Nu har det äntligen börjat vända med mitt mående! Känner mig pigg och glad! Ökat på kolhydraterna pyttelite också och det är väl såhär man får hålla på, testa smått fram och tillbaka. Det är tentaperiod för sambon så jag och barnen har fått vara själva en hel del men de har varit jättesnälla så det har gått bra :) I helgen får vi besök av kompisar från Göteborg som vi inte träffat sedan vi flyttade så det ser vi fram emot 😊

Förra veckan köpte jag ett par Kari traatights. Det är utan tvekan de bästa tighs jag sprungit i! De sitter som en smäck! trycker inte åt obehagligt i magen men glider ändå inte ner alls. Jag var tvungen att beställa ett par till som kom hem idag 😊

Idag köpte jag även en pulsklocka från Polar som jag tror jag kommer ha stor nytta av både i löpspåret och i öppna vattnet. Den var den enda smartklockan/träningsklockan som jag tyckte var snygg nog att ha till vardags också. Längtar tills den kommer på posten!

Vår dator har typ lagt av så vi håller på att försöka bestämma oss för vilket märke vi ska köpa. Jag bryr mig mest om hur den ser ut så jag vill ha en Mac men sambon är inte övertygad 😅

På måndag startar jag mitt maratonprogram och nu har jag både nya tights och klocka så det ska bli extra kul :)

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Fy fasen vad jag tappade motivationen att springa när det gick så himla dåligt förra veckan. Har dock fått kontakt med en kille som kör ultramaraton på snarlik kost. Han hade fört dagbok varje dag första månaden när han började med kostomläggningen för ett år sedan. Väldigt detaljerad med blodvärden, träning och mående. Han mådde rent ut sagt skit i början precis som jag gör och det tog honom nästan 4 veckor innan det vände. Jag lärde mig att bara för att man är i ketos betyder det inte att kroppen har anpassat sig till det. Han hade provat tidigare men då gett upp för att han mådde för dåligt i början men denna gången hade han bestämt sig för att härda ut och nu har han sprungit sitt första 100 kmlopp på ketonkost!!

Jag kommer ta det lugnt tills att kroppen anpassat sig. Den 10e april kommer jag köra igång med runkeepers maratonprogram så fram tills dess går jag bara och tränar utan mål eller krav. Som sagt så har min kropp tillräckligt att stå i.

Sockersuget kom som ett slag i ansiktet i lördags och höll i sig tills i söndags. Jag misstänker att ett livsmedel jag käkade i lördags triggade igång det så ingen mer fuetkorv 😅 Jag fortsätter läsa och lära mig.

En intressant grej jag hittade igår var ketokäkets påverkan på hjärnan. Tydligen finns det mycket som pekar på att personer med tillex ADHD ska bli hjälpta av detta samt att minnesexperten Mattias Ribbing också föredrar att vara i ketos då det ska förbättra fokus och minne. Det känns som ju mer jag läser, ju mer finns det att läsa.

Tydligen finns det ett ord för exprimenterande människor som jag, "Biohacker". Kul att jag inte är ensam 😂

Likes

Comments

Nu är min klocka 05 men jag vet inte om den ställt om sig. I vilket fall är det aptidigt.  Igårkväll var jag själv hemma med kidsen. Jag hade köpt hem asgod salami och lite annat som jag tänkte äta efter Holly somnat. Som vanligt så bytte ungarna av varandra. Holly satt snällt och kollade på smurfarna på tv, det gjorde inte Penny. Allt slutade med att vi var i säng alla tre klockan 20 😅

Körde en vägning och mätning nyss då jag var sjukt intresserad av vad som hänt med kroppen på en vecka.

Midja 76         71    (-5 cm)
Mage 87         83    (-4 cm)
Rumpa 95,5   94    (-1,5 cm)
Lår 50             49    (-1 cm)
Vikt 68,5        66,3  (-2,2 kg)

Mycket är ju såklart vätska nu första veckan så egentligen är det mer intressant nästa vecka :) Det känns skönt att jag verkar göra rätt och lyckats komma i ketos iallafall. Nu väntar jag spänt på att omställningsbesvären ska gå över så jag kan träna utan att ha betong i musklerna. Tanken är ju att det ska bli bättre prestationsmässigt än innan. Men jag håller ut!

Likes

Comments

Idag gick vi på stan och Holly gick i rask takt med händerna upp i luften, skrattade, pekade på vovvar och sa voff voff! Hon möts av leenden och "vilken liten solstråle". Såhär brukar det vara vart vi en tar henne sålänge hon får göra precis som hon vill ifred. Men de skulle bara veta 😅 Seriöst.. Hur orkar man ens gnälla och skrika 90% av all vaken tid? Jag funderar på ett par Peltorkåpor så jag slipper lyssna. Jag tror och hoppas att det är sista utvecklingsfasen som spökar annars går jag och lägger mig i en grustagslåda.

Det händer mycket med Penny som blev 9 veckor i tisdags. Hon är så sjukt stark och stor 😂 Hon blir vansinnig om hon inte blir underhållen 100% när hon är vaken. Detta innebär att man ska ha sitt ansikte 1-2 dm från hennes och se så mycket ut som en idiot som möjligt samtidigt som man gör suspekta ljud. Notera då även att Holly gör sitt gnälljud i bakgrunden så förstår ni vilken bra filmsnutt det skulle bli.

Nog om barn. Jag har haft väldigt jobbiga omställningsbesvär sen jag började käka ketogen kost. Jag vet att det är övergående och att det tar ca 1-2 veckor. Idag gick min puls snabbt upp i 180 på löpbandet och jag orkade inte alls vad jag planerat. Det tog helt slut. Jag läser, lyssnar på poddar och försöker lära mig så mycket jag bara kan om vad som händer i kroppen. Det är väldigt intressant.

Såhär kan en dag med mat se ut för mig:

Morgon: Kaffe med kokosolja och smör i.

Lunch: äggsmör på 2 ägg och 40 gram smör, halv kycklingfile, bearnaisesås.

Middag: 2 stekta ägg i en rejäl klick smör, stekt spenat, ekologisk färs 150 g, ett halvt paket kryddsmör.

Jag räknar ju inte alls kalorier utan målet under en dag är under 10 g kolhydrater, 65 g protein och fettet ska ligga på ca 80% av dagsintaget. Grundregeln är att äta så fort man blir hungrig och äta tills man blir mätt. Man blir dock inte särskilt hungrig efter ett tag.

Nya tights kom hem idag iallafall 😊 blir alltid lite mer motiverad av nya träningsgrejer.

Likes

Comments

Jag är rent ut sagt så jävla trött på att höra kommentarer "varför har du så bråttom att gå ner i vikt" "Kan du inte njuta av nya bebisen?". För mig handlar det inte om att banta och tvinga mig till gymmet för att bli snygg till stranden i sommar, även om det är en sjukt bra bonus 😂. Träning och kost är mitt största intresse. Jag älskar att springa och att jobba med att få kroppen att göra det så bra som det bara går. Jag umgås med mina barn 22,5 timme om dygnet. 1,5 h ägnar jag åt träning. Äta behöver jag ju i vilket fall så det är liksom ingenting som tar någon extra tid eller energi. Jag har haft förmånen att återhämta mig väldigt snabbt och bra så ska jag då sitta hemma med barnen och äta kakor bara för att? Jag ifrågasätter ingen som väljer att inte träna eller ta tid på sig att återhämta efter förlossningen och graviditeten, tvärt om. De som aldrig vill träna stör jag inte heller. Det tar oftast tid att återhämta och jag är verkligen inte vad som anses normal om man ser till återhämtning efter att ha fått två barn tätt, så jag hoppas ingen tror det. Det märkliga är att det är människor på fb och instagram som skriver, människor jag knappt känner. De bäddar oftast in det som någon slags omtanke fast de egentligen bara vill skuldbelägga en (det är framförallt mammor som är vidriga mot varandra). Om jag mår bra av att hålla på med kostprojekt och träna så blir jag ju faktiskt också en bättre mamma de 22,5 h om dygnet när jag "njuter av att vara mamma 😂" eller sliter av min frisyr i frustration av att inte räcka till.

Däremot går det inte åt särskilt mycket tid åt att plocka ögonbryn 😂

Likes

Comments

Min hjärna går på högvarv och som vanligt glömmer jag saker. Nu har det dock varit så att jag inte bara glömt köpa tandkräm utan jag har glömt läkartid och inskrivning för min kurs på komvux. men det lööööser sig.

Idag tog jag och kidsen oss ut på stan och lyckades hitta självlysande nappar. Jag tänkte att jag säkert kan spara en halvtimmes sömn på att slippa leta upp nappen i sängen på natten. Nu var ju problemet att nappjävlarna inte alls är självlysande utan jag läste väl och köpte fel. Jag är så förvirrad.

Idag skrattade Penny för första gången. Väldigt lite och försiktigt men såklart började jag böla 😂 Hon är så söt mammas lilla rulltårta ❤

Nu är jag inne på dag 3 av nya kosten. Jag mår faktiskt ganska dåligt. Huvudvärk, torr i munnen, kissar jämt och är illamående. Det positiva är att jag är piggare och slipper vara det minsta hungrig. Sötsuget har även  minskat kraftigt. Jag kör väldigt strikt med mindre än 10g kolhydrater om dagen vilket såklart blir mer effektivt men omställningen för kroppen blir ganska tuff. Det ska tydligen vara ganska jobbigt de första 4 dagarna då kroppen ska vänja sig att gå in i "optimal ketos. Väldigt enkelt förklarat så ska kroppen börja bränna massa fett istället för kolhydrater. Jag köpte tester på apoteket och har väldigt mycket ketoner på testet så jag gör väl rätt då 😅

Jag har även börjat dricka "bullet proof coffe". Det är så himla gott och en riktig energibomb!
Receptet är enkelt:
Jag gör en kopp kaffe i aeropressen och sen mixar jag ihop det med 2 msk kokosolja och ca 2 msk smör. 👌👌👌

Likes

Comments

Helgen har varit ganska seg då Hollywood fått för sig att vakna väldigt tidigt på morgonen. Jag och Robban har mest gått rundor helt hålögda men vi har ändå lyckats ta oss ut och rasta kidsen och oss själva i solen.

Jag är så trött på att aldrig få någon ordning på min kost. Antingen äter jag mig mätt vilket resulterar typ 100 kg eller så räknar jag kcal och går med ständig pms och underpresterar på löppassen.

Av en slump dök en av Jonas Coltings föreläsningar upp som förslag på Youtube och jag valde att kolla på den och därefter många fler. Colting är en framgångsrik triathlet och LCHFförespråkare även om han kanske inte alltid benämner det så. Jag har alltid haft fördomar om LCHFkost och tänkt att det är inget man kan äta när man håller på med uthållighetssport då jag som så många andra fått lära mig att pasta och andra kolhydrater ska utgöra basen för att man ska kunna orka prestera.

Jag håller på med någon typ av periodisk fasta och äter oftast ingenting innan 12-13 på dagen. De löppass jag har genomfört under fastan på förmiddagarna har varit de pass jag presterat absolut bäst på. Med tanke på att kroppen inte kan lagra särskilt mycket kolhydrater länge så antar jag att kolhydraterna inte agerat bränsle någon längre tid under passen. De som käkar enligt Lchf strävar efter att äta så lite kolhydrater att kroppen använder fett som huvudsaklig energikälla framför kolhydrater. Jag är ju ingen expert men i mitt huvud borde jag ju då prestera bättre på en sådan kost.

Jag tänkte iallafall ge det ett försök under ett par veckor. Jag har kollat listor på vad man ska käka och jag har ganska bra koll på vad som är kolhydratfattigt känner jag. Tänker även välja bort mycket av typen bacon och majonnäs till förmån för paranötter och avokado. Funkar inte detta så får jag väl börja käka enligt tidigare, skicka ett argt mejl till Colting eller knyta näven i fickan 😂

Blir spännande det här, inget godis och ingen potatis. mmm.. potatis...

Helgen var som sagt slitsam men det blev ett kort utomhuslöppass i lördags och idag blev det 4 km intervaller + styrketäning av ben. Målet var 3 pass denna veckan men det blev 6 👏👏👏

Ni vet det där med att barn inte ska ha någon skärmtid innan de fyllt 2 år 😂

Likes

Comments

Idag blir Penny 2 månader och det har varit fullt ös hela dagen. Jag och barnen gick upp vid 5 och robbban fick sova lite för han har praktik ikväll och inatt. Jag drog och tränade sen drog vi på familjecafe och därefter BVC med Penny.

Holly hade som vanligt roligt på cafét och sprang rundor helt oblyg och hälsade på folk 😂 På BVC så fick jag svara på en del rutinfrågor om min psykiska hälsa hos en distriktssköterska. Vi konstaterade att jag väl inte är helt 100 glad då jag kämpar för fullt här hemma med ungarna men jag ser ljuset i tunneln 😊 Penny har vuxit massor och ligger över medel i både längd och vikt trots att hon föddes i v.37+0. Mina barn kommer bli jättar. I övrigt har Penny varit sjukt skrikig hela eftermiddagen vilket aldrig hänt förut, typiskt då jag är själv ikväll 😣

Igår tog jag en vilodag från träningen så idag var jag pigg i kroppen och lyckades jogga milen. Kan inte minnas sist jag gjorde det 😊

Likes

Comments

Här händer det inte särskilt mycket. Jag och kidsen försöker hitta på något varje dag. Igår var vi på familjecafe och när Holly vaknar ska jag försöka hitta på något helst innan hon börjar sitt intensiva klättrande.

Träningen har gått riktigt bra både igår och i förrgår.
7 km blev det i måndags och igår sprang jag fartintervaller i 5 km.

Jag har halkat in på en hel del instagramkonton och bloggar hos tjejer som har småbarn och HUR FAN LYCKAS NI??!! Det är blommor, ljus, prydnadssaker och vita kuddar och soffor. Oftast är det inte ens leksaker framme. Vi har inte ens lyckats att ha gardiner! Jag är liksom glad om jag hinner få undan lite disk utan att Hollywood är där och ska suga på besticken i diskmaskinen och att snabbt lyckas gå på toaletten utan att hon får tag i toaborsten eller blöjhinken. Jag har många gånger tänkt att det är lika bra att ta bort hela möblemanget och skruva upp tvn i taket. Jag är sjukt imponerad iallafall.

Notera även insynskyddet som täcker 1/3 av fönstret, resten har Holly pillat av. MEN, persienner har vi för de sitter mellan glasen 😂

Likes

Comments