Header
View tracker

Är ni en av dem som inte har någon aning om vad drifting är eller vad det går ut på? Ni är inte ensamma om att känna så. Jag och många andra får ofta frågor från andra om vad drifting är för något. Det är inte så konstigt med tanke på att det är rätt nytt och sporten får ingen publicitet.

Drifting är den snabbaste växande formen av motorsport i världen. Det är en motorsport där föraren använder gaspedalen, bromsar (handbroms), koppling, växling och styrning. Sporten kommer ursprungligen ifrån Japan, där bilförare driftade förnöjes skull nerför branta serpentinvägar två och två. Men det ansågs utföra en stor fara för allmänheten så det förbjöds, men med tiden infördes en laglig form av drifting. År 2005 kördes de första tävlingarna här i Sverige.

Drifting är en motorsport du kan tävla i, det finns tävlingar på nationellt och internationellt nivå. I Sverige finns det drift SM/RM, Pro Int och Modified. Modified är den lägre klassen och Pro Int är den högre klassen. Skillnaden mellan dessa klasser är att i den högre klassen är det mer krav på säkerheten, till exempel måste man ha bur i bilen. Och när det kommer till tävling är skillnaden att i Modified kör man singelåk även i elimineringen till skillnad mot Pro Int där man kör twindrift, alltså man kör två och två. Internationellt så finns tävlingar som Drift Allstars och Formula Drift.

I en tävling så handlar det om att ha sladd med bilen genom flera kurvor genom en sektion av en bana. Det är aldrig genom en hel bana man kör, det är bara en sektion utav en bana. I en sektion så tillkommer det flera kurvor. Under själva sektionen så finns det flera clipping points som finns i innerkant av svängarna. Clipping pointsen är det man ska köra mot under tiden man sladdar, det blir som en linje man ska hålla på banan. Clipping pointsen visas med en kon som är minst en meter hög och är i färgerna svart och vit, det är viktigt att man inte kör på konorna.

Drifting är en bedömningssport som bedöms upp till 100 poäng. Det bedöms genom tre kriterier vilka är hastighet, linje och stilen, med andra ord hur bred sladden är. Det är 3 stycken som bedömer varav en är huvudbedömare och leder arbetet med bedömningen. Bedömarna får 100 poäng var. Efter att de har kört klart adderas de tre bedömarnas totalsiffror och delas sedan på tre, det ger då den aktuella kvalpoängen för åket. Man kan få 0 poäng på en gång, kallas att bli nollad, på grund av att man eventuellt kör rakt, sladdar för lite, missar för många clipping points, man får snurr på bilen, det blir dirtdropp med mera. Dirtdropp innebär att man får två hjul utanför banan.

Det första man gör när man tävlar är att kvala in, då kör man en och en. Den som kvalar in med högst poäng får möta den som kvalar in med lägst, alltså högst poäng möter den med lägst. Sedan blir det som en stege, en stege som i dragracing. Antingen är stegen 32 eller 16. I stegen så kör man två och två,första gången kör den ena först och den andra hänger på efter och försöker ligga tätt intill den som kör först. När dem har kört klart så byter dem så att personen som låg sist får köra först. Den med högst poäng kör först i första omgången och personen med lägst kör efter. Och i nästa omgång så kör personen med lägst poäng först och den andra med högst poäng efter. Att köra om varandra är tillåtet, när bilen som ligger först är så långt ifrån linjen att det går att köra om så är det tillåtet.

Videon är ifrån Bilsport Performance & Custom Motor Show 2015. En bilmässa som hålls på Elmia i Jönköping. I år hålls Elmia den 25 - 28 mars.

Videon är filmad av VideoMonkeys, visst är dem duktiga på att filma?

VideoMonkeys hemsida
VideoMonkeys facebooksida

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

View tracker

Fast hur kör man drifting då? Hur får man bilen på ställ? Man kan bara med hjälp med effekten av motorn gasa ut bilen på ställ, då det släpper i bak. När det väl släpper i bak svänger det åt till exempel höger, då ska man vara beredd på att styra emot, alltså styra åt andra hållet istället, hur konstigt det än låter. Åker man till exempel åt vänster så svänger man åt höger och tvärtom.

Men att gasa till och få upp bilen på ställ genom det är ett sätt, sedan kan man bara genom att koppla och sedan släppa upp kopplingen få bakhjulen att låsa sig och på det sättet få upp bilen på ställ.

Handbroms är det lättaste entryn att göra, entry är själva starten på driftingen, starten av sladden. Men genom hålla i kopplingen medan man drar i handbromsen och rycka till lite i ratten så får man upp bilen på ställ.

Clutch kick är ännu ett sätt och vanligt att göra för att få upp bilen på ställ. För att göra en clutch kick ska man hålla nere kopplingen medan man gasar, man varvar lite och sedan släpper upp kopplingen, då kastar det.

Genom att bara använda ratten går, kör man tillräckligt fort så räcker det att rycka till i ratten lite. 

Likes

Comments

View tracker

Det är viktigt att föraren är rätt klädd när han eller hon kör, och det gäller även medåkare. Vissa saker är ett måste att bära, utöver det finns det andra saker som är bra att bära för att skydda sig själv. Föraren ska ha på sig följande:

·       *  Hjälm (inte mer än 1500 gram)

·       *  Handskar

·       *  Heltäckande(klädsel i bomull)

·       *  Nackkrage (olika sorters)

·       *  Overall

·       *  Skor

Kläderna ska vara i bomull men helst ska man ha på sig overall när man kör drifting. Allting man har på sig ska även vara FIA godkända.

Vad du ska ha på dig beror även på om det är frikörning eller en tävling, är det frikörning så behöver du endast ha på dig heltäckande klädsel, hjälm och handskar ungefär. Är det dock tävling så måste man följa ett visst reglemente, antingen SBF eller SMA. Trycker du HÄR så kommer du till de olika reglerna.

Likes

Comments

Bilarna måste vara utrustade med vissa saker för att få köras på tävlingsbanorna. Bland annat:

·       *  Full bur sexpunkt(störtbåge)

·       *  Bälten, får köra med original, helst sexpunkts bälte

·       *  Stol

·       *  Huvudströmbrytare(för att kunna stänga av bilen i nödfall)

·       *  Säkerhetstank (fuel cell)

·       *  Inget vasst

Är det något vasst i bilen eller något annat som inte får vara där kan man få startförbud. Även här beror det på om du kör frikörning eller tävling. Är det tävling måste du följa ett visst reglemente, SMA eller SBF, är det frikörning kan man köra med en originalbil. Trycker du HÄR så kommer du till de olika reglerna. 

Bilarna körs med vanliga gatdäck, oftast nya men det finns folk som kör med begagnade. Däcken är oftast 17 – 18 tum, 225 – 265 breda och 30 – 45 höga. Bilarna  körs mest på etanol som bränsle, de har även katalysator och sluten vevhusventilation. Detta anses vara miljövänligt. 

De bilar som brukar för de mesta synas på banan är BMW, Nissan, Volvo och Toyota. För de mesta brukar bilarna vara coupé eller sedan, finns folk som kör med kombi också. Ofta brukar de ha en V8 eller en rak 6:a med överladdat kompressor eller turbo. Hästkrafterna brukar ligga på mellan 300 – 1100 hästar. 

Likes

Comments

För att kunna börja köra drifting så behöver man först och främst fyllt 16 år, då tillåts han eller hon delta även om personen saknar körkort men har giltig körkortstillstånd, förarprov görs efter teorikurs. Sedan behöver du en bakhjulsdriven bil, då går nästan allt. Helst ska bilen ha coilovers och en svetsad diff, då blir det mycket enklare. Det är en bra början. Sedan behövs en hel del andra grejer för att det ska funka bra, till exempel en bra motor och bättre kylning eftersom motorn går i bott. Andra viktiga saker är att man har många däck på lager eftersom det går åt en hel del när man kör. En biltransport är även bra att ha så att man kan transportera bilen, däck och verktyg till exempel. Verktyg är bra att ta med när man ska köra eftersom att det händer lätt att bilen går sönder, börjar läcka och med mera.

Sedan är det egentligen bara att åka till en bana för att testa på. Ibland finns det dagar då man kan testa på drifting på olika banor, även konbanor kan man testa på och köra. Dessa banor finns i Sverige:

· *   Mantorp Park

· *   Gröndal Eskilstuna

· *   Sturup raceway

· *   Gelleråsen Karlskoga

· *   Sala raceway

· *   Mittsverigebanan

Men för att få köra på banor som jag nämnde ovanför måste man ha drifting licens. Det finns att köpa en dags licens och även licens som gäller för ett helt år. Licenserna finns att köpa inom SMA och SBF, för att få en licens inom SBF behöver man gå en utbildning. Inom SMA behöver man bara gå in på deras sida och svara på några frågor om drifting.

Men självklart behöver man inte åka till en bana för att testa på drifting, man kan även köra på bland annat en flygplats, en större parkering eller en isbana.

När man kör på frikörning så behövs inte så mycket utrustning i bilen men sedan när man väl börjar tävla måste man bygga på bilen lite så att den blir mer säker. Säkerhet är viktigt hela tiden egentligen när man kör men det är inget måste att till exempel ha bur, sexpunkts bälte och så vidare i bilen.

Utöver allt detta så är det bra att man har kontakter och mycket pengar, för det är något som kommer behövas i denna sport. Sporten är verkligen inte billig att hålla på med plus att det tar tid. Det tar tid att till exempel bygga ihop en drifting bil om det så önskas.

Likes

Comments

Är det bara killar som kör drifting? Tyvärr är det för de mesta bara killar som kör, sedan så finns det några enstaka tjejer som kör drifting. Handlar det kanske om att tjejer inte vill köra drifting helt enkelt, att dem inte vågar eller att andra säger att dem inte kan? Flera gånger har man fått höra som tjej att vi tjejer inte kan kontrollera en bil på det sättet som man gör i drifting, att det är en sport för män och så vidare.

Det är inte ofta man ser en tjej ute på banan, eller meka överhuvudtaget. Men bara för det innebär det inte att tjejer inte kan, alla börjar någonstans.

Själv har jag ett stort intresse för drifting. Jag har länge haft ett intresse för bilar men det är klart att man har varit lite tillbakadragen om det. Jag har inte haft överdrivet stor koll på vad allt är och dess innebörd. Men år 2015 så öppnades mitt intresse för drifting ännu mer då min kille Marcus Nilsson kör drifting. Sedan vi blev tillsammans så har jag vart med när han har varit ute och kört och varit ute i garaget och hjälpt till med de jag har kunnat. På de sättet har jag även lärt mig en hel del om bilar och drifting. Och det är ofta man får blickar på sig när man är ute och hjälper till med bilen när han är ute och kör. Tro det eller inte, tjejer kan också.

Det gäller nog som tjej att våga stå på sig, men det är lite kul som tjej att visa andra att dem har fel och just på grund av att det inte är så många tjejer vara en av dem som kör. Tyvärr har jag ännu inte testat på riktig drifting, men det kommer. Än så länge har jag sladdat på snö och is. Jag går fortfarande i skolan och har inte ekonomin ännu till att köpa eller bygga på en bil, men drömmarna finns där. Kanske man får testa på det i sommar, vem vet?

Likes

Comments

Bilderna ovanför är tagna av Michael Åkerblom. För att komma till hans Facebook-sida tryck HÄR.

Bilderna ovanför är tagna av ARn Racing. För att komma till deras Facebook-sida tryck HÄR.

Likes

Comments

​Intervjuer har gjorts med 6 olika personer som kör drifting. Här nedanför finns alla intervjuer som du kan läsa. Under varje intervju kommer det även att finnas en eller flera bilder på personen och han eller hennes bil som personen själv har valt ut. 

Likes

Comments

Jag heter Tobias Olofsson och jag kör en BMW E36 coupé. Jag började sladda samma dag jag fick mitt körkort. Men jag började tävla i drifting för 4 år sedan. Varför jag började med drifting var för att jag inte kom på något dummare att göra. Om jag skulle beskriva drifting med 3 ord så skulle det vara rök, adrenalin och glädje. Jag tycker att det inte är vanligt att folk vet vad drifting är för något. Och det är svårt att få dem att förstå när man förklarar. De brukar hänga upp sig på "Är inte det dyrt?" och "Går det åt mycket däck?".

Likes

Comments

Jag heter Alexander Kvist och jag är 28 år. Jag kör en Nissan s14 och började köra år 2011. Jag började köra drifting på grund av adrenalinet, samt känslan av att kontrollera något okontrollerat. Skulle jag beskriva drifting med 3 ord så skulle det vara livsstil, gemenskap och obegripligt. Jag tycker absolut inte att sporten syns men ändå tillräckligt. Sporten är en underground grej och bör förbli så i mitt tycke. Vi som lägger våra liv åt detta gör det för passionen, inte äran och pengar. Risken med att lyfta fram sporten kan vara att detta försvinner och den blir mainstream. Kommer alltid finnas två läger av detta, de som vill göra det stötta samt de som vill bevara "själen". Man måste alltid förklara för de som inte är intresserade. Och man möts nästan alltid av oförstånd tills dem har åkt med.

Likes

Comments