Header

Här har vi den! Världens godaste böngryta! Jag bara älskar mustiga tomatgrytor på vintern och här lyckades jag verkligen få till det. Dessutom älskar jag att laga mat på överblivna grönsaker eller rester, denna gången blev det en böngryta med överbliven blomkål, grillad paprika, stjälkselleri och potatis!

Här kommer recept:

- Grönsaker, så mycket eller lite du vill, tanken är väl att ta slut på det man har men inte ha för mycket av något typ?
Jag hade 1/4 blomkålshuvud, fyra potatisar, två stjälkar selleri, 5 små morötter, 1 grillad paprika, 2 gullökar och en solovitlök.
- Bönor eller linser, jag tog 230g kidneybönor
- 1 msk tomatpure
- 500g krossade tomater
- 2dl havregrädde
- Ca 1/2 liter grönsaksbuljong
- Japansk Soja efter smak
- KRYDDOR! Jag valde att ha i senapsfrön (vilket gjorde hela rätten) spiskummin, paprikakrydda, färsk ingefära och cayennepeppar

Gör såhär:

Hetta upp olja tillsammans med senapsfrö i en stor gryta, tillsätt grovhackad lök och finhackad selleri och stek tills de mjuknat, tillsätt därefter resten av grönsakerna och stek tills de får den färg du önskar. Tillsätt tomatpure och stek lite till.
Tillsätt grönsaksbuljong, krossade tomater och havregrädde och låt grytan bubbla under lock ett tag. Jag gillar att tillsätta vätska så att det precis täcker grönsakerna för att undvika att det blir en soppa. När det återstår 5 minuter - tillsätt bönor och ev någon annan grönsak som du vill ha lite tuggmotstånd i.
Smaka av med soja och kryddor. Tillsätt ev. lite honung och/eller vinäger för att balansera upp smakerna.
Servera med ris eller som jag gjorde: stekt tortilla med oatlys påMackan och lite chiliflakes. Perfekt matlåda eller veckodags-middag.

Hoppas att du blev inspirerad att laga detta!
Kram!

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

Hej fina!

Idag är första dagen på fyra som jag inte har migränhuvudvärk. Så egentligen hade jag behövt ta det lite lugnt men jag valde ändå att göra motsatsen och lägga i högsta växeln. Först och främst uträttade jag alla dumma ärenden som liksom samlats på hög under förra veckan när jag inte orkade göra så mycket. Sen lagade jag en STOR och GOD böngryta som blev matlådor till nästan hela den kommande veckan. Om den inte är lika ofotogenisk imorgon lovar jag att lägga upp receptet!!

Nu på kvällen var jag på kalas hos min kusin som fyllde 12. Bilden är därifrån. SÅ mysigt!



På kalaset pratade jag med min kusins mamma som berättade att hon andades igenom nästan all smärta under hennes förlossning. Andningsövningarna hade hon lärt sig av en barnmorska som också var yogainstruktör. Hur fantastiskt är inte det? Det visar verkligen på den kraft varje person har inom sig tycker jag.

NU ska jag försöka landa lite i mig själv igen och gå till sängs! För att riktigt komma till ro ska jag göra tacksamhetstrion som jag gör varje kväll. Det innebär att jag tänker ut eller skriver ner tre saker som jag är tacksam för precis innan jag somnar. På så vis somnar jag ofta med ett leende på läpparna. Så; Tips!!

Kram & Godnatt!

Likes

Comments

Bilder från Pinterest och MetroMode


Dagen har varit väldigt händelsefattig, jag har sovit hela förmiddagen och eftermiddagen och ätit en vegansk BBQ sandwich och en påse chilicheese (inte jätteveganskt kanske?!) på Max. Men, jag har också köpt en massa nya gröna växter efter att ha blivit sjukt inspirerad av bilderna ovanför. Jag har hört från flera håll att gröna växter får en att må lite bättre; Typ att de ökar välbefinnandet och skapar ro, vilket absolut är sånt jag behöver i mitt liv just nu.

Anledningen till att jag har sovit bort i princip hela dagen idag och inte orkat göra så mycket (inte ens yoga!) är för att jag satte in en ny medicin mot PTSD och sömnbrist igår. När en ny medicin sätts in mot olika typer av psykologiska sjukdomar är det vanligt att man mår lite sämre i början (men i längden mår man bättre såklart). Så just nu handlar det mest om att hålla ut de första dagarna och försöka göra sånt som jag mår bra av. Det är dock så svårt pga typ 0 energi i kroppen haha. Därför kändes det väldigt rimligt att helt och hållet gå banans i blomsteraffären, då har jag i alla fall gjort en bra sak för mig själv idag!

Jag tycker att medicin mot psykologiska sjukdomar är något vi borde prata mer om och avdramatisera. Jag har själv mött många fördomar och frågor kring mitt val att ta medicin. Det har varit väldigt svårt för mig därför att i de lägen då en medicin mot till exempel sömnbrist blir insatt så har jag varit i ett state of mind där jag varken kan förklara varför jag tar medicin eller debattera användandet av den ur ett samhällsperspektiv. Fan, då vill jag bara sova.

Men ja, nu ska jag titta på serier, kanske göra lite yoga och sen sova som en stock omringad av mina fina nya växter. Hoppas att du har det bra! Ett tips är att göra något fint för dig själv ikväll, något bara du vill göra.

Kram!

Likes

Comments

Om en månad är jag där, vid världens ände med mina vandringsskor och ett riktigt glatt humör!

Jag har nämt resan till Sydamerika några gånger här i bloggen men nu tycker jag att det är dags att jag berättar lite mer.

Den 10 februari lämnar jag Sverige för att göra en vandringsresa som börjar i Buenos Aires i Argentina och avslutas i Santiago i Chile. Jag kommer åka längs den östra kusen i Argentina och fortsätta upp längs den västra kusten i Chile. Vid halva resan kommer jag vara vid något som kallas världens ände eller Ushuaia, vilket sägs vara så långt ifrån Sverige som man kan komma.

Under den 5 veckor långa resan kommer jag dansa tango, se fina glaciärer, åka på forsränning, äta en massa god mat, se valar, späckhuggare och sjöelefaner, och såklart vandra.

Det jag ser mest fram emot på resan är att besöka El Chalten som är ett vandringsmekka mitt i Patagonia där vandringslederna ska vara bland de bästa i världen. Jag kommer bland annat gå upp till en turkos lagun som ligger mer än 3500 meter över havet vid Mt. Fitz Roy. Bilderna nedanför är alla från El Chalten.

Bilderna är från Pinterest.


Jag åker helt själv fast ändå inte. Jag har bokat resan via en sida som heter Rosa bussarna där jag tillsammans med ca 20 andra svenskar åker tillsammans från Stockholm hela vägen till världens ände och tillbaka! Vi kommer att färdas i en rosa buss där vi också sover de flesta nätterna, umgås och lagar mat. Det verkar som att det blir ett litet kollektiv på hjul haha. Jag har aldrig träffat de jag ska åka med förut men vi pratar samma språk och har alla samma mål: att det ska bli 5 helt underbara veckor!

Det är första gången jag åker med Rosa bussarna så jag är just nu väldigt spänd på själva reseformatet. Rosa bussarna har resor över hela världen som alla verkar helt underbara så om jag gillar det kommer jag helt klart åka med de igen. Det känns som ett bra alternativ för dem som inte vill eller har möjlighet att åka med en kompis, men som samtidigt inte vill åka helt själva. Här är en länk till deras hemsida!

Hoppas att du har det bra och att du också blir inspirerad att resa!

KRAM!

Likes

Comments

Hur gammal är du? 22 år.

När vaknade du idag?Jag vaknade redan 7:30 :'(

Vad åt du till frukost? Jag drack två koppar kaffe med iKaffe havremjölk, färskpressad juice och åt en mango till det. Inte den mest stabila frukosten, men god!

Nämn tre saker man kanske inte vet om just dig: Jag har haft en känd Instagram (det var några år sen nu, och jag gav bort kontot???), jag älskar att sjunga och jag kan det mesta om mat!

Vilken är din drömresa? Förutom den jag ska på nu i februari i Argentina och Chile drömmer jag om att spendera en månad på ett retreat i Bali, sen resa vidare genom Java och avsluta i Singapore.

Vilka länder har du besökt? Norge, Danmark, Finland, Tyskland, England, Skottland, Irland, Frankrike, Spanien, Grekland, Cypern, Tjeckien, Italien, Kroatien, Tunisien, Kina, Indien och USA.

Vad har du gjort idag? Jag har vaknat, gjort lite snabb morgonyoga i sängen, ätit frukost, kollat nyhetsmorgon och varit hos läkaren!

Vilken film såg du senast? Eat, Pray, Love! Kände mig så träffad och inspirerad! Julia Roberts är helt fantastisk!!

Har du någon talang? Jag kan hoppa ner i spagat (bra partytrick, tips!! haha)

Vad lyssnar du på just nu? Wonderwall med Ryan Adams (också tips!)

Hur går du helst klädd? Allra helst går jag runt i en mjuk tröja, tights och mystofflor! Men bland folk gillar jag att ha sneakers, klänning, strumpbyxor och en fin kappa över!

Vad drömde du om senast? HAHA, att jag skaffade silikonbröst och var nöjd TILLS jag gjorde Yoga och märkte att mina nya jättestora och hårda bröst var i vägen när jag gjorde i princip alla asanor (övningar). Det slutade med att jag grät och vaknade med spänningshuvudvärk :(

Vilket är det bästa beslut du fattat? Utan tvekan att ta uppehåll denna terminen för att hitta tillbaka till livet. Jag är på god väg, men långt ifrån framme!

Vilket är det sämsta beslut du fattat? Att läsa IB-programmet på gymnasiet! Det var helt fantastiskt under programmet med roliga ämnen och mycket självständigt lärande, och jag träffade så fina människor (ma homegirls som är favoriter än idag). MEN jag är så säker på att jag har fått kämpa så mycket mer med betygen och meritpoängen än jag hade fått göra om jag valde till exempel Natur. Dessutom sänktes alla IB betyg (inkl. mina) nu tre år efter att jag tog studenten. Konstigt, right??

Vad är du tacksam för? Att jag trots allt jag varit med om kan känna kärlek till mig själv, till andra och till livet. Jag är också oändligt tacksam för att de jag älskar har en god hälsa.

Är du morgon eller kvällsmänniska? Båda! Men mest kvällmänniska tror jag, det finns liksom inget mysigare än att ligga uppe lite för länge och kolla serier helt själv!

Vilket var ditt bästa ämne i skolan? Svenska och Matte! Gosh, jag saknar matte.

Har du någon dröm? Ja, många!! En är att göra en Ironman (simma, cykla och springa i ca 15 timmar hehe), en annan är att kunna jobba med yoga på ett sätt som är meningsfullt för mig.

Vilka inspirerar dig? Det finns så många inspirerande människor! Isabella Löwengrip är definitivt en av dem, likaså Rachel Bråthén! Det är mina go-to energikällor.

Vilka smeknamn har du haft? Bella, Elle och Castman för att nämna några!

Vilka är dina största svagheter? Att jag är rädd av mig i olika sammanhang där det inte är till nytta. Rädsla är bra!! Men bara om det är kopplat till en faktisk risk. Det är en naturlig reaktion som finns till för att vi ska kunna ta oss ur potentiellt farliga situationer. Men om man (som jag) är rädd för saker som inte är kopplade till en rimlig risk, till exempel att flyga eller åka på långresor, kan det bli ett tråkigt hinder i vardagen.

Vad ser du mest fram emot under 2018? Jag tycker att det är skönt att jag inte vet så mycket om 2018 ännu, det är liksom ett ganska oskrivet blad. Men resa och eventuell flytt ser jag grymt mycket fram emot!

Foto: Elina Stigengård


Att svara på frågor tyckte jag var superkul! Så om du har någon fråga som du vill att jag ska svara på är det bara att skriva den här i kommentarerna så svarar jag med ett inlägg nästa fredag! Allt mellan himmel och jord, till exempel yoga, resor, PTSD, läkarprogrammet eller något annat. Allt (snällt) är välkommet.

Hoppas att du har fantastisk fredag.

KRAM!

Likes

Comments

Dagen har varit helt galet hektisk och händelserik, både på ett bra och dåligt sätt. Bra besked och migrän blandat med en oändligt lång to do-lista blir tufft i slutändan. Nu checkar jag ut för dagen, tar migränmedicin och förhoppningsvis orkar jag gå en liten runda med min pappa och vår hund senare.

Men innan dess vill jag passa på att tipsa dig om en hemsida som heter Yogobe. Du som är student och har mecenatkort får nämligen tillgång till helt gratis Yogapass via deras hemsida, vilket är helt fantastiskt eftersom att alla kanske inte alltid hinner ta sig till gymmet och köra ett 50 min långt pass. MEN alla har i alla fall 5 minuter över där hemma framför datorn, även i tentatider! Länk har du här!

MigränKram på dig!

Likes

Comments

Jag kom precis hem från en löprunda med min hund Eliot, jag kunde liksom inte låta bli att ta mig ut när jag såg hur underbart blå himmeln är här i Åhus idag! Det var en fantastisk runda, jag log mig igenom de flesta kilometerna och stannade flera gånger för att bara njuta av omgivningen.

Något mindre fantastiskt var att jag blev besviken på mig själv när jag saktade in första gången för att hämta andan lite. I den stunden kändes det lite som ett misslyckande och jag hoppades att ingen såg mig springa så långsamt. Jag ville liksom verkligen inte att någon förbipasserande skulle tänka att jag var svag och inte orkade springa snabbare. Löjligt, jag vet.

Men är det inte lite så, att vi ofta tänker på och pratar om kvantitet när det kommer till träningspass? Till exempel kan vi stoltsera med att vi sprang en viss sträcka på en viss tid eller att vi gjorde ett si och så långt pass på gymmet. Jag vet i alla fall att jag har gjort det med glädje därför att jag har länge trott att en siffra kan visa mig om mitt träningspass var bra eller dåligt. Jag har dessutom njutit av bekräftelsen jag har kunnat få av min omgivning genom att berätta om till exempel hur snabbt jag har sprungit.

Jag kommer fortfarande ihåg känslan när jag gick i mål på Göteborgsvarvet för snart två år sen. Jag gick i mål med en tid som var under min mål-tid och jag har nog aldrig varit stoltare över mig själv. Och det är okej, jag tillåter mig själv att känna den stoltheten och glädjen än idag. Men vad jag inte tänkte på när jag gick i mål var att jag veckan innan grät efter en löprunda på 25 km därför att jag inte sprang snabbt nog.

Idag inser jag att det viktigaste som jag bar med mig efter Göteborgsvarvet inte var en tid, utan en insikt. Nu är jag SÅ noga med att alltid tacka mig själv både innan och efter varje träningspass, hur långt eller kort det än är. Jag vill absolut kunna springa lika snabbt igen, men om priset är att jag inte respekterar mig själv så är jag glad om jag slipper.

Alltså: en viss tid på ett lopp är bara en ytterst liten del av vad träning ger mig. Istället för att känna mig misslyckad för att jag springer lite långsammare än jag brukar vill jag tacka mig själv för att jag gör gott och för att jag låter mig själv bli mitt bästa jag.

Kort och gott, sluta mäta och jämföra; Upplev och njut istället!

Kram!

Likes

Comments

Ibland är det svåraste att bara vara stilla. Att låta saker passera, att låta tankarna vänta och att låta benet klia.

Ibland är det precis det vi behöver. Att bara vara just här, just nu.

Likes

Comments

Jag har haft ett enormt sötsug idag och ätit en massa godis. Men just på kvällen tycker jag att det är skönt att slippa socker så gott det går för att få en bättre natts sömn. Så jag gjorde en grön vegansk vaniljglass på gröna ärtor och banan. Full av protein och vitamin! Det är första gången jag testar detta recept men jag lovar, det är inte sista.

Här kommer det:

Fyra bananer (gärna frysta)
Sötning efter smak, jag tog ca en msk honung
250g frysta gröna ärtor
Vanilj av något slag, tex vaniljpulver eller vaniljstång, i värsta fall vaniljsocker
Lite citron

Mixa ihop allt till en ganska slät glassmet. Ät direkt! Njut!

Ett ord: magiskt!

Godnatt & kram ❤️

Likes

Comments

Igår under min brusfria dag åkte jag och kollade bio (ha-ha, jag vet!). Jag såg Star Wars som var helt fantastisk. När jag sen kom hem kändes inte 2,5 timme framför en skärm tillräckligt så jag satte mig framför TVn och började titta på filmer från Patagonia för att ladda upp inför min resa dit!

Med andra ord har jag suttit ner en hel del under gårdagen och idag har jag fortsatt på samma spår. Därför får dagens yogaposition utan tvekan bli en BRYGGA! Med eller utan ben mot luften spelar ingen roll och med händerna eller underarmarna mot marken spelar inte heller någon roll, effekten blir densamma. Den öppnar upp både höfter och axlar och stärker benen och fötterna. Allt detta motarbetar det som är dåligt med att sitta ner mycket och länge. Dessutom har den en lugnande effekt och jag kan till och med känna mig lite trött efter att ha stått i brygga en stund, så det är extra skönt att göra på kvällen!

Utöver att jag var på bio igår så måste jag säga att den brusfria dagen funkade bra! Men för min del funkar det inte att ta bort alla skärmar, i alla fall inte just nu. Jag tänkte lite på vad som var viktigt för mig och då kom jag fram till att det var just att minska användandet av sociala medier. Så att vara sociala medier-fri en dag kan jag rekommendera varmt!

Nu ska jag testa att göra vegansk glass på gröna ärtor. Om det blir magiskt kommer jag posta receptet här senare ikväll!

KRAM!

Likes

Comments