Igår anlände vi till land nr 2, Vietnam.
Möttes av en färgglad stad med mycket liv. Vi var framme sent så svirade om lite snabbt och sedan satte vi oss på gatan med en cappuccino för att titta på folk.

Innan vi gick och lade oss markerade vi ut sevärdheter och platser vi vill besöka här i Ho Chi Minh på en super smidigt kartapp som vi fått rekommenderat (maps.me).

Så idag efter att vi fått i oss lite frukost tog vi på gympaskorna och började traska mot Ben Thanh en större marknad här på distrikt 1. På vägen dit letade vi upp en biosalong och bokade två biljetter till Fifty Shades för 25kr var som vi varit och sett nu ikväll med.

En hel del shopping och lika mycket mat på foodmarket så slutade det med att vi gjort av med några miljoner. Den vietnamesiska dollarn är helt galen. 1 svensk krona är lika mycket som 2500 dollar här. Alltså lite mer komplicerat att räkna i.

• Resor

Här har vi lite bilder sedan Pub Crawl i fredags. Riktigt kul!

Som titeln på detta inlägg så har vi lurat både oss själva och er. Igår kväll klockan 21 kommer vi på att något är fel. Vi båda är säkra på att vi ska flyga till Vietnam den 20/2 men lika säkra var vi på att den 20e är idag (söndag). När vi ser på mobilen och den visar 18 februari blev det väldigt jobbigt samtidigt som vi blev väldigt glada. Vi hade alltså en dag till här på Koh Tao. Detta firade vi tillsammans med Christoffer och Victoria med turbochandi och buckets.

Idag har vi legat på en jätte svan i poolen och bara njutit. Nu sitter vi och äter lite lunch och här efter ska vi väl sola lite till innan vi drar oss ner mot gatan.

Med andra ord är det alltså dags att åka imorgon. Taxin är ombokad och vi fick en extra dag att bara njuta!

Gårdagen var fullspäckad. Gick upp ganska tidigt för att lämna in tvätt och få lite frukost i magen innan det var dags att bege sig till stranden.

Tog taxi till Shark Bay strand där vi mötte upp Victoria och Christoffer som var med på båtturen i förrgår. Lite strandtennis, läsande och sömn samt sol och bad såklart. När klockan blev halv 4 var det dags att dra sig tillbaka med taxi till hotellet.

Väl hemma var det bara att svira om lite snabbt inför kvällens festligheter. Var nämligen på Pub Crawl igår som är en arrangerad barrunda här på Koh Tao.
Först köpte man biljett i form av drinkbiljetter och ett linne. Sedan samlades allihopa och gick till första stoppen som var ett poolparty. Efter poolpartyt gick vi vidare till ett ställe där det bjöds på en riktigt underhållande shemale show. Därifrån till en bar med liveband och sista stopp var en nattklubb med beerpong och dans. Betalde lite mer än 100kr per person också ingick allt. Riktigt rolig grej!

Idag mår man desto sämre. Har legat lite vid poolen och nu har vi tryckt i oss varsin Pad Thai på hotellets restaurang.

Imorgon är det dags att åka till Vietnam. Vi lämnar Koh Tao redan kl 06.00 så ikväll blir det tidigt sängdags.

Igår bokade vi in oss på en båttur runt Koh Tao tillsammans med ett svenskt par som vi träffade härom kvällen.
Så idag fick vi upp och hoppa i tid, på med bikinin och sedan taxi till piren.

Vi har åkt från strand till strand och snorklat över reven hela dagen. Helt underbart att flyta på ytan och bli omringad av fiskar av alla sorter och färger. Turen avslutades på Nang Yaun Island utanför Koh Tao. Där tog vi tunga steg upp till viewpointen innan vi la oss för att snorkla lite till i vattnet. Den här ön kan vara något av det vackraste jag vet. Vattnet är så otroligt klart och stranden är vit som snö. Enda som är lite synd är att där är så extremt mycket folk. Det är verkligen en turistattraktion vilket gör att denna lilla strand som där är, är helt full.

Nu är vi tillbaka till hotellet. Ligger och vilar lite på varsin bädd för att sedan orka sig ut på gatorna en sväng.

Man kan ha det betydligt sämre på alla hjärtans dag.

Vi gick upp med tuppen klockan 7 för att ta oss med båten över till nästa destination, Koh Tao. Väl framme på Koh Tao kröp vi ner i en av sängarna och tittade lite på ipaden, vilade oss pigga för att sedan ta tag i dagen. Man är fortfarande aningen seg efter helgens fester.

När vi tagit oss ner till stranden stöter vi på två killar som vi hängde med i lördags på Koh Phangan. Tillsammans bestämde vi oss för att ta båt runt till Freedom Beach. Där har vi sedan snorklat, badat och solat hela dagen. Klämde i oss en varsin kokosnöt också.

Vid 17 var vi tvungna att ta oss tillbaka då killarna skulle ha lektion för sitt dykarcertifikat. Lagom avundsjuka drog vi oss längst bort på Sairee Beach för att besöka en restaurang som vi fått rekommenderar av Majas syster (Rim Lae). Den ligger upp lite på berget, ut över havet. Lite lagom romantiskt när solen började gå ner och himlen blev alldeles rosa. Än är vi kvar och delar just nu på en Chang. Ikväll har vi inga större planer. Ska nog bara gå en runda på gatorna här.

Vill tacka min valentine Maja för en helt underbar dag. Ser fram emot att spendera resten av kvällen med dig.

Tiden går så himla fort. Kanske inte så konstigt med tanke på hur kul vi har det. Men känns så konstigt att full moon också är förbi.

Vi som varit så nervösa för denna festen. Allting gick jätte bra och i efterhand kan jag säga att det lätt är en av de fetaste festerna.

Eftersom vi var ute dagen innan passade vi på att sova bort hela dagen och vakna upp lagom för att börja fixa oss och ta på de färgglada kläderna.
Sedan tog vi taxi till "Same Same", stället där Kalle, Noak, Simon och Gabbe bodde. Vi hade bokat in oss på Same Same Pre Party. Det bjöds på god mat, färg som vi kunde sitta och måla varandra med samt en riktigt skön förfest.
När klockan hade passerat midnatt drog vi oss ned mot stranden. Det var helt galet så mycket folk där var. De säger att där är mellan 20 till 40 tusen människor som deltar på full moon partyt. Vi dansade ett tag tills vi kände att det nästan var lite för mycket folk, då drog vi oss upp mot gatan för lite nattkäk. Mätta i magen satte vi oss på vägen uppe på en lugnare gata. Hela tiden passerade det nytt folk som satte sig och pratade.

Första dagen vi var här så träffade vi ett gäng som hade varit på full moon 13 år i rad. De sa "för att fullborda full moon så måste man vara uppe till soluppgången som är 06.30". Jag förstår verkligen varför. Många gånger under natten kände man sig riktigt trött och redo för att åka hem men skam den som ger sig. Vi peppade varandra och till sist stod vi där på stranden när solen steg upp. Folket hade glesnat, de som var kvar stod med stora leenden och gungade som zombies till musiken, vågorna slog in och solen steg. Det var en riktigt sjuk känsla.

Sängen välkomnade oss kl 08 imorse sedan sov vi gott tills klockan slog 17. Ikväll har vi bara mått bra. Åkte in till Haad rin, åt lite mat, tog en fotmassage och gjorde vid naglarna.
Nu är vi lika trötta igen och ska krypa ned för vår skönhetssömn inför morgondagens resa till Koh Tao. Ska åka redan kl 07.30.

Nattinatti och kram till er där hemma!

Dagarna ser väldigt lika ut med tanke på att vi mest solar, badar och sedan går ut en sväng för mat, shopping och alkohol på samma gata varje kväll. Därför har det blivit lite färre inlägg.

Men Koh Phangan har överraskat mig. Här är verkligen jätte fint. Har fått känslan att alla dessa tre öarna (Koh Samui, Koh Phangan och Koh Tao) är väldigt olika. De har liksom sin egen nish.
Koh Samui är väldigt lugnt och erbjuder mycket bra massage och spa ställen. Där är också ett bra nattliv men då är det mer specifika ställen och klubbar man går till.

Koh Phangan känns väldigt olikt beroende på om det är nära full moon eller inte. I början av veckan så var här väldigt lite folk, men desto närmre helgen vingar kommit så har det fyllts på väldigt bra. Här är allt väldigt billigt jämfört med Koh Tao, sedan är utelivet grymt. De har arrangerade fester som djungel party, pool party, waterfall party och inte minst half moon och full moon. Sen är där också fest längst hela gatorna. Du kan köpa buckets precis över allt.

Koh Tao är det tre år sedan jag besökte. Vi åker dit på tisdag här ifrån. Intrycket av ön som jag fått tidigare gånger jag varit där är att det är mycket lugnare. Där får man verkligen en paradiskänsla. Man åker ut med båt till de olika stränderna, du ligger med en snorkel ute bland korallreven eller så sitter du på en restaurang som går ut över havet och bara myser. Jag har själv aldrig varit ute på Koh Tao, men har förstått att det är bra där också. Där är en gata med uteställen sen är där även arrangerade barrundor som ska vara riktigt bra. Ska faktiskt bli väldigt kul att komma dit!

Just nu ligger vi fortfarande i sängen. Bestämde oss för att festa till det igår men eftersom det är full moon idag så var en sjukt lång sovmorgon välbehövlig (klockan är 15 här nu).
Har flyttat till ett hotell som ligger ute i djungeln nästan. Ett lite mysigt kryp in som passar oss utmärkt.

Nu ska vi bege oss till restaurangen här på hotellet och äta lite, sedan är det dags att få på sig full moon outfiten. Den är mer färgglad än vad vi någonsin burit tidigare.
Har bokat förfest tillsammans med några grabbar hemifrån på ett skandinaviskt ställe där det bjuds på svennebuffé, målning och massa skoj aktiviteter. Är riktigt taggad. Ska bli roligt att se hur och vad full moon faktiskt är.

En god frukost, lite läsning och badande vid poolen och sedan var det dags att gå en runda för att äta lite lunch. Kikade i lite affärer och mös rundor. Kändes faktiskt bra att vara ute på gatorna och mysa när det var ljust, annars blir det mest på kvällarna. Innan vi gick tillbaka till poolen tog vi oss en varsin thaimassage. Så skönt!

På den ena bilden ser ni mig tillsammans med Lori, en skön snubbe från Georgia som cirkulerade rundor på chaweng i Koh samui. Han kom fram vår sista kväll och ville ha bilder tillsammans med oss, också berättade han vad friendship betyder:
F- Follow
R- Regardless
I- In
E- Every
N- Need
D- Direction

Såhär skulle man tydligen definiera vänskap enligt honom.

Den här resan är så himla roligt. Vi har träffat så mycket härligt folk varje dag!

Gårdagen avrundade vår vistelse på Koh Samui på att bra sätt. Vi beslutade oss för att bara gå ner på stranden och njuta där istället för att dra oss iväg på någon större aktivitet.

Efter att vi flutit omkring på varsin madrass och spanat på fiskarna över korallrevet blev vi tillfrågade om att hänga med två killar för att åka Jetski. Var lite osäkra på om vi vågade men tur nog så sa vi ja, för jisses vad kul det var. Susade över vågorna samtidigt som vi kunde njuta av en fantastisk sikt utifrån havet. När vi väl kom förbi udden kunde vi även se en riktigt fin solnedgång. Sjukt go tur med andra ord.
Senare på kvällen blev det en del drinkar och en riktigt kul utekväll.

Idag gick vi upp alldeles för tidigt... Efter knappt 3 timmars sömn ringde klockan när hon slog 08. Vår transfer från hotellet gick redan vid halv 10 och väskorna var inte helt färdigpackade.

Sedan var det dags att åka båten över till Koh Phangan. Jag har aldrig varit här tidigare. Blev så förvånad av de fantastiska färgerna. Vattnet är helt magiskt klart, alldeles turkost och längre ut helt klarblått, sen när man ser upp mot bergen så är där stora stenar och resten heltäckande med grön djungel. Här ska vi nog ha det bra kommande vecka.

Så denna dagen har vi fördrivit en del vid poolen på vårt hotell här på Haad Rin beach och andra delen på en varsin handduk i den vita sanden.
Ikväll ska vi gå runt i området och se oss för, äta lite mat och bara ta det lugnt. Är väldigt trötta sedan igår.

Det tar lite tid att koppla bilderna till mobilen från kameran nu för tiden. Bilderna på minneskortet laddas från dag ett och sedan igenom alla 800 bilder innan man kan börja importera. Men ni kan vara lugna, bilderna kommer upp förr eller senare. Här är lite bilder från en dag på stranden. Köpte en kokosnöt och delade på sedan satte vi oss på stranden och bara mös. Delar också med mig av bilden på de nya hennatatueringarna som jag lovat.

Idag har vi sovit ut. Ställde ingen klocka och vaknade ungefär vid elva. Tanken är att vi ska ut och äta lite brunch och sedan gå ner till någon turistshop för att se om ön har någon spännande aktivitet att bjuda på. Är där inget som faller in i dagen så blir det nog att pallra oss ner till stranden och bara njuta.

Imorgon bär det av mot nästa ö, Koh Phangan. Kommer att bo på Haad rin beach de första 3 nätterna. Sedan har vi ett hotell 10 minuter bort under full moon. Ska även möta upp några grabbar hemifrån, vilket ska bli riktigt kul.

Vi njuter verkligen till max. Den här resan är super bra!