Header

När vi flyttade fick vi ett vardagsrumsbord och ett köksbord från min familj som vi målade vitt. Vardagsrumsbordet var tidigare i furu och köksbordet i någon gråaktig ton men med lite vit färg fick möblerna sig ett riktigt lyft. Jag älskar köksbordet som är ett gustavianskt runt bord med iläggsskivor till så vi kan lätta sitta åtta stycken runt köksbordet utan några problem. Som alla i min närhet vet älskar jag ett vitt hem och både köksbordet med pinnstolarna till och vardagsrummet med vita soffor och vit soffbord gör sig väldigt snyggt. Det är dock inte jättepraktiskt med vitt har jag märkt.. Därför har jag nu fått för mig att vi ska måla om köksbordet och och vardagsrumsbordet till en mörkgrå färg. Jag tycker att det är supersnyggt att blanda vitt och grått och jag ser framför mig att det kommer bli väldigt snyggt men vill kika runt för att få lite inspiration.

Hittade dock inte så mycket vardagsrum eller kök med grått bord och vit soffa och stolar
men lite andra stilrena vardagsrum:

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

I helgen har Björköfärjan firat 50 år genom att lägga till i hamnen, bjuda på livemusik både fredag och lördagkväll och dessutom DJ så igår kväll dansades det för fulla muggar ombord på färjan..

Det är helt fantastiskt vilken ö vi bor på. På bryggan såldes egen björkööl från Barlind Beer som drivs av björköbon Jonas Barlind. Feskeboa sålde fiskburgare, räkmacka, fruktsallad till alla hungriga och olika björköband underhöll hela kvällarna. Det avslutades med "isdisco" vilket innebär att de sprutar ut massvis med is från Ishuset, rätt ut på färjan och "dansgolvet".

Tack fina ö för en mysig lördagskväll!

Foto: Catarina Magnusson

Likes

Comments

Torsdagskvällen spenderades med denna fantastiska utsikt från Restaurang Seaside med underbart sällskap och mycket sång och musik. Varje torsdag under juli och augusti har Seaside nämligen Allsång med Harald Treutiger som tillsammans med två fantastiskt duktiga trubadurer håller låda i två timmar medan publiken sjunger, svarar på quizfrågor och gottar sig med havet mitt framför ögonen.

Varje torsdag gästas även Allsången av veckans gästartister och denna torsdag var det bland annat jag och Alice, som njöt av att få spela med grymma musiker och med en publik på säkert 400 pers. En av låtarna vi sjöng var Håkan Hellströms "Valborg" som är en av mina favoritlåtar i hela världen, då vi gästades av 14-åriga Hugo från Björkö som bjöd på helt magiskt trumpetsolo. Jag har spelat med Hugo förut och tycker att det är så kul och också viktigt att lyfta fram unga talanger och ge dem plats och utrymme på scen, så som jag själv en gång började.

Idag står vigsel och bröllopsmingel på schemat.
Jag ska få framföra en annan av mina favoritsånger i hela världen;
Lisa Nilssons version av "Vart du än går".

Likes

Comments

En lång, lugn och skön frukoststund är guld värt. För mig sätter den standarden för hela dagen. Att starta min dag med positiva, sköna, och långt ifrån stressfyllda tankar är verkligen viktigt för mitt mående. Jag vill ha bra dagar. Jag vill inte behöva säga att "idag har jag vaknat på fel sida" och jag tror att det kan undvikas genom en lugn och skön morgonstund, vare sig den är 10 minuter eller en timme. Det tycker jag att alla borde unna sig själva.

Igår passade jag på att läsa vid frukoststunden. Idag äter jag frukost på förskolan där jag ska jobba hela dagen och sedan åker jag direkt till Orust för att giga där ikväll med min bästa Alice.

Ha en fin dag och ta hand om er!

Likes

Comments

Det finns så mycket hälsovinster med att träna och jag vill inte på något vis uppmuntra de sjuka skönhetsideal som råder i samhället eller ge någon ångest genom att skriva om träning, utan jag vill uppmana till sund och rolig träning, som ger dig endorfiner, lycka, glädje, mindre stress och oro och dessutom en friskare och starkare kropp.


Mina bästa träningstips:

1. Gå ut och rör på dig
Är du ovan vid fysisk ansträngning så börja med promenader och powerwalks
någon/några dagar i veckan och öka successivt.

2. Gör träningen rolig
Det kommer aldrig hålla i längden om du tvingar dig till träningen. Du måste gilla den träningsform du utför.
Det kan vara allt från dans till badminton, från löpning till tung styrketräning, från simning till gymnastik.

Gör det till en rutin och börja långsamt
Du måste träna regelbundet en period innan det blir till en rutin. Många går ut för hårt i början
och tränar stenhårt för att efter några veckor åka på feber eller förkylning, och sedan
orkar de inte börja om med träningen igen för att steget blir för stort att ta.

4. Hitta en träningskompis
Jag älskar att träna själv ibland, men oftast vill jag ha någon eller några att träna med.
Vi är ett gäng på ön som tränar ihop varje vecka och du kanske har någon i din
bekantskapskrets som vill haka på dig? Annars kan du lägga ut en förfrågan i
sociala medier eller börja gå på gruppass där du har möjlighet att träffa en
framtida träningsvän.

5. Var snäll mot dig själv och jämför dig inte med andra
Vi är alla bra på olika saker. En del har superbra grundkondition och levererar alltid när det
gäller löpning eller intervaller. Någon annan är stark som ett hus och kan därför lyfta
jättemycket i mark. Vi har alla olika förutsättningar och startar på olika nivåer.
Gör ditt bästa och det kommer alltid vara tillräckligt!







Likes

Comments

Richard är en riktig middagsmänniska medan jag helst skulle äta frukost hela dagen lång. Men när Richard får sin vilja igenom och ska välja middag blir det gärna hamburgare men såklart lite "Ebbainfluerat" med rotfrukter och goda grönsaker till.

Likes

Comments

Jag tycker att det är kul att läsa listor på andra bloggar och därför tänkte jag dela med mig av en träningslista:

1. Vilken kroppsdel gillar du att träna mest respektive minst? - Ben och axlar mest och armar minst

2. Har du något träningsmål för tillfället? - Jag tränar för att må bra och för de enorma hälsovinster det ger. Att alltid träna regelbundet ger mig otroligt mycket energi, glädje och det gör mig mindre stressad. Sedan är det fantastiskt skönt att jag känner mig i god form både styrke- och konditionsmässigt, och det är såklart en bonus med mer muskelmassa och en mer vältränad kropp.

3. Tränar du hellre på gym eller hemma? - Utegym, i naturen och i träningsvänners sällskap.

4. Föredrar du styrka eller kondition? - Jag älskar en kombo av både styrka och kondition.

5. Hur ofta och hur länge brukar du träna varje vecka? - Jag tränar fem dagar i veckan och passen är 1 timme från början till slut. Det är en rutin jag hållit i flera år nu och rutinmänniska som jag är bryter jag helst inte den trenden.

6. Ditt favoritträningsplagg? - Finns det något lika härligt som att gå runt i tighta träningsleggings hela dagen? Kan vara det skönaste plagget jag vet alla dagar i veckan.

7. Tränar du med eller utan sällskap? - Jag tränar flera gånger i veckan med en grupp på ön, utöver det något pass med grannen och oftast löptränar jag en gång i veckan, då alltid ensam.

7. Hur länge har du tränat? - Jag har nog alltid tyckt om att röra på mig och motionerade mycket med mamma under högstadiet, men har tränat regelbundet och "på riktigt" i fem år nu.

På torsdag delar jag med mig av mina bästa träningstips..

Likes

Comments

Det är tradition för mig att varje sommar lyssna på Sommar i P1 och årets sommarpratare. Denna sommar tycker jag tyvärr att det inte har varit så mycket intressanta sommarvärdar, det är faktiskt bara ett fåtal namn som har tilltalat mig och därför har det inte blivit så mycket sommarprat för mig denna sommar. Men det finns några jag vill rekommendera er att lyssna på:

Linnéa Claesson
Denna modiga tjej. Ett sommarprat om feminism och hur viktig den är för alla.
Om en tjej med hjärtat på rätta stället som gör och kommer göra stordåd. Det är jag säker på.

Tommy Ivarsson
Tommy är lyssnarnas sommarvärd som delar med sig av en hjärtskärande och gripande historia.
Om hans yngsta son, Jonathans, kamp mot sjukdomen och hur han efter att ha väntat på nya lungor i tre år somnade in, femton år gammal. Om att inte förlora hoppet och om styrkan i en trygg kärleksrelation när det stormar.

William Spetz
Ett fint sommarprat om kärleken till Williams mormor Ulla, som han dessutom satt upp en hel föreställning om. Jag känner igen mig i Williams kärlek och starka band till en far- eller morförälder då jag själv känner detsamma för mina. Jag beundrar min farmor och morfar något oerhört, fast på olika sätt. Och farfar i himlen kommer alltid vara min hjälte och bästa vän.

Likes

Comments

Måndag: Vikariera på förskolan, storhandla med Richard och crossfit

Tisdag: Morgonträning, vikariera på förskolan och repa inför helgens gig

Onsdag: Vikariera på förskolan och leda träningspass vilket jag gör varje onsdag

Torsdag: Morgoncrossfit och sjunga under Allsång på Seaside på kvällen

Fredag: Vikariera på förskolan hela dagen och giga på Orust med min duettbästis Alice på kvällen

Lördag: Crossfit, vigsel i Göteborg och därefter bröllopsmingel

Söndag: Sjunga på dop

Där emellan ska jag försöka andas och njuta av sommaren som jag bestämt ska hålla i sig september ut..

Likes

Comments

Jag lyssnar mycket på podcasts och tycker att det finns ett otroligt brett och bra utbud. En podcast jag följt i flera år är journalisten Anna Hegestrands "Livshjulet". Varje vecka bjuder Anna in nya gäster och poängen med podcasten är att gästen får reflektera över sitt livshjul och de olika delarna som ingår:

Kärlek
Familj/Vänner
Jobb/Karriär
Ekonomi
Hälsa
Fritid
Personlig utveckling
Bostad

Jag tycker att just du som läser detta ska gå igenom de olika delarna i ditt livshjul och reflektera över dem. I ett samhälle där vi allt för ofta håller ett högt tempo är det inte många som stannar upp och ger sig själv tid till reflektion. Jag tror att det är livsviktigt för att utvärdera och se vad som fungerar bra, vilka bitar du vill ändra på och vad du kanske behöver lägga mer omsorg och kärlek på.

Lycka till!

Likes

Comments