Nu sitter Hjalmar och jag på en restaurang och äter lunch i Abeno Harukas byggnaden. Det speciella med denna byggnad är att det är Japans högsta byggnad. Vi sitter i restaurangen på 58 våningen, alltså högt upp. På den 60 våningen är det bara stora fönster som man tittar ut genom. Vi sitter och äter lite Kobe kött med curry och ris. Otroligt gott (och lyxigt). Efter det här ska vi åka ner till köpcentrumet, Kintetsu, i byggnaden. Det råkar också vara Japans största köpcentrum.

Om någon timme ska vi ta tåget till Kyoto!

Hallå hallå och glad första advent!

Idag var det tanken att Hjalmar och jag skulle åka över dagen till Hiroshima och gå på museum men vi försov oss.. Bra första dag! Istället så valde vi att åka direkt till Osaka.

Vi tog en taxi till Shinkansen Hakata (Fukuoka). Där växlade vi in våra JR Pass (japan rail pass) och reserverade platser på Sakura superexpress mot Osaka. Vi passade på att gå till Familymart och köpa lite mat då klockan var 12. Vi köpte lite sushi (because japan) och smått och gott. Vi begav oss mot perrongen där tåget skulle gå och tåget kom exakt den tiden den skulle!

Tåget åkte fort som tusan och landskapet bara swishade förbi. Här i japan (och Korea) så är det väldigt bergigt. Det är otroligt vackert! Hjalmar och jag satt och åt vår otroligt goda sushi köpt på en japanskt variant av pressbyrån. Både jag och Hjalmar tycker att den sushin var den godaste vi har ätit.

It's official. Engrish.

Den var så god att jag inte en hann ta en bild på alla bitarna!

Hjalmar och jag kom fram till Osaka på minuten. Imponerande Japan! Då hoppade vi på nästa tåg (tunnelbana liknande) som skulle ta oss till en station vid vårat hotell. Vi virrade runt (gick aldrig fel, men var bara osäkra) i ett regnigt Osaka och letade efter hotellet. Tillslut hittade vi det! Väl framme på hotellet så tog vi en liten paus.

Efter någon timme så blev vi hungriga och var sugna på riktig sushi. Vi frågade den otroligt trevliga personalen på hotellet och de hade ett ställe de rekommenderade. På väg till restaurangen så såg vi spelhallar och restauranger i massor.

Restaurangen de rekommenderade var en sushi restaurang där man får maten via rullband (YES). Otroligt god mat och sushi som man inte har i Sverige, här har de the real deal! Det var inte superbilligt, men värt det!

Efter middagen gick vi runt och tittade i området och åkte till Dotombori. Det är det stora shopping området här i Osaka. Hjalmars så kallade "lokalsinne" funkade inte riktigt så vi råkade först gå åt helt fel håll, haha. Men vi hittade det tillslut.

Vi kom tyvärr till shopping området lite senare på kvällen när affärerna började stänga. Men det var ändå människor överallt! Vi gick runt och tittade i de affärerna som var öppna och tittade på skyltningen.

Efter det tog vi tunnelbanan till vårt hotell för att gå och lägga oss.

Jag måste bara säga att jag är otroligt glad över att ha pluggat mycket kinesiska och koreanska. I Japan använder de mycket kinesiskatecken i skriften vilket gör att jag kan "ish"-förstå vad de menar. Eller jag kan i alla fall gissa om det står olika namn på platser, tex Osaka eller Tokyo osv. Så jag kan se om vi har gått åt helt fel håll (tex att man inte ska gå mot Osaka station, men det är skyltat mot Osaka station). Koreanska är bra att kunna då det står mycket saker i tunnelbanorna på koreanska. Engelskan kan vara lite underlig ibland ;)

Imorgon ska vi gå runt i Osaka lite till innan vi åker vidare till Kyoto på eftermiddagen.

Vi vaknade upp kl 10 och gick till frukosten och fick varsin smörgås. Det var faktiskt otroligt god! Efter det fixade vi och plockade vi ihop våra saker. Vi checkade ut kl 12 och började att åka mot terminalen där färjan skulle vara.

Vi checkade in och gick igenom immigration och väntade på att få boarda färjan. Det var inte en stor färja heller, typ lika stor som en Waxholmsbåt.

Här bugar personalen för den avgående färjan! Händer endast i Korea haha

Här har vi Beetle färjan som ska ta oss mellan Busan i Korea till Fukuoka i Japan på 3 timmar. Vi köpte lite mackor och chips som vi satt och åt under tiden. De visade även Super Zebran på tv skärmarna. Så jag satt och förklarade hela filmen och vad de sa till Hjalmar då jag har sett den så många gånger.. 😜

När Hjalmar och jag kom fram till Fukuoka väntade vi på en taxi som skulle ta oss till vårt rum. Det kom tyvärr inga taxibilar så vi började att gå och hoppades på att hitta en taxi på vägen. Som tur så hittade vi en taxi på vägen som kunde ta oss till vårt rum då det började att regna.

Nu är vi i rummet och ska ut och leta efter middag! Får se vad vi hittar 🇯🇵

Ett tomt rum..

Idag var det sista dagen i Seoul. Jag vaknade upp kl 9 för att ge min madrass till Alana. Hon ska få ta hand om min madrass nu när jag inte kommer vara i Korea längre, hon ska få sova gott nu! (Hennes säng är otroligt hård också)

Glad Alana!

Efter det så packade jag det sista. Vi skulle träffas för att äta lunch på bibimbap stället en sista gång kl 11. Samantha och Alana rymde från skolan för att äta lunch med oss. Liv, Martina, Hjalmar, Samantha, Alana och jag åt lunch.

Innan jag åkte fick alla tjejer en julklappspåse med lite svenskgodis! Klockan 12.20 var det dags att bära ner väskan för alla trappor och gå mot tunnelbanan där jag skulle träffa Hjalmar. Det var riktigt tråkigt att säga hejdå till tjejerna som jag har hängt med här i Korea.. Vi ska ha en återförening i framtiden!

Hjalmar och jag åkte till Seoul station och hoppade på KTX tåget mot Busan (en stad i södra Korea). Det tog ca 2.5 timmar med tåg till Busan från Seoul. Nu befinner vi oss i hotellrummet och ska sova. Imorgon ska vi ta färjan till Fukuoka, Japan!

Torsdagen den 24 var det sista dagen i Seoul. Hjalmar och jag åkte till Gyeongbokgung och tittade. Vi åkte även till Jogyesa (templet) och till Bukchon Hannok Village. Då det var superkallt i Korea så fick Hjalmar och jag ta lite pauser i caféer för att värma upp oss.

Planen var att Hjalmar och jag skulle till Namnsan Tower, men då Hjalmar hade fått två intervjuer till Tekniksprånget så fick vi skippa det 😔 Vi får väl bara ta det nästa gång vi är i Korea!

Jag tillbringade kvällen med att packa ihop mitt rum och alla mina kläder. Riktigt tråkigt att packa ihop mitt liv som jag har haft här i Seoul. Men jag kommer att komma tillbaka!

En Ebba vid världens mest militärt bevakade zon - gränsen mellan Syd- och Nordkorea.

Det kommer ett längre inlägg om vår resa till DMZ och JSA!

Måndag den 21 gjorde vi inte så mycket. Vi chillade och gick runt i Sinchon. Vi gick till Natuur Pop för att äta lite glass. När vi beställde glass så fick vi även pokemon tatueringar. Det var lite speciellt!

Vi gick och la oss tidigt då vi skulle upp tidigt dagen därpå! Vi skulle åka på tour till DMZ och JSA!

Söndagen den 20 åkte Samantha, Hjalmar och jag till Noryangjin fish market! Där finns det superfräsch fisk nästan direkt från havet. Det fanns både en marknad inomhus och en marknad utomhus. Vi gick runt där i ca 1.5 timme.

Efter det åkte vi hem och åt middag. Hjalmar och jag tittade även på bio senare under kvällen. Vi tittade på "Fantastisc beasts and where to find them". Den var otroligt bra!

Lördagen den 19 tog jag en efterlängtad sovmorgon! ÄNTLIGEN.

Hjalmar och jag valde att åka till Gyeongbokgung och gå runt. Men självklart så hade jag glömt bort de stora protesterna som skulle vara i samma område samma dag. Så Gyeongbokgung var stängt... Kan däremot säga att jag aldrig har sett så mycket poliser och polisbussar på samma plats förut! Hela vägen var fylld med bussar och poliser!

Detta är bara en extremt liten del av vad som fanns.. Men om det är en stad med runt 10 miljoner invånare i bara den centrala delen (25 miljoner i det stora hela..) så behövs det MASSOR!

Vi gjorde istället ett annat försök och åkte till Myeongdong istället. Vi hittade lite kläder till Hjalmar som han köpte. Vi hittade även en ansiktsmask till mig som jag har letat efter.

Ibland hittar man saker som gör att man känner sig hemma!

Vi kom hem i tid för att åka och träffa Mira, Samantha, Martina, Joe och Roma för en liten avslutningsmiddag. Vi åkte till Hongdae och åt på en supergod restaurang!

Fredagen den 18 var det sista dagen i skolan. Vi skulle sitta och prata samt mysa mellan kl 10-12. Alla tog dessutom med sig lite godsaker från respektive land. Vi hade allt från japanska räkchips till franska kakor och svenska godisbilar och Marabou. Hjalmar tog med sig flera kilon med svenskt godis till mig.. hahah 😊

Några tjejer i klassen hade gjort en supergullig film om klassen. är vi skulle titta på den visade det sig att datorn på skolan inte kunde spela upp den typen av filer.. Då var det dags att ringa IT på skolan, men det fanns inget de kunde göra. Men då var det bara dags för Data-Ebba att rädda situationen! 😊

Innan vi skulle gå var det först dags att ta alla bilder. Asien älskar bilder. Kan till och med säga att i koreanska böckerna så har verbet "att ta bilder" varit överallt. Tydligen mycket viktigt, haha.

Efter det gick vi ut och åt lunch med nästan alla i klassen. Vi gick till ett dukbokki ställe som jag inte visste fanns. Där fick man beställa in vad man ville ha i sin dukbokki och det var så gott, samt för att inte tala om hur billigt som helst! För mig och Hjalmar kostade lunchen 10.000 won, så totalt ca 70 kr. Hjalmar fick också följa med på lunchen. Lite kul för honom att träffa mina klasskompisar och för mina klasskompisar att träffa honom. Japanska tjejerna var väldigt förtjusta i honom haha. Det var lite kul för vi pratade mest koreanska, och så fick vi översätta till svenska eller engelska för Hjalmar.

Det var riktigt tråkigt att säga hejdå till mina klasskompisar när vi skiljdes åt. Men jag har i alla fall massa bilder och roliga minnen!

Till middag åt Samantha, Alana, Liv, Hjalmar och jag den bästa bbq stället precis bredvid huset. Det finns alltid en kö där då det är så bra. Vi köade i ca 1 timme, men det var det värt! Efter middagen träffade vi Mira och Roma 😊