"Välkomna till Kambodja vänner" hoppades vi få höra när vi kom fram till norra landets 35 grader varma klimat. Istället möttes vi av 18 kalla blickar från de som skulle hjälpa oss med att skaffa vårt visum för 34 dollar. Ingen av de 18 i personalen eller av de fem vakterna pratade engelska, så det blev en liten utmaning. För oss fyra, plus tre andra turister tog processen cirka 45 minuter. Vi blev runtskickade fram och tillbaka och plötsligt var vi inne i landet utan att riktigt veta hur.

För att ta oss till vårt boende gjorde vi som man gör i denna del av Asien, åkte tuktuk. Vi la märke till att alla länder vi varit i har någon sorts lätt färdmedel, men alla ser olika ut. Här var det en enkel moppe med släp på två hjul som enkelt hängdes på bak på moppen.

Det andra vi la märke till var den oerhörda värmen. Varmast på hela resan. 37 grader och inget vatten på flera mil. Detta skulle bli härliga dagar framför oss. Vi kom fram till vårt boende som vi var nöjda med, till det att vi märkte att AC kostade mer än själva rummet, något de glömt att nämna i artikeln vi bokade genom. Med värmen hade vi inte mycket till val och pungade ut vad det kostade.

Redan dag två av fyra märkte vi att vi bokat för många nätter i staden. Dag tre hade vi planerat att se de otroliga templen Angkor wat, men de övriga tre dagarna blev det mycket hotelhäng och korta promenader. Vi gick till marknader och kollade på förberedelser inför Khmer New Year som skulle börja dagen vi skulle lämna staden. Mycket dötid, men värt det för de mäktiga templen.

Dagen vi besökte Angkor wat började redan klockan fyra på morgonen för att vi skulle hinna köpa biljett och samtidigt se soluppgången. Det var väldigt vackert och väldigt mycket folk vi fick trängas med. Templen var ungefär 1000 år gamla men ändå i väldigt bra skick. Förmiddagen spenderades på det största templet, och eftermiddagen åkte vi runt bland mindre men även de väldigt fina i området.

Väl dags att ta sig från Siem Ream, med nattbus! Nu siktar vi på Koh Rong, en ö i södra Kambodja. Tror aldrig vi längtat så mycket till havet som denna gången.

Vi lämnade Malapascua för att flyga mot Puerto Princesa där en natt på flygplats väntade för att sedan ta transfer därifrån och vidare mot Singapore. När vi kom fram insåg vi att flygplatsen var ungefär samma storlek som den på Mulu och att den stängde för natten. Vi sökte oss därefter till McDonalds men insåg efter ett par timmar att det inte skulle funka. Vi tog därför in på ett boende som var nära till flygplatsen och hade både sköna sängar och wifi!! Utvilade gick vi sedan dagen efter för att äntligen få flyga till Singapore.

Väl framme tog vi oss till boendet som bestod av sovsal med delat badrum, men vi klagade inte för vi blev kära i stan på fem sekunder! Vi var framme ganska sent men fick ändå ett väldigt bra första intryck av den vacker upplysta staden. Nästa dag var det dags för Universal Studios, vilket vi var sååå taggade på! Vi gick upp tidigt så vi kom i tid till parken och för att verkligen få en heldag då parken stängde redan vid 19. Hela dagen kände man sig som ett litet barn. Trots det otroligt varma vädret fanns det inget att klaga på, vi njöt till fullo! Efter en massa karusell-åkning och shower gick vi för att äta på Hard Rock Café. Tyvärr var det fullt men vi kunde boka bord till en halv timme senare, så vi dödade lite tid med att gå igenom de ofantligt stora godisbutikerna. Vi drog oss sedan hemåt, väldigt nöjda med dagen!

Nästa dag spenderade vi med att sova lite längre, kolla in China Town och utforska Singapore på kvällen. Vi gick ned mot hamnen och bestämde oss för att ta en tripp i Singapores pariserhjul, Singapore Flyer. Man fick en helt fantastisk utsikt över Singapore, helt klart värt pengarna! Vi gick sedan vidare mot Gardens by the Bay och Marina Bay Sands Hotel som ser helt otroligt ut med sin båt överst som binder ihop tre torn! Efter det gick vi hemåt och sov efter en lång dag.

Dagen efter var det dags att checka ut och lämna Singapore. Vårt plan gick dock inte förens sent på kvällen så vi hade gott om tid för att svänga förbi Raffles hotel för att testa på den berömda drinken Singapore Slinge! Själva drinken kanske inte blev en favorit men hela konceptet med den fina miljön och jordnötter där man slänger skalet på golvet gick hem hos oss. Vid kl 10 på kvällen gick sedan flyget till ett nytt land, nämligen Kambodja!

PS. Eftersom Singapore är favoritplatsen vi varit på blir det en hel del bilder, hoppas även ni njuter!

Efter Malaysia och Kuala Lumpur gick flyget till Filippinerna. Först mellanlandade vi i Manila för att sedan fortsätta ner till Cebu. Inte en höjdarplats för vår del och vädret var inte på vår sida. Dagarna här spenderade vi på ett mall där vi bland annat en av kvällarna bestämde oss för att gå på bio. Valet landade på Skönheten och Odjuret, fem av fem toast!!

Efter vår lilla mellanlanding i Cebu gick resan vidare mot ön Malapascua. Bussresan gick smidigt på 5 timmar och det var en av våra bästa bussresor med sköna säten och Fast and Furious som rullade på tvn. Efter bussresan blev det båt på ca 1 timme till ön med lokalbefolkningen, lite skumpigt men väldigt mysigt! Väl framme på Malapascua visade det sig att vi bodde på andra sidan ön från hamnen (dock endast 2 km), men det kunde man prompt inte gå. De hade inga bilar på ön så det fick bli moppetaxi med våra stora väskor. Trots dåligt väglag och gamla moppar gick resan väldigt väldigt bra och vi kom fram helskinnade.

Boendet som vi hade bokat var främst för dykare och därför väldigt anpassat efter det, vilket passade oss bra! Det var även anpassat efter en betydligt högre budget, men hade ett rum för backpackers. Det gjorde att det var oerhört fint boende men underbar personal, men fortfarande enligt vår budget.

VI planerade snabbt in två dyk som båda var under en båttur. Vi lämnade runt halv nio på morgonen för en båtresa på 45 min. Vi satt längst fram på båten och njöt av morgonsolen med en kopp kaffe. Väl dags att hoppa i vattnet förberedde vi utrustningen och Andreas GoPro-kamera, redo att fånga hajarna vi fått höra så mycket om. Första dyket var krångligt, det var strömt och vi hade lite problem med att komma ihåg allt. Vi lyckades ändå komma nära nog att kunna ta på en två meter lång haj, men när vi steg till ytan var våra divemasters besvikna på vår prestation.

Efter lunch och återhämtning var det dags för dyk två. Det gick mycket smidigare och vi fick se massvis med små men spännande djur. Dessa var bland annat färglada sniglar, hummer, och sjöorm. Efter dyket var vi trötta och somnade i solen på båten hem.

Resten av veckan hade vi tyvärr ganska otur med vädret och det regnade resterande tid, så blev dåligt med pool-och strandhäng. En dag var det kanonfint väder så vi åkte på utflykt till en ö som inprincip endast bestod av en strand. Där spenderade vi hela förmiddagen innan ovädret kom lagom tills det var dags att åka hem. På boendet hade de jättejättemånga filmer och en skön soffa där vi spenderade resten av tiden varvat med lite promenader in till stan. I stan hittade vi en restaurang på en bakgata med väääärldens godaste efterrätt mangofloat. Efter en veckas tid på Malapascua var det dags för gänget som var 8 att bli två gäng på 4. För vår del bar det av mot Singapore!

Boendet vi hade bokat i Kuala Lumpur skulle visa sig vara relativt svårt att hitta då ingen av lokalbefolkningen någonsin hade hört namnet innan. Lite senare fick vi reda på att det var för att byggnaden vi bodde i var ganska nybyggd. Men som tur var hade två av oss åkt ifrån Mulu en dag tidigare och vilket gjorde att dem hade haft ett tag på sig att hitta boendet, så när vi andra kom fram behövde vi bara möta upp dem och gå bort till boendet. När vi väl kommit upp till vår hyrda lägenhet blev vi lyckligt överraskade när vi insåg att den låg på 42:a våningen med utsikt över hela staden. Vilket dunderkap! Efter att vi kollat runt hela lägenheten bestämde vi oss för att gå ut och se dem fina Petrona Towers. Samt fira Hanna då det var hennes födelsedag. Detta gjorde vi genom göra vårt bästa med att klä upp oss, käka en riktigt fin köttbit samt lite sång på Thank god it’s Friday.

Den första och enda hela dagen vi hade i Kuala Lumpur spenderade vi i ett shopping mall. Antalet affärer mall:et hade motsvarar nog ungefär samma antal, om inte mer, än som finns i hela Kalmar. Efter ett par timmars shopping utan några större kap så blev vi lite glass-sugna. Vi tog första bästa ställe och insåg till vår stora förvåning att dem inte tog betalt för glassen per kula, utan istället per gram vilket gjorde den aningen dyrare. Dock var det en av dem godare glassar på länge så det var okej. Efter glassen blev det ytterligare lite shopping innan vi bestämde oss att det var dags för lunch och ÄNNU mer shopping. Eller ja, man kanske inte kan kalla det shopping i och med att vi köpte cirkus ett plagg var sammanlagt. Skyltfönster-shopping skulle nog passa bättre in.

Vi hade läst att det fanns ett Ikea med restaurang i Kuala Lumpur så vi fick genast ett sug efter köttbullar med lite brunsås och potatis. Tyvärr blev vi väldigt besvikna då det inte smakade det minsta som det gör hemma. Men det fanns i alla fall en avdelning med lösviktsgodis som vi kände oss tvungna att besöka. Efter middagen tog vi oss hem till lägenheten igen och gjorde ett försök i att boka lite flyg samt boenden. Efter mycket om och men så lyckades vi ändå att få till det ganska bra.

Dagen där på var vi färdigpackade och klara för att ge oss iväg mot flygplatsen igen. Nästa stopp: Filippinerna.

Flygplatsen på Mulu var om möjligt mindre än Kalmars flygplats. Bagagebandet bestod av ett 1,5 meter långt band som behövde att någon rullade på det för att det skulle röra sig. Vår taxichaufför och ägare till hyddorna vi skulle bo i mötte oss med ett glatt leende. Vi åkte den korta biten på en skumpig väg och kom fram till hyddor på höga ställningar. Vi bodde ju trots allt i regnskogen och översvämningar hände lite då och då.

Utan varken internet, varmt vatten och el endast 5 timmar om dygnet mös vi in oss i våra rätt okej rum. Luftfuktigheten var extrem så allt man använde kändes blött. Första kvällen satte vi oss med vår pratglada och skämtsamma guide och gick igenom vad vi kunde hitta på i regnskogen och dess nationalpark. Vi planerade och bokade och gick sedan och la oss förväntningsfulla.

På vår första hela dag i regnskogen gick vi på en lång lerig väg genom den mest tätväxta skogen vi sett ett par kilometer för att komma fram till ett vattenfall. Väl framme, leriga och svettiga märkte vi att vattenfallet bestod av lite droppar som tillsammans bildade en liten bäck längs med berget. Vattenfallet var alltså inte så mycket att ha men vandringen var spännande ändå.

Efter lunch mötte vi upp en guide som visade oss två stora grottor, varav det i den ena sov ca 3,5 miljoner fladdermöss som man kunde se som svarta fläckar i den enorma grottan. Överallt droppade det från taket. De kalla dropparna var vatten medan de varma var fladdermusavföring, vilket guiden berättade utan bekymmer. Efter grottbesöket stannade vi kvar en timme i hopp om att få se fladdermössen flyga ut från grottorna inför en natt av jakt. Tyvärr regnade det för mycket för att de skulle ge sig ut. Mörkret faller snabbt i djungeln så direkt efter grottorna var det att skynda hemåt i regnet, att vara i skogen utan ljus var inte att rekommendera.

Dag två bestod av en båttur längs skogens flod och ett besök i en by hos urinvånare och deras marknad. Sedan besökte vi ännu mer grottor, nämligen jordens åttonde största kartlagda grotta! Så långt vi kunde se var grottan stor som vissa berg, ändå hade vi bara tillgång till en pyttedel. Efter att vissa av oss hade badat i det klara vattnet (grottans namn var clearwater) var det dags att åka tillbaka till parken för lite canopy bland trätopparna. Det var med skräckblandad förtjusning som vi vandrade 20 meter över marken, väldigt knäskakande kan vi konstatera. När vi var klara med detta begav vi oss hemåt, tröttna och belåtna med dagen.

Sista dagen var lite valfri, vi hade gjort det mesta som gick att göra i parken. Vi började dagen med att gå ut till ett utkikstorn i hopp om att se lite coola djur uppe bland träden, tyvärr var inte turen på vår sida. Smått uttråkade gick vi till restaurangen för att käka mat och efter det bestämde vi oss för att gå hem. Det blev en slappar-eftermiddag på boendet för att sedan bege oss till flyget och Kuala Lumpur tidigt dagen efter.

Vi lämnade Uluwatu vid 5 på eftermiddagen redo för en natt på flygplatsen då vårt flyg skulle gå vid 6 på morgonen och incheckning senast 5. Vi hittade några (o)bekväma soffor att spendera natten på. Dessvärre blev det inte så mycket sömn och lite mera paradise-hoteltittande. När vi stod i kön till att checka in våra väskor gick det inte snabbt och vi började känna oss mer och mer stressade. När hälften av oss hade fått väskorna incheckade började tv-apparaterna ovanför skaka lite för att efterföljas av en enorm skakning. För en sekund trodde vi att hela taket skulle falla in. Det hela var över på 30 sekunder men kändes som en evighet. I efterhand fick vi reda på att det var en jordbävning och vi var hela 37km ifrån dess centrum. När våra väskor äntligen var incheckade fick vi för första gången springa till gaten då vi hade ca 2 minuter på oss och det skulle ta 7 minuter att gå. Tur i oturen var allt försenat pga jordbävningen så vi kunde hämta andan i några minuter innan det var dag för boarding.

Flyget gick till Kuala Lumpur för en kort mellanlandning för att sedan åka vidare till Kota Kinabalu där en till natt skulle spenderas. Denna gång slog vi läger på Starbucks soffor fram tills stängning för att sedan placera oss på ett par kalla järnsoffor inne på flygplatsen. Detta ledde till den grad av köld att vissa av oss gick och satte oss ute i ett hörn i stället tills Starbucks öppnade igen. Flyget gick inte förens 11 på morgonen och sedan hade vi bara ett stopp kvar innan sista flyget till Nationalparken.

Efter att vi sagt hejdå till våra vänner så tog vi oss ner till Uluwatu där vi spenderade de nästkommande tre nätterna. Man skulle kunna sammanfatta besöket med långa dagar letandes efter stränder förgäves då det inte fanns en enda sandstrand duglig till att bada vid.

Första dagen så gick vi till en strand där det befann sig en hel del människor, men ingen av dem badade till vår förvåning. Men när vi kollade ut mot havet förstod vi varför. Det var vågor nästan lika stora som oss själv med ett herrans baksug ut mot havet igen så att man fick spänna benmusklerna ordentligt. Det var ingen höjdarupplevelse så vi vände på klacken och vandrade hemåt igen. På hemvägen bestämde sig himlen för att släppa ner en flod över oss, ganska taskigt kan man tycka då vi hade 3 kilometer hem att gå men vad ska man göra. På kvällen tog vi en taxi ner mot singlefin där det fanns en klubb vid en bergskant, coolt koncept. Det enda att påpeka var att medelåldern på dansgolvet och i baren var någonstans runt 29. Därav kände vi oss lite små vilket ledde till hälften av oss tappade suget och åkte hem igen.

Dag nummer två hyrde vi mopeder för att ta oss bort mot en annan strand. Tyvärr blev vi inte särskilt imponerade av denna stranden heller så den var precis likadan som den första stranden vi besökte. Vi åkte vidare till en grotta som var aningen mindre än vad vi förväntat oss men det var en frän upplevelse i vilket fall. Efter det tog vi oss vidare mot ett tempel där vi såg en hel del apor med livsfarliga tänder. Efter templet tog vi oss hem för att få en god natts sömn.

Dag tre lämnade vi tillbaka mopederna och tog en chilldag vid vårt hostel innan vi tog en ny taxi bort mot Balis flygplats.

Gatan vi bodde på heter monkey road. Vi kom fram till vårt tempelliknande hotel mitt på dagen och nästan sprang runt för att inspektera området. Vi hade hört talas om ubuds risfält och galna apor, men det fick vänta till dagen efter. Även detta hotellet hade pool och självklart var vi tvungna att inviga den.

Tidigt nästa morgon gick vi de 25 meterna som krävdes för att komma till aptemplet. Redan vid ingången kryllade det av apor och vi köpte snabbt en biljett för att komma ännu närmre. I skogen fanns träbroar och vägar av sten, och vart du än gick kryllade det av fria apor som sökte maten de bjöds på. Det var en otrolig upplevelse. Vårt mod ökade rätt kvickt, första minuterna i skogen spenderades med att undvika aporna så gott det gick när de försökte rota i ens fickor och väskor. Senare när vi kom lite bättre underfund med de små krabaterna gjorde vi det mesta i vår väg för att få upp dem på axlar och huvuden. Vi alla var efter besöket med om att bilderna från timmarna i apskogen förmodligen fyllde mer än hälften av våra telefoners kamera. Påväg tillbaka från skogen till hotellet märkte vi att aporna inte nöjde sig med skogen. Det kryllade av dem på taken och även poolområdet där vi bodde. Aporna var verkligen inte rädda av sig och snodde vad de kom åt, däribland Hannas chipspåse.

Dag nummer 3 i Ubud åkte vi till området största vattenfall och det var mycket lyckat. Vi simmade näst intill det och det fanns även möjlighet att gå upp halvvägs och över vattenfallet för en fantastisk utsikt.

Nästa och den sista utflykten i Ubud var såklart de kända risfälten! Vår taxichaufför ville även att vi skulle se den ”kända” kaffeodlingen. Rädda att det skulle vara en turistfälla stannade vi ändå till, och märkte att det just idag var gratis. Vi tog en snabb runda och fick smaka på 16 sorters te och kaffe i olika smaker. De flesta var väldigt goda om än fyllda med socker. Tyvärr såg vi även hur de gjorde luwak-kaffe, det vill säga kaffe som luwakdjur (typ mink) ätit och sedan bajsat ut för att vi ska använda de. Djuren satt i burar så små att de precis kunde röra sig med inte mer än så, så det kaffet avstod vi.

Klara med kaffeplantagen fortsatte vi alltså mot risfälten. Där bilen stannade vid dalkanten möttes vi av en utsikt som matchade våra drömmande fantasier. Vi kämpade oss ner för trappan/gräsgångarna/leran/vattenpölarna som var stigen ner och uppför de ristäckta kullarna. Vandringen runt fälten tog cirka en timme och mycket nöjda och trötta tog vi oss sedan hemåt för att spendera vår sista kväll med asienturretur-gänget.

Det var ett mycket sorgligt hejdå till våra kära vänner när våra olika taxis tog oss på olika äventyr. Ett fåtal tårar fälldes, men vi syns ju hemma i Sverige igen om några månader.

Dagen efter firandet som nyblivna dykare lämnade vi för grannön Lombok. Vi bad till gudarna om att det inte skulle vara samma båt från helvetet som det var till Gili T. Gudarna hörde oss och båten hade inga väggar och luften kunde cirkulera. Resan tog inte mer än 30 minuter, resan mot vårt bokade homestay var däremot lite längre. Efter två timmar i en skumpig minibuss kom vi äntligen fram till vårt boende. Det var i en liten by och man kunde känna landsbygd-andan. Vi trivdes direkt. Första kvällen utforskade vi närområdet via fots och tog ett dopp i havet. Några av oss ville även säga hej till de vilda aporna.

Vi insåg att man inte kunde göra så mycket där vi bodde om man inte hyrde moppe, så det var de vi gjorde. De första två dagarna åkte vi runt ganska mycket och kollade stränder och det eventuella läget för surfing då vi hade hört att det fanns möjlighet till det. Tredje dagen bestämde hälften av oss för att åka tillbaka till en strand och kolla surf-möjligheten och äta majs, vilket vi lyckades med båda två. Det var inte 5 av 5 badbyxor på surfen, men minst 3,5.

Motvilligt var det dags att lämna Lombok och dess fantastiska natur för ett trevligt besök hos aporna i Ubud.

Gili Trawangan

För att ta oss till Gili T behövde vi åka med den så kallade ”feberbåten”. En instängd båt utan någon som helst form av ventilation vilket gjorde resan till ett rent ut sagt 800 graders helvete. Väl framme på ön hittade vi vårt homestay där vi hade 6 enkla rum med fläkt. Vissa av rummen hade hål i taket vilket gjorde att värmen aldrig sänktes trotts den enkla fläkt dem var utrustade med. Ännu bättre var att det låg ett böneutropstorn 150 meter bort som väckte oss klockan 5 på morgonen då de ljuva bönerna strömmade in genom taket.

Halva gruppen bestämde sig för att ta dykarcertifikat, vilket bestod av övningar i pool samt hav över tre dagars tid. Dykningen bjöd på mycket sköldpaddor, nemofiskar, koraller och hajar.

Den andra halvan som inte tog dykarcertifikat gjorde lite småutflykter som t.ex. att cykla runt ön och åka över till grannön Gili Air.

Det är de små sakerna i vardagen som gör livet bra. Har vi hört. Vi hittade en svensk restaurang med flygande jakob, köttfärslimpa och köttbullar med brunsås som vi glatt slängde i oss för en dyrare slant. 100% värt det.

Vår dykguide tipsade oss om bästa pizzastället samt klubben på ön och på den punkten kan vi konstatera att hon kunde sin sak. Pizzan var magiskt god och på klubben spelade ett live-band vilket gjorde att man fick lite konsertkänsla. Väldigt mysigt.