Jag hade ju sagt till alla mina vänner att jag skulle komma hem 21:e juni. När jag i själva verket hade ett flyg bokat den 11:e hem. Var så himlas kul att överraska alla och så himla underbart att får träffa alla igen.

Mina 10 dagar i USA var helt fantastiska. Bodde i Brittanys föräldras lyxiga hus, rena handdukar varje dag, massvis med go mat och underbara roadtrips. Två dagar innan jag skulle flyga hem tog vi bussen upp till NYC från Richmond, Virginia. Tog oss sex timmar men de var bara skoj. Hittade på lite turist grejer i NY och hade de svingött.

Men det här med att komma hem, jag hade varit rädd för det ett bra tag att jag inte riktigt skulle "passa in" längre. Att jag hade blivit för van vid reselivet och att varje dag bara hitta på nya häftiga äventyr. Jag var rädd att jag skulle tycka det var jobbigt o komma hem, börja prata svenska igen och att det skulle kännas som att klockan bara hade stått still här hemma. Och till en början när jag kom hem så kände jag mig lite vilsen. Det var fortfarande helt underbart kul o träffa min familj och mina vänner. Men efter några dagar var de ända jag tänkte på att åka tillbaka osv. Men det gick över lika fort och jag har verkligen lärt mig att uppskatta livet. Jag har lärt mig så sjukt mycket på denna resan. Det viktigaste är inte alltid alla häftiga platser, det handlar så mycket om personerna. Och jag har världens finaste vänner som de är så kul att kunna umgås med igen. Jag är taggad på jobb i sommar, taggad på att hitta på saker, taggad på höst igen och taggad på en ny eventuell långresa till hösten. Livet är så himla bra🌎

Så sant som de låter, sista kvällen i Mexico och känslorna bara sprudlar. Har fortfarande några veckor kvar i USA men det blir en helt annan resa än vad det har varit här nere i Central Amerika. Jag kan inte fatta att jag har fått vara med om detta fantastiska äventyr. Det toppade mina förväntningar 1000 gånger. Varenda dag har varit "den bästa dagen i mitt liv" i princip. Och allt har funkat så himla bra, med bussar, med hostel & med vänner. Så många kompisar som rest upp samma väg som oss som vi stött på i varenda ställe i CA.
Också roligt nog enda som blev stulet från mig under heeela resan var en handduk. Och det kan jag leva utan💁🏼 Rätt skönt faktiskt att inte torka sig efter en dusch när de är 30-35 graders värme, bara att sno runt en t-shirt eller lakan eller nått runt håret och sen får luften sköta resten haha. (Dock inte lika kul i Guatemala när de ibland var iskallt😁)

Sista veckorna här i mexico har varit det absolut bästa avslutet på vår resa. Mött upp så många vänner o festat och sagt hejdå. Badat i klarblåa källor samt varmt underbart hav & haft sjuka upplevelser med våra kompisar från Nicaragua.
Vi spenderade vår tid i Mexico på karibiska kusten, det är oerhört turistigt här vilket jag redan visste då jag varit här innan. Men det är så uuunderbart kul och finns mycket att se. Att gå från 7månader av smutsig backpacker o halvsöndiga skor o vandra in i Playa del Carmen eller Cancun är annorlunda då allt är så fancy haha. Men vi bestämde oss att gilla läget o bara ha svinkul istället, vilket vi hade.

En sista partykväll och sedan flyger vi upp till Washington DC imorgon, spännande!

(ps tog nästan inga bilder alls i mexico pga alldeles för mycket kul, lätt o glömma👧🏽)

Caye Caulker i Belize är bland det vackraste stället jag varit på under denna resan. En liten ö i karibien tillhörande Belize. Befolkningen pratar coreal, "broken english" låter som jamaicaner och är superchill. Vattnet är kristallklart och ljusblått. Det absoluta paradiset. Hade ett par underbara dagar här innan vi åkte upp till Mexico.

Massvis med skoj de senaste dagarna. I norra guatemala stannade vi tre dagar och njöt av underbar lokal mat, fest, maya ruiner och lugnet. Maya ruinerna var något bland det häftigaste jag sett. Såg bland annat soluppgången från de högsta maya templet i världen. Sedan vandrade vi runt området några timmar och kollade in alla häftiga tempel. Såg även en heeel del balla djur. Fåglar, apor och tarantellor.

Efter underbara dagar i norra Guatemala bestämde vi oss för att ta oss till Belize. Sjukt annorlunda att krossa gränsen och alla helt plötsligt pratar engelska. Varit omgiven av spanska i ett halvår nu så känns jättekonstigt. Belize ligger mellan Guatemala och Mexico på karibiska sidan, omgivet av spansktalande land men huvudspråket är engelska.
Har spenderat två dagar här, hyrde en bil och körde runt till vattenfall/ olika pooler samt ruiner. Det är inte några turister i områder vi är i nu vilket gjorde äventyret ännu roligare då det var svårt att hitta samt vi var ensamma på alla balla platser. Sjukt kul!

Imoron blir det att ta oss igenom Belize till kusten och ta en båt ut till den Kaibiska ön Caye Caulker, så underbart de ska bli med ö-liv igen.

Underbara äventyr och alldeles för dåligt wifi de senaste veckorna. Sedan jag skrev sist har vi tagit oss igenom El Salvador och nästan hela Guatemala.

El Salvador innebar hemsk matförgiftning för min del, vi hade fem dagar i detta magiska land men jag kunde endast njuta av två av dem. Spenderade de sista dagarna i en underbart mysig beachtown som heter El Tunco. Kollade in grottor samt njöt av att vara vid havet under denna tid.
El Salvador är de minsta landet i Central America, underbara människor men mycket fattigdom. Landet består av oerhört många vulkaner vilket är så vackert.

Sista bilden är vad min kost bestod av i El Salvador haha, ris mot magsjuka, de är grejer de!

Efter en kort visit i El Salvador var det dags för Guatemala, vi hade vänner att möta upp samt såå många saker att se fram emot.
Började med Antigua, En kolonial stad i södra Guatemala, underbart fint. Vi hittade på många hyss här, tatueringar, sunday funday, öl festival, pool party's, marknad, osv. Riktigt häftigt att se marknaden samtidigt som jag blev chockad över hur dem hanterar kött, kyckling och fisk. De säljer köttet i 30 gradig värme utan några kyldiskar utan handskar. Jag såg en dam som råkade välta ner en rå kyckling på den smutsiga marken, och hon plockade upp den o la tillbaka den bland de andra råa kycklingarna. haha inte konstigt jag blev matförgiftad...

Efter antigua åkte vi upp till huvudstaden, Guatemala City. Vi körde en liten roadtrip med en kompis till oss som är Guatemalan. Han visade runt oss hela staden, helt okej stad men inte den finaste jag sett. Men vi hade en toppen dag ändå.
Efter en natt här blev det åka norr ut mot Lake Atitlan, San Pedro. Tog oss runt fem timmar att ta oss hit. Magisk sjö omgiven av berg och vulkaner. San Pedro som vi bodde i är en hippie town. Lokal befolkningen är mayan och pratar sitt egna språk blandat med lite spanska.
Planen var att hijka upp för ett berg här men pga fortfarande dålig mage sen El Salvador var jag tvungen o skippa detta. Men vi hade riktigt kul ändå.

Insåg just nu att jag knappt tog några bilder här, himla synd då de var så vackert, ska se om jag kan få tag på några via Brittanys telefon.

Efter fyra dagar vid Lake atitlan började vårt bussäventyr upp till norra Guatemala. Hur alla andra tar sig dit är via "shuttle-service", de hämtar dig där du bor och släpper av dig där du ska bo. Kostar ca 600-700kr för en resa på 8h. Vi vägrar detta då det är möjligt att resa runt ett land under 200kr hah. Men just från San Pedro upp till Flores är det omöjligt att hitta information om hur bussarna går, var man byter buss osv.
Så vad vi gjorde var att vi tog båten äver till Panajachel, där vi trodde det gick en buss norr ut. Det gjorde det, så hela dagen frågade vi olika busschaförer om det gick bussar i vår riktning. 1 båt och fem bussar senare går bussen vi är på sönder. Vi är mitt ute i ingenstans, ca 100pers är vi och folk yrar runt. Vi är de ända turisterna och det börjar bli mörkt samt vi är inte alls i närheten av där vi ville vara. Slutligen fick vi skjuss av en minivan till närmsta stad 1,5h bort. Kolsvart vandrar vi in på ett hotell, 50kr per natt och vi vet att nästa buss går kl 5 nästa morgon så vi behöver bara sova. Hotellet upptäcker vi är något slags brodell då alla andra gäster utom vi är unga tjejer i kortkort samt äldre män. Men men vi låste in oss i vårt rum och sov såå gott. Nästa morgon är första bussen på tre timmar, anländer till Coban och upptäcker att vi ändast har två bussar samt en båt kvar till vår destination Flores! endel väntetid mellan bussar men efter 10h är vi ääääntligen framme.
Men de var skoj, vi lyckades med det omöjliga iprincip!
Så nu är vi här, inatt blir det att gå upp kl 03.00 och ta oss till Maya ruinerna för att se soluppgång och vandra runt o kika på ruinerna.

Honduras toppade mina förväntningar med hästlängder. Startade med två nätter i huvudstaden Tegucigalpa innan vi åkte över till den karibiska kusten och till ön Utila. Tanken var att stanna ett par nätter, nätter blev till dagar, dagar blev till veckor och poff två veckor senare insåg vi att de kanske var dags att lämna. Jag blev erbjuden jobb och hade sååå gärna stannat o jobbat, dock så har vi endast ca 5-6veckor kvar i Central Amerika (innan USA woopwoop) och 4länder kvar att upptäcka så hade inte hunnit de. Men jag kommer tillbaka så småningom!

Det absolut bästa med ön var alla människor, alla goa vänner vi skaffade på hostlet, stötte även på gamla vänner från Nicaragua, lärde känna folk som bodde i Utila och hade en helt fantastisk rolig tid ihop. Vi har historier från Utila som aldrig någonsin kommer lämna Utila;)..

Utila är känt för att ha en av den bästa dykningen i hela världen. Dels för dess kristallklara blåa vatten men också för att det finns så otroligt mycket olika fiskar att se. Sannorlilheten att du ser en valhaj eller delfin på väg hem från dykningen (eller under) är stor.

(Jag var dålig på att ta bilder i Utila But i borrowed some pictures from my friend Caroline on her FB 😇)

Efter Utila tog vi bussen mot Santa Rosa De Copan, en mysig kolonial stad påväg till El Salvador. Stannade en natt, bodde på ett (som för oss va) lyxhotell. Betalade 130kr per natt men var sååå fint och egen TV haha. Behövde en liten retreat efter Utila.
Dagen efter tog vi bussen till gränsen mot El Salvador, käkade mat (som jag senare kommer att ångra) fick våra stämplar och vandrade över till El Salvador. Letade upp vart bussen till San Salvador gick (huvudstaden) och klev på. En relativt kort o enkel bussresa på 4,5h. Jag var mest lyrisk över att se kulturen o landskapet.
Väl framme i San Salvador tar vi oss till hostlet tar det lungt en stund innan jag upptäcker att jag blivit matförgiftad. Hade den absolut värsta natten jag någonsin haft, trodde jag skulle dö ett tag så illa de var haha. Men fort gick det och lika fort gick det över. Magen är fortfarande lustig men de är okej.
Idag två dagar senare tog vi oss till en mysig liten beachtown "El Tunco". Superfint, finns turister här men känns ändå genuint lokalt vilket är mysigt. Kommer stanna här två/tre nätter innan vi åker upp till Guatemala. (om det inte blir som Utila haha)

japp jag erkänner att jag tar tråkiga bilder, mina enda två bilder från El Salvador hah. Det kommer fler snart när jag piggnat till;)

absolut tuffaste, svettigaste, läskigaste & ballaste jag någonsin gjort!
Dagen startade med 1,5h resa för att komma till den aktiva vulkanen Cerro Negro. Sedan tog vi våra tunga väskor med utrustning samt en bräda. Totalt bar vi ca 10kg upp för vulkanen. Att hikea upp för en riktigt brant vulkan med 10kg är inte det roligaste. Tror jag tänkte tanken 20 ggr på vägen upp "det här är den värsta dagen i mitt liv". Haha men så fort vi kom upp så glömde man allt det jobbiga. Så magiskt fint däruppe, vi fick titta ner i konen och de var riktigt ballt. Vår guide hade planterat/grävt ner potatis dagen innan uppe vid konen där marken är riktigt het (då vulkanen är aktiv såklart) så vi fick äta vulkan kokt potatis, muumma. Efter allt detta var det dags att sätta på våra dräkter och en efter en åka ner för vulkanen. Vi var alla riiktigt rädda då det är så sjukt brant från toppen att man inte ens såg vägen vi skulle åka ner. Men så fort jag hade åkt första biten var det så jäääkla kul. Sån adrenalinkick.
Snabbaste killen i gruppen åkte 75km/h, rekodet ligger runt 100km/h. Många av oss skadade sig hyfsat illa, två killar rev upp hela underarmen och måånga flög och gjorde volter på vägen ner. Jag var lite av en fegis och åkte inte lika snabbt som dem, så jag är oskadd😬
Lite bilder från gårdagen!

Vinnarna hällde en stoor hink med isvatten över förlorarna. 😅

Sunday Funday laddade upp bilder från i söndags, så här är några! 🙏🏽🌍

Är just nu i Nicaraguas huvudstad, spenderat den senaste veckan i Granada och San Juan Del Sur. Brist på bloggande pga sämst internet och massvis med äventyr.
Efter Isla Ometepe tog vi x antal bussar för att komma till Granada, liten kolonial stad i västra Nicaragua. Planerade på att stanna i två dagar men blev istället fyra för de var så fint. Massvis med fina byggnader och kyrkor, extrem billig mat och mysiga restauranger. Tyvärr har jag inga bilder från Granada då rån-risken i denna stad är stor. Ska man gå utanför hostlet då gäller det att endast ha lite pengar i BH:n och hålla vattenflaskan i handen.
Förutom stadsvandring i Granada tog vi en dagstripp till ett ställe som heter Laguna de apoyo. Det är en sjö som förr va toppen av en vulkan, väldigt liten sjö men så himla fint.

Så vi spenderade en lugn dag här med bad, god mat och underbar utsikt.

Efter fyra dagar i Granada bestämde vi oss för att åka tillbaka till San Juan Del Sur (vår första destination när vi kom till Nicaragua två veckor sen) för att köra Sunday Funday. Sunday Funday är en av de kändaste festerna i Central America som beskrivs bäst som "Springbreak poolparty". Mellan 700-1000 ungdomar samlas varje söndag för detta och festen startar kl 12.00 och håller på tills du stupar. Man besöker fyra barer och tre av dem har pool. Det var den absolut roligaste/galnaste festen jag någonsin varit på.

(har endast bilder från den lilla förfesten med gänget från vårt hostel, önskar jag hade bilder från hela dagen när 800pers dansar ute i solen/ nakenbadar / åker jeeps / dansar uppe i bergen för solnedgång / åker mer jeeps / fortfarande dansar lika hårt 12h senare..) 😅

Planen var att åka vidare från San Juan Del Sur igår (måndag) det blev inte av pga för mycket fest Sunday Funday hehe. Så vi spenderade vår sista kväll uppe i bergen runt en pool med massa goa människor och såg solnedgången.

Denna dag har endast bestått av resande, två olika bussar + en taxi för att ta oss hit till Managua. Vi kommer inte stanna här heller då det inte finns något speciellt kul att göra som inte kostar för mycket, så imorgon åker vi vidare till León för att surfa Vulkaner 🏄🏾. Så sant som de låter, man hikear upp för en vulkan (bär med sig en specialgjort bräda) och sedan "surfar" ner, runt 70km/h går det. Ska bli så sjukt kul!

Ometepe är en ö uppbyggd av två vulkaner, Concepción som är riktigt stor och väldigt brant, samt Maderas som är mindre och omgiven av cloud forrest.

Concepción är fortfarande aktiv och det är häftigt på kvällarna här när man ser gasmolnet ovanför vulkanen.
Tydligen så är denna vulkanen en av världens snyggaste kon-vulkaner symmetriskt sett, vet inte hur sant detta är men den är riiiktigt fin!

Igår hyrde vi mopeder och körde runt ön o hade de mysigt. Stannade först på ett frukostställe nere vid sjön och åt en lång o go frukost. Sedan körde vi vidare till ett ställe som heter Ojo de Agua. En naturlig källa som var riktigt skönt att bada i (eftersom sjön som omgiver ön är alldeles för varm för att bada i haha). Dock så var det extremt mycket folk vid källan pga påsk/ holy week, som latinamerikaner anser som den största händelsen på hela året. Därav är allt på ön stängt och alla locals är där vi är, men det är kul o se deras kultur & öva min spanska.
Efter detta stopp fortsatte vi åka runt ön o kolla på fina utsikter, vi åt lunch, åkte till ett museum, kollade på solnedgången osv. En helt fantastisk dag helt enkelt!

Dagen innan dess var vi ute o vandrade, en vandringstripp på ca tre timmar. Vi gick till en "sandbar" en en kilometer lång sandstripp ut i sjön. Solen höll på att gå ner också så det var fantastiskt fint.

Idag blir det att ta det lugnt på förmiddagen för att senare ut o rida, sååå kul!