Imorse började vår resa halv sex för att ta färja samt buss till au nang. Vi var framme ca ett så blev endå en lång resedag. Det bästa med att åka så tidigt är att vi kunde ta vara på eftermiddagen, så man inte tappar en hel dag på att bara resa. Efter lite mat i magen delade vi på oss. Vissa gick och sov medans andra ville sola, tjejerna med andra ord☀️😅 vi har även tagit förväll av Julia och välkomnat Fredrik idag. Det som är så skönt med just backpacking är att man kan bestämma att resa med olika gäng på olika platser så ingen behöver aldrig vara ensam. Det finns alltid massa snälla människor som kan ta emot en extra i familjen.

Ska man på utflykt är de viktigt med en stadig frukost. Så vad är bättre än Gröt?? Inget. Massa nyttigheter med en mangokompott och en ice chocolate, blev väldigt rekommenderad av den så blev ju tvunget att testa😅

Det tog ca 20 min med båt från vår ö, koh Tao, till ön ko nang Juan. Det var riktig vacker utsiktsplats från toppen av ena ”berget” och det turkosa vattnet ska vi inte ens prata om. Det fanns även en lite sand stig man kunde gå över till andra sidan. Där på en sten låg vi och stekte halva dagen utan massa turister. Dagen har varit så perfekt på något sätt, inte en sekund ångrar jag denna resan✈️🌏

Familjefoto är viktigt (tycker iallafall vi tjejer🤷🏼‍♀️)

Pågrund av olika omständigheter, lite regn och sjukhet, så blev inte dagen riktigt som planerad. Dagens utflykt som vi tänkt oss får vi istället ta imon. Men även om det inte alltid blir som man tänkt sig så bor vi endå i ett paradis och kan njuta av massa solnedgångar🌅

Fint väder ska givetvis firas med finfrukost, smoothie bowl ur en skål utav kokosnöt

Så idag blev vår första riktiga soldag. Ligga på stranden i 30 grader stekande sol och bara kunna gå ner och svalka sig i de salta vattnet🙏🏼 vi satt där till solnedgången och njöt av varje sekund. Tänk va lite sol och värme kan göra människor lyckliga

Ikväll hittade vi en liten eldshow som var som ett ”mini full moon”. Massa självlysande färg, som kanske spårade en aning, och givetvis mer lekar i elden. Ifall ni tvekar på om jag faktiskt gör dessa lekar, så kan jag stolt säga ”självklart, man måste ju testa” så här får ni tillochmed filmbevis från kvällens favorit i repris - hoppa hopprep som brinner

Idag lämnade vi vår älskade villa för att bege oss till ön koh Tao. Det tog tre timmar med färjan och det var faktiskt sol så vi passade på att jobba på brännan👱🏻‍♀️👉🏼👱🏽‍♀️

Här är utsikten från vårt hostel och tjaaa vi klagar inte 😉 riktigt skönt att ba kunna gå ner för en trappa och va direkt på stranden. Men själva ön är så fin!! Riktigt mysig med massa små gator som är belysta med lampor av alla dess slag.

Och kvällen avslutade vi på bästa möjliga sätt - limbo med eld🔥 (nej våra föräldrar lärde oss aldrig att inte leka med elden)

Imorse när vi vaknade var de sol, därför bestämde vi oss att göra ett tappert försök att åka till stranden. Snabbt packa ihop alla grejer och på mopederna, men såklart möttes vi av regn och blåst påvägen... envisa som vi är så ville vi endå se stranden men vågorna var alldeles för stora så mycket till strand var de inte.

Istället åkte vi och kollade på vattenfallet Na Muang och hittade en till marknad🍢

Regn, regn och mera regn. Det har regnat hela dagen från morgon till kväll. Mycket till äventyr har det därför inte blivit. Istället satt vi och spelade kort och runt kl 1 började det lugna sig lite så vi tog oss ner mot stan. Där käkade vi och gick sedan på bio. Filmen blev jigsaw som var en helt okej film. Väldigt fin och fräsch biograf där jag för första gången fick testa Carmel popcorn🍿 kvällen spenderades hemma i villan där vi tillsammans lagade mat och hade lite spa, inpackning och ansiktsmask är alltid bra vardagslyx

Igår natt händer det väldigt mycket så vi alla var hemma halv sju på morgonen..
Som ni säkert förstår har vi inte direkt ”fångat dagen” idag. Jag vaknade runt tolv sen chillade alla fram till tre då vi delade på oss. Två av grabbarna åkte och kollade på big buddha och vi tjejer lämnade tvätt, käkade och behövde besöka sjukhuset samt handlade. Jag körde moppe igår för första gången i vänster trafik, det va fruktansvärt läskigt för allt blir helt bakvänt och ja ni kan ju tänka er hur de kör i Thailand. Men idag kände jag hur jag började komma in i de( lite iallafall😅) Det är fortfarande svårt i korsningarna men det går.

Sen hittade vi en liten nattmarknad som va riktigt mysig! Inte så stor som de brukar va men jätte fin, mycket fräsch mat och bra musik. Dock va vi fortfarande ganska mätta så blev inte mer än lite grillade spätt🍢

Dagen började på absolut bästa möjliga sätt. Vi fyra tjejer bestämde oss för att ta mopparna ner till stan för att få thai massage. Det var så himla skönt att få ryggen knäckt och alla knutor ut masserade. Tyvärr så började de ös regna efter de men vi roade oss med att kolla lite i butiker och ta en lunch under tiden.

Runt 19 började vi röra oss mot full moon, men såklart missade vi färjan så fick vänta till 21 men vi satt och käkade o skämtade så tiden gick endå snabbt. När vi kom dit va de fruktansvärt mycket folk exakt överallt. För er som inte riktigt vet va full moon är så kan jag säga att de är ett gigantiskt beach party. En hel strand full med människor, barer, musik, mat och olika lekar (te.x. Hoppa hopprep som brinner, svar: ja jag gjorde de🔥) Kan ju lätt säga att de va det bästa beach party jag varit på, kanske ni kan förstå också😉 man ska egentligen ha vita kläder och massa självlysande färger men ingen av oss ville förstöra våra vita kläder så vi hade bara baddräck med shorts. Perfekt för att sen kunna bada och shaka loss bland alla människor. Färgen va rätt dyr och det är ju endå ”onödiga” pengar att lägga när man har en budget, så vi ritade lite i ansiktet och skrev ett internskämt ”i do” längst armen. Annars är de ju kul att köra all in vilket många gjorde.

Imorse kl 8 lämnade vi vårt hostel för att äntligen checka in i vår efterlängtade villa. Den är så sjukt fin och fräsch så vi ville inte ens lämna den idag😅 istället har vi tagit det lugnt vi poolen och allmänt bara kopplat av och njutit. Vår nya resekompis som ska bo här med oss anlände idag också. Sjukt rolig stockholmare som rest på egen hand i tre månader, och ni vet va man säger ”ju fler desto bättre”
Kontrasten från att bo 12 st personer i ett rum på hostel till det här var verkligen enorm. Här finns istället två dubbelrum, två enkelrum, tre bäddsoffor och två toaletter med dusch. Varför vi backpackar men bokat ett sånt här paradis beror på att de är full moon party imon. Vi tänkte att det kan vara skönt att ha ett ”eget” ställe och samtidigt lite belöning för allt slit vi lagt ner för att kunna göra denna resan.