Borlänge - Stockholm

28 Augusti 2017

Det var Måndag och jag arbetade mitt sista pass på Borlänge kommun för denna sommar och klev tillsammans med Alex på det första tåget på vår resa - denna gång till Stockholm. En mellanlandning hos min moster innan det var dags att börja resan på riktigt.

Stockholm - Lund

31 Augusti 2017

Det är inte riktigt den 1 September ännu - utan klockan är 23.45 och vi står på perrongen ute på Stockholms central. Tåget ska gå mot Lund om ungefär 10 minuter och Sverige bjuder på en iskall natt. Just då, bara några minuter innan avfärd, insåg vi att vi hade missat en ganska viktig detalj med våra interrailbiljetter. Det fanns alltså vissa tåg som hade obligatorisk reservation - dessa biljetter skulle reserveras dagar innan resan för att hinna få hem dem på posten.

Där och då skulle jag kunna sitta på golvet hela natten för att komma med det här tåget.

Så vi var kanske inte helt ärliga - utan berättade för konduktören att det hade blivit något fel med reservationen. Tåget var fullsatt förutom 1 enstaka plats och vi två stod kvar på perrongen medan alla de andra klivit på. Det redan försenade tåget och vi två som dröjde det kvar på perrongen något ytterligare lyckades att stressa upp en konduktör till vår fördel.

"Vet ni vad. Nu ska jag vara jävligt snälla mot er" sa han och släppte in oss i förstaklass sovhytt.

Jag kunde inte annat än att skratta av lycka. Resan har börjat och snälltåget var verkligen snälla mot oss den där natten mot september.

Lund - Amsterdam

1 September 2017

Vi vaknar upp tidigt på morgonen och snälltåget var framme i Lund. Det är något med den här delen av Skåne som känns speciellt för mig - jag var bara 2 år gammal när vi flyttade från skånska Fränninge till Dalarna. Men det är ändå något som sitter kvar, som känns så bekant och hemma på något konstigt sätt.

Denna dag skulle bli lång - vi skulle alltså besöka fyra länder inom loppet på några timmar. Över Öresundsbron och in i Danmark där konduktören bjöd oss på frallor, kaffe och choklad. Sedan in i Tyskland och Hamburg där tåget var försenat och tillslut ner till Amsterdam i Nederländerna.

Det var till min förvåning inte jobbigt att åka tåg så långt. Landskapet utanför fönstret, Alex och podcasts gjorde att tiden flöt på snabbare än vad jag förväntat mig.

Amsterdam

2 September 2017

Både jag och Alex tyckte mycket om Amsterdam - med sina kanaler, båtar och arkitektur som aldrig går ur tiden. Trots att ingen av oss riktigt uppskattar doften av cannabis som hängde i luften eller strippor som plötsligt dök upp i skyltfönsterna på en tvärgata på väg till spårvagnen - så var det en stad av med sin alldeles unika charm. Kollektivtrafiken var fantastiskt och det är en stad som jag gärna skulle besöka igen i framtiden.

Amsterdam - Paris

3 September 2017

Den tredje september innebar resdag.

Vi skulle ta oss från Amsterdam - genom Belgien och ner till inget mindre än Paris och med detta sätta foten i tre länder denna dag. Jag hade en del förväntningar på Frankrike och Paris - det återstod alltså att se om det var en sådan fantastisk stad som jag förväntat mig.

Paris

4 September 2017

Paris, Paris, Paris.

Förutom att åka upp i Eiffeltornet, upptäcka staden och den Franska kulturen - så var inte Paris favoritstaden på den här resan. Maten var alldeles för dyr, kollektivtrafiken var dyr och allt var i princip bara dyrt - utan att på något sätt leva upp till priset. Det var en fin upplevelse - men trots det hade jag faktiskt förväntat mer.

Paris - Nice

5 September 2017

Ännu en resdag. Jag och Alex åker i vår egen förstaklass hytt och jag är faktiskt glad att vi valde att betala några hundralappar extra för att få som ett eget rum - på de flesta av tågen. Det var under den här resan som klimatet förändrades mer och mer, från Skånelandskap och stora slätter till apelsinträd, sandfärgade betonghus och kullerlandskap. Det var något magiskt med södra Frankrike och floden Rhone som gick längs järnvägen med sin intensivt turkosa färg.

Nice

6 September 2017

Nice var en sådan plats där ett behagligt lugn infall sig naturligt. En stor stenstrand, glada människor och vackra gator att strosa genom.

Monaco

7 September 2017

Vi sov över på ett mysigt hotell i centrala Nice och åkte sedan den 20 minuter långa sträckan till Monaco.

Där hoppade vi på en turistbuss som tog oss till alla turistattraktioner - som lyx yachtsen, monte Carlo och "the rock of Monaco". Det var otroligt vackert och minst sagt lyxigt . Vi var där i en halv dag innan vi åkte tillbaka till Nice igen.

Nice - Milano - Marbella

8 September 2017

Det var dags för ännu en resdag. Men istället för att åka till Barcelona och sedan till Marbella som tänkt - så gick resan vidare mot Milano istället. En betydligt kortare och smidigare resväg från Nice med direkttåg. I Milano tog vi flyget till Malaga och sedan bussen till vår nya hemstad - Marbella.

Denna resa var nu slut och en ny resa skulle börja som nyinflyttade till Spanien och varma solkusten.

☀️

Hej på er!

En ny nedräkning har börjat. Denna gång är det inte den efterlängtade studentdagen som är målet, utan ett helt nytt liv 377 mil härifrån - i ett nytt land, en ny stad och i en ny kultur. Jag är kanske ensam om att stortrivas med valmöjligheter och att äntligen bli fri från samhällets klor. Skolan är bra, det är det verkligen. Men för mig som har något av en rastlös själ så har gymnasiet mest bara varit en lång väntan för att få hålla på med det jag egentligen vill. Och nu, efter studenten behöver jag inte stå och trampa på samma ställe längre. Nu har jag en hel värld av möjligheter och trappsteg att klättra mig uppåt på för att verkställa mina mål och drömmar i livet. Och nu är det dags att ta första steget - till Spanien för att lära mig språket, för att skriva och för att jobba med Bonnier eller ett nytt projekt på Atentel.

Hösten är fullspäckad med äventyr och händelserika skeenden och nedräkningen fortsätter.

• Det är 3 dagar kvar tills jag flyttar ut från GD-TAPS.
  • Det är 4 dagar kvar tills jag åker ner till Stockholm.
  • Det är 8 dagar kvar tills jag och Alex åker på Tågluff genom Europa.
  • Det är 17 dagar kvar tills jag flyttar in i lägenheten i Marbella.
  • Det är 18 dagar kvar tills jag börjar mitt nya jobb på Atentel.

Och vem vet vad som väntar efter det?

Idag ska jag packa väskan och flyttstäda rummet inför Söndagen. För på måndag direkt efter mitt sista jobbpass går tåget mot första destinationen - Stockholm!

Laddade ner studentbilder från Photomic igår - de lyckades med att fånga ren lycka på bild. ★

Hej på er!

Idag är det Kajsas sista dag i Dalarna. Därför har vi tagit till vara på varje minut till fullo och jag & Alex har turistat lokalt med henne. Dagen startade med en överraskning till Kajsa - att gå ner i Falu Gruva vilket var otroligt häftigt. Sedan åkte vi upp till hoppbackarna där vi tittade ut på utsikten av Falun i miniatyr storlek. Roxnäs udde var också lite av ett måste, innan det var dags för finmiddag på Lilla Parken i Borlänge på en blommig uteservering. Dagen har varit både intensiv, mysig, givande och häftig på samma gång. Nu har vi tittat på några avsnitt av RuPauls dragrace och ska alldeles strax sova, för imorgon väntar en lång resdag för Kajsa och en lång jobbdag för mig. Så god natt och hejdå! ♡

I söndags bjöd jag hem den finaste rödtoppen i stan till los kollektivos, på champagne, charkbricka och plockmat. Vi pratade ikapp om livet, det faktum att hon, »se här« ska flytta ända till Australien och jag till Spanien och att vi trots många olikheter - ändå tänker så lika. Det var supermysigt (och gott hihi) och en av de bättre kvällar.

Så, skål för våra kommande äventyr och skål för att vi är vi! ♡