Den här veckan har jag pluggat en del och träffat lite kompisar, så det har varit några väldigt bra och framförallt varma dagar! Jag tänkte inte ens på att det var Lucia häromdagen, och Nobel som jag konstigt nog sitter fastklistrad vid varenda år (jag måste vara den enda 17-åringen som ens bryr sig om det haha) missade jag helt. Jag börjar nog vänja mig vid att vara ganska isolerad från Sverige, särskilt med tidsskillnaden som börjar kännas normalt nu.

Nu är det faktiskt bara en vecka kvar tills vår resa till Sydön! Det ser jag verkligen fram emot. Vi ska försöka se så mycket som möjligt av den häftiga naturen, och det ska bli så coolt att åka runt bland glaciärer och höga berg i Sagan om Ringen-miljö.

Jag träffade min kompis Lily häromdagen, och efter att ha gått och köpt både chips och hamburgare och choklad så gick vi längs floden tills vi hittade en avskild liten strand. Där stannade vi massa timmar, och satt och pratade. Vi hade tänkt att bada men floden genom staden jag bor i är tydligen en av de mest förorenade på södra halvklotet (den enda källan jag har på det är Lily så jag vet inte riktigt hur mycket det stämmer haha...), och det var verkligen inte så bra vatten så att man kunde bada. Men det blev en bra dag i alla fall!

Jag har även träffat en annan kompis, och vi gick mest runt i köpcentret och pratade innan vi bestämde oss för att gå till museet. Det är inte ett så stort museum, men ganska intressant faktiskt.
Efter det åt vi sushi och drack iced chocolate (förvånansvärt bra kombination).  Sushin här är förresten med kyckling! Det har jag aldrig sett förut, men det var gott.

Igår kväll gick vi till parken där rosträdgården finns, och vi köpte med oss glass. På glassbilden har jag redan ätit halva och den kostade bara typ 12 kr! Ankorna i det här landet fortsätter dock att attackera en om man har något ätbart, och de till och med bits. Livsfarliga, haha! Men om ankor är de farligaste djuren här så är jag nöjd ändå.

Det är så konstigt att bo här under advent och jul. Alla anstränger sig verkligen för att få till en julstämning, men om man har firat en "riktig" jul hemma i Sverige med snö så kommer det nog aldrig riktigt gå att fira mitt i sommaren. Här har det i alla fall varit en julparad genom hela stan, och det var roligt att se alla väldigt ambitiöst byggda vagnar.

Sommaren har som sagt verkligen kommit hit! Det är mellan 25 och 30 grader här varje dag, så det är skönt att slippa frysa...

Inte allt för långt bort ligger staden Whanganui, och där var jag i lördags på en liten roadtrip. Vägarna runt om staden är otroligt vackra, men om man är åksjuk vanligtvis... Vägarna var en aning krokiga, och de nya zeeländska vägarna är verkligen helt förfärliga. Men det blev en väldigt mysig heldagsutflykt med många små överraskningar på vägen!

Vi ville åka upp med en hiss inuti ett berg för att kunna se staden från en fin utkiksplats... Alltså den här låååånga gången fram till hissen var som en skräckfilm! Hissen var väl inte mindre skräckinjagande, och jag trodde på riktigt i den 66 meter långa hissfärden att jag skulle dö. Men det gjorde jag inte, och vi kom upp till toppen utan problem.

Uppe på toppen kunde man klättra upp i ett torn för att se ännu bättre. Här ifrån såg man bland annat Tasmanhavet, Mount Taranaki, och Mount Ruapehu.

Den här skylten är jag glad att jag såg när jag hade kommit ner från tornet...

Naturen här är helt fantastisk!

Efter ett tag när vi körde mitt ute i ingenstans kom vi fram till ett kloster! Det var så fridfullt och så fint. Kyrkan var väldigt speciell med många inslag av maori-kultur. Där var vi ett tag och gick runt och tittade innan vi körde vidare.

Inuti kyrkan fanns även denna "tolkning" på Jesus och Maria, som maorier. Maria har till och med maori-tatueringar på hakan, något som man ser på ganska många människor här i Nya Zeeland. Jag tycker att det är så häftigt att maorierna här har så mycket inflytande på samhället, behandling av minoriteterna här har kommit betydligt längre i utvecklingen än i Sverige!

Nu var det ett tag sedan sista inlägget... Men livet rullar på här och det känns som vardag nu. Den senaste veckan har det varit väldigt bra väder vilket jag är tacksam för, även om det kommer kännas extremt konstigt med advent nu på söndag. Det firas inte alls här. Idag har jag i alla fall spenderat hela dagen på stranden med två kompisar, och såklart lyckades jag bränna mig sååå mycket... typiskt mig. De tycker här att européer behöver solskyddsfaktor 70 (!) vilket visar lite på hur mycket starkare solen är här. Men jag är nöjd så länge det är varmt, då är det värt att behöva smörja in sig med äcklig solkräm!

Jag har hunnit med ganska mycket sedan sist, så jag infogar lite bilder som visar vad jag har gjort. Vi hörs snart!

Den här fina rosträdgården ligger bara några kvarter bort

Glass i hamnen i Wellington

Julparad i Wellington: en skridskorink i plast, låtsassnö i en uppblåsbar igloo med kö längs hela huvudgatan... Det funkar inte att fira jul mitt i sommaren haha

Var bara tvungen att ta kort på den här fågeln som är läskigt lik en viss president

Kontraster...

Fish & chips på stranden

De fina bergen på väg hem från stranden

Museet Te Papa i Wellington, både spontan julkonsert och krigsutställning

Alla vet vilket lag som är bäst (hint: All Blacks)

Från idag stranden, en så bra dag!

Vi var ju tvungna att testa vårt tält inför vår roadtrip på Sydön under jullovet, så i helgen åkte vi en halvtimme bort till en liten naturcamping utanför stan. Vädret blev väl sisådär, inte perfekt tältväder då det var fruktansvärt kallt och blåsigt majoriteten av tiden (men jag ska väl inte klaga på kylan när det ju är typ vinter hemma). Trots det funkade det bra tycker jag! Tält är väldigt mysigt, även om det här bara var en natt... Vi får väl se vad vi tycker efter 13 nätter bland Sydöns glaciärer!

Vi hann även vandra lite, och snabbt hamnade vi mitt ute i ingenstans. Vissa vandringsleder i det här landet är väldigt välskötta med riktiga trappor och skyltar, men nackdelen då är väl att man inte känner sig riktigt ute i naturen på samma sätt som på de vandringslederna där man måste slå sig fram genom 2 meter högt gräs och flax/harakeke (en sorts växt som finns överallt här som maorier använder till att väva med). Den sistnämnda var en sådan vi gick i helgen.

I skogen fanns massa totara-träd, de är extremt stora och höga. Jag läste att de kan bli upp till 35 meter, knäppt.​

Just nu sitter jag på biblioteket och borde plugga litteraturhistoria. Men måndagar alltså, jag är inte jättepepp på renässansen och Shakespeare... Jag åker nog hem och ser på Harry Potter istället.

Den här veckan har varit ganska normal och har därför mest bestått av plugg, men några små utflykter har vi hunnit med! Vi hade picknick på stranden häromdagen, vilket var väldigt mysigt även om det inte blev något bad. Det får bli nästa gång! Även om det inte var jättemycket folk på stranden kändes det ändå ganska livligt, för det kör bilar titt som tätt (stranden är en väg...), det fiskas lite varstans och ett cricketspel startas upp i sanden. Är ganska tacksam att inte gå i skolan här ibland, särskilt när jag ser en cricketmatch. Oj, vad jag skämde ut mig under cricket-lektionerna i England.

Ikväll ska jag gå till kyrkan, jag börjar lära känna lite mer folk för varje gång så det ska faktiskt bli kul! Sedan ska vi nog ut och campa i helgen för att testa vårt tält inför Sydön... Vi får väl se hur det går.

Ha en bra helg!

Och här är förresten lite av campus, som jag har som utsikt när jag sitter på universitetsbiblioteket! Även om byggnaderna är ganska skruttiga är det så mysigt och lummigt.

Igår kväll gick mamma och jag ut på en kvällspromenad i vår fina stad, och tog oss ner till parken som bara ligger några kvarter bort. Den ligger vid floden, och har flera slingor av typ regnskog som man kan gå/springa samt ett litet tufftuff-tåg som går genom hela området. Min höjdpunkt som snart 18-åring är ändå fåglarna... haha. Varje gång vi går dit packar jag med mig massa fågelmat och kan stå hur länge som helst och mata alla små söta papegojor och undulater. Ankorna i den lilla ankdammen har dock blivit en aning för vana vid människor så de går till attack så fort de skymtar en påse med bröd, något som Lydia kan intyga då jag och hon tog en promenad för att mata ankorna när hon var här. Jag har verkligen aldrig sett något liknande, haha. Ska ta lite mer bilder av området någon dag, det är jättefint!

Inne i parken finns även en jättemysig rosträdgård och ett växthus där det växer bland annat vanilj, kaffe, bananer... väldigt exotiskt för en liten svensk som jag. Idag tänkte jag faktiskt sätta mig och plugga i växthuset, har spanat in en bänk som är perfekt.

Sånt här består delar av min vardag av just nu, mata papegojor och plugga i växthus. Hörde att det är snö där hemma, så just nu är jag väldigt tacksam för att det går mot sommaren hos oss.

Alla bilder är tagna av Lydia, visst tar hon fina bilder?

I torsdags lämnade vi Lydia på flygplatsen i Wellington, vilket verkligen var jättetråkigt. Saknar henne redan så mycket! Det är ju inte suuuperlänge kvar tills vi ses igen, även om april känns som en evighet bort.

I fredags var jag på ett house party hos en tjej i kyrkan, vi hade en jättemysig kväll med s'mores och pizza runt en eld. Hoppas det blir fler sådana kvällar, jag vet att kyrkgänget ska dra till stranden om några veckor så då ska jag absolut hänga på. Det är verkligen skönt att ha hittat några att kunna umgås med här borta, annars skulle det bli lite ensamt eftersom jag inte ens går i skolan liksom. Kul att få prata engelska också!

Annars har det inte hänt jättemycket, på söndagen gick vi till kyrkan och hängde på några för att äta lunch efteråt. Skönt med en ganska lugn helg, för nu är det måndag morgon och dags att ta tag i plugget igen!
Hoppas ni får en bra vecka!

Avslutningsfika med Lydia: 👌

här många timmar var det alltså tills Lydia skulle vara hemma igen...

Man vet vilket land man har kommit till när man anländer på flygplatsen

En väldigt mysig kväll blev det!

Igår var vi på stranden igen, och packade med oss lite picknick och badkläder. Det var inte ens 20 grader i luften så vi var osäkra på om vi skulle fega ur gällande badet... men när vi kände på vattnet var det jätteskönt! Det var stooora vågor och så kul, alltså. Det är verkligen roligt att ha så nära till stranden.

Dock kan jag ju säga att min hajskräck kändes av, haha. Faktumet att det faktiskt finns hajar i vattnet känns ju inte jättelugnande, och det blir inte så mycket bättre av att några som badar en bit bort skojar med varandra och skriker "SHARK!" precis hela tiden... Men trots min lilla ständiga panik var det väldigt väldigt mysigt, och det var så kul att hinna bada med Lydia innan hon åker hem.

​Eftermiddagen spenderades på köpcentret och på ett café där Lydia och jag satt och pratade hur länge som helst. Sedan köpte vi pizza på Domino's, och satt runt köksbordet och bara pratade lite till. Åh, vad jag kommer sakna henne! Imorgon går hennes plan, det känns så så så tråkigt, verkligen. Buhu.

Just nu är klockan 00.43 och vi sitter i soffan med ansiktsmask och försöker dra ut på tiden så mycket som möjligt, vill inte att det ska bli imorgon... även om det ju redan är det.

Haere Rā!

Idag åkte vi till Wellington för att turista lite. Vilken fin stad det är! Verkligen en lite annorlunda huvudstad. Det var dessutom fantastiskt väder för att vara i Windy Wellington!

Vi började med att omkring vid hamnen och kolla in stan.

Bara lite vilse i storstaden

Lunch på den internationella foodcourten - maaaassa mat (obs jag råkade beställa enorma mängder ris extra)

De är stolta över nationalsporten

Cable car är supermysigt, och utsikten från toppen gjorde ju inte mycket heller

Lite mer sightseeing

Dagen avslutades med fyrverkerishow hemma i stan på Guy Fawkes, såå mycket folk som samlades vid floden!