På söndagen började vi med att åka till Hot Water Beach. Där hyrde vi spadar och började gräva vår pool. Det hela går ut på att komma till stranden när det är lågvatten och ha tur med att du gräver din pool på ett ställe där det kommer komma något varmvatten. Den turen hade inte vi och när vi hade grävt ett bra tag och insåg att vi grävde på helt fel ställe för att vår pool skulle vara någorlunda varm gav vi upp och åkte istället iväg till en strand som heter Cooks Beach, då vågorna på Hot Wather Beach var alldeles för höga och det inte direkt är ett ställe där man badar, istället var vattnet fullt med surfare. På Cooks Beach hade vi en lugn och avslappnande dag. Nya Zeeland har så otroligt många vackra stränder och vi sa att om det hade varit i Europa hade det varit fullt med folk på dessa stränder en helg med så bra väder. Istället var vi nästan ensamma, både på Hahei Beach och här på Cooks Beach. Ganska skönt ändå att slippa trängas på stränderna!

När jag kom hem mötte jag min värdfamilj i dörren på väg ut, så jag bestämde mig för att följa med dem till stranden i Takapuna, här i Auckland, där vi träffade ett par familjekompisar och köpte med oss lite take away och åt middag på stranden.

Jag, Alicia och Imke lämnade Auckland på lördagsmorgonen och körde ner mot Coromandel och Hahei. När vi kom fram åkte vi först till vårt hostel och letade senare upp var på stranden vi skulle träffa företaget som anordnar båtturena. Vi hade tidigare bokat in oss på en båttur runt Hahei och Catherdral Cove. I väntan på att den skulle börja satt vi och njöt av det underbara vädret och stranden. Läste någonstans att Hahei Beach är med på top 10 most beautiful beaches in the world. På båtturen körde vi först förbi Catherdral Cove och vi fick se det ifrån vattnet och vi körde senare igenom och in i flera olika grottor i närheten vilket var väldigt häftigt! Vi såg under båtturen även några Pingviner som simmade runt i vattnet i närheten av båten. När båtturen var över bestämde vi oss för att göra hajken till stranden som tar ca 45 min. När vi väl kommit fram hade solen nästan gått ner och det var därför ganska lugnt med folk där om man jämför med vad det hade varit tidigare under dagen. Catherdral Cove var fantastiskt häftigt och här har man spelat in scener från Narnia filmerna. Det verkade inte ha varit den mest effektiva filminspelningen då de hade varit där i två eller tre veckor men bara kunnat stänga av stranden från allmänheten i tre dagar. Och på de tre dagarna lyckades de bara spela in en scen.. ( Scenen ur Narnia )

Förra helgen gjorde jag och Victoria en dagsutflykt tillWaiheke Island. Waiheke är en av de största öarna i närheten av Auckland ochdet tar ca 30 min ut med färjan. Väl där tog vi en guidad tur runt på ön ochsenare tog vi oss till en vingård och gick på vinprovning. Vi kände oss enaning felplacerade då alla andra på vingården var extremt uppklädda medan vikom i joggingskor. Ön hade förövrigt riktigt fina stränder och det är verkligenett ställe jag kommer åka tillbaka till i sommar när vädret är bättre!

Förra helgen gav sig jag, Kim, Jet och Sara ut på en liten Weekend tripp. Det började med att vi körde ner till Tauranga och Mt Maunganui. I Mt Maunganui bestämde vi oss för att ta den långa (!) vägen upp till toppen av vulkanen. Det var ganska jobbigt att ta sig upp men det var helt klart värt det när vi såg utsikten där uppifrån.

Vi åkte på eftermiddagen till Whangamata där vi övernattade. Vi köpte med oss frukost och åt den på stranden. Vi hade under hela helgen enorm tur med vädret då det tidigare hade varit både regnigt och kallt men vi man kunde verkligen känna att våren är på väg. Vi gjorde under vägen några fler stopp och jag fick för första gången se landskapet i Nya Zeeland på riktigt. Vi fick uppleva att Nya Zeeland ligger så långt bort att Google Maps inte ens orkar lägga ner någon energi på att göra riktiga kartor. Vet även nu att det tar dubbelt så lång tid än vad gps:en visar att ta sig någonstans då man på motorvägar, där den riktiga hastighetsgränsen är 100 km/h, måste köra i 40 km/h för att vägarna är så smala och krokiga.