Postad i: Australia 2017

Efter en veckas återbesök i Melbourne drog jag alltså tillbaka till Sydney för ännu ett återbesök. Och underbart var det! Alltid trevligt att se bekanta ansikten också😊 Början av återbesöket bodde jag på ett hostel i CBD, sedan couchsurfade jag i Wollstonecraft/Norra Sydney, sedan bode jag hos min Sydney-vän och hans familj i Hurstville, sedan med min tyska vän i Avalon och till sist på ett trevligt hostel i Stanmore. Mina 12 dagar i Sydney såg ungefär ut som följande:

Söndag: Ankomst, checka in på hostel i CBD, njuta av solen/värmen med bok i Hyde Park, kvällspromenad runt hamnen med hostel roommate.

Måndag: Morgonjogg i Hyde Park och därefter mer njutande av sol/värme med bok. Därefter spenderades hela dagen rumonkring stan för lite småshopping och mathandling. Filmkväll på rummet med roomates (fransmän och portugesisk dude).

Tisdag: Checka ut från hostel, träffa couchsurfing host i Norrra Sydney, roadtrip med honom runt stränderna, spelade Kingdom Hearts mest hela natten.

Onsdag: Utforskande av Norra Sydney området, promenad/njöt av sol/läste bok på stranden, nachokväll med couchsurfing host.

Torsdag: Picknick med couchsurfing host, Sydney Science Festivival vid kvällstid.

Fredag: Packa och flytta ut, flytta in hos Sydney-vän för andra gången, häng med hela familjen, hemmagjort pizza kväll.

Lördag: Chill/häng med Syndey-vän, tvättdags, middag på restaurang i Westfield Miranda (rekommenderar restaurangdelen av detta shopping centre!)

Söndag: FESTIVAL OF CHOCOLATE (!!), köpte customised Lindt mörk choklad tilll familjen (med deras efternamn på), middag + filmkväll med familjen.

Måndag: Packa/flytta ut/säg hejdå för sista gången *snyft*, träffa Lena (tyska tjejen från Tasmanien-gänget) och bo med henna hos hennes Au Pair familj vid Avalon beach (långt norr om Sydney CBD och himla fancy del med stora dyra hus).

Tisdag: Boka flyg hem till Sverige, häng i Warriewood Square med Lena och inköp av lite Australienska snacks, märken som inte kan hittas i Svergie alltså. Skickade iväg ett birthday gift card till Jonny.

Onsdag: Packa ihop mina grejer för näst sista gången och ta mig till mitt sista hostel i Australien, ett som var närmare flygplatsen (Stanmore) istället för i Sydney CBD. Chill dag, besökte Marickville Metro Shoppingcentre och köpte sushi. Spenderade min sista kväll ensam på rummet med min laptop och min sushi, haha.

Torsdag: IDAG! HEMGÅNG! OMG! VILL INTE MEN VILL ÄNDÅ.

Sitter förtillfället på flygplatsen i väntan på att få checka in min ryggsäck. Jag var ju tvungen att checka ut från hostelet vid 10, så åkte sedan direkt till flygplatsen som tog 30 min och är nu (ganska så) för tidigt på flygplatsen då de lyfter 15:50, haha. Men jag har gratis wifi, mat och en sittplats, så I'm happy😊

Här kommer random huller om buller bilder från hela återbesöket i Sydney. Inte en hel del, och det är blandat från Canon-kameran och mobilen. Men åh vilken bra sista vecka det har varit. Kul att jag började OCH avslutade i Sydney😁

Postad i: Australia 2017

Sista dagen hos Nick och jag visste inte vart jag skulle dra mig här näst. Jag visste bara att jag ville svänga förbi Sydney en gång till för att hämta upp en sak. En tanke var att göra östkusten med min nya tyska tjejkompis men hon hade redan kommit halva vägen upp till Cairns så då skulle jag missa halva delen av turen uppåt eller så skulle jag göra den ensam. Ingetdera lockade mig, men jag vill supergärna göra östkusten från Sydney till Cairns, men det får vänta till nästa gång, gärna sommartid. Vill dessutom jättegärna träffa mina tyska vän igen.

Så det blev ett väldigt spontant beslut. Återbesöka mina favoritstäder och träffa mina vänner i vardera stad innan jag drar hemåt till Sverige! Så blev det!

Så jag började med Melboure, även om Sydney var närmare där jag flög ifrån (Brisbane) men det passade bättre att köra Melbourne först schema-vis för dem jag tänkte träffa igen. Väl i Melbourne bodde jag igen hos killen som jag couchsurfade hos sist jag var där, då vi blev vänner och jag hade det supertrevligt där. Han brukar dessutom ta emot flera couchsurfare åt gången, så fick träffa två tjejer från Vietnam och Indonesien och uppleva deras autentiska mat på kvällarna!

Veckan i Melbourne tog jag inte en enda bild med kameran, jag kände att jag ville gå omkring utan extra vikt helt enkelt och bara njuta en sista gång utan att tänka på något extra. Dock har jag några mobilbilder! Veckan såg ut ungefär som följande:

Måndag: Ankomst eftermiddag, flytta in hos James, bjuden autentisk vietnamesisk middag. Tisdag: God gratis lunch i Norra Melbourne på TOASTA & Co, promenad i solen runt city, bibliotek för snabbt gratis internet, mer vietnamesisk mat. Onsdag: Chill, 2 timmars promenad med Hoa (vietnamesiska tjejen). Torsdag: Unicorn festival i city, påbörja bakandet av en citrus cheesecake. Fredag: Bibliotekstid för internet igen. Baka klart och smaka supergod cheesecake! Lördag: *surprise*, South Melbourne Market, inbjudan till asiatisk bbq-häng. Söndag: Avresa till nästa place, nämligen Sydney!

Postad i: Australia 2017

Här en av de sista grejerna jag gjorde innan jag åkte vidare från norra NSW. Nämligen ett escape room, precis som det jag gjorde på min 18-års födesledag. Alltså, man blir instängd i ett rum och har 60 minuter på sig att klura ut ett mysterium för att slutligen ta sig ut ur rummet med en kod.

Well, temat för detta rum var Jigsaw! Alltså från skräckfilmerna Saw, som jag diggar väldigt mycket, så självklart valde jag detta rum specifikt även om det låg lite längre bort. I Brisbane. No regrets though för dagen var helt underbar uppe i Brisbane. Fick möjligheten att upptäcka denna stad och jag upplevde Brisbane som ett livligt och glatt ställe, typ ett mellanting av Sydney och Melbourne. Jag, Nick och hans vän gjorde escape rummet tillsammans och tyvärr hann vi inte ut i tid men vi var allt nära. Och det var superkul. Dem kunde ha gjort det hela lite läskigare, men men😉

Sedan till kvällen så pågick en slags minifestival av asiatisk mat, glad musik och coola barer. Noodle Market hette det. Så vi åt middag där innan den 3 timmars långa bilresan hemmåt.

Och endast mobilbilder från denna dag tyvärr, haha.

Postad i: Australia 2017

Två nice saker vi gjorde medan jag bodde hos Nick var ett besök till Minyon Falls och en hike upp för Mount Warning. Då jag inte motionerat som vanligt, som jag annars gör hemma, var det tufft att göra ännu en hike uppför ett berg, men viljan tar en långt och det är alltid värt det i slutet, på toppen! Båda dessa ställen finner man alltså i norr i NSW.

Bilderna är endast från Minyon Falls då jag insåg halvägs upp för Mount Warning att kameran var helt död eftersom jag hade glömt stänga av den på natten... Typiskt.

Postad i: Australia 2017

Självklart gjorde jag (och Nick) en dagstripp till Byron Bay. Lika hippt ställe som Gold Coast fast lite mindre men somehow ännu mer människor med modellutséenden Fin lång strand, coola affäer, massa cafén och ja... Himla varmt och soligt. Köpte solkräm t.o.m. Och glass😁 Med andra ord, besök Byron Bay om ni är i krokarna, typ Gold Coast eller Brisbane. Finns mer att se och göra där men körde en beach stroll barfota och drog sedan vidare!

Till kvällen var det middag och biodags i Ballina, så vi svängde förbi The Big Prawn because why not, haha en megastor räka liksom... Vi såg iallafall Dunkirk, en (enligt mig) väldigt välgjord, lite udda men intressant krigsfilm.

Ps jag är fortfarande efter på bloggen och är alltså inte på samma ställe längre.

Byron Bay
Ballina Big Prawn

Postad i: Australia 2017

Dag 2 i Gold Coast blev jag upphämtad av min vän Nick från Kyogle (Norra NSW). Jag blev inbjuden till att följa med på ett scoutevent den helgen och självklart sa jag absolut, kan bli intressant. Och indeed var det intressant, och en massa kul. Jag kan inte ens riktigt beskriva den helgen, haha. Men supernice var det också att tälta igen efter sån lång tid! Dock så har jag noll bilder från systemkameran då det kändes lite sådär att gå omkring och ta bilder under dagen då det var tävligar för det yngre osv, och på kvällarna var jag mest bara in the moment😌 Mysiga kvällar med brasa, skratt och ett himla trevligt gäng jämåriga.

Detta var alltså fredag till söndag (21:a-23:e) och sedan har jag fått bo hos Nick! Dagen efter campingen var vi båda halvt döda efter halvbra sömn i kylan i tälten, haha. Mer om resten av veckan efter campingen kommer snarast...!

Efter en veckas chill i Adelaide tog jag nästa flyg till Gold Coast! Mot värmen, äntligen!

Varmt var det definitivt. Jag anlände sent på kvällen och käkade pizza på hostelet efter check-in sedan somnade jag, haha. Men dag två hade jag planer. Då drog jag till Warner Bros. Movie World (med en person som bor i Gold Coast). Något som passar mig som handen i handsken, eller hur😁 Där fanns 4d bio, åkattraktioner, shopping i filmtema och basically allt i filmtema av Warner bros Vi såg även den lilla paraden, hehe.

Såklart blev man sugen på Ben&Jerrys också. Och sugen på att köpa andra kul saker i filmtema men jag tyglade mig allt. Mycket rekommenderat ställe om man gillar temat samt god mat och bergodalbanor.

Postad i: Australia 2017, Food

Halli hallå! Så. Efter en vecka i Tasmanien flög jag från Hobart till Adelaide.

Planen var att åka till Adelaide, stanna en vecka och mest bara ta det lugnt. Inget äventyrande direkt. Det är nämligen en väldigt lugn stad, haha. Speciellt nu under juli månad. Så det var precis det jag gjorde! Första natten couchsurfade jag hos Jonny och resten av veckan bodde jag på ett riktigt nice hostel i city. Där jag och fick gratis pannkakor varje morgon. Basically såg veckan ut såhär;

Dag 1 anlände jag sent på kvällen. Dag 2 åt jag brunch med Winny, chillade i solen, checkade in på hostelet, åt dessert med Jonny. Dag 3 åt jag gratis pannkakor, åt lunch med Jonny, gick omkring i Rundle Mall, köpte middagsingredienser för veckan. Dag 4, gratis pannkakor, lunch med Jonny, city walking. Dag 5, gratis pannkakor, vegansk marknad, Adelaide Central Market + lunch där. Dag 6, gratis pannkakor, lunch med Jonny, regnigt väder, bio (Spiderman Homecoming). Dag 7, gratis pannkakor, regnigt väder, tvätt av kläder, kaffe med Jonny, filmkväll. Dag 8, sovmorgon, strandhäng med ny vän, bio (Baby Driver) med Jonny. Dag 9, snabb lunch med Jonny innan jag tog flyget mot nästa destination.

Som sagt, väldigt chill vecka. Mycket behövligt, haha. Jag tog typ en enda bild med min kamera. Så här är lite random mobilbilder från min vecka i Adelaide😁

Postad i: Australia 2017

Nu är jag allt efter på bloggen. Det blir ju så när internet är sådär eller när man är upptagen och/eller trött med annat på kvällarna. Men nu så, nu har det lugnat ner sig lite.

Jag tänkte berätta om dem två sista dagarna vi spenderade i Tasmanien! Inte så mycket äventyrande, och kameran stannade i väskan. DAG 8 hade vi planerat att spendera hela dagen i Hobart och framförallt besöka de berömda MONA Museum . Ett väldigt stort ställe, tre våningar, med en hel del intressanta saker. Även en hel del udda grejer, to be honest. A bit pricey, men vi fick alla student pris för dem var så snälla, haha. På kvällen sedan eftersom det var vår sista kväll tillsammans så hade vi en pizzakväll på Domino's i stan😁

DAG 9 i Tasmanien var vår sista dag och innebar hej då. Vi hade lita tid på förmiddagen innan flygen så vi besökte ett art gallery i Hobart, tvättade bilden, lämnade tillbaka bilen och fick betala för en liten skada sedan Uber mot flygplatsen! Frånd enna dag har jag inga intressanta bilder, MEN jag har denna underbara bild på oss och vår (inte så) underbara gamla hyrbil från typ mitten av resan😁

Postad i: Australia 2017

Alright DAG 7 i Tasmanien och vi var nu i Hobart, på ett skitställe i CBD så när vi vaknade drog vi snabbt därifrån. Dagens planer var efterlängtade Bruny Island, som tydligen skulle vara så fint och nice att man spenderar hela dagen där. Man tar alltså färjan över med bil, som självklart kostar, per fordon. Cirka 15 minuter senare är man framme och kan köra omkring på Bruny.

När vi kom fram skulle vi först till The Neck Lookout, typ den största anledningen man vill till Bruny. Men det var stängd på grund av construction precis vid trappan upp till utkiksplatsen.... Men vi såg folk på toppen så vi gick upp ändå vi med, muahah. Värt.

Sedan skulle vi till Adventure Bay, en fin strand alltså. Och det var den, men vi denna tidpunkt hade vi sett så många stränder i Tasmanien att dem börjar alla se exakt likadana ut, haha. Vidare nu skulle vi till Brunys nationalpark där man kunde gå små hikes i naturen. Men dit hittade vi aldrig då det knappt fanns några skyltar och helt plötsligt kommer man in på en superdålig väg så man tror att man är vilse. Ja, vi hade ju inte den bästa bilen och det står faktiskt i infoblad om Bruny att det rekommenderas 4 wheel drive bil.. Nu vet vi det.

Så vi åkte till Cape Bruny Lighthouse, vilket tog ett tag och var lite halvtråkigt när vi kom fram. Fin utsikt typ. Jag hade hoppats på ett café. Närmaste café låg långt långt bort. Vi såg dock en vit wallaby (eller kängru, jag vet inte) som exklusivt finns på Bruny. Men, all in all så var det ganska bleh. Vi kände oss alla ganska besvikna, så vi drog tillbaka till hamnen och stannade på vägen för en kopp kaffe och en godbit på Bruny Island Café (MYCKET GOD LEMON CHEESECAKE). Vad som ändå gjorde dagen till en bra dag är hur kul vi ändå kunde ha tillsammans oavsett, som grupp. När vi kom tillbaka fastlandet lallade vi omkring i området där vi skulle bo för natten, ännu ett AirBnb ("The Rumpus Room on The Bay" i Coningham, rekommenderas). Himla mysig kväll där med öppen brasa och pastamiddag😊

Adventure Bay
Cape Bruny Lighthouse
​The Neck Lookout
Bringing out the inner child