Jag har fått i uppgift att kolla på vilka rastaktiviteter som finns på min skola som är Filbornaskolan.

Jag har funderat och kommit fram till att det finns både aktiva och passiva rastaktiviteter, som är följande:

  • Biblioteket - Här kan man läsa, plugga och det finns även datorer. (passiv fritid)
  • Arenan - Hit kan man gå om man vill träna på håltimmar (aktiv fritid) och här kan man också handla mat och dricka som är bra för de fysiologiska behovet.
  • Cafeet - Man kan spela kortspel, umgås, snacka och fika detta är bra för de sociala behovet. (passiv fritid)
  • Utomhusbänkar, kan vara skönt att komma bort från skolmiljön som ofta är stökig och samtidigt få lite frisk luft. (passiv)

På min skola har skolgården mest asfalt och inte så mycket gräs. Det finns inte heller någon yta där man kan tex sparka fotboll. Det finns många områden runt skolan tex arenan, fina gräsområde och parker, men dem ligger utanför skolans område och en bit bort så man hinner inte ta sig dit under en kort rast.

Det som är bra med Filbornaskolan är att det är ett idrottsgymnasium och man rör på sig mycket då redan och då är det bra att det finns passivare saker att gör på skolan.

Men alla som går i skolan här idrottar inte och för dom finns det inte så mycket aktiva aktiviteter att välja på.

Jag tycker att man tex kan ha någon form av fritidsgård inne på skolan, som man hade i grundskolan, där fanns också fritidspedagoger som såg till att det inte var stökigt utan som håller ordning. Jag tycker att det kan finnas bland annat pingisbord, tyst rum för dem som vill ha lugn o ro och fotbollar om man vill gå ut och passa boll.


Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Nu är jag inne på min 3e praktikvecka, tiden går fort när man har roligt.

Där är många saker som jag lärt mig än så länge och en del saker som jag redan hade koll på sedan tidigare till exempel som att träna något som du egentigen inte vet varför du tränar på just det och förväntar dig ett resultat vid detta område är slöseri på tid. Ta vara på tiden du lägger på träning. Varför ska jag träna och hur ska jag träna? antingen så kör du 110% eller så kan du skita i det. Korta isåfall ner ditt pass för då har du garanterat gjort ett för tufft pass till dig själv.  Det är bättre att du känner att du klarar av det, än att du känner det som ett misslyckande. Vill du ha bättre självförtroende skulle det vara en bra ide först o främst att känna att du klarar av de träningspass du sätter upp. Hur tror du att Usain Bolt gjorde FRågan är om han började sin karriär med att vinna OS guld eller om han tränade till sig ett OS guld. Han har stått på ruta 1 han med. 

Var står du nu? Vilken ruta är du på just nu? Uppskatta dig själv. 

Ställ smarta frågor till dig själv, vad vill jag bli bättre på? Hur ska jag göra för att bli bättre på det? Hur mycket? Hur ofta? Varje dag? Har jag tillräckligt med tid? Om inte, hur kan jag skapa tid? Vill jag ha en hälsosammare vardag? 

Kör inte bara ett pass för att de ser bra ut, utan kör ett pass med syfte, bättre att köra 20 minuter med känsla, att du fått gjort något, än att vara på ett gym eller träningsplats i 2 h och bara gått runt o druckit chokladmjölk i princip.

Det är ju en förutsättning att du äter bra. Sova är en av de viktigare delarna, en förutsättning för att du ska återhämta kroppen.

Träna för att du tycker det är kul, så om du gillar att träna cykling så cykla då!, tycket du de är kul att springa, spring då, tycker du de är kul att gå till gymmet, gymma då! Det är upp till dig själv, ingen annan ska bestämma åt dig det är ditt eget val. Ibland, men bara ibland ger det väldigt mycket att göra lite av det tråkiga också. 

"skillnaden som gör skillnaden" 

Vi hörs i veckan.

Likes

Comments

Hej!

Har varit på min praktikplats nu 1 vecka. jag har tränat mycket, men även varit med på utbildningar, där min handldare utbildar andra idrottare.

Första dagen var rolig, jag och en i min klass går på samma praktik, vilket är väldigt skönt, att man är 2, vi fick kolla på hur brottarna tränar första dagen, det var intressant och se hur deras fokus är under träning och se lite hur dom tränar.

Min handledare är grymt bra, en riktigt bra coach är han. Han är ju egentligen ingen coach på det sättet då han mer fokuserar på att utbilda dig så du kan vara så självgående som möjligt. Det är ju en viss skillnad på PT och utbildare, en PT är mer i gymmet och mer med dig, tränar och peppar dig, en PT har lite kvar att lära sig hur man bemöter sin klient när han eller hon tränar och samt när han eller hon tränar andra. Men utbildare utbildar både idrottaren och PTs, kan ju allt inom fysträning och din individuella sport, hur du ska tänka och vänder och vrider på din skalle egentligen ;) haha.

Har fått i uppgift att göra ett eget tränngsschema anpassat till vad jag vill och vad jag vill utveckla för att kunna bli bättre på golf, ett träningschema till en person som vill gå ner i vikt och sedan ett träningsschema till en som vill få större muskler och se snygg ut inför sommaren.

Det är väldigt lärorikt att göra schema har jag märkt, inte bara till mig själv utan även till andra, för det finns så många träningssätt, och träningssätt som bygger på vetenskap. Min träning funkar ju tex inte på den som vill gå ner i vikt, det kanske skulle funka, men det finns andra bättre sätt till den som vill gå ner i vikt som gå mycket snabbare. Varför inte ganvända sig av den metoden som går fortast? Alla vill ju få resultat så snabbt som möjligt! Inte minst jag. Men för att bli riktigt bra på det du gör och de mål du vill uppnå krävs det att du gör samma sak under en längre period.

Tester är oerhört bra, för att veta vilken nivå du ligger på just nu, sedan ställa frågan, vad vill jag? Var vill jag? Varför ska jag?

Sedan lägga upp då en plan, exempel nu då så har du kommit fram till att du vill gå ner i vikt av olika anledningar du fått fram som är dina personliga. Sedan kan man börja fundera på hur mycket behöver jag träna? Hur ofta? Vad ska jag träna för att uppnå de mål jag satt upp?

DU är den enda som vet svaret på hur du vill leva ditt liv.

Jag väljer att må bra, vad väljer du?


Ha det bra!!

Ebba.

Likes

Comments

Under min praktik kommer jag att vara på ett gym vid Olympia stadion i Helsingborg. Jag kommer att få olika uppgifter/uppdrag och jag kommer att lära mig mer om kroppen, framför allt hur våra muskler reagerar på olika träningsformer. Med detta kommer jag förhoppningsvis veta mer om hur jag själv ska träna och det vill jag dela med mig till er.

Jag kommer att vara mestadels på min handledares arbetsplats, vilket är ett gym, framförallt allt för tyngdlyftare. Detta gymmet är ett klassiskt gym, bara skivstänger och någon enstaka maskiner., och här befinner sig individer mellan åldrarna 15 och uppåt, där är många som är i äldre åldrar, även upp mot 50-60 års åldern.

Vill du också lära dig mer om dig själv och hitta ett träningssätt som passar just dig och din kropp så häng med mig.

Likes

Comments