Kenya livet, Resor och utflykter

Som jag sagt så hängde min pappa med ner när skolan började igen och bodde här onsdag till söndag. Tyvärr lyckades jag pricka in en influensa som övergick till halsfluss som orsakades av ett virus. Det här resulterade i att min energi inte var på topp under de dagarna pappa var här, något jag tyckte var ganska jobbigt. Det här var ändå min chans att faktiskt visa vad vi gör, vart vi hänger och vilken fantastisk stad det här är men jag spenderade mest tiden i sängen och sov. Pappa var självklart nöjd med resan och hittade på lite grejer själv men jag tyckte ändå det var jobbigt, speciellt eftersom jag började känna mig friskare när han i princip satt på planet på väg till Sverige. Jaja, här är lite bilder från de äventyr vi hitta på.

Vi var på Giraffe center, Karen Blixen museet och åt middag på The Talisman!

Sen var vi även en vända i Nairobi national park! Det var första gången jag var där och det var en positiv upplevelse, det ligger ju bara 30 min från skolan och man kommer verkligen nära djuren samtidigt som alla djur fanns där! Vi fick se lejon, noshörning, krokodiler, bufflar, giraffer, zebror osv. Var även kul att visa pappa den delen av Afrika mitt i den moderna storstaden.

Hej på er!

Hänt mycket sen vi hördes senast, har hunnit vara i Sverige, firat jul, hängt med saknade kompisar och träffat hela stora fina familjen <3 Efter att jag varit i Sverige och tagit del av kylan, snön och allt ett vintrigt Stockholm har att erbjuda åkte jag tillbaka till ett varmt Nairobi men den här gången med min pappa! Har varit väldigt kul att få visa honom mitt hem de senaste månaderna men det får ett eget inlägg.

Värt att tillägga är även att jag åkte hem några dagar innan alla andra, utan att några av mina kompisar (nästan) visste om det! Att ingen visste om att jag var hemma gjorde att det var väldigt lätt att överraska mina fina fina vänner, kan ha varit en av de finaste ögonblicken i mitt liv när jag öppnar Elsas dörr och fick se henne för första gången på fyra månader, blir alldeles varm i hjärtat när jag tänker på det.

Kenya livet

Idag är det ju den 13 december och lucia men tyvärr blev det inget luciatåg på skolan idag av småbarnen som förväntat men som tur var firade vi lucia redan i torsdags med det traditionella luciafirandet hos svenska ambassadören. De som var med hade övat länge på skolan så man hade redan fått ett litet smakprov under eftermiddagarna men det slutgiltiga resultatet var väldigt fint och all julmusik, glögg, pepparkakor och lussebullar gjorde verkligen att julstämningen var på topp även fast det var 25 grader, sol och ingen snö.

<333 Nu blir det spaghetti och köttfärssås till middag!!

Hej hörrni!

Idag var vi på en utflykt, vissa kallade det en hajk, promenad, vandring men jag refererade det till att vi skulle bestiga ett berg när jag pratade om det. Man kan kalla det en överdrift men tekniskt sätt var det precis det vi gjorde men en liten "light version" av Mount Kenya och Mount Longonot som vi ska genomföra nästa termin. Ngong Hills har fått sitt namn från formen av berget då det är fyra kullar (snarare miniberg) som ser ut som knogar, därav namnet då Ngong är knoge på swahili. Fint va?

Till råga på allt var det även Kenyas självständighets dag idag, för 53 år sedan blev det här fina landet självständigt från den tidigare brittiska koloniseringen. För att utnyttja vår lediga dag till fullo gick vi upp vid 06:30 imorse och efter en rad förseningar, som alltid här, rullade vi ut från grindarna vid 08:00, endast 30 min försenade. När vi kom fram till berget som låg cirka en timme bort var det väldigt dimmigt och man såg knappt någonting men efter nån timme lättade det och man började se längre än 10 meter framåt. Dimman var faktiskt ganska uppskattad då den resulterade i att solens varma strålar inte kunde tränga igenom och det var en relativt behaglig vandring/bergsbestigning.

Bästa Micke, min mentor och lärare i det mesta

Efter ungefär tre timmars vandring på en mil upp och ner möttes vi av missförstånd, förseningar och efter många om och men kokt korv med bröd. Efter det var det äntligen dags för hemfärd, en efterlängtad dusch och en power nap.

På senaste tiden har det varit väldigt mycket hemlängtan här, det börjar märkas av att man har varit hemifrån i fyra månader och ju längre tiden går, desto större växer sig hemlängtan. Efter fyra underbara månader fyllda med skratt, sol, bad, nya minnen, upplevelser man sent kommer glömma och fina vänner gör sig längtan efter kyla, vinterkläder (iaf för mig hehe, saknar mina kappor), sin familj, sina kompisar, ens hem och möjligheten att när som helst kunna gå till köket, öppna kylen och ta något att äta, utan att mötas av att köket är stängt eller att någon ätit upp det man lämnat. Det problemet har jag dock hemma också med en lillebror som inte förstår att man måste anstränga sig för att kunna äta något nybakat och inte bara ta av mig ;)

Även fast de senaste månaderna har varit ansträngande psykiskt då man kommit bort från den tryggheten man haft hela sitt liv med vänner, skola och familj är jag otroligt tacksam och glad över den här upplevelsen. De här månaderna hemifrån har verkligen fått mig att uppskatta alla fina där hemma och jag har även fått en mycket bättre och starkare relation med min familj. Den gamla klyschan att du inte vet vad det har förrän det är borta stämmer verkligen.

Men just nu ser jag mest fram emot att få komma hem till mitt egna hus, rum och kök samt att få pussa och krama på alla jag saknar där hemma <33

Kenya livet

För några dagars sedan fick jag två paket, större en någon gång tidigare så jag fick springa till Evas kontor och hämta dom. Att mötas av det mailet är glädje hahaha.

Tack så jättemycket Elsa, Aline och mamma!!!!

Kenya livet, Resor och utflykter

Tänkte slänga in ett litet inlägg om förra helgens utflykt som gick till Amboseli! Helgen började dock i fredags när vi var på Westgate och åt på Urban Burgers. Förra gången vi var där tog jag en vanlig hamburgare så idag provade jag en falafelburgare men måste nog säga att den vanliga var godare, även fast den här också var väldigt god. Hittar tyvärr ingen egen bild därifrån så ni får tacka Malin för den här!

Morgonen efter gick bussen till Amboseli 7 på morgonen så det var ett trött men taggat gäng på bussen!

När vi kom fram möttes vi av en jättefin lodge och jag och Olivia bodde i ett rum som var som en liten (inte så liten dock, kändes som två rum på boardingen plus hela hallen utanför haha) stuga med tältväggar. Väldigt mysigt tyckte vi tills det började mörkna och en miljon flygande stora skalbaggar och allt var det var bestämde sig för att hänga på vår vägg där öppningen var. Detta resulterade i många skrik och ren skräck när man skulle gå in eller ut. Tyvärr var vi för skräckslagna för att ta bild på det här :(

Såhär såg poolområdet ut!

Efter ens stunds solande vid poolen var det dags för gamedrive där vi såg massa elefanter (de flesta bilderna från gamedriven är från Ebba S!!)

Och en lejonfamilj som låg och chilla

Påvägen tillbaka till Nairobi möttes vi av några elefanter precis vid väggrenen som stod och åt

Väl hemma i Nairobi välkomnades vi av tacos till middag och översvämning i ena badrummet :))

Resor och utflykter

Bättre sent än aldrig eller vad är det man brukar säga? Här kommer ett inlägg om ridresan jag var på i Naivasha för snart två veckor sen. Tiden flyger verkligen iväg här och känns som vi har måndag och helg mest hela tiden. Nu i helgen är det många som ska åka till Hells Gate och klättra, cykla, kolla på flodhästar och tälta. De som åker kommer bo på samma camping som vi bodde på under ridresan och antagligen äta på samma restaurang som hade supergod mat!

Eftersom jag var i första ridgruppen hade vi lite dötid innan alla andra kom tillbaka, något som vi utnyttjade genom att sitta på ett busstak

Och spana på wildlifearna som var där för att göra olika tester

Lite senare bestämde vi oss för att gå in till "stan" och kika lite, fanns inte så mycket men kul att se!

Vi träffa även massa barn som vi stannade och lekte med

På söndagen var det ännu en gång dags att ge sig ut att rida innan vi skulle bege oss tillbaka till Nairobi

Under tiden vi är ute och rider känner jag hur jag börjar bli lite darrig och svimfärdig, vi stannar så jag kan dricka lite vatten men bestämmer oss för att rida tillbaka. När vi kommer tillbaka till stallet känner jag hur jag håller på att få migrän, tar snabbt huvudvärkstabletter och dricker vatten men det hjälper inte så min bussresa spenderas illamående vid fönstret med en dunkande huvudvärk. Så fort vi kom tillbaka till internatet gick jag upp till rummet och sov ett tag, åt lite och sen sov mer. Vaknade upp och mådde bra igen på måndagen och sammanfattningsvis var det en väldigt bra och rolig resa!

Kenya livet

Idag har det varit volleybollturnering på skolan, alla gymnasieklasser, högstadiet och lärarna hade ett varsitt lag och det gick förvånansvärt bra för samhällsklassen! Vårt lag var inte det mest tippade laget men med endast en förlust, en oavgjord och hela fyra segrar kvalade vi oss ändå in till semifinal. I semifinalen mötte vi ekonomiklassen som vi tidigare förlorat mot och så blev fallet även denna gång. Med missförstånd angående matchens längd, tvivelaktiga domare och en inte lika sprudlande laganda som i början av turneringens gång fanns inte kraften för att vinna och ekonomiarna vann och gick till final. I finalen mötte de lärarna (plus Steven, vår poolkille) som varit obesegrade vinnare sedan traditionen startade. Efter en otroligt jämn och spännande match vann lärarna men inte med mycket utan matchen slutade i 33-30. En väldigt rolig och spännande onsdagseftermiddag här i Nairobi och långt ifrån de prov våra onsdagseftermiddag vanligtvis brukar bestå av.

Kenya livet

Tänkte skriva lite om förra helgen, som var ovanligt händelserik. I fredagskväll drog vi ett par till Junction och hängde lite på kinesen och drog en vända på Nakumatt. På dagen i lördags åkte vi till New Life Home Trust, ett jättefint barnhem cirka 15 minuter bort, vi myste med bebisar och lekte med de lite äldre barnen. Det var väldigt härligt, alltid så bra stämning där och fullt med volontärsarbetare som mer än gärna hjälper till. På kvällen åkte vi ett gäng till Westgate och åt middag på Urban Burgers, hur gott som helst! Vi kom tillbaka vid 22 och sen vid 23 åkte jag, Olivia, Lotta, Vendela och boarding Anna ut för att dansa lite! Vi åkte runt lite i Karen först för att hitta ett ställe i närheten där några från internatet var och dansa rhumba. Vi hitta inte riktigt något passande ställe utan hamna bland annat på Svenskarnas förenings 25 års jubileum där vi möttes av ett dansgolv med 40-80 åringar som släppte loss till abba. Lite annorlunda men vi hade det kul ändå!

I söndags var vi på en julmarknad i Kahura Forest och efter det blev det ett besök på Coldstone!

Såhär såg det ut på marknaden, det var små tält med mini butiker inuti

På Coldstone! När vi alla var mätta och belåtna rullade vi tillbaka till internatet och möttes av hamburgare med ssn berömda pommes frites! Även fast vi alla var mätta slank det lätt ner.