I lördags så var jag iväg på ännu en utflykt. Nämligen Imbros som är en ravin där man går mellan bergväggarna tillsammans med getterna och tystnaden. Hade inte direkt några förväntningar men shit vilken upplevelse det var.

Ravinen är 7km lång och det är ett riktigt träningspass att ta sig ner. Hoppa från sten till sten och balans va något som krävdes.. var helt slut när jag kom ner.
Vill även nämna att även här kunde jag som vinnarskalle inte komma sist utav sprang förbi alla och det slutade med att jag kom fram nästan 50 min före alla andra..

När vi kom ner från ravinen så fanns det en liten resturang med en helt okej utsikt över havet.. efter alla andra kommit ner åkte vi vidare till en strand med kristallklart vatten där vi åt en glass och sen på vägen hem så somnade jag snabbt.
Sjukt häftig upplevelse som jag sent kommer glömma!

Idag så var jag på min andra utflykt här på ön. Vid 8:40 så blev jag upphämtad i en jeep då jag idag var på ett jeep safari!
Vilket äventyr jag har varit på, vi började med att åka upp mot bergen. När vi väl kom upp till toppen så hade vi en fantastisk utsikt över landskapet som ni ser på bilden ovan.

Efter vi hade tagit bilder och njutit av lugnet så åkte vi vidare till en vingård dör vi även hade vinprovning. Vi fick veta lite mer om historien bakom och tillverkning.
Vi testade 3 viner (rött,rosé & vitt) det röda va riktigt gott men väldigt dyrt så köpte med mig en flaska rosé hem till lägenheten och även lite utav deras goda olivolja.

När vi hade provsmakar viner och njutit än en gång av lugnet så började vi en 1,5h resa upp i bergen. Jag trodde jag skulle bli åksjuk men kände inte av något alls..
Resan blev bara brantare och brantare och vid vissa ställen när vi skulle backa så va det faktiskt lite läskigt.. men vi kom upp på 1353m höjd och fick åter igen en oslagbar utsikt över bergen och ön.

På väg ner från berget så åt vi på en resturang där vi fick grekisk mat (what else..) men detta må nog va de godaste på länge! Allt var närproducerat, lamm som de hade kokat länge, alla grönsaker från trädgården och olivoljan också deras. Kommer vara kräsen när jag kommer hem då grönsakerna idag smakade något så gott!! Jag sa direkt när vi satt och åt att de va lätt de godaste tomaterna jag ätit och jag står kvar vid det!

Dagens souvenirer/godsaker som jag kommer njuta av i min lilla lägenhet.
Nu är jag dock helt slut och faktiskt sovit lite efter vi kom tillbaka. Så nu blir det snart middag om jag äter hemma eller inte vet jag inte än. Men vi får se, ha det så bra! Kram

Hej, alla.. ville bara skriva att jag lever och att jag har kommit fram till Kreta!
Vi har väldigt dåligt internet (läs, inget wi-fi) så har svårt att uppdatera mig här och på andra sociala medier.
Resan ner gick super, jag fick dock springa till planet då Arlanda nog har det sämsta systemet när det kommer till säkerhetskontrollerna. Det gick inte snabbt de är en sak som är säker.
När jag kom fram så tog jag transfer bussen till mitt boende, det ligger ett utav våra hotel rakt över gatan från där vi bor :)
Jag fick också se vart jag skulle bo och jag bor faktiskt själv, så har en egen lägenhet men balkong så det är väldigt mysigt, de är ju gammalt och slitet men man gör ju det bästa av situationen ;)

Min första dag bestod utav att städa hela lägenheten, det tog 5 timmar men sen va det gjort!
Gick och handlade lite frukost mat och sen på kvällen så gick jag ut och käkade med några utav mina jobbarkompisar. Vi åt på en liten mysig resturang och pratade lite om allt möjligt, jag hade dock somnat precis när de skulle hämta mig så hörde inte när de bankade på dörren första gången så va lite frusen och trött under hela middagen :/

Igår var min första dagen på jobbet, och nu i början så ska jag mest åka runt på utflykter och lära känna ön. Så igår åkte vi till en utav Kretas största städer Rethymnon där vi gick runt och lärde känna stan, vi passade på att äta frukost då jag inte åt något hemma innan vi åkte. Så jag åt en fruktsallad och en crêpe med bacon,ost och skinka. Super gott! Drack även en cappuccino som va över förväntan :D

Efter Rethymnon så åkte vi till en sjö som ligger mitt ute i ingenstans.. den här sjöns sägs ha sköldpaddor som simmar om kring så vi hyrde en trampbåt och åkte runt på sjön i drygt 1 och en halv timme men vi såg inga sköldpaddor :(
Sen köpte vi en glass innan avfärd hem emot Agia Marina.
Sen på kvällen så hämtade jag upp min uniform på kontoret, handla mat på Lidl och sen även stor shopping på Jumbo (lilla Ullared).
På kvällen runt 20:30 så va vi och käkade vår första team dinner, så det va en massa grekisk mat, verkligen allt du kunde tänka dig! :)

Idag är jag ledig så ska försöka leta reda på ett ställe med bra internet så jag kan få lite saker gjorda då vi inte har något wi-fi verken hemma eller på kontoret.. sen ska jag nog mest slappa hela dagen :)
Imon blir det Jeep Safari :)

Så va dagen här som jag har gått och väntat på i en månad. Det gick hejdundrandes fort!!

Igår så jobbade jag sista dagen på Espresso House vilken kändes väldigt märkligt. Kunde inte riktigt förstå att jag aldrig skulle sätta min fot där igen, att jag aldrig skulle stå där och göra Kaffe igen. Låter säker löjligt men blev nästan lite tårögd när jag gick därifrån. Jag fick fina blommor av mina gulliga kollegor som jag kommer sakna enormt mycket.

Idag så är det iallafall dax att lämna Helsingborg för att åka upp till Stockholm för att där på tisdag ta flyget ner till Kreta. Åker väldigt sent ifrån Ängelholm men det är just för att jag inte vill sitta på ett hotellrum och vänta i flera timmar, men runt halv 8 ikväll så går flyget till arlanda där jag ska sova i några timmar och sen upp runt 4 på morgonen på tisdag och resa vidare. Ska bli spännande att äntligen komma iväg.

Jag ska försöka dokumentera så mycket som möjligt med bilder och så nu när jag har tiden att fota lite och slappna av lite. Min första vecka nere på Kreta är redan upplagd och jag har fått mitt schema vilket består av enbart "study" jag ska förmodligen åka runt på utflykter för att lära känna ön. Ska bli super kul och jag ser verkligen fram emot det.

fortsättning följer...

Jag vet att det är många där ute som vill att jag uppdaterar er om vad som händer. Jag har haft fullt upp på sistone och därför har jag inte haft tid att uppdatera bloggen. Jag är inne på min sista vecka hos Espresso House för denna gång. På Söndag är sista dagen och de är så skönt att uppsägningstiden äntligen är över. Känns som jag har väntat i en evighet på att få åka men nu närmar det sig med stormsteg.

Idag Måndag så fick jag min avresedag och det blir om en vecka på tisdag 2/5 så reser jag ifrån Stockholm Arlanda till Chania. Blev lite struligt med biljetten då jag hade önskat att få flyga ifrån Kastrup då det är nära och jag känner flygplatsen. Tyvärr gick det inga flyg ifrån Kastrup förrän 6-7 maj och jag fick helt enkelt ta första bästa för att kommer ner så fort som möjligt. Kommer dock behöva åka upp dagen innan och sova över då mitt flyg går klockan 6:45 så går det verken tåg eller flyg tillräckligt tidigt.

Så nu är det bara att packa färdigt det sista och se till så att alla papper är i sin ordning.

I morgon bär det av mot Göteborg för att träffa Rebecca, ska bli så mysigt.

Helgen blev en lång helg och en mysig en. Jag har bara varit med familj och vänner och verkligen försökt att ta vara på tiden så gott som möjligt. Inte långt kvar på månaden nu och ifall jag inte kan gå tidigare ifrån Espresso House så kommer jag åka ner till Kreta först den 31 april. Jag hoppas verkligen att jag inte behöver vänta så länge!!

Hade iallafall en super mysig helg!

brunch med mina underbara kollegor

i lördags så åkte vi hem till kusinerna och firade alla som fyllt år <3

Nu är jag på väg till mamma för att spendera lite tid med henne innan jag åker till Kreta. Blev inte jätte mycket bilderna ifrån helgen men har inte riktigt vant mig vid kameran än :)

Tänkte bara göra en uppdatering av vad som händer och vad som kommer hända inom den närmsta veckan. Jag kommer inte åka ner till Kreta än, jag har en uppsägningstid hos Espresso House som jag måste jobba och kommer jobba tills en ersättare hittas. Men min manager verkar förstå och har sagt att jag ska ta den tid som det tar.

Men nu känner jag att det ändå närmar sig avresa då jag igår och idag köpte skor och kläder inför resan. TUI kräver en viss stil på skor så igår gick jag på Väla i flera timmar men kom hem med två par skor. Nu i veckan ska jag även beställa min uniform så att den kommer lagom tills jag kommer ner till Kreta.

Men bortsätt från att jag jobbar och shoppar alldeles för mycket så har jag även börjat plugga på alla hotell som finns på Kreta. Ju mer förbered jag är destå snabbare kan jag komma in i rollen som GOL guide. Men känns verkligen som ett jobb för mig med mycket ansvar och många nya människor varje dag vilket ska blir super kul!

En snabb uppdatering för er som undrar vart jag tog vägen.

Kram

Kommer en snabb liten uppdatering på vad som händer. Idag fredag ringde TUI ifrån Kreta och jag blev så välkomnad i telefonen och hon som jag pratade med som jag tror är min manager verkar super trevlig. Iallafall så ringde hon och gav mig min avresa dag, eller snarare när de ville ha mig på plats.

De vill ha mig där nere om en vecka!! En vecka!! Jag som inte ens har sagt upp mig ifrån EH än..

Så nu ska jag prata med chefen och se ifall jag kan få gå tidigare ifrån EH, men om inte så åker jag iallafall om en månad. hoppas jag kan åka så fort som möjligt så jag hinner med att gå på alla utbildningar m.m.

Men en snabbt 'update for you guys..'

Idag så var jag ledig ifrån jobbet och gjorde lite ärenden som behövs göras nu innan avresa.

Började dagen med en lång sovmorgon och vaknade till ett mail ifrån TUI och då hade jag fått min destination för sommaren. Jag ska jobba på Kreta! Så i sommar kommer jag befinna mig på Kreta och jobba som service advisor, så jag sitter och svarar på en massa frågor bland annat. Känns som ett perfekt jobb för mig och jag blev verkligen jätte glad när jag fick mailet. Allt har gått så fort, jag tänkte skriva mer om hur jag gick tillväga i ett annat inlägg, men på en vecka har jag fått ett nytt jobb och de vill att jag åker så fort som möjligt. I morgon fredag så jobbar jag och kommer då säga upp mig ifrån Espresso House. Mitt älskade EH men det finns ju kvar när jag kommer hem igen så det klarar jag mig nog utan tills dess.

Idag har jag iallafall varit och fixat ett nytt pass då mitt går ut nästa år i januari och det är ju bra att ha ett pass som gäller ett par år framåt för jag vet ju inte när jag kommer hem till Sverige och kan fixa ett nytt. Så idag lyckades jag fixa ett så kommer ju om ett par dagar. Efter det var jag på Väla, käkade lite och köpte lite nya hårprodukter då mitt hår är kaos!! Ska även se ifall jag kan köpa en kamera innan avfärd, har ju min 7+ som de är bra kamera men hade varit kul att kunna filma lite och ta riktiga bilder. Har ni några tips på bra kamera?

Men som sagt, i sommar finner ni mig på Kreta och jag är verkligen super taggad!!

hur härligt ser inte detta ut att vara, känner redan att jag kommer trivas!

kram ebba

Det va ett tag sedan jag skrev här på bloggen, nästan ett år faktiskt..

En hel del har hänt, fast ändå inte.. Jag jobbar fortfarande på Espresso House och har gjort det sen jag sist bloggade vilket var 3 juni. Har som sagt jobbat på Espresso House som barista i nu 9 månader. Men nu har jag bestämt mig för att ge mig ut på nya äventyr..

Idag, onsdag så fick jag besked om att jag har fått ett nytt jobb! Nämligen hos TUI, vilket är nya fritidsresor. Helt jäkla sjukt är det att ena dagen tro att man kommer jobba på Familia köpcentrum till att planera att flytta utomlands igen. Är verkligen så taggad på vad som kommer hända, jag vet inte än vart jag hamnar men jag hoppas på Gran Canaria som är ett andra hem till mig skulle man kunna säga!

Så det är lite därför jag startar upp bloggen igen och denna gången får ni följa med mig på mitt liv som reseledare, service advisor, airport guide mfl. vet inte ännu vad jag får för tjänst men kommer hålla er uppdaterad.

hoppas ni är lika taggade som jag för nu åker vi!!