Bland det bästa jag har gjort

Jag klarade det! i helgen så vandrade jag i 5 dagar upp för afrikas högsta berg, mount Kenya!! Detta gjorde jag även med de bästa tänkbara vännerna som stöttade påläggen upp! Denna resa har verkligen varit efterlängtad och att nu ha gjort det känns helt fantastiskt. En resa för livet helt enkelt.

Det jag tyckte var ballt med detta berg var hur klimatet och naturen ändrade sig ju längre upp på berget man kom. I början gick man i bambu skog med alla möjliga djur runt omkring en. Värmen var som vilken annan dag som helst här i nairobi, vilket är runt 25 - 30 grader. Kan vara värt att nämna att det fanns elefanter, bufflar, leoparder, olika slags apor med mera på det där berget. Vilket var ganska kul. På kvällarna var det väldigt kyligt, det kunde gå ner till minusgrader, vilket kändes ganska rejält. Vi gick igenom skog, öppna landskap som påminde om sagan om ringen, döda skogar som hade brunnit ner för några år sedan. Vi upptäckte även en sjö på 4000 meters höjd där några galningar badade (det var iskallt i vattnet, kan vara värt att poängtera)...

Blod, svett och tårar! Det var inte alltid frid och fröjd på det där berget. Många blev väldigt sjuka pågrund av höjden, och pågrund av att vi gick så långt. Jag var väldet lyckligt lottad och mådde väldigt bra under resan, under förhållandena. Det värsta jag upplevde var huvudvärk och den extrema kylan påvägen upp på toppen, som jag tror de flesta kände.

Känslan att ha ett mål och sedan förfölja det och klara det är en helt otrolig känsla. Att ha bestigit detta berg är bland det bästa jag har gjort i mitt liv! man pushade verkligen sina gränser och fick en otrolig upplevelse.

Bilder säger mer än ord, så jag tänkte dela med av en hel del, så berättar jag och lägger till lite text på vägen.

Det kommer även en film från bergsbestigningen som kommer inom kort. så stay tuned :)

Då bär vi oss av, alla backpackers tar den tunga packningen, och vi har 3-4 timmars vandring framför oss första dagen.

Vi kom fram till första base camp där vi blev tilldelade tält eller stuga. Vi fick lite popcorn, kex och te som snacks efter vandringen, som senare följdes upp av linser (som såg ut som majs) och ris till middag. Redan på detta camp var det jätte fint och vi njöt av solnedgången.

Det var en ny dag, nya möjligheter! dag två skulle vi gå upp på berget i 8 timmar. Vi fick lite sång på morgonen, och lite visste vi hur fin denna dag skulle bli!

Framme vid 4000 meters höjd! Nu kunde vi se toppen, vi var verkligen bland molnen! Det var en magisk kväll!

DAG 3 - Nu var målet att vänja sig vid höjden genom att gå upp en liten bit på berget och tillbaka och sen vila resten av dagen för att sedan gå upp 1 på natten för att bestiga toppen! Vi besökte en liten sjö där vissa galningar badade.

UPP PÅ TOPPEN!! Vi vaknade mitt i natten för att gå upp 5 timmar för att se soluppgången på toppen. Kallt, men såå värt det!

Sen var det bara att gå ner, ladda om för att sedan gå ner till första basecampet på SAMMA dag! Vi tycket ledarna var crazy, but we did it!

Sen tackade vi alla tappra bärare och gick den sista milen hem dag 5.

Hoppas allt är bra med er, glad alla hjärtans :)

Igår fyllde nattis år! Vi firade detta på lite olika sätt. I söndags åt vi på mama rocks, vilket är ett väldigt chill ställe med världens godaste burgare! Igår såg vi till att ställa till med lite partaj senare på kvällen då vi sjöng, gav lite presenter och hade det allmänt mysigt. Tänkte dela med mig av lite bilder från allt, så får ni ha en bra dag allihopa!

Överraskning på kvällen

Att inte ha varit i inne staden ordentligt när man har bott här i typ ett halvår, är ju inte riktigt ok. Därför tog jag chansen nu i helgen då vi åkte både på en härlig konsert och tog ett besök på helikopter plattan.

FREDAG: Vi var ett litet gäng som åkte till konserten " Unknown order" som låg mitt i stan. Det var en liten mysig lokal där vi satte oss och knökade. Konserten bestig av 3 jätte duktiga musiker som visade sina låtar, gamla som nya, för oss. Vi var på moln efter konserten! Det var verkligen en skön stänmning med härligt folk och SUPER duktiga artister!

LÖRDAG (IDAG): Återigen var det ett litet gäng som åkte in till innerstaden, det var många på internatet som behövde plugga, Inklusive mig, vilket gjorde att många stanna hemma. Dock var det den bästa förmiddagen på länge! Vi började med att gå igen om en park där vi åkte paddelbåtar, och köpte onödiga saker som glasögon och såpbubblor. Nästa stopp var helikopterplattan där man får en jätte fin utsikt över hela najjan. Det var typ jag och 5 till som tyckte det var en bra ide att gå upp 30 våningar upp till toppen, som en prepp för mount kenya... vilket gjorde att vi typ dog när vi kom upp, men najs var det ändå. Det var en underbar utsikt när vi kom upp, sen blev det lite photoshot på det :) Efter helikopterplattan gick vi till coldstone för att äta lite glass, vilken var jätte god. Sen var det dags att åka hem!

Nu är vi FRAMME!!

Trampbåt: Litet spontant stopp

Helikopter plattan!!

Riktig härlig helg hittils må jag säga! Glad lördag på er :)

Det är Throwback Thursday, och idag tänkte jag bjuda på en kort liten "reklamfilm" jag satte ihop under diani. Hoppas ni gillar den så hörs vi snart igen :)

Idag var vi på ett museum här i Nairobi, för allmänbildning i guess. Det var ett museum med lite allt möjligt vi fick titta på. Det fanns även en orm park bredvid med alla möjliga ormar, sköldpaddor och krokodiler. Liten utflykt såhär på dagen var inte så dumt. Dock var alla ganska trötta, vilket var ett litet minus..

När vi kom dit fick vi alla ställa oss i ett led, för att personalen där inte riktigt litade på oss. Haha, tog en stund men, vi är ju trots allt i kenya. Så vad kan man förvänta sig. När vi väl kom in i museet fick vi guider. Problemet var att vår guide pratade riktigt tyst, så näst intill ingen hörde vad hon sa. Vilket var synd för allt såg väldigt intressant ut.

Glad onsdag på er! Det är inte långt till fredag hörnii!!

Ett litet klipp från helgens äventyr.

SOYSAMBU

I helgen var vi i en ny del av kenya. Soysambu är en nationalpark där vi fick hjälpa till med att ta ner snaror och fällor tjuvjägare hade satt upp, för att rädda alla stackars djur. Vi fick även lite guider som visade oss runt i området. De visade oss giraffer och berättade lite om dem, de tog oss även till en klipp aktig kulle, där man fick en jätte fin utsikt över savannen. Första dagen åt vi lunch vid en jätte fin sjö där det fanns mängder av flamingos och andra coola fåglar. Vilket var riktigt naja. Vi bodde på en liten mysig camping där det fanns lite olika roliga saker att göra.

Jag filmade en hel del under soysambu, så förhoppningsvis kommer en video om helgen också upp snart.

De första snarorna hittade!!

Då var det lunch!

Sen var det dags för lite giraffer!

Kvälls äventyr

När vi kom till campingen var det första vi gjorde att upptäcka stället lite. Vi hittade en lite kall pool, massa spel och ett vattentorn som vi bestämde oss för att se soluppgången på dagen efter.

Soluppgång

Jag och nattis var de enda som var uppe till den fina soluppgången. Planen var att gå upp tidigt för att sitta på busstaket, så att vi skulle få en fån view.. fast så blev det inte riktigt. Det var ett stort träd i vägen som gjorde att vi inte såg någonting. Det blev istället så att vi smög till vattentornet för att sedan, lite risky, gå upp för det och se soluppgången. Det var bland de finaste soluppgångarna jag har sett här i kenya.

Kameler

Det kom till allas förvånad när vi såg kameler strosa runt på savannen! Det var verkligen något vi inte förväntade oss.

Det var allt för denna gång

Hoppas allt är bra och glad måndag på er :)

TELL YOUR VIEWERS THE TRUTH.... "det var skitjobbigt!"- Av en anonym ssn:are

Vi klarade det! Igår var det en friluftsdag då alla på internatet skulle gå upp för mount longonott. Detta ska då vara en liten förberedelse och uppvärmning inför mount kenya som vi ska bestiga om 2-3 veckor, vilket jag är sjukt taggad för!

Detta var en 4/5 h vandring då vi gick upp på berget/vulkanen, gick runt kratern och ner igen. Easier said than done, kan man säga. Att gå upp för vulkanen i början var väldigt brant, och med stekandes sol som ligger på blev det en stund ganska krävande. När vi dock kom upp och såg hela kratern var det väldigt fin utsikt, vi hade dock inte kommit till toppen än. Det var väldigt klippiga runt kratern, och det fanns en topp som fanns kvar att bestiga. Vi gick runt och utsikten var helt fantastisk! Vi kom upp på toppen och åt vår lilla lunch och njöt i någon halvtimme, innan det var dags att försätta vandringen.

Något som var utmanande på andra halvan av vandringen var allt damm! Det var vid vissa tillfällen där man nästan surfade på allt damm, och damm molnet var upp till 3 meter högt! Man kunde vid dessa tillfällen varken andas eller se, trots det var det ganska kul. Speciellt när alla var i det tillsammans och bara garva av hur brutalt det var.

Halvvägs runt kratern börjar vi märka att det kommer en stort rökmoln lite lägre fram på vår väg. Då var det en skogsbrand som var vid stigen! Lite halvt nervösa gick vi mot branden, och när vi väl kom fram hade det mesta slocknat. Fast det var ett parti där vi fick hålla andan och springa för att det var så mycket rök! Fram kom vi i alla fall. När vi skulle ner för vulkanen sprang man nätt och jämt ner för att det var så brant och för att det inte fanns fäste (pågrund av allt damm).

Det var väldigt roligt helt enkelt, trots hinder på vägen. Filmade även en del under den här lördagen, så det kanske kommer en liten video, då jag får tid att klippa lite!!

Här var vi halvvägs upp för vulkanen, alla hade lite olika inställningar....

Då var vi uppe på kratern!

Vandringen fortsätter

Äntligen på toppen!

Sen var bara den bästa biten kvar!

Sen var vandringen klar! Hoppas alla har haft en trevlig helg, så får ni ha en fortsatt bra vecka!