Alltså, att bo så här är drömmen efter alla hostel och ofräscha bungalows!!! Urbana Sathorn Hotel, ca 250kr natten. Vi hade sån beslutsångest igår och kunde inte hitta något hotell vi fastnade för. Tillslut tog vi detta efter mycket om och men... och vi blev vääädigt positivt överraskade när vi kom hit. Hotellet var 10 gånger finare, och lyxigare än vad det såg ut att vara på nätet. Score!

Poolen är hur fin som helst, infinity pool med utsikt över Bangkok. Vi klagar inte! Det finns ett stort fräscht gym, inte för att vi kommer orka oss dit... Men ändå!

Balkongen ska vi hänga på mycket! Och bara njuta av varandras sällskap och lyx. Inte många nätter kvar nu innan vi skiljs åt 😔

Glad Påsk allihopa!

Vi firade med ägg till frukost. Hotellet vi bor på nu lever inte upp till våra förväntningar. Det såg aaaasfräscht ut på hemsidan, när vi kom hit var poolen på väg att falla sönder och möblerna ruttna. Rummet var dock bra, tur det!

Nu ska vi sätta oss med mobilerna och leta något bra boende till inatt. Bra pool kommer att vara högt värderat. Inte lätt, finns så många hotell att välja emellan så hälften skulle räcke. Beslutsångest - hej!

Ett måste i Bangkok är enligt de flesta ett besök på Grand Palace, kungens palats med intilliggande tempel.

Eftersom området är heligt var vi tvungna att täcka axlar och knän, därav den fina klädseln på bilderna. Helt otroligt vad min sarong har varit användbar denna resa! Handduk, sjal, täcke och nu också kjol. Den har underlättar många situationer!

Solen sken, svetten lackade och ögonen bländades av allt guld. Gud så fina alla tempel där var!

Vi gick in i Wat Phra Kaew, Thailands heligaste tempel. Där inne finns den kända Smaragdbuddhan, den viktigaste avbildningen av Buddha inom den thailändska buddhismen. Det var mäktigt att se! Thailändska tempel är otroligt annorlunda från våra kyrkor.

Att fota inuti tempel var förbjudet, men nedan finns en bild på templets utsmyckade och unika fasad.

Utanför själva byggnaden "Grand Palace" stod vakter likt dem i London. Var bara tvungen att ta en liknande selfie med en sådan vakt också. Lite annorlunda men ändå samma lika.

Detta besök vad över förväntan. Vi har redan sett buddhistiska tempel denna resa, men alla palats inom detta område var inte likt något vi tidigare skådat!

Många tempel var helt i vår stil, mycket små detaljer och mönster i blått. Att trängas med alla turister i hettan (iklädd täckande kläder) är ingen hitt, men definitivt mödan värt!

Första dagen i Bangkok! Vad valde vi att hitta på då? Jo, vi var naturligtvis tvungna att åka och kika in MBK, som är ett stooort känt shoppingcenter med allt möjligt! Vi hittade inte så mycket, men lite presenter till dom där hemma och fina salladsbestick av palmträd fick hänga med hem.

Lunchen blev på ett lyxigt food court med stånd från olika länder i Asien. Vi valde att äta vår favoriträtt från Indonesien, Nasi Goreng, vilket är stekt ris med kycklingspett, grönsaker, räkchips och ett "egg on top". Vi leeevde på denna rätt på Bali förut. Dock så var detta den dyraste Nasi Goreng vi ätit... Menmen, det var samtidigt den godaste!

Nu har vi kommit hem från MBK, legat vid poolen en stund och precis kommit ut ur duschen. Ikväll ska vi kolla in Khao San Road, en känt backpackerområdet med en stor festgata med massa stånd. Blir tyvärr inga bilder, mobilerna kommer ha det bättre på vårt hotellrum i natt. I alla fall om vi vill ha kvar dom imorgon!

Tågresan gick bra och vi fick båda några timmars sömn. Varför åker man inte nattåg oftare hemma i Sverige egentligen?

Nu: Scones till frukost!

Igår blev det en sista festrunda med gänget från vårt hostel. Lite sorgligt att skiljas åt! Men många ska vidare mot Bangkok så det blir kanske ett återseende där.

Ikväll ska vi prova på något nytt - istället för buss, blir det tåg! Alla pratar om att nattåget är så smidigt. Resan till Bangkok beräknas ta ca 12h. Ser fram emot att få ligga ner denna gång!

Till lunch blev det Chicken cashewnuts, en av mina thailändska favoriträtter!

Vi bor mitt i gamla stan här i Chiang Mai. Gamla stan, eller hela Chaing Mai rättare sagt, är fullt av thailändska tempel (300st). Det ena värre än det andra. Idag hyrde vi en cykel på hotellet (för 7kr) och åkte runt! På grund av hettan slutade cykelturen på ett hotell med pool istället... Men vi hann se tempel så det räckte och blev över ändå!

Nu är även Zipline avbockat från vår bucket list!

Att få åka genom djungeln var coolt! Det var inte endast ziplines, vi gjorde en hel hinderbana genom djungeln med både klättring, balansgång och läskigast av allt - fritt fall rakt ner! En rolig förmiddag som avslutades med gratis lunchbuffé. Dumt att klaga! Det enda man skulle kunna klaga på är i och för sig hur otroligt fula vi var i de där hjälmarna...

Vi bor verkligen på världens bästa ställe nu. Det är så stort och fräscht, finns ett mysigt filmrum och restaurangen har sååå god mat. De som arbetar här är väldigt gulliga, de kan ens namn och är alltid glada och hjälpsamma. Men bäst av allt är folket som bor här! Det är fullt av pratsamma backpackers.

Igår fyllde Franzi (en av de tyska tjejerna från elefantdagen) år. Det firades med tårta och utgång. Ett helt gäng från vårt hostel gick ut tillsammans och höll ihop hela kvällen. Hur kul? Alla är väldigt sociala och vill hitta på grejer hela tiden! Vi har inte träffat en enda svensk här i Chiang Mai än, de känns som om de flesta är från USA, Kanada och Australien. Men svenskar fanns överallt på öarna här i Thailand, så det är på tiden att träffa lite annat folk.

Vid åtta på morgonen blev vi, två tyska tjejer och en brasilianare upphämtade på vårt hostel. Vi skulle iväg och spendera en dag med elefanter! Många elefanter blir dåligt behandlade här i Asien, turister får rida på dem och de tvingas göra diverse konster.

Into the Wild - Elephant camp tar de hand om elefanter som tidigare blivit utnyttjade och misshandlade. Här får man absolut inte rida på elefanterna, de får gå fria i djungeln och thailändarna som bor där och behandlar dem så fint. Det var verkligen kärlek på gården!

Först fick vi byta om, ta en väska full med bananer och gurkor. Sedan skulle vi gå på en promenad i djungeln med elefanterna. Promenaden innehåll väldigt branta smala stigar vilka elefanterna utan problem tog sig fram på! Det var tre elefanter där nu, två vuxna och en "bebis" på två år. Den lilla var så klumpig, fastnade hela tiden och gick in i träd. Så roligt att se på!

Efter promenaden bjöds det på en jättegod thailändsk buffé och vi alla åt oss proppmätta. Efter en välförtjänt vila var det dags för ett gyttjebad med elefanterna! Kan vara bland det äckligaste och roligaste jag har gjort. Thailändarna kastade gyttja både på elefanterna och oss.... Att få bort gyttjan från håret var inte lätt. Har aldrig varit så skitig förr.

Under hela dagen berättade guiderna om elefanterna och deras arbete. Det var häftigt att få komma elefanterna så nära, i deras "riktiga" miljö. Man hade väldigt stor respekt för dem, vi var alla lite skraj. Vem vill ha 4 ton på tån liksom?

På promenaden tillbaka fick den lilla elefanten som gick först syn på en hund och gav ifrån sig ett tjut. Guiden skrek "akta!" och vi kollade bakåt, då kom de två vuxna springandes bakom oss i full fart mot elefantbebisen. De ställde sig skyddande runt den och lät massa. Guiden förklarade att ungen blivit rädd och ropat på hjälp. Det var så fint! De skyddade verkligen sin unge. Sådana här saker får man då inte uppleva om man går på elefant-trekking med sorgsna ensamma elefanter...
Helt klart en intressant och rolig dag!