Nu är det fredag igen, som man har längtat!! Nu när reglerna har ändrats passade jag och nattis på att gå och upptäcka lite i Nairobi. Tidigare har man vara tvungen att minst gå tre, så att gå två och två är väldigt uppskattat nu från alla på internatet. Samtidigt hade vi på oss våra vandringskängor för att gå in dem lite. Det är verkligen allt för sällan man bara går utanför murarna bara för att gå.

Imorgon är det dags för mount longonot. Därför blir det chill idag för att orka med och tagga till att gå upp för berget. Ska blir väldigt spännande att se hur det går!

Har nu velat gå upp tidigt för att träna lite och vakna till i en vecka nu, nu var det äntligen dags. Jag och nattis bestämde oss för att mjukstarta lite med att vandra in våra vandringsskor lite nu inför mount longonott som vi kommer att gå upp för på Lördag. Den var en härlig morgon och det är alltid härligt att börja dagen med att gå upp lite tidigare än vanligt, (så att man inte behöver slänga i sig en macka till frukost och springa till lektionen, som man annars gör).

Mer uppdatering om mount longonott kommer förmodligen på söndag då vi får se hur det gick och allt, wish me luck!

Att jag aldrig har besökt denna skog förut! Karura forest är en stor skog där man kan vandra runt lite. Många på internatet har varit där tidigare, fast detta var min första gång. Naturen var helt fantastisk med vattenfall, bäckar, grottor och lite apor här och där som klättrade i träden. Vi tog med oss lite picknick som vi senare åt på en bro mitt i skogen. Vi valde att gå denna gången och hann inte upptäcka skogen, då vi behövde vara tillbaka till middagen, så det blir nog flera besök vid Karura.

Lite bilder från igår kommer också, trevlig söndag på er!

Dagens äventyr byggde på att i princip ingen visste var vi skulle och att alla i blindo litade på varandra och bara blickade framåt.

Efter lektionerna var vi en bunt som skulle till "love school", vilket är en skola, där man kan gå för att se hur barnen har det, hjälpa till och har även möjligheten att leka med dem på fritids. Det första lärarna och ledarna säger när vi kommer dit är hur uppskattat det är med besök och att barnen älskar att ha några äldre att leka med.

First things first, vi skulle då gå till denna skola, vilket ingen av oss visste vart det var. Vi i princip gick i hopp om att allt skulle lösa sig... hahah. Vi ringde till en av lärarna på skolan typ 100 gånger och bad om vägbeskrivning, vilken var svår att tyda. Det slutade med att vi gick i 1,5 timmes promenad och accepterade faktumet att vi kanske inte skulle hitta skolan. Vi frågade några människor här och där och fick lite ledtrådar om vart love school var någonstans. Tillslut av en slump frågade vi en gammal dam om vart skolan fanns, och det visade sig att hon jobbade på skolan! Vi alla blev helt överlyckliga, tänk att vi äntligen snart var framme. Efter ytligare en kvart av gående i den varma hettan var vi äntligen framme. Snacka om att vi blev "lite" solbrända. När vi kom in välkomnades vi med många kramar från barnen och lekte tillsammans med dem i någon timme eller två, tills det blev dags för att åka hem igen, med taxi den här gången.

Det var ett äventyr i sig att yra runt i Nairobi helt borta, det gjorde så att man fick se en del som man annars aldrig hade sett. Barnen på skolan var helt fantastiskt söta, och att gosa och leka med dem var också en helt underbar erfarenhet. Detta var en plats jag definitivt kommer att besöka igen, speciellt nu när man kan vägen också.. så det borde inte bli så svårt.... eller?

När jag kom hem var det bara att ladda om för att senare fira Ellens födelsedag. Vi skulle ut och äta, men INGEN visste vart vi skulle äta, eller vart vi ville äta. Vi alla var så veliga, så att vi fortfarande inte hade ett ställe att åka till när vi satt i bussen. Vi åkte längs en väg och diskutera, ingen brydde sig riktigt, vi ville egentligen bara sitta tillsammans allihopa och käka nått gott. Det slutade trots allt med en mysig italiensk restaurang där vi alla satt och åt god mat tillsammans. En riktigt mysig kväll blev det!

En riktigt härlig början på helgen, och såklart har jag lite bilder att dela med mig av också, så kanske ni får en liten inblick hur det var :) Trevlig helg på er!

Ett jullov hemma var precis vad jag behövde. Att äntligen få träffa sin familj och nära vänner igen! Man får ett lite öppnare perspektiv på hur bra man har det i Sverige, men det finns för och nackdelar med allt. Under detta lov var människorna det viktigaste och det var väldigt skönt att träffa alla.

Nu är det nya tag som gäller! Kan knappt förstå att halva året redan har gått, men nu gäller det att blicka framåt och ta vara på den tiden man har med alla vänner här i Kenya! Det finns mycket att se fram emot under detta halvår som att ex. bestiga mount kenya, besöka ett område nära viktoriasjön och påsklovstrippen till Rwanda och Uganda för att bland annat se bergsgorillor.

Glad lucia allihopa! Själv firade vi lucia lite extra den 8:de istället här på internatet. Vi åkte till svenska ambassaden för att sjunga i ett luciatåg för alla ambassadörer och viktiga personer. De från skolan som inte var med i lucia tåget var också där och kollade på. Vi kom dit runt 3 för att sedan sjunga upp och äta lussebullar. Sen när vi hade ätit allt för mycket gott och minglat med en del där, var det dags för uppsjungning och ut och sjunga för publiken på 500 pers. Det var väldigt mysigt, och det var väldigt kul att stå och sjunga för alla. Själv sjöng jag solo på en del, vilket var lite nervös men samtidigt lite kul. Det är bra att utmana sig i vardagen.

Idag fick vi lite lucia fika efter lunch och hade det en allmän trevlig dag. Hoppas att ni har bra där hemma och ha en fortsatt bra lucia!

En fantastisk dag med en gnutta vind.

Vi åkte till Nong hills för att vandra lite bland bergen idag. Det är Kenyas nationaldag idag, vilket gjorde så att vi fick lite ledigt från skolan, vilket var skönt. Vi kom dit och det var lite molnigare, kallare och vindigare än vad vi trodde, fast det stoppade inte oss. Hela internatet vandrade tillsammans upp och ner på kullarna, och det var en jätte härlig vandring. När molnen klarnade och solen började komma fram kunde man se den fina utsikten, och det var hur fint som helst. Det blev ca en tre timmars vandring med frisk luft och fin utsikt.

Vi hade blivit varnade sedan innan att det skulle finnas bufflar på berget, så vi hade med oss tre vakter med gevär som skulle skydda vår klunga.

Hoppas ni har haft en trevlig dag!

Vädret här i Kenya är väldigt oklart för tillfället. Det är regnperiod, vilket betyder att det regnar väldigt mycket titt som tätt. Men den senaste veckan har det varit jätte fint väder, så pass att man kan sola och bada, vilket är väldigt confusing. Det kan påriktigt gå från 25 grader och varmt till regn och kallt på 1 min.

Igår när vi var på garden city (ett köpcenter) var det precis så. Vi shoppade och hade kul, sedan när vi skulle till bussen gick det från att vi gick i inget regn, till Ösregn på bara några sek. De sista som gick till bussen (mathilda och hanna som hade varit och köpt en stor nalle) blev helt dyngsura, inklusive nallen.

Annars är julstämningen här på internatet på topp. Julkalendern är på varje morgon i Zebra, vårt gemensamma vardagsrum, och själv är jag väldigt jultaggad. Antar att det kanske är lite mer julstämning där hemma i Sverige, men man tar det man har och får göra det bästa av situationen här nere.

I går (lördags) åkte vi till Amboseli, vilket är en nationalpark på gränsen till Tanzania. Parken är känd för mycket elefanter och berget Kilimanjaro som man kan se i bakgrunden. Vi åkte i två lastbilar ner till parken i ca 4 timmar och kom sedan till ett fint ställe där vi skulle bo. Vi bodde i en slags blandning av hus och tält, vilket var jätte mysigt. När vi kom dit passade vi på att bada lite i polen som fanns, därefter var det full gång med safari. Redan när vi kom till ingången var det tre elefanter som stod och åt på träden, vi alla var väldigt peppade.

På första game driven såg vi en massa elefanter, lejon, gnuer, zebror, bufflar, en massa olika slags antiloper och ett molnigt Kilimanjaro. Det var verkligen en ball upplevelse. Vi var där ända till solnedgången för att sedan äta middag vid brasan på stället där vi bodde. Sen myste vi på rummen för att sedan gå och lägga oss. Dagen därpå var det en tidig morgon för att vi skulle kunna vara där vid soluppgång. Det var en fin game drive då vi såg en massa mer elefanter. Efter det lyxfrukost, sedan raka vägen hem till internatet.

En sak som var lite synd var hur molnigt det var. Det var fint väder, men molnen täckte Kilimanjaro, vilket jag hade längtat efter att se. Men den står kvar, så det får bli en annan gång.

Som vanligt bjuder på en hel del bilder från helgen.

Bussresan dit

Stället där vi bodde

Här fanns det även en hel del apor

Första game-driven

Sen var det middag

Morgon game drive

Sen var vi påväg hem, en väldigt lyckad helg

För mindre än en vecka sedan tog jag beslutet jag LÄNGE hade funderat över, att klippa en chunk av håret. Hade tidigare tvivlat på om det skulle bli bra eller inte, så jag har varit väldigt tveksam. Men några dagar tidigare hade internatet fått "klippa hår hype" och flera klippte sig ganska kort. Vissa rakade till och med håret (vilket blev jätte snyggt på dem btw). Då kände jag lite "vad skulle det göra om jag klippte några centimeter? håret växer ändå ut!". Det slutade med att jag klippte ca 20/30 cm av håret, till ungefär nyckelbenet. Var så sjukt läskigt att klippa av tofsarna, men lite roligt var det ändå. Känns väldigt skönt att göra något lite dramatiskt i vardagen. Cred och tack till Nattis som hjälpte till att klippa. Tack vare henne ser mitt hår nu jämt och fint ut.

Uppdateringen på senaste är väldigt knapp, och det är jag medveten om. Ska försöka att hålla mig mer uppdaterad i fortsättning. Hoppas alla har haft en bra vecka, och nu är det helg!! Äntligen