Postad i: Australia 2017

Så har man anlänt i Melbourne! Okej, så innan jag berättar om mina två första dagar här tänkte jag berätta om mina planer som förändrats en hel del. Min tanke innna jag ens anländ ei Australien var att börja i Sydney för att sedan ta mig uppåt mot Lismore, sedan ner till Melbourne och Adelaide och ställen in between. Hela denna tanke var aldrig en riktig plan, endast en idé. Well, nu ser det helt annorlunda ut ändå😁 Jag har varit tre underbara veckor i Sydney. Nu ser planen ut som följande; Melbourne 8 dagar, Tasmania 8 dagar, Adelaide cirka en vecka, Gold coast 3-4 dagar, Lismore/Kyogle strax över en vecka och till sist östkusten från Brisbane till Cairns. Ungefär så, det är väl mest den sista biten som inte alls är spikad. Inget är väl spikat egentligen med så är mallen iallafall! Mer ingående om varje plats kommer framöver. TAGGAD.

Så igår anlände jag i Melbourne runt lunch. Från flygplatsen till mitt hostel (som ligger en liten bit utanför CBD, i St Kilda) mötte jag en massa trevliga locals som hjälpte mig att hitta då flygplatsen ligger en bra bit från självaste CBD, dit jag ville. När jag kom fram vid typ 15 så gick jag och handlade mat och sedan somnade jag... Good day.

IDAG däremot så började mitt upptäckande i Melbourne på riktigt. Jag hade ingen klar plan för dagen utan jag ville mest upptäcka city och liksom roam around lite. Det började med att jag var på rätt plats vid rätt tillfälle då Matt Sinclair från Masterchef Australia förra året stod och lagade mat på torget!! Om ni inte visste så är detta mitt favorit matlagningsprogram och det var honom jag hejade på till slutet. Starstruck much, hehe. Sedan besökte jag ACMI ( Australian Centre for the Moving Images). Ritkigt spännande ställe, speciellt Screen Worlds exhibition. Jag såg inte ens allt men spenderade ändå en hel del tid där. Klicka här för mer info om ACMI. Efter det tänkte jag gå till Ian Potter Museum of Art men insåg halvägs att dem har stängt på måndagar. På vägen tillbaka dock gick jag förbi Acdc Lane grafitti väggar! Det hängde en massa turister där samt fotografer som fotade för fullt, me being one of them, hehe.

Efter det så började fötterna värka så jag drog mig tillbaka till hostelet, som för övrigt är pretty nice! För en gångs skull får man ett riktigt täcke istället för bara en filt eller lakan. Dock så är sängen mycket hård, men jag klarar mig som alltid. Reste av veckan har MASSOR med kul att erbjuda, dessutom är svensken (Cassandra) som jag träffade i Sydney här. Men nu är klockan 8 och jag är redo för middag!

ACMI
Graffiti galore at Acdc Lane

Postad i: Australia 2017

Idag har varit en av dem allra bästa dagarna hittils😌

Min vän tipsade mig om både Newtown och om Glebe Markets. Dagen började tidigt med en buss mot Newtown, där jag gick nästan hela Kings street där det finns massor med roliga/intressanta/hipster-aktiga affärer och mat. Mycket coolt ställe en liten bit utanför Sydney's innerstad. Dit vill jag tillbaka en dag utan tidspress och endast njuta bland alla hipsters, haha. Efter ewtown drog jag till the Glebe Markets! En större marknad som sker på lördagar där det finns massor med originella kläder och prylar, smycken och böcker osv osv. Mycket mysigt och mycket populärt, fullproppat med folk och även live musik.

Vid klockan 13 var jag dock tvungen att vara vid Harbour Bridge... För 'BridgeClimb'! Detta kan jag absolut rekommendera. Det är värt pengarna, enligt mig. Klicka här för mer info. Jag gjorde alltså hela turen och jag måste säga att allt är väldigt bra organiserat/bra förklarat/bra säkerhet/trevliga instruktörer. Och utsikten från toppen av bron är helt underbar... Mycket tur med värdet också, soligt och fint.

Glebe Markets
Sydney Harbour Bridge Climb

Postad i: Australia 2017, Food

Såhär såg min midsommar ut här i Sydney! Sovmorgon till klockan 10. Brunch på Pancakes on The Rocks (himmelsk goda pannkakor). Kollade in The Rocks Markets (och köpte en grej) som endast är på helger. Gick sedan vidare längs vattnet till jag hamande framför Opera huset och tog lite bilder. Tillbaka till lägenheten och gymma i gratisgymmet. Sedan middag på IKEA, för såklart vill jag känna mig lite som hemma såhär på midsommarafton😁 Köpte ett paket goda dammsugare också, så svensk så svensk. Och så Skype samtal med käraste familjen.

Bra dag! Min couchsurfing host hänkade med hela dagen också då han inte jobbade idag, så det var nice med sällskap! Nu är jag mest trött men även supertaggad inför morgondagens planer. Så det blir väl en film och lite dammsugarefterrätt, sedan sova. GLAD MIDSOMMAR!

Postad i: Australia 2017, Food

Jag har nu fyra dagar kvar i Sydney vilket är precis tillräckligt tid för att göra dem sista sakerna jag gärna vill göra och upptäcka här! Idag blev det Chinatown med en av mina rumskompisar från mitt senaste hostel. Vi gick omkring, åt lokala desserter och jag köpte med mig take away middag som jag kunde käka senare vid middagstid, hehe. Älskar nudlar, mmmmmm. Nej men, det var mysigt där, som en liten bit av Kina, väldigt liten del då. Chinatown finns ju i varje storstad i Australien och det är lika intressant i varenda en med massa autentiska matställen osv. En halvlång asien resa kommer definitivt hända i framtiden.

Jag kommer gå på lite markets och lite nya ställen runtom resten av dagarna här, men lördag kommer bli galet spännande... Ni kommer få se😜

Denna vecka couchsurfar jag, vilket är helt super pengavis då jag sparar en hel veckas pengar för boende på hostel, vilket skulle kunna legat mellan 900-1200 kr. Detta behövs då jag har planer framöver som kostar lite mera, men mer om det senare i veckan...😁

Idag (åter)besökte jag Royal Botanic Gardens här i Sydney. Jag var där senast under Vivid, men då var det ju mörkt och pimpat med coola ljus osv. Så jag tänkte göra ett riktigt besök. Spenderade cirka 1,5 h där och tog massa bilder, vandrade sedan vidare ut mot Mrs Macquaries Point där man ser Operahuset och Harbour Bridge väldigt bra! Dock är jag redan supernöjd med bilden på Operhuset från häromdagen..

Nu ska jag fixa mig och göra mig iordning för middag med min Sydneyvän som jag fick bo hos förut, en sista träff innan jag drar vidare!

Postad i: Australia 2017

Halli hallå där! Det blev visst lite tyst här i helgen.

I fredags flyttade jag ut från min kompis hus och in på ett nytt hostel! Ännu ett i city. Imorgon, måndag, checkar jag dock redan ut härifrån på morgonen, bokade bara för helgen! Då börjar andra äventyr, haha.

Igår möttes vi en grupp för en dag i Bondi och hade det allmänt trevligt och delade historier osv. I den gruppen fanns även en svensk tjej! Och vi möttes upp även idag, plus en till fransk kille, och tog färjan över till Manly😌

Det var dock super blåsig och ganska kallt på grund av det. Men vi käkade lunch där, var på Manly Beach och besökte Manly Art Gallery, sedan blev det att dra tillbaka då vindarna blev så extremt starka.. Men jag slutade denna dag med ett biobesök med den franska killen och en britt från hostelet jag bor på, så ett nice avslut på dagen iallafall!

Tog mig till Bondi, startade vid Bondi Beach och hade två timmar senare promenerat hela kustvägen ner till Coogee Beach och har nu sååååå många fina bilder. Detta är alltså något mycket populärt, denna kustpromenad. Många som går turen för att fotografera, andra för att jogga eller bara för att promenera när det är soligt och skönt.

Denna gång var det molning, speciellt i början men det klarnade mot slutet. Och det gör mig inget då skugga ger finare bilder oftast, men det var mest dem gråa molnen som var lite störande ibland. Det var runt 18 grader men med mycket promenerande uppåt och neråt krävdes ingen sol eller högre temperatur för att bli varm, smått svettig till och med..

Väl framme i Coogee tog jag en kopp välförtjänt kaffe, hehe. Mycket nice ställe Coogee måste jag säga. Därifrån tog jag enkelt en buss till centralen och tog mig sedan tillbaka till Hurstville. Jag kom tillbaka till huset vid 18:30 vrålhungring och utmattad, haha. Men det var ännu en lyckad dag. Även om det hade varit kul att gå med någon eller i grupp. Men men. Det var fridfullt, minst sagt.

Detta var alltså i onsdags. Torsdags så var jag mestadels i huset och planerade, fixade, bokade plats osv. Gjorde lite inomhusträning, tog promenad i solen och bakade kladdkaka till mig och min vän😁 Så svensk som man är. Kladdkakan fick tummen upp av min vän, han tog faktiskt två bitar muehehe.

Måndagsäventyr blev en till road trip! Då det var långhelg tack vare drottningens födelsedag kunde min Sydney-vän och jag ta bilen till Wollongong. Strax över en timmas bilresa genom massa berg och natur, just what I like.

Dock har jag varit väldigt kall hela tiden så även om det var soligt när vi kom fram så var det även kallt enligt mig på grund av att det blåste en hel del, så jag kunde inte riktigt njuta först. Så jag gick och köpte mig en stor kopp himmelsk gott kaffe och dagen var räddad. Jag tog inte mycket bilder i självaste Wollongong, utan endast dessa som är en liten bit ifrån där man kan flyga sådana där som ni ser på bilden. Himla fin utsikt.

Vi höll oss till kusten av Wollongong där det var så vackert istället för att köra in i city-delen. Men så brände jag tungan av mitt varma kaffe. Och sedan så var det en massiv kö på vägen tillbaka till Sydney på grund av trafikolycka som försenade oss med cirka 30 minuter. Men vi utförde ändå dagens planer att mathandla osv, så en lyckad dag ändå!

Söndagsäventyr, yes!

Igår, lördag, blev det en innedag medan regnet kom lite till och från, även tvättdag. Jag är tillbaka hos min Sydney-vän tills på torsdag sedan blir det ett nytt hostel någonstans i Sydney, vilket kommer bli spännande då jag än inte valt vart jag vill bo.

Men idag blev det en road trip till Blue Mountains, dit man bara måste speciellt som turist😉 Cirka en timma med bil härifrån i Hurstville. När vi anlände vid 12 var det dock alldeles för mycket moln. Så vi åt lunch först i den lilla staden och när vi kom tillbaka till the lookout spots var det nästan optimalt för att ta fotografera. Lite solsken på bergen hade inte skadat, liksom. Men vi vandrade neråt lite också och jaaaaa vad fint det är!!

Ett mycket fint ställe om man gillar att fotografera natur och landskap med andra ord, eller bara uppleva att känna sig väldigt liten i en stor värld. Eller hajka upp och ner till olika lookout spots. Bäst att komma är nog när det är lite blåsigt, då är det mindre turister och lite mindre moln. Blue mountains, everybody.

Postad i: Australia 2017

Nu har jag precis checkat ut från Jackaroo (rekommenderas)! Men mina ryggsäckar är kvar i förrådet tills ikväll så att jag kan följa med på en rolig grej dem gör ikväll. Sedan tar jag mitt pick och pack och flyttar in en vecka hos min Sydney vän. Helgen ska bli sjukt kul också, men mer om det på söndag..

Igår besökte jag lite museum här i city! Ja, två, än så länge. Först gick jag till Museum of Sydney och helt ärligt så var det ingen höjdare. Jag hade förväntat mig lite större och lite mer, kändes knappt ens värt cirka 70kr inträdesavgift.... Sedan drog jag vidare till Australian Museum som inte låg så långt ifrån. Där tog jag dessutom tillfället i akt att gå på spindelutställningen, jag som inte gillar spindlar så värst mycket... No regrets, det var mycket intressant. Men resten var också coolt, dock känns det lite sådär att kolla på massa uppstopade djur/insekter/etc, men intressant. Och det andra med. Så jag är nöjd ändå med gårdagen! Stannade inne på kvällen också och lade mig tidigare för att kunna gå upp vid 08 imorse och duchsa/packa/frukost/checka ut. Redo för nästa äventyr!

Jag tog definitvt med mig fel objektiv för att kunna ta coola närbilder... Så det sög, haha.

(too) Few pics of the spider exhibition