Som ni kanske märker försöker jag komma ikapp i mitt uppdaterande härifrån och eftersom det mesta roliga vi gör sker på helger kommer det ett par uppdateringar från de senaste helgerna. Nu är jag dock snart ikapp och kanske kan börja göra lite vardagsuppdateringar. Wohoo

Förra helgen var iallafall jag och Vendela iväg på lite äventyr, på fredagar är alla ekonomiare lediga och jag slutar 10:50 så vid 12 och vi iväg till Karen och Karen coffee garden, även kallat Tamambo. Kärt barn har många namn men vi avnjöt i alla fall en väldigt god lunch tillsammans.

Vi tog båda två en jättegod ceasarsallad som serverades i en form gjord av bröd isch. Efter det bestämde vi oss för att gå till Kazuri där de tillverkar jättefina smycken och liknande för hand. Det är bara kvinnor som arbetar där med att göra allting från grunden. Jättefina smycken och jättebra initiativ!

När vi var klara på Kazuri var det dags att åka till Elephant orphanage där planen var att Vendela skulle adoptera en elefant men eftersom de inte tog kort fick det bli en annan gång. Eftersom vi stod uppskrivna på den listan med elefantägare som skulle få en speciell upplevelse och genomgång av stället flöt vi med en då och fick klappa på elefanter.

Tyvärr så fastnade vi här ute i ingenstans ett tag, utan batteri på telefonerna, i regnet och med väldigt lågt blodsocker och dåligt humör från min sida. Efter en evighet dök vår chaufför upp och vi kunde åka vidare till Purdy's arms där vi skulle äta middag. Eftersom regnsäsongen börjat dra igång nu regnade det hela kvällen men det stoppade inte oss från att ha en supermysig kväll med god mat och härlig stämning. Det var även St Patricks day vilket vi först fattade i efterhand. Servitörernas gröna hattar och alla öldrickande män var inte tillräckligt avslöjande för två blondiner.

Kenya livet

För en månad sedan var det Vendelas födelsedag, något som firades rejält, speciellt eftersom Nelly fyllde år två dagar senare. Helgen började på fredagen när vi kom hem från Kisumu efter vår fältstudievecka. Vi gjorde inte så mycket den fredagen förutom att njuta av en välfungerande dusch, sin egna säng och bra wifi. Vi åkte dock en sväng till Junction och tog en kaffe på Art. På lördagen hängde vi på Alchemist på kvällen och tvätta på dagen. Jag och Alicia gick även fram och tillbaka till Adams Arcade då Alicia skulle hämta ett paket och jag köpte lite frimärken.

Efter lördag kommer söndag och då var det dags för Vendelas födelsedag! Dagen började sedvanligt med sång och frukost på sängen innan vi fixades oss från topp till tå för att vara fina inför brunchen som följde. Vi skulle till About Thyme som numera är en favorit men den här söndags förmiddagen var det första gången vi skulle dit. Dock kom vi som var det första gänget en halvtimme sena och de andra nästan en timme. Detta gjorde att vi nästan missade deras goda brunch men personalen gjorde ett undantag eftersom vi hade en nybliven 18 åring vid bordet. Och tur var det för brunchen var magisk.

Så gott!! Efter mycket snack och mat valde några att åka hem till internatet en sväng men jag, Vendela, Olivia och Nicole gick till Alchemist istället och hängde där innan det var dags att åka vidare.

Middag blev det på Talisman som också är en favorit. Efter det åkte vi hemåt och gjorde oss redo för en ny skolvecka!

Resor och utflykter

Kom på att jag glömt uppdatera om fältstudieresan (och massa andra grejer) så tänkte göra det nu.

Dag 3: Efter några dagar i Kitale hade det blivit onsdag och dags att åka till Kisumu. Innan vi åkte stannade vi på Vi-Skogens kontor och gick igenom ALLA plantor, växter, träd och djur de hade där. Kul kul. Efter den genomgången på några timmar skulle vi äta en snabb lunch innan vi skulle hoppa in i bussarna och åka till Kisumu. Under resan dit hann det bli lite missförstånd då Herman (vår lärare) ville åka förbi några stenar men sen ångra sig då det skulle ta för lång tid. Det här uppfattade inte vår chaufför utan han körde den 2 timmar långa omvägen ändå bara att vi inte stannade vid stenarna utan bara åkte förbi dem. Jaha. Efter många om och men samt liknande incidenter längst vägen var vi äntligen framme i Kisumu.

Väl där åkte vi en tur till Nakumatt för att handla lite nödvändigheter. På väg tillbaka till hotellet körde dock vår chaufför vilse men med lite gemensam guidning kom vi fram. Efter det var det dags att prova på Kisumu. Vi gick ner till stans "centrum" och gick in på en charmig kenyansk restaurang. Där satt vi och snacka innan vi tog en Tuk Tuk tillbaka.

På vi-skogen

Dag 4: Den här dagen var det dags att besöka fisket! Eftersom vårt arbete handlade om fiskeindustrin var det det här vi såg mest fram emot men tyvärr var det en besvikelse om man ser det från vårt arbetes perspektiv. Planen var att vi först skulle få en rundtur på området, åka iväg med båtar på sjön för att kolla hur det såg ut och leta efter flodhästar. Efter det skulle vi komma tillbaka där vi började och vi skulle ha tid på oss för att intervjua fiskare, de här intervjuerna var det vårt arbete var om så de var väldigt viktiga. Enda problemet var att när vi kom tillbaka från båtturen var det inga fiskare kvar för de var ju ute och jobbade. Den enda som var kvar var en kille som inte ens var en fiskare, knappt kunde engelska och var mer intresserad av sina kompisar än våra frågor.

Efter det åkte vi in till stan igen, åt en snabb lunch på Java innan vi åkte till en hälsoklinik där Marlene som vi hade besök av för några månader sedan jobbar. Marlene var dock inte där då men en annan svensk tjej som studerade till läkare på Karolinska var där som en del av hennes utbildning. Det var väldigt intressant och de pratade om hur man skulle få med alla delar av samhället och hur synen på abort och preventivmedel var. Även massa annat såklart. Efter det besöket var det dags att åka tillbaka till hotellet och ta en liten paus från värme, fukten och allt annat innan vi skulle ut och äta middag. Jag, Alicia och Vendela åt middag på en härlig rooftop där de serverade lite blandad mat men jag tog falafel med sallad i pitabröd. Den var helt okej, samma sak med hummusen jag och Vendela delade på vid sidan av.

Dag 5: Den här dagen bestod mest av att sitta i bussen och vänta på att vi skulle komma fram. Vi åkte vid 7 på morgonen och kom fram vid halv fem kanske. Väldigt härlig resa men det var också väldigt skönt att komma hem till internatet, duscha och sova i en skön säng.

Hej hörrni

Började dagen med en rejäl sovmorgon och endast en lektion vilket resulterade i att min skoldag varade mellan 13 och 14. Efter det bestämde jag och Vendela oss för att spela lite tennis. Den stekande eftermiddagssolen och den höga temperaturen tvingade oss att avsluta matchen efter 45 minuter. Det hann inte heller bli mycket till spel då det var längesen vi båda spelade. Märker verkligen hur mycket jag har tappat sen jag slutade för cirka ett år sen men blev även påmind om hur kul det är att spela! Wilma, vad sägs som en match när du kommer hem från dina Las Vegas äventyr och jag återigen befinner mig i ett utvecklat samhälle?

Idag är det ju även den internationella kvinnodagen, något som har fått mig att reflektera över kvinnornas situation här i Kenya. Enligt den normen man ser i de västerländska samhällena och även i stora delar av världen är det mannen som har chefspositionerna och de vid makten. Samma mönster finns här men man kan även se att det är mer jämställt i arbetsfördelningen. Vet inte om det beror på de föråldrade arbetsuppgifterna och att det inte är hållbart att endast männen ska sköta arbetet om man vill få in sin inkomst. Samtidigt så kan man se hur kvinnorna är de som ställer och styr vid exempelvis odlingen vi besökte i Kitale. Vi såg några män som var och arbetade på fälten men man märkte att det var kvinnans ord som gällde. Frågan är då om det är för att männen tagit tillfället i akt i samband med den industrialisering och urbanisering som sker i Kenya att få en fot in på arbetsmarknaden och en fördel där. Det är svårt att veta, det skrivs inte så mycket om jämställdhet och kvinnors rättigheter här som det görs i Sverige men det kanske är ett tecken?

Finns mycket att säga och skriva om det här men kontentan är iallafall att kvinnor äger!! För vad skulle världen vara utan oss?

Resor och utflykter

Försöker sammanfatta den här tiden sen sist i kronologisk ordning och nu har det blivit dags för fältstudieveckan. Den vecka hela vår East African kurs slutade i där vi skulle få se hur alla teorier, aktörer, NGOs, MNCs osv faktiskt fungerade i verkligheten. Resan började i Kitale och avslutades i Kisumu, var kul att få se en annan del av Kenya där vi inte varit tidigare. Ska försöka gå igenom dag för dag vad vi har hittat på.

Dag 1: Dagen började som alltid när vi ska någonstans väldigt tidigt och sedan följde en heldag i bussen, tror resan till Kitale tog totalt 10 timmar men då stannade vi ett par gånger och våra bussar och chaufförer är inte kända för att vara de snabbaste. Vi åt lunch på ekvatorn och stannade för lite kisspauser och shoppingturer på Nakumatt. När vi kom fram till Kitale åkte vi direkt till Vi-skogens kontor (typ) för en liten introduktion och kaffepaus. Efter det åkte vi till ena hotellet och när vi åkte igenom den lilla staden möttes vi av otroligt mycket folk som var väldigt nyfikna på de två bussarna fyllda av vita som åkte igenom huvudgatan. Detta resulterade i att hela staden stannade upp för att kolla, peka och förundras över oss när vi åkte igenom. Några barn tog även chansen att få lite skjuts och hoppade på stegarna längst bak på bussen och åkte med några meter.

Efter det blev det middag på det andra hotellet men där märkte vi att den marinerade oxfilén Fredrik skickat med från köket inte var tillagad så den middagen blev lite som den blev.

Dag 2: Den här dagen bestod av olika studiebesök, först var vi en snabbis på Vi-skogen innan vi åkte vidare till en av deras farmar där ägaren hade tillämpat Vi-skogens metoder för att effektivisera jordbruket och få in mer pengar, även under de torra perioderna då det brukar vara ont om odlingsmöjligheter.

Kvinnorna som ägde gården och en från Vi-skogen som översatte allt

Efter det åkte vi vidare till en skola för tjejer i vår ålder som alla varit med om något tidigare i sina liv som gjort skolgången komplicerad, exempelvis om de hade problem i hemmet, oönskade graviditeter osv. Skolan var väldigt katolsk och man märkte verkligen hur mycket religionen betydde för tjejerna men också för många andra i Kitale och Kisumu.

Mitt under en bön kom en ko inrullandes

Här var det ett framträdande av en grupp tjejer där de pratade om kvinnors rättigheter och att de hade minst samma rättigheter och potential för framtiden som män. Deras tal berörde oss alla och var så fint!! GIRLPOWER

Sen var det dags att plantera ett varsitt träd och få en rundtur på skolområdet

Märkte nu att det här inlägget blev ganska långt så det får komma en del två från Kisumu lite senare!!

Resor och utflykter

Här kommer det, inlägget om Mount Kenya som var det bästa och värsta jag gjort i mitt liv. Har skrivit lite i min dagbok från varje dag så ska försöka sammanfatta och berätta om hur det var, samt visa bilder!

Dag 1: Tydligen skrev jag inget den här dagen så får berätta ur mitt minne. Dagen började med en väldigt tidig avgång men inte tillräckligt tidig då vi ändå fastna i trafiken. Efter 5 timmar kanske började man se berget och färden uppåt hade börjat. När vi kom fram fick vi lunch bestående av två torra mackor och en juice. Efter det började vår vandring på kanske 9 kilometer, det var väldigt varmt och jag hade alldeles för lite vatten så det var lite jobbigt. Hade väldigt ont i huvudet och mådde illa när vi kom fram till campet, var svårt att få i sig middagen som bestod av en linsgryta och ris. Var inställd på att maten skulle vara ett problematiskt moment utifrån det jag hört från tidigare år men det var ändå bättre än vad jag trodde och då är jag ändå väldigt kinkig med mat. Gick och la mig tidigt och mådde mycket bättre på morgonen!

När vi såg berget! Såg inte riktigt ut som vi hade tänkt oss men där ser ni toppen vi besteg.

Dag 2: Den här dagen gick vi 10.6 km, tog kanske 8 timmar. Var väldigt varierande miljöer, först var det som en djungel som sedan övergick till ett mer torrare klimat med färre och färre träd. När vandringen var slut hade vi kommit till det sista campet innan toppen på strax över 4300 meter och vi hade gått 1200 höjdmeter. Det var här många började känna av höjdsjukan, speciellt bland föräldrarna som åkt direkt från Sverige. Vi SSNare har ju bott på nästan 2000 meter nu i 6 månader så vi var lite mer vana.

Dag 3: Den här dagen var en acklimatiseringsdag, vi skulle alltså ta det lugnt en dag för att anpassa oss till höjden så alla skulle klara toppen!! Vi gick på en liten utflykt till en närliggande sjö som var kanske 5 grader varm/kall. Några badade ändå men nja, inget för mig. Det som var lite obehagligt här var att natten till den här dagen hade Vendela (vi dela säng) jätteont i sina lungor och vi var alla väldigt oroliga. Hon hängde iallafall med till sjön och kom upp för toppen (nästan).

Al som var vår guide under resan

Såhär såg det ut inne i stugan vi sov i i två nätter.

Dag 4: Nu var det dags att gå upp för toppen! Dagen började väldigt tidigt, klockan 1 vaknade vi och vid 2 stod alla redo i mörkret med pannlampor och många lager, redo för kylan som var en väldig kontrast mot Nairobis varma klimat. Vi gick som ett luciatåg i mörkret, alla med pannlampor som lös upp vägen. Det var ganska skönt att det var mörkt, vet inte om jag skulle klarat av det om man skulle sett hur långt det var kvar och hur brant det faktiskt var. Kändes som det aldrig tog slut och att vi gick i evigheter. Efter tre timmar kom vi upp till en liten stuga som vi skulle pausa i innan sista etappen. Där fick vi te och försökte värma upp våra sen länge förfrusna fingrar och tår samtidigt som man peppade varandra att klara av sista biten och försöka föreställa oss hur det skulle vara att stå på toppen och känna solens strålar i ansiktet. Efter vår 10 minuter långa paus stod vi i vårt led igen för att gå upp. Efter nån timme började vi närma oss men efter varje krön trodde man att man var uppe men det visade sig att det var några fler meter att klättra, gång på gång. Var ganska psykiskt påfrestande men tillslut var vi äntligen framme. Känslan är väldigt svår att beskriva men jag var otroligt stolt över mig själv att jag faktiskt hade klarat det. Hade tagit med mig en påse sura bilar som jag skulle äta när jag kommit upp men det var som små isbitar så det gick inte. Mitt vatten hade också blivit till is, precis som resten av min kropp så när jag kände mig klar och alla bilder hade tagits började den långa vägen ner igen. Var väldigt yr och snurrig så det var lite läskigt att gå ner när det var stenigt och lätt att snubbla med stup bredvid samtidigt som jag knappt såg något eller hade kraft att hålla tag i linan som gick längst vägen. Efter några timmar hade jag iallafall kommit ner.

När jag kommit tillbaka till campet vi hade sovit på tog jag en liten powernap i väntan på de andra och började packa ihop mina grejer. Nån timme senare började vandringen igen och vi skulle nu gå samma 10,6 kilometer men neråt. Var inte det roligaste men det var bara att göra och efter några timmar var även den etappen avklarad.

Dag 5: Nu var det dags att gå ner de sista kilometerna, tacka av bärarna, packa ihop allt och slutligen sätta oss i bussarna och åka hem. Var väldigt skönt och jag ville bara tillbaka till min säng och vårt badrum hemma på internatet.

Det var en otrolig upplevelse men aldrig igen. Inte på länge iallafall.

Hej hörni!

Long time no see, igen. Mycket har hänt sen jag bloggade senaste så tänkte ge en liten uppdatering med vad som har hänt. Ska tidsinställa lite inlägg om Mount Kenya, Kitale och Kisumu så det blir lite mer att se fram emot istället för att allt ska komma på samma gång. Kan väl börja med en liten uppdatering från min vardag de senaste veckorna.

Vi har väldigt mycket i skolan just nu, imorgon börjar period 3 vilket betyder att våra East African kursen har avslutats, ÄNTLIGEN! Allting avslutades i onsdags när hela gymnasiet skrev prov på förmiddagen, förutom ettorna som inte läser någon East African kurs. Nästa vecka har vi fyra prov (vad hände med bara två per vecka??) men det ska väl gå bra, känner att jag har koll på det mesta, förutom spanskan men det tror jag aldrig att jag kommer få. Wifit har även legat nere överallt förutom i Zebra men nu är det tillbaka! Så ska fixa med de där inläggen nu och plugga lite mer.

Tvätta lite förra helgen, Janet fick komma till undsättning när vi inte visste vart vi skulle ha i tvättmedlet haha

Kenya livet, Resor och utflykter

Som jag sagt så hängde min pappa med ner när skolan började igen och bodde här onsdag till söndag. Tyvärr lyckades jag pricka in en influensa som övergick till halsfluss som orsakades av ett virus. Det här resulterade i att min energi inte var på topp under de dagarna pappa var här, något jag tyckte var ganska jobbigt. Det här var ändå min chans att faktiskt visa vad vi gör, vart vi hänger och vilken fantastisk stad det här är men jag spenderade mest tiden i sängen och sov. Pappa var självklart nöjd med resan och hittade på lite grejer själv men jag tyckte ändå det var jobbigt, speciellt eftersom jag började känna mig friskare när han i princip satt på planet på väg till Sverige. Jaja, här är lite bilder från de äventyr vi hitta på.

Vi var på Giraffe center, Karen Blixen museet och åt middag på The Talisman!

Sen var vi även en vända i Nairobi national park! Det var första gången jag var där och det var en positiv upplevelse, det ligger ju bara 30 min från skolan och man kommer verkligen nära djuren samtidigt som alla djur fanns där! Vi fick se lejon, noshörning, krokodiler, bufflar, giraffer, zebror osv. Var även kul att visa pappa den delen av Afrika mitt i den moderna storstaden.

Hej på er!

Hänt mycket sen vi hördes senast, har hunnit vara i Sverige, firat jul, hängt med saknade kompisar och träffat hela stora fina familjen <3 Efter att jag varit i Sverige och tagit del av kylan, snön och allt ett vintrigt Stockholm har att erbjuda åkte jag tillbaka till ett varmt Nairobi men den här gången med min pappa! Har varit väldigt kul att få visa honom mitt hem de senaste månaderna men det får ett eget inlägg.

Värt att tillägga är även att jag åkte hem några dagar innan alla andra, utan att några av mina kompisar (nästan) visste om det! Att ingen visste om att jag var hemma gjorde att det var väldigt lätt att överraska mina fina fina vänner, kan ha varit en av de finaste ögonblicken i mitt liv när jag öppnar Elsas dörr och fick se henne för första gången på fyra månader, blir alldeles varm i hjärtat när jag tänker på det.

Kenya livet

Idag är det ju den 13 december och lucia men tyvärr blev det inget luciatåg på skolan idag av småbarnen som förväntat men som tur var firade vi lucia redan i torsdags med det traditionella luciafirandet hos svenska ambassadören. De som var med hade övat länge på skolan så man hade redan fått ett litet smakprov under eftermiddagarna men det slutgiltiga resultatet var väldigt fint och all julmusik, glögg, pepparkakor och lussebullar gjorde verkligen att julstämningen var på topp även fast det var 25 grader, sol och ingen snö.

<333 Nu blir det spaghetti och köttfärssås till middag!!