Kenya livet

För några dagars sedan fick jag två paket, större en någon gång tidigare så jag fick springa till Evas kontor och hämta dom. Att mötas av det mailet är glädje hahaha.

Tack så jättemycket Elsa, Aline och mamma!!!!

Kenya livet, Resor och utflykter

Tänkte slänga in ett litet inlägg om förra helgens utflykt som gick till Amboseli! Helgen började dock i fredags när vi var på Westgate och åt på Urban Burgers. Förra gången vi var där tog jag en vanlig hamburgare så idag provade jag en falafelburgare men måste nog säga att den vanliga var godare, även fast den här också var väldigt god. Hittar tyvärr ingen egen bild därifrån så ni får tacka Malin för den här!

Morgonen efter gick bussen till Amboseli 7 på morgonen så det var ett trött men taggat gäng på bussen!

När vi kom fram möttes vi av en jättefin lodge och jag och Olivia bodde i ett rum som var som en liten (inte så liten dock, kändes som två rum på boardingen plus hela hallen utanför haha) stuga med tältväggar. Väldigt mysigt tyckte vi tills det började mörkna och en miljon flygande stora skalbaggar och allt var det var bestämde sig för att hänga på vår vägg där öppningen var. Detta resulterade i många skrik och ren skräck när man skulle gå in eller ut. Tyvärr var vi för skräckslagna för att ta bild på det här :(

Såhär såg poolområdet ut!

Efter ens stunds solande vid poolen var det dags för gamedrive där vi såg massa elefanter (de flesta bilderna från gamedriven är från Ebba S!!)

Och en lejonfamilj som låg och chilla

Påvägen tillbaka till Nairobi möttes vi av några elefanter precis vid väggrenen som stod och åt

Väl hemma i Nairobi välkomnades vi av tacos till middag och översvämning i ena badrummet :))

Resor och utflykter

Bättre sent än aldrig eller vad är det man brukar säga? Här kommer ett inlägg om ridresan jag var på i Naivasha för snart två veckor sen. Tiden flyger verkligen iväg här och känns som vi har måndag och helg mest hela tiden. Nu i helgen är det många som ska åka till Hells Gate och klättra, cykla, kolla på flodhästar och tälta. De som åker kommer bo på samma camping som vi bodde på under ridresan och antagligen äta på samma restaurang som hade supergod mat!

Eftersom jag var i första ridgruppen hade vi lite dötid innan alla andra kom tillbaka, något som vi utnyttjade genom att sitta på ett busstak

Och spana på wildlifearna som var där för att göra olika tester

Lite senare bestämde vi oss för att gå in till "stan" och kika lite, fanns inte så mycket men kul att se!

Vi träffa även massa barn som vi stannade och lekte med

På söndagen var det ännu en gång dags att ge sig ut att rida innan vi skulle bege oss tillbaka till Nairobi

Under tiden vi är ute och rider känner jag hur jag börjar bli lite darrig och svimfärdig, vi stannar så jag kan dricka lite vatten men bestämmer oss för att rida tillbaka. När vi kommer tillbaka till stallet känner jag hur jag håller på att få migrän, tar snabbt huvudvärkstabletter och dricker vatten men det hjälper inte så min bussresa spenderas illamående vid fönstret med en dunkande huvudvärk. Så fort vi kom tillbaka till internatet gick jag upp till rummet och sov ett tag, åt lite och sen sov mer. Vaknade upp och mådde bra igen på måndagen och sammanfattningsvis var det en väldigt bra och rolig resa!

Kenya livet

Idag har det varit volleybollturnering på skolan, alla gymnasieklasser, högstadiet och lärarna hade ett varsitt lag och det gick förvånansvärt bra för samhällsklassen! Vårt lag var inte det mest tippade laget men med endast en förlust, en oavgjord och hela fyra segrar kvalade vi oss ändå in till semifinal. I semifinalen mötte vi ekonomiklassen som vi tidigare förlorat mot och så blev fallet även denna gång. Med missförstånd angående matchens längd, tvivelaktiga domare och en inte lika sprudlande laganda som i början av turneringens gång fanns inte kraften för att vinna och ekonomiarna vann och gick till final. I finalen mötte de lärarna (plus Steven, vår poolkille) som varit obesegrade vinnare sedan traditionen startade. Efter en otroligt jämn och spännande match vann lärarna men inte med mycket utan matchen slutade i 33-30. En väldigt rolig och spännande onsdagseftermiddag här i Nairobi och långt ifrån de prov våra onsdagseftermiddag vanligtvis brukar bestå av.

Kenya livet

Tänkte skriva lite om förra helgen, som var ovanligt händelserik. I fredagskväll drog vi ett par till Junction och hängde lite på kinesen och drog en vända på Nakumatt. På dagen i lördags åkte vi till New Life Home Trust, ett jättefint barnhem cirka 15 minuter bort, vi myste med bebisar och lekte med de lite äldre barnen. Det var väldigt härligt, alltid så bra stämning där och fullt med volontärsarbetare som mer än gärna hjälper till. På kvällen åkte vi ett gäng till Westgate och åt middag på Urban Burgers, hur gott som helst! Vi kom tillbaka vid 22 och sen vid 23 åkte jag, Olivia, Lotta, Vendela och boarding Anna ut för att dansa lite! Vi åkte runt lite i Karen först för att hitta ett ställe i närheten där några från internatet var och dansa rhumba. Vi hitta inte riktigt något passande ställe utan hamna bland annat på Svenskarnas förenings 25 års jubileum där vi möttes av ett dansgolv med 40-80 åringar som släppte loss till abba. Lite annorlunda men vi hade det kul ändå!

I söndags var vi på en julmarknad i Kahura Forest och efter det blev det ett besök på Coldstone!

Såhär såg det ut på marknaden, det var små tält med mini butiker inuti

På Coldstone! När vi alla var mätta och belåtna rullade vi tillbaka till internatet och möttes av hamburgare med ssn berömda pommes frites! Även fast vi alla var mätta slank det lätt ner.

Det var min helg!

Kenya livet

Tänkte ge en liten update kring hur vardagslivet rullar på här i Nairobi. Just nu är det mycket i skolan, något det känns som det varit ett bra tag nu. Om någon vecka går vi in i period två vilket betyder lite ändringar i schemat, jag kommer sluta 16:20 tre gånger i veckan, en sovmorgon försvinner och jag kommer ha religion två gånger i veckan istället för tre. Att vi går in i period två betyder också att en tredjedel av tiden här i Kenya har gått. Sjukt hur snabbt tiden går. Den senaste veckan har vi även hunnit med att göra ett och annat som jag tänkte berätta om nu.

I söndags åkte jag, Nicole, Nelly och Alicia till yaya och stöttade crazy-Nicole när hon tog två hål i öronen, blev superfint!

Regnperioden böjar också närma sig och i söndags möttes vi av det här när vi åt middag

I torsdags sålde högstadiet hembakat fika och hade spökvandring runt skolområdet, väldigt uppskattat hos gymnasieeleverna, speciellt fikat <33

I fredags lånade Nicole mitt och Vendelas badrum och då råkar dörren gå i baklås och hon blir fast där inne. Jag springer runt hela skolan för att hitta någon som kan hjälpa oss medans Nelly står utanför och försöker lugna ner en klaustrofobisk Nicole. Efter ett tag kommer Jonah, vår allt-i-allo fixare här på skolan, till undsättning. Han lyckas montera ner hela låset och handtaget och Nicole kommer äntligen ut. Slutet gått, allting gått förutom att vi är nu ett lås fattigare.

Igår firades det halloween här på internatet, internatrådet hade dekorerat jättefint över hela boardingen och det blev även grillat kvällen till ära. Maten var hur god som helst och det var så fint av internatrådet att fixa ihop detta. Igår var det även Patricks födelsedag och när alla stod och skrev ut sig för utgång kom Noah, Calle och Theo med tårta och alla sjöng för Patrick <33

Halloween igår som sagt, här ser ni hur Noah blir sminkad till en vampyr av Agnes och fina Filippa och Theo!

Filippa, Klara och Vilma skrämde en och annan med sina utklädnader

På klubben var det inte bara glada miner utan även lite stölder, folk som inte mådde så bra och halvkass musik. Sammanfattningsvis var det ändå en härlig och rolig kväll!!

Hej på er!

Efter lite klagomål och önskemål hemifrån kommer här en liten uppdatering! Tänkte lägga in lite bilder och skriva lite om hur det var i Diani, bättre sent än aldrig

När vi skulle åka buss från flygplasten till hotellet (skulle ta cirka 1 timme), blev det som vanligt lite problem längst vägen, den här gången var det en buss på färjan som skulle ta oss över vattnet (som ni ser är det en sträcka på cirka 100 meter) som gick sönder. Det resulterade i att vi fick sitta och vänta i 2,5 timme på att färjan som nu hade stannat på andra sidan skulle komma tillbaka och hämta oss. Att ta en annan färja var inte på kartan, även fast andra bussar i vår storlek gjorde det och kom över utan problem. När vi väl kommit över var det nära att bussen inte kom av. När vi åkte på envisades chauffören med att backa på färjan då bussen var för hög för att åka under taket (även fast det funkade när vi skulle åka tillbaka till Nairobi med samma färja) och färjan tvingades byta håll och hålla på att strula. Allt löste sig till slut och vi kunde åka vidare. Kenya i ett nötskal.

Första kvällen tog vi en liten promenad längst stranden, hur fint som helst.

Vi blev kompis med en hund

Och några red på kameler, här fina Johanna och @mathildadozzi

Vi var även ute och åt en kväll, vi var på ett jättehärligt ställe med skön stämning och god mat! Efter det gick vi ner till stranden och snacka ett tag

Avslutningsvis bjuder jag på lite bilder på mitt, Nicoles @Nairobinicole och Vendelas @SwahiliBlonde stökiga men trevliga hotellrum! Nu är det dags för mig att sluta drömma mig tillbaka till Diani och fortsätta mitt religionsplugg :(

Kenya livet

idag har jag varit på Toi och köpt en linneskjorta, ett par linnebyxor och ett par mjukisbyxor. Har även packat och förberett inför DIANI! Internatet har blivit uppdelade i två olika flyg, ett som går klockan 7 och ett som går 13. Eftersom jag tillhör den första gruppen ska jag åka 04:45 från internatet imorgon bitti. Händer inte så mycket här ikväll, impalas rugbylag är med i final som hålls på impala tvärs över gatan så det är några där, några ute och äter men de flesta stannar hemma ikväll och packar och förbereder sig. Har även hunnit med att prata med mamma och Viktor så det var härligt.

Nu ska jag vänta in kvällsfikan och kolla på en film. Vi hörs när vi hörs!

Jag och Agnes!

​Lite bilder från Hells Gate med klassen, hitta dom i Mathildas facebook album

Kenya livet

Händer inte så jättemycket här, i helgen var vi ute och åt, först ett tjejgäng på fredagen och sen bara jag och Vendela på lördagen. I fredags var jag även ute för första gången! Förra helgen som var första gången vi fick gå ut låg jag i sängen med magkatarr så gav min plats till Carro som blev superglad. Men vi hade det jättebra i fredags, först åkte vi till K1 men det var något av en besvikelse, tydligen har de flyttat och det nya stället var lite för tråkigt och lugnt för 40 danssugna ungdomar. Vi pratade med Tilan och åkte vidare mot Casablanca där de varit förra helgen där det var lite mer drag men fortfarande lugnt och inte riktigt ett ställe man skulle hänga på i Sverige, men det var kul och vi hade det bra ändå.

Lördagen spenderades vid poolen och vid fem åkte jag och Vendela till junction, vår första idé var att köpa ingredienser till linssoppa eller tacos men vi bestämde oss för att gå upp till libanesen och sitta på deras uteservering med utsikt över Nairobi. Efter middagen gick vi vidare till Art för en kaffe och åkte sen tillbaka till internatet. Söndagen spenderades också vid poolen, så skönt och välbehövligt.

På söndag åker vi till kusten för lite höstlov och bara ta det lugnt och njuta i en vecka. Ska bli otroligt skönt, härligt och kul, alla som jag pratat med är sjukt taggade!!

Från i fredags! Jättegod middag på Urban eatery

Resor och utflykter

I lördags klockan 6 gick Tilan runt på internatet och väckte alla förväntningsfulla elever, det hade äntligen blivit dags för Maasai mara. Många timmar senare, nästan 5 timmar efter vad som var planerat var vi framme vid vårt camp där det fanns nästan 60 små tält fint och prydligt stod uppställda samt mat som väntade på oss. Efter den långa resan var alla trötta och sömn var något som nödvändigt eftersom vi skulle upp vid 05.30 morgonen där efter. Att se solen gå upp över savannen, luftballonger lyfta och morgonpigga djur var helt klart värt den förlorade sömnen.

Även fast alla var trötta vaknade man snabbt till liv när en elefantfamilj kom gåendes

På eftermiddagen besökte vi en maasaiby, fick dansa och tävla i vem som kunde hoppa högst och därmed fick välja flickvän först (?)

Nästan alla killar (och några tjejer) var med och tävlade

När dansen var klar fick vi en rundvandring i deras hus, de berättade om deras matvanor och traditioner. Bland annat så äter de i princip bara kött och dricker mjölk och ko blod :)) inte riktigt min typ av mat men men

Lite senare hittade vi några barn som bodde där och Ebba och Carro bestämde sig för att visa vår dans, nämligen små grodorna! Otroligt kul att se hur barnen snabbt hängde på och följde efter

Även fast några fortfarande var lite misstänksamma

Efter masai besöket var det dags att åka tillbaka till vårt camp, äta lite och sen åka ut för att kolla på mer djur!

Vår busschaufför hade inga problem med att gasa på vilket resulterade i att vi körde i en timme åt fel håll och behövde sedan köra hela vägen tillbaka med de andra bussarna bakom som naivt följt efter oss. Eftersom vi blev försenade hann det även bli mörkt, börja regna och blixtra över hela savannen. Det var väldigt coolt men mindre uppskattat när vår buss kör i full fart över en flod med massa flodhästar i, kör på en stor sten så vår motor dör, bussen åker på två hjul, håller på att välta och alla skriker.

Lite nya profilbilder hann tas iallafall ;)