Hade svårt att sova igår så vaknade rätt sent så pappa var irriterad att jag inte kunde gå upp lika tidigt som honom (runt 6..) idag skulle det bli en dag med shopping YAY. Gillar faktiskt att shoppa om det handlar om att köpa saker till mig, annars är det inte kul. Åt frukost och sen fick pappa för sig att jag skulle visa mina amazing skillz i att rita för farmor, och det slutade med en massa prat om skola osv.
Efteråt gick jag och duschade.

sen åkte vi till St Luke's mall, vi gick runt och kollade lite souvenirer/ presenter till folk. Och jag hittade ett par så jäkla snygga skor från Adidas!! Vi gick runt i olika affärer, sen åt jag sushi till lunch. Och sen kollade vi i en annan affär som jag glömt bort vad den heter där det fanns skitsnygga underkläder! Tyvärr var bh:ån som jag testade för stor FÖR JAG ÄR SÅ JÄVLA PLATT och en mindre storlek fanns inte:'( Men det slutade med att jag fick en göllig trosa från Heidi Klum. Det var det jag fick heheh. Vi gick runt i 4 timmar, och 16 var vi redo att åka men pappa svarade inte på telefonen så vi drog till starbucks och tog en fika.

Så åkte vi hem och jag beundrade mina vackra skor. Ritade lite tog det allmänt lugnt, sen kom Peter och Ava över på middag. Efter middagen började jag packa för att lugna matkoman, hade issues som mamma hjälpte mig med<33 förstår inte hur duktig mammor är på att packa, eller min är iaf. Sen fixade jag mig, och nu är jag redo att sova. Planet går på kvällen imorn så det är Nice att slippa gå upp tidigt, Godnattis

Ps. Bilden på denna fulsöta Kiwin är det gosedjuret vi köpte igår, it's so ugly but till cute, like me

Blev väckt av pappa runt 9, och kände doften av bacon<33
Farbrodern gjorde en full english breakfast; alltså stekt bacon och ägg, och bröd, stekt svamp! Supergott! Efter frukosten gick vi in och packade, eftersom det var sista dagen på landet, jag duschade också. Sen slängde vi in alla packning i bilen och åkte. Mamma behövde köpa souvenirer så vi stannade ett bra tag i en affär. Det fanns jättemånga pälsar av olika djur:'( och massa annat. I slutändan köpte hon massor med saker bland annat en anteckningsbok till moi, och ett kiwi gosedjur för vi älskar gosedjur. Sen fortsatte vi åka hem.

Hemma så basically gick jag och la mig i sängen, och höll på med mobilen ett tag. Men helt plötsligt skulle vi ut.. Vi skulle på "ÄVENTYR", eh nejtack. Så vi åkte till ett område där det fanns skog och en strand, pappa ville utforska skogen men jag ville till stranden och jag fick som jag ville eftersom jag var på dåligt humör. Men det blåste alldeles för mycket, så först och främst piskade sanden en på benen.. Och så blev det kallt, så det blev en liten prommis på stranden medan sanden piskade en på benen.. Väl vid parkeringen hade man typ röda ben, så vi åkte in till närmsta stad och köpte glass och kollade i turistaffärer. Och vi såg en fri gående höna med sina kycklingar, och två tuppar! Och kycklingarna var väldigt söta, efter glassen var uppäten åkte vi hem. Jag ritade lite. Sedan dukade jag fram för middagen, vi åt, jag plockade in disken, gick tillbaks till rummet, gick ut för att torka disken. Gick in och kunde äntligen slappna av fullt ut, ritade tills det var dags att sova, sen håller jag på med mobilen lite för länge för att bland annat blogga osv.. Aja ska sova nu så hörs imorn 'See you later alligator'

Pappa väckte oss runt 8.30 tiden, ugh och hade frukost. Det blev donken, mc donalds frukost... Pannkakorna smakade inte helt fel, men fick asont i magen av dom, så mådde illa hela dagen. Men efter frukosten gick vi ner till poolen och badade. Runt 10 var vi klarpackade och sånt, 11 skulle vi vara utcheckade, så vi var tidiga. Menmen vi åkte först till 'Red Wood park' där träden var så sjuukt höga, jag kände mig ännu kortare än vad jag redan är..

Efter en liten prommis åkte vi vidare till Orakei Korako geothermal park som är ett område med gejsrar. Så man åkte med en båt över floden Waikato (och alla namn hittills är skumma vilket ni förmodligen läst) och riktigt varmt kokande vatten fanns i olika skåror i marken tillsammans kokande lera (mud pools), det luktade inte så fräscht men det var mysigt, och skulle man ramla i skulle man kokas till döds:-). Och så fanns det en sten i form av en elefant, som var mysig. Sen gick vi runt hela området, och åkte båt över floden som fanns där över till parkeringen, efter en Toapaus åkte vi in till Rotorua och åt lunch, japanskt- terayaki kyckling med ris! Efter lunchen åkte vi till ett till vattenfall; Huka falls, och det var jättecoolt, och vi såg en båt som körde fram och tillbaks som verkade ha kul.

Tillsist åkte vi till lake Okareka, eller Blue lake. Jag tänkte faktiskt bada, men insåg att det inte var en bra ide då det var ovanligt kallt för att vara Nya Zeeland.. Typ som svenskt sjövatten ca 16 grader, så solade lite sen åkte vi tillbaks till Orere, var hemma runt 19.30 middagen var klar så vi åt, sen fixade jag mig. Och så la jag mig för att sova

Blev väckt av mamma 7.30 för att göra oss i ordning för att åka till Hobbiton! Åt frukost, duschade, och packade eftersom pappa bokat hotell relativt nära så vi slapp åka hela vägen tillbaks, och vi åkte exakt klockan 9. Det enda jag gjorde i bilen var att typ sova, inte jätte bekvämt menmen är man trött får det funka.

Vi åkte in till Rotorua och fyfan vad fet luktade äckligt, typ ruttet ägg, därför svavelhaltiga källor finns där. I Rotorua fanns också vårt hotell, men i Rotorua skulle vi hitta information center till hur man kom till Hobbiton och lite annan info. Klockan var då runt 11.30, och vår guidade tur var klockan 15. Så först åt vi lunch/fika på Robert Harris (cafe), jag tog en mango smoothie och en kyckling pesto macka. Efter det åkte vi runt till en park som hade vattenfall och matade svarta svanar(!!) och andra ankor. Sen åkte vi tillbaks och jag och mamma gick runt i olika affärer, och vi köpte lite godis. Sen åkte vi till Watawata, där Hobbiton finns.

Väl där, parkerade vi bilen, sen gick vi till souvenir butiken, där det fanns sjukt mycket LOTR saker (inte för att jag inte förväntat mig det). Sen väntade vi på att bussen skulle komma och köra oss till själva Hobbiton, på bussen berättade föraren lite om området. Sen hade vi en guide som visade oss runt och berättade om alla hobbithus, och mot slutet av turen gick vi in i puben Green dragon, och fick dricka (ginger beer utan alkohol). Sen åkte vi tillbaks till souveniraffären, letade reda på bilen och åkte tillbaks till Rotorua, virrade runt lite efter hotellet men hittade det tillslut. Vi lämnade våra saker och åkte för att äta middag, och det fanns en så kallad 'Eat streat' (stavad så också) en gata med resturanger, så vi åt på en resturang (Macs tror jag) det tog tid innan maten kom och vi skulle på spaaaa som stänge 11 och vi fick typ maten 9, men det tar inte lång tid för oss att äta så det var ju bra!

Vi åkte snabbt till 'Polynesian spa' och bytte om efter vi köpt inträde till 'lake spa'. Det fanns typ 4 olika pooler med olika temperaturer (och alla pooler innehöll svavel så det luktade ofräscht men det var jättebra för huden och kroppen) och det gick från 38, 40, 42, till 45 grader. När vi kommit till 42 grader var det alldeles för varmt för mig, och vid detta laget var jag yr så jag gick upp och drack och satte mig i 40. Medan man satt i poolerna kunde man se himlen eftersom det var utomhus och det var stjärnklart och då tänkte jag väldigt mycket på en speciell person i mitt liv, min fina pojkvän! Efter att huden börjat se ut som russin gick vi upp, och huden och hela kroppen, ansiktet ALLT, var så sjukt lent!! vi gick till omklädningsrummet, duschade, bytte om och åkte till hotellet. Satte på mig min sovtröja, och borstade tänderna, sen släcktes lampan vid 11, men det tog lite tid att somna eftersom jag var överhettad men jag måste alltid sova med ett täcke men tillslut somnade jag

Vaknade runt 9, och gick upp för att äta frukost och duscha. Efter det började jag packa ihop mig eftersom vi skulle tillbaks till Orerepoint där landstället finns, (bland annat för att det går snabbare att åka till Hobbiton sen.)
Under resan dit tog vi små pauser, kollade på utsikter.

När vi var där, gjorde vi lunch, sen gick vi ner för att bada. Det var högtidsvatten, och det var lite fler vågor än vanligt så pappa tog med boogieboardsen, som är som en kort kompakt version av en surfbräda, man ligger på dom och vågorna skjutsar in en mot stranden, skitkul! Därefter duschade jag, ritade och tog det lugnt. Vi åt middag, grillade lamm och stek, ris och grönsaker!!! Det blev en rätt sen middag, så efteråt gick jag och fixade mig sen la jag mig tänkandes på morgondagen.

Vaknade av att Amanda kom in på rummet och sa att det fanns en igelkott i poolen som pappa fiskat upp. Sprang upp, och vid poolkanten fanns det en igelkott som skakade för att den var så kall, vid den fanns en liten skål med mjölk pappa tagit fram. Tillslut la jag en handduk över den, så den kanske kunde värmas upp snabbare. Då tog pappa upp den, och den kurade ihop sig till en liten boll, och pappa la den i utkanten av trädgården där den somnade. Vi lät den vara, jag åt frukost och duschade. När jag kom tillbaks hade den gått iväg:'-(
Vädret var fortfarande fett oklart men vi var tvungna att gå ut ändå..

Vi åkte runt i Auckland, sightseeade kollade runt i turistaffärer. Sedan åkte vi till Hauraki Gulf Maritime Park, som låg på en höjd. Sedan fanns det ett gammalt hus av något slag, såg verkligen ut som ett fängelse, och i den var det becksvart, och jag blev livrädd av ett barn som helt plötsligt skrek från ingenstans.. Vi kom ut därifrån, och åkte vidare. Vi åkte sedan till några matställen, där vi åt italienskt till lunch, och jag tog en chokladtårta till efterrätt!! Sedan åkte vi hem.

Vädret hittils gick från regn, till sol och värme och det var skumt. Menmen hemma tog jag en timeout och matkoman fick lugna ner sig. Sedan kom några grannar över på besök som vi pratade med. Efter det tvingades jag och Amanda att kratta löv (barnarbete det där alltså). Började kratta, men sedan fick jag ta över jobbet med lövblåsaren!! It was amazing! Så hade vi gräsklipparen med en vagn på där vi la löven och körde upp dom till ja, där man lägger löven.. Och jag fick testa att köra den, vid ett tillfälle failade jag totalt (mot slutet, då jag redan lämnat av löven) och pappa tog över. Sen blev det middag, lite rester.. Sedan spelade jag, och ritade, fixade mig och gick och la mig

Efter en sömnlös natt då jag somnat med taklampan på (är rädd för mörker och är paranoid:-)) vaknade jag runt 11.30 mamma hade låtit mig sova sent när vi egentligen skulle upp tidigt!! Tack! Åt en snabb frukost och duschade, fick sedan reda på att pappa beställt biljetter till Hobbiton (alltså där LOTR spelas in för det mesta) JAAAAAAA! Menmen tillbaks till dagen, det stormade fortfarande så vi åkte till ett akvarium; Kelly Tarlton's sea life aquarium.

Pappa hade parkerat bilen i farbror nr 2s parkering (Simon) eftersom han är i Thailand, så vi fick gå en bit till själva akvariet. Väl där stog vi i en kö ca 5 min för att köpa biljetter, sen gick vi in. Man kunde ta bilder med familjen, som sedan klipptes in i olika bakgrunder, så det gjorde vi, efter det började själva akvariet. Första man såg var en stor inhägnad med pingviner, och när dom låg ner på mage såg dom ut som brödlimpor<33
Sen var det lite som Aquaria på Skansen, stingrockor, fiskar, hajar. Men det bästa, det var akvariet som gick som ett upp och nervänt U, man stog imitten på ett rullband medan man åkte igenom detta, it was amazing! Så simmade hajar och stingrockor över akvariet och det var fett coolt, mot slutet gick vi in i affären och jag köpte lite presenter, och vi köpte också fotona vi tagit tidigare. När vi kom ut regnade det mer än tidigare, man satte på sig luvan men det blåste bort.. När vi väl var vid bilen var jeansen genomblöta, regnet hade gått igenom jackan, skorna och strumporna var blöta, så bi körde snabbt hem.

Hemma bytte jag om till varma mysiga kläder, sen hade jag kollat igenom mina sociala medier. Och så tog jag en powernap, på typ 30-40 min, sen åt vi middag, spaghetti och köttfärssås, och efterrätt: glass och chokladsås. Efter maten ritade jag, fixade mig och nu är jag fett med redo att sova, och förhoppningsvis går det att sova, bye

Idag vaknade jag runt 10.30, hörde att det ösregnade så tänkte men vad nice då slipper vi gå ut idag!! Så blev det inte mamma kom in och sa att vi skulle på museum, Auckland museum. Åt frukost och duschade, sen åkte vi dit.

Auckland war memorial museum har tre våningar, var och en är olika "ämnen", bottenvåningen var People of the pacific (alltså folket i Nya Zeeland etc), första våningen Stories of our land and sea uppstoppade djur, vulkaner etc) och våning 2 New Zealand's war stories (första världskriget etc).
Vi gick runt, och på våning 1 fanns det ett hus i vulkan delen där man kunde vara med om ett vulkanutbrott (alltså golvet skakade, lamporna gick ut, och på fönstret såg man allting) det var lite obehagligt but still.. På bottenvåningen fanns det också en speciell utställning Air New Zealand 75 år, då fanns det ett virtual reality om framtidens flygplan och man hade på sig ett oculus rift, som var alldeles för stort för moi.. Sedan fanns det också en jätterolig säkerhets video på flygplan som dom kopplat ihop med LOTR, amazing helt enkelt! Vi åt lunch i caféet, kollade runt lite mer sen åkte vi hem.

Hemma spelade jag, ritade lite tills vi åt middag, farmor hade gjort efterrätt och det var en som en riktigt stor brownie med chokladsås som vi åt med glass. Jag spelade också efter maten för att jag har inget bättre för mig, och mitt liv är inte värt att göra något åt:-)
Sen "gick jag och la mig"..

Vaknade sist av alla (10.30 typ)... Så gick upp och åt frukost i skam (jk, var jättestolt över min prestation), drog på min bikini för att vi skulle ner till stranden för att bada. Sedan tog vi en omväg upp, med ännu mer trappor... Fyfan, efter att jag kämpat ett tag kom jag upp. Duschade och åt lunch, sedan packade vi ihop våra saker och åkte hem.

Hemma tog jag ut kläderna och slängde dom på golvet.. (Men plockade upp allt och slängde det på väskan istället, snäll unge!). Spelade DS ett tag, sen tvingade pappa oss att bada i poolen, och självklart gick han ur efter typ 3min efter att vi gått i, men kom tillbaks in. Spelade ända till middagen (social..), vi åt sedan gick jag tillbaks för att spela (determination guys), typ spelade hela kvällen tills det blev runt 11, då började vi göra oss redo för det nya året, med ost och kex, skumpa och "Pommac" (vindruvsdryck, låter jättefancy men det smakade precis som äppeljuice..). Klockan slog 12, 2016 och fyrverkerier!!! Vi gick in åt ost och kex och pratade sen gick jag och fixade mig, och la mig i sängen. Gott nytt år från Nya Zeeland!

(Tyvärr har jag inga bilder från idag, så det får bli en gammal bild, som typ stämmer in på mig, är faktiskt inte rödbränd Atm)

Jag sov inte bra alls, jag är väldigt paranoid och det gör att jag inte kan sova. Menmen, mamma väckte oss 8 på morgonen, och har jag sovit dåligt har jag ingen aptit men jag är medveten om att jag alltid måste äta, cause it's important! Så fick i mig en macka och yoghurt, efter en snabb dusch fick jag reda på vad vi skulle göra: sightseeing

Orere point ligger sydväst ifrån Auckland så vi åkte in till stan, för att bland annat kolla i affärer . Det blev fish and chips till lunch, så jäkla gott. Medan vi åt blev vi omringade av massa fiskmåsar, så man fick lite press på sig när man åt.. Vi kollade runt i turistaffärer, men köpte inget.

Sedan åkte vi vidare till en strand som kallas Hahei Beach, och det var en jättelång väg ner till själva stranden och ibland fanns det trappsteg ibland inte, och jag kämpade som fan, när vi väl var nere bytte jag om till bikini, och tog ett dopp i det blå! Sen var det nån som började prata med oss och sa att det fanns en stingrocka typ precis där jag hade dykt i, och jag blev typ livrädd och vågade inte sätta ner mina fötter i sanden. Efter ett tag gick vi upp försökte sola, men solen förflyttade sig ganska snabbt så aa.. Vi packade ihop oss, och började gå tillbaka. Såklart fanns det en shortcut som vi inte tog vägen ner.. Så den tog vi upp, och tack Gud för att den fanns, jag kämpade så mycket, och svettades så jäkla mycket, även fast jag gick upp i bikini överdel och shorts.. Sen skulle vi åka buss i typ 5min för man kunde gå ännu längre till parkeringen, så bussen var full, och när jag lämnade bussen lämnade min rumpa och rygg av sig ett fina svettmärken på stolen<3. Vi åkte vidare nu till en "hot springs beach"

Japp, så det är alltså en strand, havsvattnet är "kallt" men under sanden (på ett specifikt ställe) finns det riktigt varmt vatten och om man gräver en bit ner kommer varmvattnet upp, och då kan man gräva sin egna lilla pool att bada i. Vi satte oss en bit ifrån den varma delen av stranden. Det var så sjukt mycket människor som grävde gropar, och vissa satt redan och chillade galet i sina grävda pooler, och njöt av det varma vattnet. Amanda och jag gick iväg för att också försöka gräva... Det gick inte för vi var för högt upp, så varmvattnet kom inte:'( Tillsist gick vi tillbaks och tog med mamma, och vi lyckades hitta den varma delen.. Sanden under fötterna brändes, och fötterna sved. Inte nog med det, helt plötsligt kom en jättevåg och blötte ner oss, mina shorts var blöta över hela rumpan och i skrevet... Så det såg ju ut som jag kissat på mig.. Lyckligtvis hade jag bikini under så det var lugnt. På tillbaka vägen till bilen, blev jag "stoppad" av några fulla collegeboys som en av dom ville göra high five med mig, och jag tänkte vafan, varför inte, det skadar inte med en high five. Men självklart missade jag handen.. Faaaail! Men det gjorde inget för han failade säkert också.. Så vi åkte hem, vi var hemma runt 7, vi åt middag, sen spelade jag, så gick jag och la mig