulle vara kul att gå och titta på Singapore National University och Nanyang Technical University. Då både Hjalmar och jag tycker att det skulle vara kul att åka dit och ta ett utbytesår. Så vi börjar vår vandring mot SNU.

Vi tyckte att det såg ut att ligga ganska nära Holland Village, men vi hade ganska fel. Vi gick i solen i ungefär 1 timme och det var så varmt. Efter ett glassstop på McDonalds kom vi tillslut fram till SNU. Vi hamnade vid sjukhuset och fick gå runt i ett tag tills vi hittade rätt.

Efter ett tag tog vi en taxi och åkte till NTU. Det var så skönt att åka i en taxi med aircon, haha. Vi hoppade ur taxin och gick runt och tittade på NTUs campus. Om jag fick välja skulle jag gärna vilja plugga på NTU då deras campus var så vackert! Det var som att komma in i en annan värld. Bara några minuter med bil bort låg Singapore med alla skyskrapor. Men inne i NTUs campus fanns det parker och söta elevboenden.

Efter att ha gått runt i ca en timme kände vi att vi behövde komma hem och ta ett dopp i poolen. Vi tog en taxi hem och chillade hemma i några timmar.

Under kvällen skulle vi träffa min mammas kollega och hennes man på middag. De hade frågat om vi ville äta middag tillsammans och det ville vi gärna göra.

Vi träffades vid en tunnelbana och åkte sedan gemensamt till Arab Street i deras bil. Vi åt middag på en urmysig malaysisk restaurang. Det var väldigt mysig att sitta och prata och äta middag med dem.

Vi gick sedan alla fyra runt och tittade på området. Vi hittade även ett mysigt ställe och tog en kall drink. Det var en supermysig kväll!

Tisdagen den 13 åkte Hjalmar och jag till Sentosa. Singapore är en liten ö som har ännu mindre öar runt sig och Sentosa är en utav dessa öar. Sentosa är ett populärt resort som många turister och Singaporeaner åker till. Det finns massor av hotel, långa stränder, golfbanor och nöjesfältet Universal Studios.

Vi började dagen med att åka till stranden The South Point of Continental Asia. Det är en strand som fick det namnet så Sentosa är den mest sydliga delen av den asiatiska kontinenten. Singapore är kopplat till Malaysia via en bro och Sentosa är också kopplat till Singapore via en bro, alltså den mest sydliga delen av den asiatiska kontinenten.

Jag har lite minnen av att ha besökt denna strand med mina föräldrar när jag var yngre. Alltså så var det väldigt roligt att komma tillbaka själv några år senare. Stranden är dessutom väldigt vacker!

Hjalmar och jag gick runt på ön och badade i vattnet i någon timme. Det var så varmt att man behövde doppa sig! Tur att vi tog med badkläderna.

Efter det gick vi till en restaurang precis vid vattnet och åt varsin Ceasarsallad. Vi satt och njöt av värmen och drack ett kallt glas med vatten.

Vi fortsatte sedan att gå mot nästa stop, Sentosa Merlion. Det tog några minuter att gå och det var hur varmt som helst.

Vi gick runt i ett litet tag tills det blev för varmt för att vara utomhus, vi behövde gå in och kyla ner oss. Då gick vi till S.E.A Akvariet som låg precis i närheten. Vi gick förbi ingången till Universal Studios Singapore.

Vi gick runt i akvariet i någon timme och tittade på alla fiskar och hajar som de hade. Riktigt fint akvarium!

Sedan när vi skulle gå hem så såg vi att det fanns ett pannkaksställe där man lagade sina egna pannkakor. Lite som korean bbq fast med amerikanska pannkakor. Vi valde att äta mat där och hade det kul när vi stekte våra pannkakor.

Efter det åkte vi hem och tog det lugnt. Vi hade tyvärr glömt solkrämen så vi hade bränt oss lite på axlarna. Vi var dessutom helt slut från att ha varit i solen nästan hela dagen!