Vardag

Idag var det dags för kastrering igen vid ett tempel. Vi åkte vid halv 10 och var klara vid 15 tiden. Runt 20 hundar och 5 katter blev kastrerade på veterinärens flak. Man blir lite yr av att kolla på operationerna så jag och Anton assisterade med sprutor och kloklippning. Vi tog även på oss uppdraget att tvätta tre stycken valpar som rullat sig i grön målarfärg. Munkarna hade tvättat dem men servetterna blev helt gröna när vi gnuggade dem.

Vi blev bjudna på lunch i templet som munkarna lagat och fixat åt oss. Vi satte oss i en ring runt maten på golvet och åt från alla möjliga skålar med olika maträtter i. Det var verkligen en upplevelse! Vi blev även visade en död munk som legat i en kista i 5 år. Reaktionen på det är svår att tyda haha.

Efter kastreringen var det den dagliga matrundan så vi var klara för dagen så sent som 17. Då åkte vi på matmarknad och köpte hem massa gott som vi ska snacksa på nu framför en film.

En av de tre målade valparna... Gröna tassar.

Lille Hulken

Mat på golvet i ett Tempel bland munkarna

Här kastreras en kisse

Mode/Inspiration

Jag och Anton kommer till Bangkok mitt på dagen den 13e December. Då checkar vi in på Baiyoke och sen ger vi oss ut på shoppingtur. Eftersom vi åker till flygplatsen kvällen den 14e har vi inte speciellt mycket tid och måste utnyttja den vi har på bästa möjliga sätt. Jag var i Bangkok förra året och vet på ett ungefär vad jag vill göra och Anton har inga specifika önskemål förutom marknader. Jag har i alla fall samlat ihop tre gallerior som vi ska besöka i Bangkok.

MBK

Första gången jag var på MBK var jag liten och köpte en plastig väska som såg ut som en radio, haha. I MBK finns allt man kan tänka sig, det känns som en marknad fast i en galleria. Köpcentrat är 8 våningar och har ca 2500 butiker. Här kan man strosa och köpa roliga julklappar och kläder för inga pengar alls. Ska bli spännande och se om det är som jag minns det.

Siam Paragon

Siam Paragon är mer för ögat än för plånboken. I denna galleria hittar man lyxbutiker som Louis Vuitton, Chanel och Prada. Jag har inte planerat att shoppa något här då priserna inte är lägre än hemma men jag tycker att det är så kul att gå och kolla på kläder, assessorer och på folk. Siam är väldigt vackert utsmyckat. Förra året stod det 2 meter höga diamanter och renar vid ingången så man vågar knappt gå in.

Central World

Central World/Zen är en galleria som har allt. Tror inte ens att vi hinner kolla på hälften av alla olika affärer och biografer m.m. Jag gillar Zen by Central World som har en mer ungdomlig inriktning. Kommer inte ihåg mycket vad som fanns men allt från H&M till Kenzo går att hitta i denna galleria. Antar att priserna här är ungefär som hemma tillskillnad mot MBK där allt är superbilligt.

Vardag

Tog lite bilder igår på matrundan och var tvungen att fånga Svartas lycka när jag kom på bild. Svarta och Bruna, som Mia har "döpt" dem till bor i skogen och lever med korna som går och betar. De är alltså hemlösa "gatuhundar". Visst syns det inte? De är så jäkla fina och friska även fast de kämpar för sitt liv varje dag. Och världens bästa lekkompisar. Bruna är lite skyggare men hon kommer närmre och närmre varje dag. Kommer sakna alla hundar som man fått ett band med. Vill packa hem allihop i resväskan.

Vardag

Igår åkte vi till gränsmarknaden vid Burmagränsen. Det var häftigt att vara 100 m ifrån ett annat land och de på marknaden var både thailändare och burmeser. Tyvärr får vi "falanger", som vi kallas här, inte gå över gränsen som vaktas noga av gränspolisen. Vi nöjde oss med att kolla in marknaden, all mat och prylar.

Här är valparna på ett av ställena vi matar på. Hur söta? De bor vid ett hus men de thailändarna som bor där matar bara de stora hundarna.. De blir superglada när vi kommer med mat men vill också få kärlek😗

Vardag

Nu har vi bokat hotell i Bangkok. Vi ska bo på Baiyoke Sky Hotel som ligger nära galleriorna och marknaderna vi vill besöka. Min handledare tipsade om det och vi fick en superdeal så vi slog till! Eftersom vi bokade genom booking får vi 3 dagar på oss att fundera och avboka gratis men vi har kollat mycket och känner oss nöjda. Baiyoke är tydligen Bangkoks högsta hotell och har en roterande takterrass, ett utsiktsdäck och 7 matställen! Kommer vara häftigt att bo där även om det bara är en natt.

Mode

Hur snygg är inte denna? Min låtsasmamma hade denna när vi sist sågs och den var så snygg, och skön! Den var från & Other Stories som den på bilderna nedan. Både gillar och fruktar den nya velvettrenden men denna tröjan är en hiss!

Tryck på bilden för att komma till & Other Stories. Finns även liknande här och här .

Vardag

Idag var magen och vädret bättre! Vi gick upp hyfsat tidigt och åkte till stranden innan "jobbet". Det var perfekt solväder med lite moln och mycket vind. Lite för bra då solen ändå tar som fan. Efter att ha matat alla hundar åkte jag och Anton på onsdagsmarknaden. Vi köpte lite mat och snacks innan vi åkte tillbaka. Middag åt vi på Mumsa som ligger en bit bort ifrån oss. Det ligger på stranden och var jättemysigt. Massa gosiga hundar var ett plus för oss, haha. Det vart ingen värstingmiddag för mig men det jag åt var supergott. Vi kommer förmodligen äta här en gång till innan vi åker hem.