Oj redan över en vecka sedan jag uppdaterade sist, mycket har hänt sedan dess bland annat har jag tävlat i Ljungby-resultat med mera publiceras imorgon.

Idag stod hoppning på schemat för första gången på 3 månader. Har bara skuttat över små cavalettis sedan han blev friskförklarad. Amanda, Maja och jag byggde upp en bana som bestod av 2 räcken, ett kryss, en oxer samt ett cavalettihinder på ca 30 cm.

Eftersom vi båda var lite ringrostiga till en början kom vi inte jättebra på alla hinder men efter att ha tagit några språng fick vi till det riktigt bra. Avslutade passet med att hoppa en bana på 7 hinder, där alla låg på 70 cm. Han hoppade nästan alla hinder superfint med ett väldigt bra flyt, guldstjärna till honom.

Vid 14.15 satt jag nyduschad i mjukiskläder i soffan med min lilla hund Smilla i knät och kollade på lagtävlingen i fälttävlan. Därefter blev de promenad men hundarna i skogen, så skönt att bara ta de lugnt en heldag:)

Älskar denna bilden! klickad av min vän Matilda

Träningen för Cissi igår gick sjukt bra, till en början varvade vi ryggningar med tempoväxlingar i galopp. Eftersom jag ridit utan sporrar ett bra tag nu gäller det att jobba med ännu mera ben särskilt när man ska samla ihop galoppen. Efter att ha samlat och ökat galoppen ett antal gånger fick jag till riktigt fina enkla byten utan några som helst travsteg. Ryggningarna satte vi också på plats, från att ha ridit vingliga, ojämna ryggningar över tygeln till att nu rygga stadigt och fint på tygeln som var en stor utveckling detta ridpass.

Trots att han var helt slut efter detta hårda galopp och travarbete så avslutade vi ändå med att rida igenom LA:1, just för att checka läget med alla moment. Inridningen i galopp, ryggningen och galoppfattningarna är något som vi kommer fortsätta att träna på och programmet såklart.

Efter gårdagens hårda dressyrträning skrittade vi ut en runda i skogen på förmiddagen. Han var förvånadsvärt pigg för att ha dressyrtränat igår kväll.

Vid 12.50 var jag duschad och fixad för att åka in till stan och kika på Karl-Oskar Cup med Matilda. Satt sedan på läktaren i ungefär 3,5 timme och kollade på hoppning .

Nu ska jag cykla upp till stallet och fixa i ordning allt inför tävlingen imorgon, dessutom får jag hjälp av Matilda som också kommer att hänga med och hjälpa till imorgon, LYX

ha en bra kväll

Nyss hemkommen från ett soligt Öland. Vi hann med mycket på dessa 2 dagar som spenderades där nere, igår käkade vi lunch i Kårehamn samt badade där kossor gick lösa och även hundarna fick sig ett bad.

Vid 11 nästa dag rullade bilen mot Borgholm där vi tog varsin kulglass och njöt av den vackra utsikten över hamnen. Efter att ha käkat upp glassen tog vi oss till Färjestaden för att lira minigolf som jag faktiskt segrade i;)

Efter att jag har publicerat detta inlägg ska jag hoppa i stallkläderna och cykla upp till stallet. Boxen ska spånas med "Laxå pellets" som jag faktiskt aldrig har testat förut och sedan blir det träning för Cissi.

vi hörs

Godmorgon!
Idag ringde klockan vid 06.45 och 45 min senare hade jag ätit frukost och cyklat upp till stallet. Fyllde vattendunkar och bytte vattnet i hagen, eftersom han får vila idag tog vi en promenad runt lilla travbanan i morgonsolen, så härligt!
Efter vår lilla promenix borstade jag av honom och så fick han sitt foder och sen var det ut i hagen igen.
Nu rullar bilen mot Öland där vi ska sova en natt i stuga, blir mysigt.
Efter att vi kommer hem imorgon kanske det blir en tripp till Karl-Oskar cup som är i full gång just nu, på kvällen väntas träning för Cissi där vi ska träna LA rörelser samt program!
Vi hörs

Satan vad trött jag är, inte ens konstigt då jag sov 5 timmar i natt och alarmet ringade vid 06.45. De var bara att hoppa i stallkläderna och ut och jobba. Eftersom jag hade en som gick bredvid idag gick det dubbelt så snabbt vilket var bra en dag som denna, alltid kul med lite sällskap. När alla hästar hade fått lunch var arbetsdagen över och jag var hemma redan vid 12. Käkade mat och somnade sedan...snacka om hur slut jag var.

Tävlingarna i Augusti är satta:

13 Augusti: En lokal LB:1 i Ljungby, blir vår 3:e LB runda och tanken är att rida en stadig ritt med förhoppningsvis högre procent än förgående LB som ligger på 70,8%.

26 Augusti: Propositionen är inte släppt än men gissar på att klassen är regional, här är tanken att vi rider vår första LA:1 ihop dock inte helt hundra än, får se hur träningarna känns och om vi får ordning på ryggningarna. Tävlingen går i Markaryd.

Ska bege mig upp till stallet och träna frihetsdressyr i paddocken var nämligen ett bra tag sedan men det är nyttigt med lite omväxling.

Från Autobahn i Tyskland på vägen hem. Hade bästa utsikten längst fram i dubbeldäckaren.

Sista morgonen bjöd på vacker soluppgång vid 05.40

Utsikten från en av hotellets stora balkonger som även hade jacuzzi.

Hotellfrukost när den är som bäst

Detta ställe var otroligt vackert och härligt, ångrar inte en sekund att vi åkte just hit. Nästa resa måste blir hit...

Hemkommen sent i söndags och är nu installerade både hemma och i stallet. Hämtade Bon i månadagsförmiddag. Då hon som hade tagit hand om Bon hade en sadel till salu provred både hon och jag i den. Måste säga att den var otroligt skön att rida i samtidigt som den låg mer stilla, dock glappade den i lättridningen men går att fixas med en tunn pad, ska bara höra med min tränare om vad hon tycker.

Resan var helt fantastisk och bjöd på god mat, bra väder (förutom lite åska o regn), fint hotell med bra läge och härligt bad. Bilder med mera kommer upp imorgon.

Dressyrträning står på schemat idag, vi ska traggla ryggningar och förhoppningsvis rida igenom LA:1, SPÄNNANDE och innan dess blir det lite fix här hemma. Inlägg ska skrivs, utrustning ska fotas och upp för försäljning på facebook.

Ha en trevlig dag!

Dessa spelades non stop i Kroatien...

Efter att ha ridit i 2 och en halv vecka rullade vi på lördagen mot vår första tävling efter skadan. Hade anmält mig i slutet på juni till en LC:1 som mjukstart.
Dagen började i kaos, vi hade lånat släp då dem vi delar vårt släp med också var ute på tävling. Bon som inprincip aldrig är svårlastad började krångla, det tog oss 15 minuter att få på honom, vilket är lång tid för oss eftersom han nästan aldrig krånglar.
Dagen bjöd på skitväder och otur som vi hade, hamnade vi bakom en lastbil i värsta regnovädret. Vi fick därför sänka hastigheten en bra bit. Kaoset resulterade i att vi hade missat hela tävlingen men som tur väl var så gick det att flytta fram min starttid med 40 minuter. Så när vi väl hade kommit fram behövde vi inte stressa runt som galna höns.

Till själva rundan: Han kändes fin på framridningen men lite trött, alltså inte helt framme för skänkeln och samma känsla hade jag inne på banan. Halterna som vi kämpat med ett tag, fick jag äntligen beröm för. Fick beröm för formen men jag tycker ändå att jag hade kunnat få upp honom i en mer rundare form men jag hade nog lite långa tyglar. I övrigt är jag mycket nöjd, han var ju inte alls i någon tävlingskondition så man förstår ju att han vart trött. Vi red i hop hela 70,0% och tog ledningen. Några minuter senare var vi välkomna in på prisutdelningen.
Jag är så sjukt lycklig över min häst, ingen ridning på en hel månad och 2 veckors i gångsättning och sedan en halv veckas "riktig" ridning o vi kammar hem 1:a platsen av 5. Min häst är GRYM, så glad att jag köpte just han-en riktig kämpe i alla lägen.

Steg nyss av färjan som tog oss från Danmark till Rostock i Tyskland. Käkade god buffé på färjan men hann dock inte shoppa några solglasögon eller parfymer, som egentligen var tanken.
I bussen roar jag mig med att läsa Nellie Berntsson senaste bok och ska strax sätta igång filmen "The shallows", hoppas att den är bra!

Vi hörs!

Hade en underbar dag i Falsterbo med pappa, bilder och inköp publiceras under kommande dagar. Har även spenderat 2 härliga dagar nere i Karlshamn hos Matilda, han både shoppa, bada och äta god mat på restaurang.

Idag har det skrivits packningslistor och förberetts en hel del inför lördag, då jag och mamma lämnar Sverige en vecka för att semestra i härliga Kroatien. Har aldrig varit där förut, så detta bli spännande. Tänkte fixa några tidsinställda inlägg under tiden jag är i Kroatien så bloggen hålls uppdaterad med nya färska inlägg.

Ska strax hoppa i ridkläderna och cykla upp till stallet, ska varva galoppbommar med LA rörelser i paddocken och även avsluta med att rida igenom LA:1 om allt känts bra. Efter ridpasset ska jag packa ihop all utrustning, foder mm i transporten till Bon, då även han åker iväg till en tjej som ska ta hand om honom och rida han under tiden jag är iväg, otroligt skönt i hjärtat att veta att han kommer tas hand om på ett bra sätt när jag är iväg. Så imorgon vid 7-tiden rullar vi från stallet med Bon i transporten.

Om jag räknar rätt borde vi vara hemma vid ca 10, då ska vi shoppa det sista som behövs inför resan samt packa klart i resväskan. Vid kl.05.00 på lördagsmorgonen rullar vi med buss till Malmö för att sedan byta till en annan buss som ska ta oss till Kroatien, dock ska vi som tur väl är inte övernatta på bussen utan på ett hotell i Tyskland.

Dags att dra upp till stallet..vi hörs!