Vädret här i Kenya är väldigt oklart för tillfället. Det är regnperiod, vilket betyder att det regnar väldigt mycket titt som tätt. Men den senaste veckan har det varit jätte fint väder, så pass att man kan sola och bada, vilket är väldigt confusing. Det kan påriktigt gå från 25 grader och varmt till regn och kallt på 1 min.

Igår när vi var på garden city (ett köpcenter) var det precis så. Vi shoppade och hade kul, sedan när vi skulle till bussen gick det från att vi gick i inget regn, till Ösregn på bara några sek. De sista som gick till bussen (mathilda och hanna som hade varit och köpt en stor nalle) blev helt dyngsura, inklusive nallen.

Annars är julstämningen här på internatet på topp. Julkalendern är på varje morgon i Zebra, vårt gemensamma vardagsrum, och själv är jag väldigt jultaggad. Antar att det kanske är lite mer julstämning där hemma i Sverige, men man tar det man har och får göra det bästa av situationen här nere.

I går (lördags) åkte vi till Amboseli, vilket är en nationalpark på gränsen till Tanzania. Parken är känd för mycket elefanter och berget Kilimanjaro som man kan se i bakgrunden. Vi åkte i två lastbilar ner till parken i ca 4 timmar och kom sedan till ett fint ställe där vi skulle bo. Vi bodde i en slags blandning av hus och tält, vilket var jätte mysigt. När vi kom dit passade vi på att bada lite i polen som fanns, därefter var det full gång med safari. Redan när vi kom till ingången var det tre elefanter som stod och åt på träden, vi alla var väldigt peppade.

På första game driven såg vi en massa elefanter, lejon, gnuer, zebror, bufflar, en massa olika slags antiloper och ett molnigt Kilimanjaro. Det var verkligen en ball upplevelse. Vi var där ända till solnedgången för att sedan äta middag vid brasan på stället där vi bodde. Sen myste vi på rummen för att sedan gå och lägga oss. Dagen därpå var det en tidig morgon för att vi skulle kunna vara där vid soluppgång. Det var en fin game drive då vi såg en massa mer elefanter. Efter det lyxfrukost, sedan raka vägen hem till internatet.

En sak som var lite synd var hur molnigt det var. Det var fint väder, men molnen täckte Kilimanjaro, vilket jag hade längtat efter att se. Men den står kvar, så det får bli en annan gång.

Som vanligt bjuder på en hel del bilder från helgen.

Bussresan dit

Stället där vi bodde

Här fanns det även en hel del apor

Första game-driven

Sen var det middag

Morgon game drive

Sen var vi påväg hem, en väldigt lyckad helg

För mindre än en vecka sedan tog jag beslutet jag LÄNGE hade funderat över, att klippa en chunk av håret. Hade tidigare tvivlat på om det skulle bli bra eller inte, så jag har varit väldigt tveksam. Men några dagar tidigare hade internatet fått "klippa hår hype" och flera klippte sig ganska kort. Vissa rakade till och med håret (vilket blev jätte snyggt på dem btw). Då kände jag lite "vad skulle det göra om jag klippte några centimeter? håret växer ändå ut!". Det slutade med att jag klippte ca 20/30 cm av håret, till ungefär nyckelbenet. Var så sjukt läskigt att klippa av tofsarna, men lite roligt var det ändå. Känns väldigt skönt att göra något lite dramatiskt i vardagen. Cred och tack till Nattis som hjälpte till att klippa. Tack vare henne ser mitt hår nu jämt och fint ut.

Uppdateringen på senaste är väldigt knapp, och det är jag medveten om. Ska försöka att hålla mig mer uppdaterad i fortsättning. Hoppas alla har haft en bra vecka, och nu är det helg!! Äntligen

Att få leka runt med barn i en by mitt i ingenstans i kenya, att upptäcka giraffer, zebror m.m på hästryggen, se flodhästar, äta god mat och väckas av ljudet av apor som skrek, kan vara en kort sammanfattning av min helg. Det var verkligen en av de bättre helgerna jag har varit med om sen jag kom hit. Med fina vänner att omgiva sig med gjorde det bara bättre.

Det blir en bildbomb från helgen

En promenad till sjön

Det första vi gjorde när vi kom fram var att ta en promenad ner till sjön, medans vi väntade på vår tur att rida. Vi fick sällskap ner av 3 hundar, två labradorer och en liten tax. De sprang runt oss och såg ut som att verkligen njuta av livet, detta var verkligen dröm stället för hundar.

Safari på hästryggen

Då var det vår tur att rida. Vi tittade runt och hälsade på alla fina hästar. Det fanns även ett föl som bara var någon vecka gammalt. Sen red vi runt på savannen och såg allt möjligt, allt från zebror till giraffer

Campingen

Efter en hel förmiddag av ridning, var det dags att åka till campingen och slå upp tälten.

Alla söta barnen

Innan middagen ville jag och några andra upptäcka byn som låg 5 minuter bort från campingen. Vi hade fått höra att det inte var mer än typ en affär med tomater och ägg, men vi höll oss själva positiva och optimistiska om att vi skulle hitta något kul. Jag och nattis vandrade runt och plötsligt såg vi några barn leka med ett däck i en gränd. Vi bestämde oss för att gå dit och säga hej. Det tog inte lång tid innan vi blev bästa vänner med dem och började leka med dem alla. Snart var halva byn där och det var hur kul som helst. Vi bumpade även in i min kyrka jag brukar gå till och fick en rundtur av en 12 årig pojke som hette Mike. Jätte intressant och kul att se.

Den fina morgonen

Som vanligt kom jag och nattis försent till soluppgången, men det var en väldigt fin morgon trots det.

Flodhäst safari

Det var det mesta jag hade att bjuda på. Hoppas att ni har haft en härlig helg och att ni får en trevlig kommande vecka.

De senaste dagarna har man gått förbi postfacket lite extra för att se om man har fått post. En efter en av mina kompisar får post, själv står man där och väntar på att sitt ska komma fram. När nathalie skulle till postkontoret för att hämta sitt paket såg hon att mina var där och vänta på mig. Hon kom hem och berättade och jag blev ju alldeles lyrisk. De sa att de skulle levereras till skolan dagen därpå så jag var ju spänd och jätte nyfiken hela det dygnet. Sen så när dagen kom och det var 2 stycken stora paket i mitt fack, var glädjen obeskrivlig!! Mycket större paket än väntat och det första jag gjorde var att springa till nattis, så öppnade vi det tillsammans. Vi bara satt och garva av lycka av hur mycket godis det var, "jag har ju godis som räcker resten av året!". Super tack till mamma och pappa därhemma som vet vad som gäller, nu kan jag gotta mig ända fram till jul!!!

Om någon mer är sugen på att skicka någon hälsning via post, eller vad som helst egentligen, är ni hjärtligt välkomna att göra det. Det är mycket uppskattat!

Swedish school association Kenya
P.O. Box 21324
Nairobi 00505
Kenya
Student: Ebba Stenkrona

Efter att ha kommit hem från Diani har man varit ganska såsig, och det främsta man har gjort är att ha längtat tillbaka till höstlovet. Trots det har livet gått vidare och ytligare en vecka har gått här nere i Nairobi. För några dagar sedan åkte jag och Nattis för att testa på "Cold stone creamery", vilket är ett glass ställe. Där fick man välja glass och tillbehör som de sedan hackar ihop på en is platta, och gör en stor jätte god glass kula. Brevid detta glass ställe fanns det ett pizza ställe. Kloka som vi var så tyckte vi det var bäst att äta lunch innan glassen så det slutade med att vi åt en massa pizza, blev proppmätta, och sen åt en massa glass. Vi kunde knappt gå efter det.

Annars har halloween varit i stort fokus här på internatet denna vecka. I torsdags hade årskurs 7-9 fixat halloween känslan här på internatet. De hade fixat spökvandringar, spökhus och sålde även lite fika. Vi passade på att delta i allt och få in halloween känslan.

Igår gick jag och tre andra till Toi, en marknad, för att få lite inspiration om vad man ska vara på halloween. Jag fyndade inte så mycket, men de andra hittade lite grejer. När vi var inne på toi märkte jag helt plötsligt att jag inte höll i min plånbok längre, DEN VAR BORTA! I smått panik gick jag tillbaka till vart jag tidigare hade varit, men det var hopplöst. Om någon skulle ha hittat den, var det med största sannolikhet att den personen skulle behålla den. Vem försöker jag lura, det är en marknad i Nairobi. Så nu är man utan både mobil och pengar. Det ska bli en intressant tid framöver. Så nu blir det en halloween kostym som jag får mixa ihop hemma, men det kommer nog bli super bra ändå :)

Förra veckan fick jag och resten på internatet åka till kusten för att ha en veckas höstlov. Lite utöver det vanliga. Bästa jag har varit med om, kändes som en DRÖM! Vi fick bo på ett fint hotell precis vid stranden, hade möjlighet till god mat, pool och all inclusive. Jag tog även möjligheten att ta ett dykarcertifikat, vilket var så ballt!! Har aldrig dykt tidigare, så allt var verkligen nytt för mig och det var en jätte härlig upplevelse. Det gjorde även så att man gjorde någonting på dagarna, det var verkligen så värt! Annars solade och badade man för det mesta, och hängde med kompisar såklart. På kvällarna hängde man på stranden eller i något av hotellrummen och snackade och hade kul med alla. Vi fick även möjlighet till en utekväll under veckan. Jag och några andra åkte på onsdagen för att fira Hanna (hon fyllde år då), och klubben låg på ett jätte fint ställe. Det var en mysig bar med ett dansgolv och sen var det en lång strand man kunde dansa på som de hade lyst upp på kvällen. En väldigt lyckad kväll!!

Detta var verkligen en av de bästa veckorna någonsin!! Har en massa bilder jag bland annat skrapat ihop från några kompisar, och även några som jag tagit själv. Speciellt tack till Astrid för många bilder!!

Färjorna till mombasa var verkligen fyllda till max! Vi fick stå och vänta på vår tur i ca 1 h 45 min tills vi ens fick åka på färjan med vår buss!

Vi gjorde det till en vana jag och nattis att alltid gå upp tidigt för att se soluppgången. Vi ville ta vara av varenda SEKUND nere vid diani.

Här beger sig jag ellen, lovisa och astrid till en annan del av stranden för att se när några hoppar fallskärm. En härlig lång strand promenad blev det.

Fina Carmen såg man också ofta på morgonarna för att ta en titt på soluppgången.

Apor såg man lite titt som tätt på hotellet när vi var där. Vi vaknade en dag av att en apa satt på vår balkong och chillade lite.

Johanna och Mathilda rider lite dromedar/kamel (not really sure), på stranden!!

​RÄTTA TAKTER!! Nathalie ritar ringar i sanden så inga beach boys kommer och stör!

Då var det sista dagen, och alla är härligt solbrända och väldigt trötta efter en fantastisk vecka. Då var det bara flyget hem som väntade.

Här har vi filip som spontant kände för att plasta in sitt ben på flygplatsen

​I helgen var vi på något som heter savage wilderness, vilket är som en äventyrs park där man kan göra allt man kan tänka sig. Jag testade på allt möjligt, allt från BUNGY JUMP till klättring. Har haft en sån otrolig helg där jag har gjort så mycket nya saker och kommit över så många tidigare rädslor. Det var svårt att få bild på allt som hände under helgen just pågrund av att man gjorde saker konstant, var en hel del inne i vattnet och sen också för att man ville vara där i nuet. Fick ändå en hel del bilder.

Bilder från bungy jumpen och river raftingen kommer lite senare pågrund av att jag inte har fått tag på bilderna än, men en video när jag hoppar och lite bilder från raftingen kommer inom kort.

När vi väl kom dit var det världens finaste plats vi fick vara på. Ljudet av forsen, fågelkvitter och känslan av att man inom några timmar skulle köra bungy jump! It was amazing!

När det var fritid kunde vi bada i poolen, chilla på gräset och brottas lite. Vi kunde inte bada i forsen då det var för strömt plus att det fanns risk för krokodiler i vattnet. Lite halvläskigt sådär.

Bungy jump!!

Det var det härligaste, läskigaste och bästa känslan i världen! Mer bilder på när jag hoppa bungy jump och river rafting också för den delen, kommer lite senare. Här kommer lite bilder jag tog när vi kollade på alla som hoppade innan mig.

Nattis vid floden

Klättring!!

Här är jag direkt efter att ha hoppat 60 meter från typ en lyftkran. Bästa som har hänt på länge

Helt matta efter att ha åkt river rafting hela förmiddagen! Återfår värmen i solen.

Grattis Pappa!!!

Hurra hurra hurra! Stora hälsningar från Nairobi, hoppas du får en jätte härlig födelsedag världens bästa pappa!!

​Sista delen om hur det var i Maasai mara. En del djur, varmt i luften, uppleva hur det var att bo där och en massa mer. Det har varit en helt fantastisk tripp som jag sent kommer att glömma.

Har en del bilder ni ska få ta del av, som kommer berätta en hel del av sig själva.

Här sitter man halvtrött, guppandes i bussen med optimistiska tankar över hur fantastiskt allt är och önskan att få se några coola djur under game driven. Målet var ett se lejon, då vi redan hade sett 2 leoparder och 2 geparder, några bufflar, elefanter och gnuer i mängder. Oron stiger allt mer inom alla pågrund av att det hade gått två dagar utan någon syn av lejon.

Bilden ovanför är en bild på en sjö där det fanns mängder av flodhästar! Fick tyvärr ingen bra bild på dem, pågrund av att vi inte kom så värst nära. När jag tog denna bild var vi i vattnet med bussen, och alla var näst intill 100% säkra på att bussen skulle välta och ätas upp av krokodiler och flodhästar. Som tur var klarade vi oss och kunde försätta våra äventyr.

En leopard som tydligen är jätte sällsynt att se i parkerna! Vi hade turen att se två av dem. En lite halvtydlig bild men där sitter den och chillar bland träden

MAASAI BYN

Vi hade möjligheten att besöka en masai by där de visade oss lite olika traditioner, danser, hur de levde, vad de åt och vad de hade på sig traditionellt sett. Det var verkligen något nytt och man blev nästan lite rädd av sången och danserna de gjorde. Roligt var det i alla fall, vi fick dansa med dem och uppleva lite hur de hade det.

Barnen där var nästan det bästa med att åka dit. De stog och sålde smycken tillsammans med deras mammor och sen fick vi också tillfälle att prata, leka och dansa med dem alla så gott det gick.

Här dansar jag, carro och sofie små grodorna med alla barn. Det var en hit bland barnen. Men med solen liggandes rakt upp i himlen och att det var runt 30 grader i luften så orkade man knappt mer än 2 omgångar av dans, men det var väldigt kul att lära barnen något nytt.

SAFARIN FORTSÄTTER

Jag och nattis under ett stop mitt i savannen.

Här är en gepard om jag inte minns fel, vi kom väldigt nära den, vilket var coolt.

ÄNTLIGEN

Vi som hade oroat oss hela dagen fick äntligen syn på flera stycken lejon!

HEM!

Då bar det av hemmåt. En av bussarna går såklart sönder efter 2 timmar, men det går bra tillslut. Det blev bara en väldigt lång paus där vi köpte lunch för muzungo price. Ett paket degistive ville de sälja för 70 svenska kronor. De var lite overprice om man säger så.