Kambodja, ett fattigt land med otroligt kulturellt utbud. Kom till detta fina land igår och klev av bussen mitt i en kaosande huvudstad. Klev direkt på en tuc-tuc för att ta oss till hostelet, och på vägen få en liten visning av staden. Första intrycket var kanske inte så vackert men det ska väl inte en stad i Phnom Penhs kaliber heller vara så där direkt. Gick runt lite på kvällen men det mesta såg ganska lika ut. Tog istället lite mat och chillade resten av kvällen, någon av oss var ganska sliten efter resan och tänker inte nämna några namn.

Auschwitz, Vietnam, Kambodja, nazism, rasism, makt eller bara jävla dumheter. Oavsett hur många lämningar av gamla krigshandlingar man besöker eller läser så blir man alltid lika förvånad över hur människor kan hata varandra på ett så fruktansvärt, obarmhärtigt sätt! Är avundsjuka för andra så fruktansvärt att leva med eller är världen för liten för att man ska få tänka olika men ändå leva tillsammans? Jag står varje gång med samma frågande min, läser eller kollar på hemskheter som en annan aldrig kan tänka sig men andra har upplevt för inte alls längesedan.

Idag besökte vi både det så kallade ”killing fields”, dödslägret Choeung Ek, och senare på dagen fängelse/tortyrlägret S-21 Toul Sleng. Två rörande besök en händelse i världshistorien som inte jag hade någon större kunskap om. Båda besöken var välorganiserade med ljudguide som man själv kunde välja i vilken takt eller ordning man ville göra besöket, fanns guide på svenska men vi valde att köra den engelska för att få den verkliga berättelserösten. Att gå där och höra om de verkliga händelserna från en av de överlevande var märkligt samtidigt som det blev väldigt påtagligt. Att också kunna se alla se uppgrävda massgravarna gör att man inte riktigt kan förstå hur många som verkligen blev berövade på sitt liv, för att man bara var mer än en simpel arbetare eller hade fel släkt. Bara tanken på att nära 1/4 av hela landets invånare blev mördade är hårt att ta in.

Bilden längst ner till höger är den enda från S-21, annars är det från killing fields. Kolla gärna på skylten som finns i en av bilderna, det är bara sjukt.

Så dagen idag blev ganska känslomässig, imorgon åker vi nog buss till Sihanoukville för någon natt där. Hade

Sista stoppet på Vietnam trippen blev i Hoi An. En liten mysig stad strax söder om Da Nẵng, som ligger ungefär mitt i landet. Visste inte så mycket om Hoi An innan den här resan men fick bra tips på vägen och vårat lilla ”gäng” som blivit åkte alla dit tillsammans. Gillade staden enormt, den gamla stadsdelen visar upp Vietnams gamla fina byggkonst som annars blev förstört i många städer under kriget. Överallt hängde det lyktor som lös upp gatorna under kvällen och floden som rann genom stadskärnan var väldigt vacker. Nu pga de tyfoner som har härjat en del i landet så har vädret inte varit riktigt kanon kul, det har hällregnat och varit dåligt med soltimmar så strandhänget har uteblivit. Men kunde ändå få uppleva mycket av Hoi Ans fina kultur och arkitektsminne. Gjorde mest bara mindre utflykter här i staden, bl.a. besökte vi ett escape room, spa och massage, broar och lite fornminnen men så hyrde vi också mopeder en dag och åkte ut till Marble Mountains utanför Da Nẵng, många djupa kalla grottor och stigar. Så jag är ändå nöjd med resan hit, ska inte gnälla för mycket.

Nu är vi på väg mot nytt land och nya destinationer, sitter för närvarande på Da Nẵng flygplats i väntan på att få åka tillbaka till Ho Chi Minh för att sedan ta bussen över gränsen till Kambodja! Taggad på att få byta land, komma vidare och känna att vi har kommit igång på riktigt med den här resan. Vi kommer även att splittras från vårat lilla gäng ett tag nu, alla går åt lite olika håll men chansen att ses igen verkar ändå var ganska stor. Så om några timmar är vi förhoppningsvis nära gränsen till Kambodja, men just nu ska jag lägga mig ner och sova på en oerhört obekväm plastbänk i någon timme till. Godnatt!

• Vietnam

Canyoning i Da Lat var king, ett av de roligaste äventyr jag har varit på. Otroligt välplanerad organisation och guiderna var grymma. Vi fick klättra ner för 3 olika väggar med olika sluttningar och med vattenfall i finalen, slida i forsar, hoppa från klippor och lära sig att samarbeta som en grupp. Alla var nice och genomförde alla moment med mer eller mindre problem. Rekommenderar verkligen alla som har vägarna förbi Da Lat att dra ut på canyoning!

I övrigt så har vi nu lämnat Da Lat och begett oss till Hoi An, på en skapligt skumpig nattbuss som tog oss ca 12h. Detta är nog det sista stoppet i Vietnam innan vi måste ta oss över till Kambodja. Hade

Plötsligt efter några dagars dåligt uppdaterande så har det hänt endel och vi har förflyttat oss 2 gånger. För det första så avslutade vi resan i Saigon rätt trevligt med att besöka ett tempel tillhörande en viss egen religion med ursprung ur buddhismen, Cao Dai tempel. På samma tour så var vi också till Chi Chu tunnlarna. Imponerande hur de kunde leva och kriga i så små utrymmen. En annan kröp 100m i tunnlarna och var helt slut efter det!

Men efter det så kom vi till Mui Ne för lite mer chill och strandhäng. Och chill blev det, mest hela dagarna och på kvällarna blev det en hel del Beer Pong och häng med andra backpackers. Mui Ne hills hostel var ett helt sjukt nice ställe där alla verkligen samlades och hängde varje kväll. Träffade ett helt gäng med sköna människor som vi fortfarande reser och har kontakt med. Annars var det mest häng på stranden och chilla vid poolen, fanns inte så mycket aktiviteter ute i Mui Ne.

Den egentligen enda aktiviteten som vi gjorde i Mui Ne var att besöka ett gäng gigantiska sanddynor utanför staden i soluppgången. Efter det på samma tour så besökte vi en fiskeby, ett vackert vattendrag och flera större sanddynor, som man även kunde hyra bräda och slida ner för.

Men nu efter dåligt med sömn och en hemsk bussresa i 6h så kom vi igår till en stad uppe i bergen som heter Dalat. Var på canyoning redan idag, det är som klättring fast från toppen till botten men sen även lite forssimning och klipphoppning. Sjukt kul aktivitet, längesedan man hade sådant adrenalin påslag. Men bilder kommer senare från Go Pro kameran. Får se hur länge vi blir kvar här men kanske åker med nattbuss redan imorgon till Hoi An, det återstår att se.

Blev ett lite hastigt inlägg här men kände att det behövdes, nu ska jag iväg och dricka lite sportdryck. Hade

Efter en lång resa, ägda av taxichauffören från flygplatsen och duktig jetlag så blev inte våran entré till Vietnam så särskilt storslagen. Vi letade mest på ”Beer Street” och blev kvar där under kvällen, inte så dumt ändå om man frågar mig. Men att ha kommit ner på plats känns bra, och kanske fortfarande lite overkligt.

Med lite go sömn i kroppen så slängde vi oss idag ut för att se lite av staden Saigon, eller Ho Chi Minh som den heter. Vi rörde oss bara till fots så har mest kollat in de närmaste här i centrum, bl.a. Notre Dame, BiTexo Tower, Reunification Palace och Ben Thanh Market. Men mest av allt så besökte vi War Remnant Museum. Spännande, lärorikt och hemskt att se hur den amerikanska påverkan i kriget kunde eskalera på det viset. Hur kemikaliska vapen kunde förstöra livet för så många oskyldiga människor, inga bilder jag tog med här. Men för att inte fokusera på allt det negativa så var det även kul att se hur länder runt om i hela världen engagerade sig och slöt upp bakom Vietnam och deras folk.

I övrigt är det sjukt rörigt, mycket mopeder och fuktigt här. Hade!

• Vietnam

Nu sitter vi på bussen på väg upp till den stålfågel som ska föra oss mot palmerna. Melle har ständigt tjatat om sin resfeber men det är här på bussen som jag själv börjar förstå att det är nu vi ska åka, känslokall eller bara jävligt seg i tanken det vet jag inte riktigt. Men nu är man taggad.

Igår blev det en del kramar och pussar. Man förstår inte riktigt att man inte ska se alla underbara nyllen från gänget och hemma, särskilt mina älskade vovvar. Mest vemodigt blev nog att skiljas helt från mina sambos som kommer att överge våran lägenhet under tiden jag är borta, har haft en fint år nere i Kollektivet.

Men nu ska här laddas och planeras inför ankomsten till Vietnam imorgonbitti. Hade

​Sista arbetsdagen är inom räckhåll, demontering av lägenhet är i fullt kaos men bäst av allt är att alla prylar inför resan börjar komma på plats. Imorgon är det sista timmarna på firman för den här gången, lämna in, stämma av och bara le åt alla som är så där lagom avundsjuka på min situation. Ska även sälja bort min pärla till bil, LAO kommer att vara saknad här nere på parkeringen.

Här är lite av de grejer som har investerats inför den här resan. Kände att det kommer bli ganska viktigt att ha bra metoder för packning, lätt att komma åt och smarta lösningar. Så det blev en för den långa resan, en Fjällräven Kajka 75 som går att packa, ändra och bära på många praktiska/sköna sätt. Har gått runt lite här hemma, kan säga att passformen är magisk. Sen har vi en dagsturenväskan, en Fjällräven High Coast 18 som är otroligt lätt och smidig. När den inte behövs göms den lätt undan som en liten boll. Förutom väskorna så har jag även fixat ett litet teknik kit för att kunna memorera alla konstiga ögonblick som kan uppstå. Till huvuddel så är det en GoPro Hero 4 ( som jag lånat av min kära sambo) och så är det lite backup med minnen och powerbank. Man ska ju ha något att göra när solen inte skiner också.

Första lite tradiga inlägget men alltid en början.