Hello👋🏼
Gårdagen var underbar, vi åkte i världens brantaste tågtunnel upp till Panang hill där vi tog en promenad.
Vi åkte dit med med två vänner ifrån vårt hostel.

Efter det fortsatte vi till ett otroligt vackert Buddhist tempel tillsammans med några vi har träffat på vår resa.

Senare på kvällen gick vi allihopa till en bar och satt och prata. Alla människor vi har träffat på än så länge är så trevliga

Kram Ellinor och Teodor 💕

Hejhej!

I lördags var våran sista dag i Cameron Highland. Vi var där i tre dagar. Andra dagen så hyrde vi en moped från vårt hostel. I Cameron så är det oftast skog längs båda sidorna av vägen. Samt så går vägen upp och ner, höger och vänster. Det var väldigt härligt och fint att köra omkring. Vi åkte till två olika jordgubbsodlingar och köpte jordgubbar doppade i choklad/honung och jordgubbes milkshake. Honungen här var jättegod till och med Ellinor som inte är så förtjust i honung tyckte att den var god. Besökte ett växthus som var fullt med fjärilar, vissa var cirka 15cm stora. Vi stannade även till vid stadens marknad.

Sista dagen så vi åkte vi på en guidad tur. Vi åkte och kollade på teodling och stannade även för en kopp te på fabriken där det tillverkades. Vi stannade till vid en skog och vandrade en stund. Samt till ett utsikt torn som ligger 2000m över havsnivån.

Vårt hostel här har varit jättebra och trevligt på alla sätt. Speciellt personalen där har varit jättetrevliga och hjälpsamma med att tipsa olika restauranger, saker att göra och boka bussbiljett.

Igår så har vi tagit en buss från Cameron Highland till George town. Resan tog 6timmar, och det bästa var när ingen på bussen förstod om vi skulle sitta kvar på bussen när vi skulle på färjan eller om vi skulle hoppa av och gå på. Fast än busschauffören talade högt och tydligt så kollade alla på varandra och undrade om det var någon som förstod. Efter ett tag så kom vi fram till att vi skulle hoppa av.

Nu är vi på vårt hostel i George town, och hittills så är vi även nöjda med detta boendet.

Hälsningar Teodor och Ellinor

Hej hej👋🏼

Igår kväll satte vi oss på en buss och efter nio timmar kom vi fram till Malaysia, Cameron Highland.

Bussresan gick bra, jag sov hela vägen men Teodor fick sig tyvärr bara 30 minuters sömn. Så när vi kom fram till vårt hostel så somnade Teo i en soffa.

Idag har vi än så länge inte åstadkommit så mycket, vi har ätit lunch och ska nu ta oss en titt i området.

Vi hoppas på att vädret ska bli bättre imorgon då vi ska ut och vandra och se teodlingar som ska vara otroligt vackra! Just nu så öser regnet nämligen ner och det är 18 grader. Fram tills nu har det varit otroligt fuktigt och ca 30 grader så samtidigt är det lite skönt med en kallfront.

Hejsan💕

Nu har vi snart varit i Singapore i en vecka och vi älskar det och rekommenderar de starkt!

Människorna här är otroligt hjälpsamma och trevliga så vi har fått massa tips på många olika håll.

Vi tror att vi har täckt det mesta av vad som borde ses i Singapore så som: Garden by the bay, China town, Little India. Vi har åkt Singapore hjulet gått på Orchord street som är en enorm shopping gata med ett flertal shopping malls. Vi har varit i toppen av Marina bay sands som är en byggnad med en "båt" på toppen. Hela staden är just nu jul utsmyckad och otroligt vacker med alla lampor och ljus. Vi har även fått se en del ljusshower på olika ställen.

Hela veckan har helt enkelt varit magisk och vi avslutar vistelsen med att ikväll träffa Teodors farbror Anders som hade vägarna förbi Singapore.

Hoppas ni har det bra där hemma!

Hejsan💕

Nu var det ett tag sedan vi skrev men vi har tagit oss lite längre på vår resa.

Efter Gili Meno så tog vi oss vidare till Lombok.
Lombok är en ö som ligger öster om Bali.
Där hyrde vi en moped första dagen som vi tog oss runt med, stränderna var otroligt vackra och det var härlig natur.

Det var dock det vi fick se av Lombok därefter blev jag sängliggandes en dag och Teodor tyvärr flera.

Efter några dagar på hotellrummet i Lombok bestämde vi oss för att ta oss tillbaka till Bali.
På Bali fick vi besök av en läkare på hotellrummet som skrev ut medicin till Teodor och han mår redan mycket bättre.

Vi fick också chansen att träffa en hel del vänner ifrån Sverige. Sabina, Malin, Marcus, Jacob och Ida med vänner var alla samtidigt i Kuta Bali så vi träffades igår kväll på middag. Det var otroligt roligt att få träffa dom och vi hade det super trevligt!

Men efter middagen var det dax för oss att packa våra väskor, så igår imorse sa vi hejdå till Bali och tre timmar senare landade vi i Singapore!

Idag har vi vandrat längs Orchard street, en fantastisk shopping gata med ett tiotal enorma shopping malls.

Det lilla vi har sett av Singapore har varit fantastiskt! Vi är helt förälskade i staden/landet och vi helst stanna här. Men resan fortsätter redan nästa vecka.

Hejsan😊

Nu har vi tagit oss till nästa ö, Gili Meno. Denna ön är mindre till ytan samt mindre drag på, det händer inte så mycket här helt enkelt. Men tanken är iallafall att sova här i tre nätter för att sedan åka vidare till ön Lombok som ligger öster om Bali.

Alla tre Gili öarna vägrar fortfarande motordrivna fordon så för att ta sig länge sträckor gäller häst och vagn. 😊

Under dessa dagarna blir det antagligen en del sol och bad. Vattnet är minst lika blått men stränderna är vitare och vackrare. 😍

Massa kramar
Ellinor och Teodor 💕

Hejsan 💕

Nu har det varit lite dåligt med bloggandet men tyvärr kommer det antagligen att gå lite upp och ner beroende vad vi har för oss.

Just nu befinner vi oss på Gili ön Trawangan som är den största av de tre gili öarna.
Ön är helt fantastisk, havet är klarblått och stränderna är vita.

Häromdagen var vi nere vid stranden för att snorkla, tyvärr hinner vi inte mer än att gå i vattnet första gången innan Teodor trampar på en havs sjöborre.
Så vi fick gå upp och be om hjälp på en resturang, killarna där hjälpte oss. Dom började med att ta bort de störta taggarna för att sedan banka på foten med en korall. Antagligen för att krossa dom för att kroppen lättare ska kunna bryta ner taggarna... det hela kändes lite absurt så när vi frågade om vi behövde åka till sjukhuset så skrattade dom bara och sa "no, expensive". Efter ett tag kom dom igen för att upprepa stenslagen vilket faktiskt funkade, några av taggarna kom ur. Dom pressade också en varm typ av frukt på taggarna. Det löste sig iallafall.

Lite senare den dagen åkte vi ut för att snorkla, det var helt fantastiskt. Så många vackra fiskar och efter en stund kom även en sköldpadda förbi simmandes!
Dom var helt fantastiska att se knappt en meter ifrån oss. 🐢
Vi såg sammanlagt tre sköldpaddor den dagen😍

Annars så händer inte så mycket här, just nu tar vi det för de mesta lugnt och solar och badar, tanken är att stanna två nätter till på detta hotellet och att imorgon åka på en snorkeltur.
Efter detta fortsätter vi nog till någon utav de andra Gili öarna.

Hejsan!

I söndags så kom vi till Ubud det ligger mer inåt landet än vad kuta gör, så här satsar vi på att göra mer utflykter istället för att ligga på stranden.
Vi har åkt till ett risfält där vi vandrade upp och ner och det var jättefint. Vi var på en kaffeodling där de berättade om hur man gjorde kaffet på en traditionellt sätt. Vi fick sedan smaka flera olika kaffesorter och tesorter. De berättade även om vad de vad bra för t.ex. Vilka som vad bra för magen, stamina och halsen. Vi besökte ett hinduiskt tempel, där de hade heligt vatten där man renar kropp, själ och sinne. Tyvärr fick inte vi inte chansen att rena oss i det heliga vattnet eftersom vi hade lånat saronger.
Men som tur var hade vi med oss egna badkläder när vi besökte "tengenungan waterfall" så då fick vi bada.
Idag så har vi på förmiddagen gått omkring på Ubud marknad.

Hälsningar Teodor och Ellinor

Hejsan 💕

Efter en resa på ca 28 timmar landade vi äntligen på Bali.
Bali ligger 6 timmar före Sverige och blev då en tidsomställning på +15 timmar för oss.
På Bali gäller rupier, 1000 rupier är lika mycket som 60öre. Så här om dagen tog vi ut lite över 2 miljoner.

Här är det ungefär 30grader och som kallast på natten 25grader, det har regnat och blixtrat lite men vi hoppas på att det snart ska bli soligt 😊

Vi kom hit i torsdag eftermiddags och har bott på samma hotell sedan dess, Kuta Central Park hotel.
Vi har för det medta tagit det lugnt och legat vid poolen, igår åkte vi en stund till havet och solade lite.

Idag har vi bokat nästa hotel i Ubud dit vi åker imorgon. Vi har badat i poolen och nu kom vi precis tillbaka från spat och en underbar massage 😍

Nu ska vi ta det lite lugnt så får vi se vad som händer senare!

Kram💕
Ellinor och Teodor

Hallå hallå allesammans!

Efter fem härliga dagar i San Diego så sitter vi nu på San Francisco flygplats och väntar på att få komma ombord.

I måndags så började vi dagen med en cykeltur längs med pacific beach. När Matilda hade kommit hem från skolan så åkte vi tre till Coronado. Där strosade vi omkring lite tills vi satte oss och fikade på hotel del coronado. Till middag så lagade vi pasta med champion sås vilket var väldigt gott med hemlagad mat.

Idag så har vi packat klart det sista, varit vid pacific beach och ätit mexikansk fisktacos till lunch. Vi har även hunnit spendera lite till med Matilda och åt frozen yoghurt.
Sedan så skjutsade Matilda och Emelie oss till flygplatsen där vi sa hejdå.

Stort tack till Matilda Emma och Emelie för att vi har fått bo hos er, det har varit väldigt trevligt!

Nu fortsätter vår earthrun vidare mot Bali och nya äventyr!

Vår totala flygresa är 28h 15min så nu har vi 23h och 30min kvar innan vi anländer på Balis flygplats.