Idag har varit en mycket fin dag här i Dublin. Runt 12 grader och värmande sol, så pass varmt att det gick att sitta i en park och läsa utan att frysa om händerna. Den 14 Februari är väl en vanlig dag för alla singlar men för par är det kanske lite mer speciellt. För mig gäller det första.

Imorse ringde morfar och mormor och önskade en trevlig dag. Innan jag hann kolla ut genom fönstret tog jag för givet att vädret var regnigt och molnigt men jag hade fel. Jag åt frukost och klädde sedan på mig, lagom lediga kläder för en normal lördag. Min tygpåse fick följa med ut på promenad packad med min bok och ett paraply. Ett paraply är alltid bra att ha med sig på Irland, det var nog det första min värdfamilj lärde mig när jag började läsa på skolan i höstas. Och jag instämmer. I en av Dublins många coffeeshops plockade jag upp en cappuccino och gick mot St Stephens green som är en stor park mitt i centrum. Jag tyckte det var för mycket folk där för att kunna sätta mig och få ro att läsa på en parkbänk. Därför gick jag vidare till en mindre, lugnare och mycket finare park. Denna park är ganska gömd så jag tror att många inte vet om att den finns. Jag hittade en ledig bänk i solen och läste en stund.

När jag hade läst färdigt tog jag en promenad genom stan, mycket folk och många rosförsäljare. Vid Jersey street, en av två stora shoppinggator, kom ett sms och det var mamma och pappa som ville skypa. Jag gick mot Liffey River och satte mig på en bänk med utsikt över ån. Och tack vare smartphonen kunde vi skype'a där. Det var roligt att få se dem där hemma.

Nu sitter jag i lägenheten och ska snart ut och springa en sväng.

1,5 h på flyget från Dublin tog mig till Belgiens huvudstad Bryssel i tisdags. Denna dagsresa har jag sett framemot länge, ända sen jag flyttade till Dublin för att jobba såg jag möjligheten att det gick att åka till Bryssel över en dag. Planet landade 9.25 och sedan tog ett tåg med restid 20 min mig till Bryssel central. På centralen tog jag en cappuccino på Starbucks eftersom att det alltid blir lättare att gå och kolla runt i en ny stad med en kaffe i handen. Jag hade ingen karta och visste inte var jag skulle gå, men jag försökte följa strömmen och hamnade på rätt väg mot centrum.

Mina första intryck av Bryssel var att det är en fin stad med skillnader emot Dublin. Allting var lite mer mysigt och hemtrevligt på något sätt. Fina kullerstensgator med restauranger och uteserveringar. Jag följde en väg som ledde mig till något fint och stort slottliknande. Min telefon åkte fram då och då eftersom det fanns mycket att ta kort på. Efter slottet gick jag vidare på en mindre gata. Alla har väl hört talas om fontänen: Den kissande pojken och den finns i Bryssel. På den mindre gatan stannade jag vid några turistskyltar som visade var man skulle gå för att se sevärda saker. Och bakom min rygg stod faktiskt fontänen omringad med massor av asiatiska turister. Den var mycket mindre än mina förväntningar. Men nu har jag sett den i alla fall.

Under dagen hann jag se en hel del av staden och dessutom äta äkta Belgiska french fries och våffla med nutella och banan. Jag såg att det fanns Hop on Hop off bussar och det är alltid kul att ta en sådan när man är i en ny stad eftersom dem åker runt till alla sevärdheter som oftast inte ligger på gångavstånd. Perfekt när man inte har så mycket tid. Det fanns två bussar och man kunde åka båda för priset av en, så jag fick bland annat se Atomium och några andra fina platser och byggnader.

På slutet av dagen tog ett tåg mig tillbaka till Zaventem flygplats och där passade jag på att dricka en Leffe som är en av många Belgiska ölsorter. Den vann inte över smaken av en Guinness dock.

21.30 var jag hemma i min lägenhet i Dublin igen. Skönt att få lägga sig och sova efter en lång men rolig och spännande dag i Bryssel. Staden bjuder inte bara på EU parlament och diplomater. Utan också på choklad, god mat och många inhemska ölsorter.

I tisdags förra veckan tog jag flyget till Manchester för ett dagsbesök. Dem flesta större städer i UK är lättillgängliga från Dublin och därför är det lika bra att försöka besöka några utav dem när tid finns. Planet landade vid halv 8 tiden och en flygbuss fick ta mig in till centrum eftersom att tågen var inställda på grund av någon form av underhåll. Bussen tog ca 40 min och från bussens fönster fick jag se både lite från utsidan av stan och centrum. Jag hoppade av vid Manchesters centralstation och därifrån gick jag till ett Caffe Nero och köpte en cappuccino, en perfekt start alltså.

Med en kaffe i handen var det en upptäcktspromenad runt centrum som gällde. Manchester var mycket större än mina föreställningar, dessutom var staden väldigt fin med många äldre sekelskifteshus och gamla kyrkor. Innan jag åkte hit visste jag inte riktigt vad som fanns att se, men sådant brukar lösa sig bara man går runt och kikar. Manchester bjöd inte på så mycket mer än fina byggnader och väldigt många bra affärer. Men hade min resa varit längre hade det funnits möjlighet att se bra fotboll, som Manchester utanför UK kanske är mest känt för. Manchester skulle kunna ses som en lugnare och mer enklare stad jämfört med London. Vädret var fantastiskt under mitt besök, klarblå himmel och vårvarmt i luften. Mitt i centrum fanns gatumusikanter och det var riktigt skönt att sitta i solen medan man lyssnade på den musik dem hade att erbjuda.

Under denna resa gick en sak fel redan inom första halvtimmen i Manchester. Direkt på flygplatsen försökte jag ta ut British ponds för det är alltid bra att ha lite fickpengar av den lokala valutan. Jag valde en maskin och gjorde det man ska göra. Mitt kort kom ut och dessutom ett kvitto men några pengar kom inte ut. Jag ringde min bank och som tur var gick det att lösa problemet genom att reklamera transaktionen, så i tisdags denna vecka var mina pengar tillbaka.

Denna stad var väl värd ett besök, men för min del räckte en dag och vid 17 tiden på eftermiddagen flög jag hem till Dublin.

Som ni kanske förstår så kan dagarna bli lite väl långa som arbetssökande och därför kan det vara utmärkt att ta vara på den här tråkiga tiden. Den kan användas till att åka på små resor för att utforska så mycket som möjligt när man ändå har tid över. Under Januari var jag på en spontanresa till Belfast i Nordirland som tillhör UK. En torsdag vaknade jag upp alldeles för tidigt utan att kunna somna om. Mina tankar snurrade till och jag började kolla på busstidtabellerna för resor till Belfast. Spontan som jag är tog jag mig upp ur sängen och sprang iväg till bussen som gick från norra delen av stan. Bussen gick halv 8 och det tar ungefär 35 min att gå till hållplatsen för denna buss. Jag gick 7 från mig, så lite stressigt blev det.

Bussresan tog 2h från Dublin och väl framme i Belfast kände jag mig en aning snurrig så mina steg tog mig till Caffe Nero. En cappuccino råder oftast bot på tvivel och det ger en tid att fundera. Jag visste en sak jag ville göra här och det var att besöka Titanics museum. Ifrån Belfast startade Titanic sin resa innan fartyget gick mot djupare vatten. När ingen karta finns till hands får ens magkänsla styra valet av väg. Min magkänsla brukar leda mig fel och det gjorde den även denna gång. Jag gick åt fel håll men kom på mitt eget fel med hjälp av kartan i min mobil som jag fick tillgång till via ett wifi nät. Tillslut hittade jag till Titanic museet och biljettpriset var nästan 200kr. Ett besök inne i själva museet kan kännas som ett måste, men i efterhand hade det för mig räckt med att bara se utsidan och hamnområdet där båten avgick ifrån. Efter två timmar på ett museum gick resan vidare in mot stan. Shoppingutbudet var bra, inte så många affärer men det var bra rea. Hittade en tröja och en skjorta. Redan vid tre tiden kände jag mig nöjd med Belfast så bussen fick köra mig hem igen. En buss som blev full med turister och flygresenärer, eftersom samma buss tar en till Dublins flygplats från och till Belfast också.

Strax över 20 euro kostade en return bussbiljett och det var det värt. Belfast är en trevlig liten stad och den går utmärkt att utforska under en dag.

Titanic museets utsida

Utsikt från museet

Det omtalade fartyget

I Belfast centrum

På vägen mot museet

Har varit ifrån min blogg ett par veckor, men idag ska jag skriva något inlägg. Jag har bland annat haft besök av Mattias en helg och av Mamma och Pappa under en annan helg. Under helgen Mattias var här hade vi hur kul som helst, som väntat. Vi var till Guinness storehouse första dagen, en fredag eftermiddag, vilket gjorde att vi fick stå i kö i 20 min innan vi fick komma in och se allt spännande kring Guinness. Under lördagen var vi till Howth och på kvällen gick vi på pubrunda, vilket var riktigt kul.

Under Mammas och Pappas besök var vi till Guinness storehouse och Jameson distillery. Min tredje gång på storehouse och andra på Jameson, bestämde mig för att aldrig mer gå på dessa ställen igen. Inte för att det är dåligt utan för att det räcker med en gång, sen tröttnar man på att se och höra allting igen. Howth blev det även under detta besök, mest för att det är lättillgängligt och för att det är väldigt fint där, så länge det inte blåser och regnar. Vi åt lunch ute vid en av Howths många trevliga restauranger. Jag åt musslor med strips och bröd vilket var väldigt gott.

Nu har alla planerade besök gått förbi, men jag hoppas att få besök snart igen. Jag har dock börjat fundera på min flytt hemåt, för än så länge har jag inte fått något jobb och dessutom saknar jag allting som har med Sverige att göra. Sverige är ett fantastiskt land och under min tid här på Irland har jag börjat se och förstå hur bra vi i Sverige egentligen har det.

Senaste helgen sökte jag några jobb i Sverige, mest sommarjobb eftersom jag troligtvis kommer börja studera i höst. Har fått svar från en, redan igår. Det var en ansökan om att bli flygplanslastare, vilket jag tror skulle vara roligt och annorlunda som sommarjobb. Ett jobb som jag sökt här i Dublin har jag också fått svar på. Jag har till och med haft en telefonintervju och den gick bra. Så imorgon ska jag på en face to face intervju och det ser jag framemot. Ett jobb som foodrunner på en restaurang här i stan, på gångavstånd från mig.

Ännu en bild från Howth

Dublin castle, dåligt foto, men även på ett bra är det inte så mycket mer att se utav det.

Det känns som våren redan är påväg här i Dublin. De senaste dagarna har solen lyst och jag tror att Sverige har fått vinden som var här för en vecka sedan. Morfar brukar alltid säga att vädret vi har här på Irland kommer till Sverige så småningom, jag tror nästan han har lite rätt i det.

Igår var jag ute och gick runt på stan och kollade slutrean i butikerna, det mesta börjar bytas ut mot den nya säsongens varor. Jag köpte ett par skor igår som jag har kollat på från och till. Fanns bara ett par kvar och dem var i min storlek så det var lika bra att slå till. Svarta skor i mocka med vit sula.

Hann med ett biobesök igår också, American sniper. En rätt bra film, inte den vanliga komedigenren som jag brukar titta på när det gäller filmer. En film om en soldat som krigar i Irak medan hans fru är hemma tillsammans med två barn och är orolig. Helt okej film, lite för mycket skott från alla håll ibland.

Den här söndagen har jag mest varit hemma. Jag tog en förmiddags-springtur och det kändes ganska jobbigt idag, men solen sken på en blå himmel så det gjorde det hela lite lättare. Om en timme eller så ska jag gå in mot centrum och träffa Benz från Curacao. Vi var i samma grupp under introduktionsveckan på HP. Det blir väl en kaffe på Starbucks eller liknande eftersom de typiskt svenska kaféerna med massa gott fika inte existerar här. Jag saknar den svenska fikakulturen lite eftersom att det i Sverige är helt okej att fika flera gånger om dagen utan att någon ifrågasätter det. Finns också delar av den svenska kulturen jag inte saknar men det är inget jag går in på just nu.

Liffey river, som delar södra Dublin från norra.

Grand canal dock, ett stenkast från där jag bor och här kan man springa en bra runda

Nya skorna

Svarta mockaskor​

Vaknade till, åt frikost och fick sen ett samtal från ett rekryterarföretag. De ville höra vad jag gjorde för tillfället, om jag hade jobb osv. Dem hade ett antal lediga supportjobb med språk svenska och dessa kan jag söka via några länkar som rekryterarföretaget skickade till mig via mail.

Har pratat med Mattias och Alina idag. Mattias är redo för ett besök till Dublin nästa helg, bra. Och Alina, som jag gick i samma klass med på min kurs med EF hade fått jobb på IBM, roligt för henne.

Nu är jag på buss nummer 140 som tar mig till Ikea. Jag ska äta och kanske köpa nånting hem om jag hittar något. På vägen till bussen gick jag förbi ett gym som ligger på vägen. Det verkade helt okej, så kommer förhoppningsvis börja träna där ganska snart.

Phoenix park

Tog en sväng, eller rättare sagt 70 steg från min ytterdörr, till Starbucks för en cappuccino. Tog med min dator också så att jag kan kolla upp lite information kring jobb och lite annat. En liten mening med den här bloggen är att jag ska försöka ge lite tips från resmål jag har besökt de två senaste åren. Det har blivit några resor i alla fall. Hösten 2013: Ayia Napa, Prag och Milano. Våren 2014: San Francisco och Paris. Hösten 2014: Dublin och Glasgow. Från dessa resmål har jag lite tips även fast jag inte kommer ihåg allt från hösten 2013 in i minsta detalj, men jag ska göra så gott jag kan. Vi får se när jag börjar, kanske imorgon.

Har börjat fundera på om jag ska börja en barista-kurs här i Dublin. Har nämligen sprungit förbi en skola där dem utbildar folk till baristor. Innan jag flyttade till Dublin funderade jag nämligen på att gå en sådan kurs fast i Sverige. Kursen är en 3 dagars lång utbildning och efter de 3 dagarna ska man vara en fullärd barista, på bra väg till det i alla fall. Priset för denna utbildning är 300 euro vilket inte är så jättefarligt. Denna utbildning tror jag dessutom att jag skulle kunna få nytta av både nu och inom den närmaste framtiden.

Underbara, helt fantastiska SF. En oförglömlig, spontan och drömlik resa.

Cable car nerför en av SF:s många backar

Behöver inte beskriva platsen mer än klassiska Paris

Espresso med lite glass på toppen av La Rinascente, Milano

En kväll bland gränder i Prag

Imorse fick jag ett meddelande från min syster, hon undrade vad mitt kontonummer var. Jag undrade varför hon ville veta det och fick svaret att hon skulle lägga över lite pengar. Jag insisterade först men tänkte sen att hon ändå kan ta reda på det genom mamma eller pappa så jag gav henne det. Hon ville att jag skulle gå och köpa en Gant skjorta på Arnotts för hon vet att jag kollade på en där när hon var på besök i helgen. Jag gick dit och hittade två skjortor som såg fina ut, men tyvärr satt ingen riktigt bra på mig så det blev inget köp. Jag gick vidare till andra butiker och stannade till vid COS. Där hittade jag en svart kappa på rean. Den passade bra så det blev ett köp. Tack för den syster, sa jag att hon är väldigt snäll?

Var ute på stan här i Dublin idag, som jag är i princip varje dag. Jag kollar runt i butiker och lämnar något CV då och då i butiker jag känner att jag skulle vilja jobba i. Varje dag när jag går mot centrum, ungefär 20 min promenad, så går jag alltid förbi en och samma tiggare likadant är det runt hela centrum, man har sett dem och man kommer se dem igen. Det jag funderar på är först och främst var dem bor och hur dem hamnade just där på gatan. För jag är ganska säker på att man inte sätter sig på gatan bara sådär, utan det bör finnas en ganska tråkig förklaring till det. Vissa har säkert hamnat där på grund av droger och liknande medan andra har andra orsaker. Till exempel att dem under den ekonomiska krisen förlorade sitt jobb vilket kanske ledde till att dem inte hade råd att betala av huslån eller hyra för sitt boende. Denna anledning tycker jag är hemsk, för det är nånting man inte riktigt kan styra över. Men en sak vet jag och det är att man inte väljer att bli hemlös utan det finns en bakgrund till det.

Nästan alla tiggare jag mött verkar ha en slags livsgnista i sig, dem kämpar för att få lite pengar och dem verkar aldrig ge upp. För hade dem gett upp hade dem inte suttit på samma plats varje dag. Så fastän det finns jobbiga stunder i livet finns det alltid dem som har det värre tyvärr. Det gäller att aldrig ge upp och tänka positivt och man ska veta att allting löser sig förr eller senare.

Bjuder på en typisk svensk sommardagsbild​