Godmorgon!
Hoppas ni sussat sött.

Själv vaknade jag vid 9 vilket är rekord på hur länge jag kan sova? Haha ingen vanlig 20-åring här inte.. Annat är det med hushållets andra invånare som helst sussar till 12 om han får välja. Antar att jag får väcka honom om några timmar.. Men det är skönt med lite egentid på morgonen.

Jag känner mig utvilad och är troligtvis piggare än de allra flesta med tanke på att jag jobbade igår och firandet på kvällen blev därför inte så långt. Det är jag glad för idag haha.

Här kommer min midsommar i bilder:

Jag vaknade upp på soffan (Jag sover alltid på soffan när Richard är sjuk. Kan inte utnämna mig till "girlfriend of the year" på denna punkt men jag försöker undvika att bli smittad så gott det går med tanke på att mitt jobb är att sjunga), gick en långpromenad och fixade mig inför midsommarlunchen hos Olsson.

Så länge jag kan minnas har vi i familjen firat midsommarkvällen hos grannarna Olsson tillsammans med många andra familjer. De senaste åren har ju inte jag varit med men i år bestämde vi oss för att hänga med på lunchen vilket var supertrevligt. Anna och Johnny är fantastiska festfixare. Välkomstdrinkar, smarrig lunch, allsång vid bordet, lekar.. Ja ni förstår.

En annan granne på gatan, Jonas Barlind, har startat sitt eget bryggeri Barlind Beer och livnär sig numera på det. Jag tycker att det är så imponerande av honom, att lämna ett välbetalt jobb för något helt nytt och osäkert, men som Jonas uttryckte det; "Min livskvalité har bara stigit de senaste åren". Heja dig! Barlind Beer serverades ur en kran för den som ville smaka.

Johan stod för underhållningen. Givetvis hade Olsson kirrat ett allsångshäfte så att alla kunde sjunga med i låtarna.

Titta så smarrigt! Vår fiskaffär på ön har världens godaste konjaksrökta lax (varmrökt) som är himmelskt god.

Vid tvåtiden tog jag bilen till Arken Hotel & Art Garden Spa där jag tillsammans med gitarristen Magnus Heiel Ekeborg skulle stå för underhållningen.

I vanlig ordning regnade det på midsommarafton och därför blev "dans kring stången" inomhus. Det var förvånansvärt mycket familjer som övernattade på Arken på midsommarafton, men jag tänker att folk är lite trötta på det traditionsenliga midsommarfirandet och vill göra något helt nytt. Kul koncept tycker jag och denna helg var barn välkomna, det fanns lekrum etc så verkligen perfekt för småbarn.

Magnus och jag hängde med Arkens oerhört trevliga personal innan vi äntrade scenen för att underhålla medan gästerna åt middag. Vi bjöd på allt från jazz till svensk sommar, från Dolly Parton till Laleh.

Jag talar alltid gott om Arken och tycker att det är ett toppenställe. Allt håller hög klass på Arken; Frukostbuffén, maten, deras spa är det bästa jag besökt, trevlig personal och trevligt bemötande. Utsikten gör det inte heller sämre. Från framsidan ser det ut som att det ligger i ett industriområde men på baksidan är det havsutsikt.

Det är också härligt att ha nära hem, en kvart med bilen till färjeläget. Skönt att slippa pendla så långt och det kommer uppskattas i sommar då jag ska tillbaka till Arken för att spela under deras grillkvällar. Det ser jag fram emot. Väl hemma bytte jag om och knallade i ösregnet lite längre upp på gatan till Marcus och Emma för att fira resten av kvällen med vänner.

Tack alla inblandade för en toppendag!

Igår damp tidningen ned i brevlådan, med ett fint reportage som en underbar kvinna vid namn Lilian Andersson har skrivit om mig. När Lilian frågade om hon fick skriva om mig blev jag jätteglad och jag är supernöjd med resultatet. Det känns som att hon fångat en helhetsbild av mig och mitt liv. Det känns väldigt äkta och mitt musicerande är något av det viktigaste jag har. Ingen annan människa kan ta det ifrån mig och jag låter ingen annan styra över vad jag ska göra. Jag har en otroligt stark magkänsla i vad som är rätt för mig i musikbranschen och jag struntar fullständigt i kändisskap, mingelfester och stora skivbolag om jag ska vara ärlig.

Som Lilian skriver;
Mitt mål är att bara hålla på med musik och driva eget. På vilket sätt det blir, det får vi se. Det viktigaste är att jag är lycklig.

Det är verkligen så det är. Jag vet att jag är på helt rätt plats och jag strävar varje dag mot att nå mitt mål.

I "Sommarguiden 2017, Öckerö-Tidningen"

Ja men jag måste ju "skryta" ännu mer för det finns ju inget härligare och bättre än att bo på en ö. Jag känner en enorm tacksamhet över att ha fått möjlighet att växa upp på Björkö, i en trygg familj med världens bästa föräldrar som alltid gjort allt för mig och min bror. Jag älskar er oändligt, mamma och pappa!

Vi inleder midsommarfirandet redan idag efter jobbet med släktmiddag hos mamma och pappa. Jag tycker om att fira högtider med både familj och vänner. Imorgon, fredag, äter vi lunch hos grannfamiljen och sedan åker jag till Arken Hotell & Art Garden Spa för gig. Jag jobbar inte hela midsommaraftons kväll utan planen är att fira med Richard och ett gäng vänner när jag kommer hem. På lördag är det kalas för Richards farfar och då tar vi båten till en annan ö för att hälsa på. Söndag består av jobb i form av söndagsbrunch på restaurang Seaside där jag tillsammans med en kollega ska stå för sång och musik. En ganska lyxig jobbdag, att få njuta av en supergod brunch samtidigt.

Hoppas att ni får en fin Midsommarhelg!

Om matinspirationen tryter vilket den säkert allt för ofta gör för många, eller om du vill äta mer vegetariskt men inte vet vad du ska laga vill jag tipsa om dessa magiskt goda halloumi- och sötpotatispiffar. De är magiskt goda, enkla att göra och supersnyttiga.

Här kommer receptet:
(2 personer)

1 paket halloumi
1 sötpotatis
1 ägg

-Riv halloumi i små bitar, skala din sötpotatis och riv även den i små bitar. Knäck ägget i en bunke och lägg ned alla ingredienser. Salta och peppra. Jag brukar steka mina i kokosfett men det går lika bra att steka dem i "vanligt smör".

En lite rörig tallrik mat men ack så god.
Smaklig måltid!

Mitt älskade bästa bästa jobb som musiker och sångerska innebär att jag arbetar hela sommaren. Det är högsäsong för oss. Därför kommer jag vara uppbokad hela sommaren och har inte möjlighet att åka iväg på någon längre resa. Det innebär inte att det är jobb 5 dagar i veckan utan i genomsnitt 3-4 jobb per vecka, och så är jag ledig några strödagar emellan. Dock har jag valt att hålla vecka 29 i princip helt ledig så att vi kan ta oss ut på båtsemester på Västkusten med familjen. Det kommer nog vara ganska välbehövligt med lite andrum och att komma bort.

Sommarens offentliga giglista ser ut såhär:

•Fredag 23 juni: Arken Hotell/Spa med Magnus Heiel
•Torsdag 3 augusti: Arken Hotell/Spa med Magnus Heiel
•Fredag 4 augusti: Nordevik Skärhamn med Marcus Strandman och Robin Fransson
•Torsdag 10 augusti: Allsång på Restaurang Seaside Björkö med Alice Mattsson
•Fredag 11 augusti: "Gåke med Gäster", Dandalens dansbana Henån med Alice Mattsson

Utöver detta tillkommer också mycket vigslar och bröllopsmingel, bland annat en vigsel i Gävle i juli. Då ska jag passa på att hälsa på en vän jag lärt känna via sångtävlingarna jag deltog i som yngre. Vi har inte träffats på flera år och det har hänt så ofantligt mycket i bådas liv så jag tror att vi kommer kunna babbla i timmar helt oavbrutet. Längtar!

Jag följer Lovisa Lofsan Sandström i sociala medier och lyssnar varje fredag på podden hon gör tillsammans med Jessica Almenäs, "Träningspodden". Lofsan lägger titt som tätt ut tips på träningsövningar på sin Instagram och där hittade jag en video från ett träningspass hon hållit i med en grupp tjejer, där tjejerna gjorde baklängesburpees. Jag ägnar mig ofta åt burpees i alla olika varianter (grodhoppburpee, 1 burpee + 10 höga knän, 1 burpee + hoppa över vän..) men baklängesburpees hade jag aldrig hört talas om.

Jag testade detta på ett träningspass i förra veckan och oj vad jobbigt det var och oj vad skoj haha. Du gör en burpee men istället för att hoppa ned i hög plankposition/nudda marken med kroppen lägger du dig på rygg upp med benen som att du gör en baklängeskullerbytta och reser dig upp igen.

Jag hittade denna bild på Aftonbladet som instruerar övningen.
Veckans tips som definitivt ger dig träningsvärk!

Godmorgon!
Hoppas ni sussat sött.

Gårdagens magiska väder resulterade i att jag låg på stranden på eftermiddagen, badade och repade in låtar inför sommarens bröllop. Så grymt tacksam att jag kan jobba hemifrån en viss del av tiden och ta med jobbet vart jag vill. Det är något jag verkligen sträva efter varje dag, att kunna jobba vart jag än är och välja arbetsplats för dagen. Stranden, ett café, eller där jag jobbar som bäst; Från köksbordet.

Idag ska jag jobba fram till lunch, där efter träna med grannen för att sedan åka till Liseberg. En toppendag väntar!

I torsdags eftermiddag tappade jag rösten, helt från ingenstans och det var ju inte riktigt med i planerna med tanke på lördagens barnvälsignelse jag skulle sjunga vid. Därför ändrades mina fredagsplaner så efter jobbet spenderade jag eftermiddagen i sängen och kvällen i soffan. Helt tyst. I nästan 24 timmar. Kan knappt förstå att jag klarade att hålla tyst så länge.

Lördagen inleddes med crossfit för jag kände mig aldrig sjuk utan bara hes. Som alltid på lördag förmiddag åt jag bananpannkaka med mango 💕

Barnvälsignelsen jag sjöng vid gick jättebra. Rösten hämtade sig jättemycket tack vare ett dygn i tystnad 🙏🏼 Det var strålande solsken i lördags och Elin och jag gick en promenad i solen. Jag hälsade på några vänner och sedan tog vi med oss vår bricka för att gå över till grannarna för grillfest med hela gatan.

Det blev en otroligt lyckad kväll och vi sade att "detta måste vi ha som tradition". Så underbart att kunna sitta ute hela kvällen. Nu är det verkligen sommar på riktigt.

Igår var jag inte mitt piggaste jag helt enkelt. Åt melon i soffan och drack mängder med vatten. Dokumenterade tyvärr inget mer av dagen men den spenderades med vänner i solen, jag tog årets första dop i havet och på kvällen lagade vi torsk panerad i panko. Så gott!

Alltså vilket väder det är idag. Strålande sol och hur varmt som helst.
Idag har jag repat med Magnus inför vårt Midsommargig och nu har jag precis ätit lunch. Är helt kokt i huvudet, tror att det är mycket pollen i luften idag också och jag har aldrig känt av någon pollenallergi tidigare men denna vår har jag det. De säger att det är extra mycket pollen i luften. Jag måste cykla till stranden och ta mig ett dopp. Underbart när man kan ta med jobbet till stranden. Ja så får det bli!

Ha en magisk dag!

Måndag: Jobba hemifrån, repa inför midsommarhelgen. Jag gigar på Arken Hotell & Art Garden Spa på Midsommarafton och på Restaurang Seaside på söndag. På kvällen blir det träning

Tisdag: Vikariera på förskolan, crossfit och Liseberg med Elin. Det var så många år sedan jag var på Liseberg. Jag längtar!

Onsdag: Vikariera på förskolan, jobba hemifrån och leda outdoor training på kvällen

Torsdag: Morgoncrossfit med grannen, vikariera på förskolan (Jag hoppar in och täcker alla halvdagarspass denna vecka) och inleda midsommarhelgen med middag hos mamma och pappa

Fredag: Midsommarafton vilket innebär jobb för mig fram till 21, sedan åker jag hem till ön direkt för att fira med Richard och ett stort gäng vänner

Lördag: Jag tror att detta kommer blir en relativt slappisdag (eller kanske inte.. Jag gillar ju inte att slösa bort tiden på oviktiga saker utan vill maximera tiden haha) och vi är bjudna på middag hos Richards gulliga farmor och farfar

Söndag: Jag ska tillsammans med bästa Marcus Strandman underhålla under Restaurang Seasides söndagsbrunch. Vi gästas av några av Björkös unga talanger. Detta ser jag fram emot så mycket!

Bjussar på lite bilder från förra sommaren, sommaren vi flyttade ihop.
Jag kan inte fatta att vi bott ihop i snart ett år.
Det härligaste som finns tack vare att jag lever med världens härligaste människa!